Fijn dat je duidelijk aan de hond kan zien dat het voor hem beter is als er duidelijkheid is. Vind het alleen sneu voor dat beessie dat hij dadelijk weer in zijn oude situatie terug zal komen. Is volgens mij bij jou, ondanks een andere manier van trainen, veel beter af!
.Hier leer ik de honden het trekken af door stil te gaan staan en pas weer verder te lopen als zij naast me zitten. Trekt ze door? Dan lopen we toch gewoon een hele andere kant op! Werpt ook zijn vruchten af, alleen duurt het iets langer.
En ik denk dat dat voor veel mensen het probleem is. Geduld. Ze willen het liefst in 12 uur tijd, wat zeg ik, 1 uur tijd, dé perfecte hond! Trainen kost tijd, en veel tijd. Helaas hebben mensen dit vaak niet over, waardoor ze het laten verslonsen en het dier zelf maar het heft in handen neemt. Daarin zie je het vaak fout gaan!
Heb zelf ook bij veel gestoorde gevallen mee gekeken. Mijn hond hond (rustige, oudere teef, met duidelijke grenzen), heeft ook vaak als 'proefkonijn' gefunctioneerd. Niet in zo verre dat het voor haar een gevaar zou zijn. Maar bijvoorbeeld over actieve pups die nog niet echt duidelijk hun grenzen kende (en daardoor niet goed met de pups konden spelen), werder door haar netjes gecorigeerd.
@Shadow, weet je dat er zelfs hele klinieken zijn voor honden met 'ADHD', dat er aan honden antidepressiefa voorgeschreven word? Ik vind het serieus te gek voor worden. Net als wat je zegt, medische mensen dingen, moeten niet aan dieren worden gekoppeld. De hersenen werken op 2 totaal verschillende manieren, dat een vergelijkenis onmogelijk is.

Heb namelijk alleen volwassen herplaatsers gehad, waardoor de hele pup fase voor mij eigenlijk onbekend is, kwa zelf opvoeden! Met de volwassen honden werkten het hier iniedergeval erg goed.
. En dat is dan ook zo begrepen )
En voor beloning is Raphael heel gevoelig, dat vindt hij heerlijk. En dus kiest hij ervoor om netjes naast me te lopen. Overigens heeft hij wel een slipketting om, voor het geval hij opeens een ruk zou geven (dan hou ik hem niet namelijk). Binnenkort wil ik daar vanaf, en ik train steeds meer op de gewone halsband.
Hier ook, Jua loopt netjes naast zonder trekken bij mij, maar bij mams....