The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:20

Succes Abeltje, dierenfysio lijkt me erg pittig!
Fijn dat je duidelijk aan de hond kan zien dat het voor hem beter is als er duidelijkheid is. Vind het alleen sneu voor dat beessie dat hij dadelijk weer in zijn oude situatie terug zal komen. Is volgens mij bij jou, ondanks een andere manier van trainen, veel beter af! :j .

Hier leer ik de honden het trekken af door stil te gaan staan en pas weer verder te lopen als zij naast me zitten. Trekt ze door? Dan lopen we toch gewoon een hele andere kant op! Werpt ook zijn vruchten af, alleen duurt het iets langer.
En ik denk dat dat voor veel mensen het probleem is. Geduld. Ze willen het liefst in 12 uur tijd, wat zeg ik, 1 uur tijd, dé perfecte hond! Trainen kost tijd, en veel tijd. Helaas hebben mensen dit vaak niet over, waardoor ze het laten verslonsen en het dier zelf maar het heft in handen neemt. Daarin zie je het vaak fout gaan!

Heb zelf ook bij veel gestoorde gevallen mee gekeken. Mijn hond hond (rustige, oudere teef, met duidelijke grenzen), heeft ook vaak als 'proefkonijn' gefunctioneerd. Niet in zo verre dat het voor haar een gevaar zou zijn. Maar bijvoorbeeld over actieve pups die nog niet echt duidelijk hun grenzen kende (en daardoor niet goed met de pups konden spelen), werder door haar netjes gecorigeerd.

@Shadow, weet je dat er zelfs hele klinieken zijn voor honden met 'ADHD', dat er aan honden antidepressiefa voorgeschreven word? Ik vind het serieus te gek voor worden. Net als wat je zegt, medische mensen dingen, moeten niet aan dieren worden gekoppeld. De hersenen werken op 2 totaal verschillende manieren, dat een vergelijkenis onmogelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:24

Nikki__ schreef:
@Shadow, weet je dat er zelfs hele klinieken zijn voor honden met 'ADHD', dat er aan honden antidepressiefa voorgeschreven word? Ik vind het serieus te gek voor worden.

Ik ook ja, dat soort dingen zouden echt niet moeten kunnen. De dierenartsen die dat doen moeten uit hun vak gekiept worden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:27

Zijn we het toch nog ergens over eens Shadow :D
Helaas zie je het steeds vaker. Net als kleertjes, gaat elke drukke hond binnen kort ook naar een ADHD kliniek. Tja, als het tegenwoordig normaal is om 15 tot 30 minuten per dag je hond uit te laten, vind ik het niet gek dat we steeds meer over actieve honden krijgen! :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:33

@Nikki: zo doe ik het ook, gaan ze trekken, blijf ik staan. Ik wil bij een pup eventueel de druk van de lijn verlichten door mn hand naar voren te steken, maar uiteindelijk zullen ze naar mij toe moeten komen! Ze moeten zelf de druk van de riem verlichten. Een ontspannen riem betekend lekker doorlopen, hangen in de riem betekend stil staan. Persoonlijk zou ik het niet doen op de manier van Abeltje, maar zo zie je maar weer dat iedereen een andere aanpak heeft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:47

Hoe ik het met pups zou doen, is voor mij nog redelijk onbekend terrein :+ Heb namelijk alleen volwassen herplaatsers gehad, waardoor de hele pup fase voor mij eigenlijk onbekend is, kwa zelf opvoeden! Met de volwassen honden werkten het hier iniedergeval erg goed.

Ieder heeft inderdaad een andere aanpak, en neemt meestal de aanpak die voor hun snel resultaat geeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:15

Snel resultaat hoeft van mij niet, al is het wel lekker als een hond iets snel oppakt. Maar ik heb liever dat de hond goed opgevoed word en plezier heeft in wat hij doet, dan dat alles maar snel snel snel moet en er niet meer naar de behoefte van de hond gekeken word. Een hond moet geen gedrilde robot worden, die alles maar doet voor de baas omdat ie anders op zn flikker krijgt. Of die alles maar doet, zolang er maar een snoepie voor zn neus gehouden word.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:27

Wij hebben trouwens de zelfde manier van trekken alfleren als jij gebruikt nikki en ik vond dat onze pup het ook snel genoeg door had hoor. Lijkt me trouwens wel zwaar met een volwassen hond, ik bedoel onze hond had voor ze de 15 kilo voorbij was het trekken wel afgeleerd maar als ze nu zou trekken met haar 30 kilo denk ik niet dat ik erg makkelijk stil zou blijven staan.

Springen hebben we trouwens gewoon afgeleerd door straal hard negeren en gewoon omdraaien als ze sprong. Die hond heeft misschien 3x tegen iemand opgesprongen voor ze dat snapte, kwartje valt snel genoeg hoor. (Hoewel dat misschien wel een beetje afhankelijk is van het soort hond bij die van ons zag je echt radartjes draaien als ze ineens tegen een rug aan keek of weer eens achteruit liep terwijl ze met haar volle gewicht aan de lijn hing :P. En dat is dan ook zo begrepen )

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:43

Sanne was 30 kilo toen ze bij ons kwam :D Trok als een malloot, en had een onwijs sterke nek gekregen van al dat trekken.
Maar door enkel alleen het stilstaan (Ik ben 1.94 lang :D ), trekt zij niet meer.
Springen inderdaad ook op dezelfde manier afgeleerd. Nu gaan ze standaard zitten als ze iemand tegen komen waarvan ze een brokje krijgen!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:04

@nikki_: ja, als ik klaar ben met oppasen dan moet ze helaas weer terug, al moet ik zeggen dat ik iedere keer tips meegeef en dat ze gelukkig steeds meer tips gebruiken.
we hebben trouwens onze eerste doorbraken gehad, ze moet van mij altijd wachten bij een deur, meestal duwt ze zich ervoor en moet ik haar terug sturen. maar laatst ging ze ineens zelf op afstand staan. dat is uitvoerig beloond natuurlijk. :D ze doet het niet iedere keer, maar het is iig dudelijk dat het principe erin zit.
de andere doorbraak vind ik eigenlijk nog leuker omdat we dat pas een dagje doen. omdat ze natuurlijk vanuit keihard trekken en lopen waar ze wil aan de riem naar netjes naast lopen moet heb ik haar niet meteen alle regels opgelegd. zo mocht ze eerst nog iets voor me uit lopen en kreeg ze wat speling bij overenthousiast regeren. sinds gister middag ( waarbij we zo'n 2 uur hebben gelopen, gerend en gefietst) heb ik daar de regel bijgebracht dat ze, wanneer ik haar opnieuw aanlijn na het loslopen of welke andere reden dan ook dat ze even niet naast me stond, nu eerst naast me moet komen staan zodat ik de riem op kan pakken en dan pas gaan we verder. ik heb er geen commando aangeleerd ( eigenlijk doe ik alles met lichaamstaal en wijzen, dat is duidelijk genoeg, plus als ik commando's aan zou leren worden die toch niet meer gebruikt door de eigenaren, beetje zonde)
gisteren was het nog een beetje moeilijk, maar we hebben zonet haar ochtendloopje gehad ( lekker halfuurtje lopen en tussendoor even los op het veld om energie kwijt te raken) , het mooiste was toen ik haar weer terug riep nadat ze ze net lekker had rondgerend want we gingen weer verder. ik riep haar naar me toe, ik zeg "layla" en ik wijs naar m'n voet en als een volleerde hond loopt ze om en gaat ze supernetjes naast me staan. het was erg moeilijk om haar niet superenthousiast te omhelzen, maar als ik dat had gedaan dan was zij ook erg enthousiast gewroden en dan was het hele effect weg van de oefening. dus ze kreeg een aai en een""goed zo ".

toch fijn om te zien hoe een beetje duidelijkheid en discipline ( en inderdaad geduld!!! ) ervoor zorgt dat alles eigenlijk in sneltrein vaart gaat. ze pakt alles supersnel op zolang ze haar energie ook maar ergens kwijt kan.

we hebben trouwens thuis een cane corso pup waarbij we het inderdaad doen zoals jij nikki, stilstaan totdat er niet meer wordt getrokken, maar die hond hebben wij al vanaf het begin goed opgevoed, die heeft grenzen en duidelijkheid en dat is met 4 maanden en veel gehoorzamere hond dan layla.
bij haar heb ik juist voor het rukje gekozen omdat het aandacht naar mij vraagt, als ik stil zou staan en zou wachten dan zou ze mij gewoon negeren, zelfde met een andere kant opgaan, het werkt minder goed als ze al geen aandacht voor me heeft ( ik doe dat nog wel eens om de aandacht te verscherpen als we toch al bezig zijn, dat wel), maarja je past je training aan aan de hond. onze duco heeft een heel andere aanpak nodig dan layla.

springen heb ik trouwens nog niet helemaal eruit, ze komt nog steeds iets omhoog, maar ze heeft, op de eerste dag dat ik er was na, niet meer tegen me opgesprongen. ik heb de eerste keer uitgeprobeerd wat hielp, negeren hielp niet, dan ging ze alleen verder in haar eigen wereld, even grijpen in nekvel of buik hielp niet, platliggen ging ze zich alleen maar opvreten, maar een flinke brul hielp wel. als ik nu zie dat ze weer omhoog wil stap ik heel resoluut naar haar toe, dan gaat ze meestal aan de kant en springt ze niet meer. het is een work in progress, maar als je zag hoe ze was toen ik binnenkwam en hoe ze nu, na 4 dagen is....

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:18

Ik reageer op wat TS heb geschreven, en niet op andere...

Ik kijk bijna altijd wel naar The Dog Wispherer.
Ik vind hem erg goed. En ik gebruikt sommige dingen ook wel.

Ik heb zelf een Amerikaanse Bulldog teef van bijna 2 jaar oud.

En toch vind ik het handig.
Als ik aan het zappen ben en hij is op tv. Kijk ik zeker :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:18

Topic is al 2 weken niet in gereageerd, maar zag van het weekeind Cesar weer op TV, die man is echt onwijs goed met honden.. Ik vind het altijd een genot om naar te kijken. Hij zet honden weer in het gareel zonder ze ook maar een centje pijn te doen..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:50

ja heerlijk he, ik kijk het nu met de oppashond samen op de bank :D
"kijk layla, zo hoort het :D "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:55

Nog maar een keer:
@ Tallie, denk dat dat ook je doel moet zijn met het opvoeden van een hond en sowieso een dier. Het zo leuk mogelijk maken, positief trainen. In je hoofd hebben wat je wilt bereiken, en daar gericht naar toe werken.

Ik leer Raphael netjes aan de lijn te lopen naast me. En dus sta ik stil als hij trekt. Raphael trekt omdat hij sneller ergens wil zijn, niet uit dominantie, maar gewoon omdat hij ergens sneller wil zijn. Hij heeft nooit geleerd niet te trekken.
En dus neem ik de beloning van het trekken weg: ik sta stil als hij trekt. Trekken heeft dus geen nut meer voor hem, het levert hem niets meer op.
Níet trekken, netjes naast mij lopen levert wel wat op: hij hoort hoe knap en leuk hij is, en hij krijgt lekkertjes :) En voor beloning is Raphael heel gevoelig, dat vindt hij heerlijk. En dus kiest hij ervoor om netjes naast me te lopen. Overigens heeft hij wel een slipketting om, voor het geval hij opeens een ruk zou geven (dan hou ik hem niet namelijk). Binnenkort wil ik daar vanaf, en ik train steeds meer op de gewone halsband.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:50

abeltje_xx schreef:
ja heerlijk he, ik kijk het nu met de oppashond samen op de bank :D
"kijk layla, zo hoort het :D "

ik neem het op voor mijn moeder... kijk ma zo moet het hahah

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:55

_O- Hier ook, Jua loopt netjes naast zonder trekken bij mij, maar bij mams.... :+