Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:53

hoho, als ik ze uitlaat, komt de hond NIET los. Alleen in losloopgebieden en daar komt hij niet voordat hier meer duidelijkheid over is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:55

Chiqa schreef:
Ik vind het zorgwekkend dat een beroeps gerichte hond ie bijt omdat hij getraind daarvoor is wordt vergeleken met een of andere huishond die zomaar uit het niets zijn baasje grijpt en ook nog eens even vasthoudt, zonder dat hierom gevraagd wordt.
Bijzonder dat dit filmpje dr bijgehaald wordt, zou toch helemaal niet nodig moeten zijn.
Immers appelen peren.

Zomaar uit het niets?? Alle signalen zijn genegeerd, alle verkeerde keuzes in zo'n situatie zijn gemaakt met als gevolg het enig mogelijke: gebeten worden.

Ik plaatste het filmpje omdat er een behoorlijk aantal mensen hier zit dat klakkeloos roept, bijten is afmaken want een hond mag NOOIT bijten.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 26-03-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

De hond van de buren had ook iemand gebeten bovendien hun andere hond het oog uit gebeten. Ze zijn er mee op cursus geweest..... de hond was helemaal weer okee.... Totdat hij vanuit het niets hun tweejarig dochtertje het gezicht openbeet.... De hele wang hing los. Kind is nu 20 en het is duidelijk dat ze voor haar hele leven getekend blijft....

Ook zulke verhalen zijn er.

WeCo

Thats_Me schreef:
Ware het niet dat deze hond wél de grens over gegaan is tot echt bijten en vasthouden! Er is een knop om gegaan. Dan kun je niet meer op de hond vertrouwen dat als er een kind in de buurt is er niets gebeurd. Kinderen zijn makkelijke "prooien" om hoger op te komen in rang. Daarbij zijn er ook genoeg kinderen die gaan "hondje aaien" erg leuk maar bij zo'n hond niet te vertrouwen en je kunt het niet voorkomen want kinderen zijn ook vlug als water.

Welke knop dan ??? Ik memoreerde al eerder aan mijn gepensioneerde diensthond, wiens "knop" vaker is omgegaan dan je op 2 hande kun tellen. En hij hield ook vast. Dat is de meest betrouwbare hond die ik ken.

En kinderen een makkelijke prooi om hoger op te komen in rang? Mijn God de onzin hier wordt steeds groter. Als je dan persee de roedel erbij wilt slepen verdiep je dan aub ook eerst in roedelgedrag.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:56

KiWiKo schreef:
jack kan aardig bijten, maar richt buiten doorpunctie geen schade aan :)

Reken maar dat ze je een vinger kunnen afbijten of je wang volledig open kunnen trekken :)

Edit: ze zijn gefokt om in hun eentje een vos te doden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:58

Als deze hond een kind tegenkomt gebeurt er ook niks hoor. Pas als het kind hem zou proberen te overstijgen in rang, zoals op zijn plaats zitten/aan hem zitten waar hij het niet wilt, etc. En dat doen bijna alle kinderen als ze alleen worden gelaten met een hond, en ook bijna alle honden vinden dat niet leuk en zien zichzelf sowieso als meerdere in rang van kinderen.
Daarom zijn kinderen en honden altijd een combinatie die wel kan samengaan maar goed in de gaten moet worden gehouden.
Toegegeven, de bijtdrempel van deze hond is lager, maar dat is iets waar je volgens mij goed rekening mee kunt houden. Er zijn heel veel van dit soort honden, het zijn de types die in "het wild" de baas zouden zijn geworden. Daarbij hoort een bepaald type eigenaar, want het is niet altijd even makkelijk om altijd rekening te houden met de rangorde.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:58

WeCo schreef:
Welke knop dan ??? Ik memoreerde al eerder aan mijn gepensioneerde diensthond, wiens "knop" vaker is omgegaan dan je op 2 hande kun tellen. En hij hield ook vast. Dat is de meest betrouwbare hond die ik ken.

Het is maar net wat voor een hond je voorkeur heeft. Ken ook genoeg mensen die het fantastisch vinden dat ze een hond hebben waarbij de knop regelmatig om gaat. Zijn echter niet mijn vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:59

Mindfields schreef:
Zomaar uit het niets?? Alle signalen zijn genegeerd, alle verkeerde keuzes in zo'n situatie zijn gemaakt met als gevolg het enig mogelijke: gebeten worden.

Idd zomaar uit het niets, of werd de hond iets gevraagd?

slimmerik schreef:
Ook zulke verhalen zijn er.

Ken ook genoeg van dit soort verhaal, al deze honden liggen nu op het kerkhof en hebben een paar mensen en kinderen getekend voor het leven.
Begon ook met een 'simpele' bijt als in dit topic.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:00

hihi welnee mindfields.......... het zijn rakkertjes, maar een vinger afbijten....... misschien van een peuter :)

Inderdaad liezel........ hond niet meer los, alhoewel je in een losloopgegebied dan wel weer problemen kan krijgen met wel loslopende honden, als de jouwe aangelijnd is.......

Mindfields

Nuage schreef:
Als deze hond een kind tegenkomt gebeurt er ook niks hoor. Pas als het kind hem zou proberen te overstijgen in rang, zoals op zijn plaats zitten/aan hem zitten waar hij het niet wilt, etc. En dat doen bijna alle kinderen als ze alleen worden gelaten met een hond, en ook bijna alle honden vinden dat niet leuk en zien zichzelf sowieso als meerdere in rang van kinderen.
Daarom zijn kinderen en honden altijd een combinatie die wel kan samengaan maar goed in de gaten moet worden gehouden.
Toegegeven, de bijtdrempel van deze hond is lager, maar dat is iets waar je volgens mij goed rekening mee kunt houden. Er zijn heel veel van dit soort honden, het zijn de types die in "het wild" de baas zouden zijn geworden. Daarbij hoort een bepaald type eigenaar, want het is niet altijd even makkelijk om altijd rekening te houden met de rangorde.

Mee eens, en sowieso mag je een kind nooit alleen laten met een hond, dat doe ik zelfs niet met mijn allerliefste jack russelltje die je echt als een lappenpop kunt dubbelvouwen en die er om lacht als je aan haar staart trekt.

Thats_Me

WeCo schreef:
Thats_Me schreef:
Ware het niet dat deze hond wél de grens over gegaan is tot echt bijten en vasthouden! Er is een knop om gegaan. Dan kun je niet meer op de hond vertrouwen dat als er een kind in de buurt is er niets gebeurd. Kinderen zijn makkelijke "prooien" om hoger op te komen in rang. Daarbij zijn er ook genoeg kinderen die gaan "hondje aaien" erg leuk maar bij zo'n hond niet te vertrouwen en je kunt het niet voorkomen want kinderen zijn ook vlug als water.

En kinderen een makkelijke prooi om hoger op te komen in rang? Mijn God de onzin hier wordt steeds groter. Als je dan persee de roedel erbij wilt slepen verdiep je dan aub ook eerst in roedelgedrag.

Agja jou oordeel ik weet hoeveel ervaring ik heb en dat is ruim voldoende om genoeg te weten over honden en hun gedrag :) Gevaarlijke uitspraak ik oordeel verder ook niet op de kunde en onkunde van de mensen hier. Juist kinderen zijn onvoorspelbaar en staan vaak lager in rang gekeken vanuit hond positie.

En zoals ik eerder zij een diensthond kun je niet vergelijken met een gezinshond. Diensthond heeft geleerd te bijten op comando een gezinshond niet en als ze dat zomaar uit het niets doen (er zijn wel vaak signalen maar die worden vaak over het hoofd gezien) dan is de kans dat ze het een volgende keer weer doen groter omdat ze die grens al over gegaan zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 23:03

KiWiKo schreef:
hihi welnee mindfields.......... het zijn rakkertjes, maar een vinger afbijten....... misschien van een peuter :)

Inderdaad liezel........ hond niet meer los, alhoewel je in een losloopgegebied dan wel weer problemen kan krijgen met wel loslopende honden, als de jouwe aangelijnd is.......

gebeurd ook niet....
Ben niet echt van de kat op het spek binden....

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:10

slimmerik schreef:
Liezel is geen idioot maar wel iemand die haar hond niet wil muilkorven, los laat lopen, andere dieren in huis heeft en iemand die visite ontvangt.

WeCo, hoe zou zij in jouw ogen de komende weken met die hond om moeten gaan?

Ze moet gewoon doorgaan met hoe zij met de hond omgaat en zo spoedig mogelijk een goede gdragsdeskundige naar hun situatie laten kijken. Uit wat zij vertelt heb ik het idee dat ze prima weet wat ze doet en daar kan die gedragsdeskundige haar alleen nog maar meer bij helpen.
Ik zou vooralsnog vriendlief de hond niet meer uit laten laten tot hij begrijpt wat er is gebeurd en waarom dat is gebeurd.
TS zou de hond voorlopig niet meer los moeten laten, zakken vol met snoep mee om de hond af te leiden als deze een andere hond ziet zodat hij niet de kans krijgt om te fixeren of in een situatie te raken van waaruit hij uit redirectie zou kunnen bijten.
Mocht ze onverhoopt toch in zo'n situatie terecht komen dan moet ze de juiste modus zien te vinden om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ik zelf ben bv fysiek sterk genoeg om mijn mechelaar in de houdgreep onder mijn oksel te houden tot hij weer tot rust is gekomen en niet meer blind om zich heen bijt in onverhoopte gevallen, maar ik weet niet of haar dat ook lukt ?
Als ze hier geen mogelijkheid in kan vinden zou ik zeggen dat ze de hond tot na overleg met de gedragskundige buiten moet muilkorven in onoverzichtelijke situaties.
Verder gewoon de rust bewaren en eerlijk blijven tov de hond, ze moet zich vooral niet gek laten maken.
En last but nog least ogen voor en achter ontwikkelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:12

Heb aardig grote bijtwonden gezien van een jack en andere vergelijkbare kleine monstertjes.
Dus geen excuus voor de kleintjes dat deze geen schade kunnen aanrichten.

Zoals eerder verteld heeft mijn hond een kind die hem gepest hadt in de hand gebeten. Het gaat hier om een Duitse herder. je kan nagaan wat hij aan zou kunnen richten.

Hij greep alleen met de voortanden, zag er ernstig uit maar dat ziet het al gauw. Achetraf viel het erg mee, zelfs de dokter zei dat de hond niet echt kwaad heeft willen doen aangezien hij alleen met de voortanden beet.

Moet je dan ook nog even bedenken dat het hier om een afgerichte hond gaat die dus van nature maar ook geleerd heeft een volle beet te geven. Niet volle beten worden gecorigeerd.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:14

Thats_Me schreef:
WeCo schreef:

Agja jou oordeel ik weet hoeveel ervaring ik heb en dat is ruim voldoende om genoeg te weten over honden en hun gedrag :) Gevaarlijke uitspraak ik oordeel verder ook niet op de kunde en onkunde van de mensen hier. Juist kinderen zijn onvoorspelbaar en staan vaak lager in rang gekeken vanuit hond positie.

En zoals ik eerder zij een diensthond kun je niet vergelijken met een gezinshond. Diensthond heeft geleerd te bijten op comando een gezinshond niet en als ze dat zomaar uit het niets doen (er zijn wel vaak signalen maar die worden vaak over het hoofd gezien) dan is de kans dat ze het een volgende keer weer doen groter omdat ze die grens al over gegaan zijn.

Ik twijfel ook niet aan je ervaring, wel aan je kennis gezien je de woorden "kinderen", "prooien" en "rangorde" op één hoop gegooid

edit- je schrijft zelfs dat kinderen ranglager zijn vanuit depositie van de hond, leg mij eens uit dan waarom ze deze "prooi" dan nog moeten gebuiken om hogerop te komen ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:18

WeCo schreef:
Ik twijfel ook niet aan je ervaring, wel aan je kennis gezien je de woorden "kinderen", "prooien" en "rangorde" op één hoop gegooid

Tja, je wilt het wel begrijpbaar houden voor de gemiddelde bokker. Zeker als ik zie wat er allemaal voor reacties gepost worden :)

Ieder zijn mening laat ik wel wezen. Honden worden nou eenmaal erg vermenselijkt en worden gezien als onderdeel van het gezin. En het is wat dat betreft natuurlijk ook een zeer lastige situatie. Maar je vorige post geeft wel een mooie conclusie aan.

Hoop dat er een oplossing is volgens gedragstherapeut met name voor baasjes, hond merkt er weinig van als er toch over gegaan moet worden tot inslapen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 26-03-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:18

Wilawander schreef:
Heb aardig grote bijtwonden gezien van een jack en andere vergelijkbare kleine monstertjes.

Zoals eerder verteld heeft mijn hond een kind die hem gepest hadt in de hand gebeten. Het gaat hier om een Duitse herder. je kan nagaan wat hij aan zou kunnen richten.

Hij greep alleen met de voortanden, zag er ernstig uit maar dat ziet het al gauw. Achetraf viel het erg mee, zelfs de dokter zei dat de hond niet echt kwaad heeft willen doen aangezien hij alleen met de voortanden beet.

Moet je dan ook nog even bedenken dat het hier om een afgerichte hond gaat die dus van nature maar ook geleerd heeft een volle beet te geven. Niet volle beten worden gecorigeerd.

kan niet anders zeggen dan een lief en zeer gedisciplineerd dier.............

maar wel een gevaar voor de maatschappij :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:21

Liezel1 schreef:
KiWiKo schreef:

gebeurd ook niet....
Ben niet echt van de kat op het spek binden....

loslopende honden kunnen raar reageren op aangelijnde honden :) en aangelijnde honden op loslopende..........

ik denk wel dat je voor jezelf een goede oplossing heb.......... of gaat maken, of al gemaakt heb........de input die ik hier geef is alleen iets om mee te nemen in je beslissing :) geen moeten, alleen het overdenken waard hoop ik

Liezel1

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 23:25

Alles is het overwegen waard... Ik ben blij met élke mening en élke ervaring.

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:29

hier ben ik zelf even. Ik heb gisteravond de honden uitgelaten en ben gepakt door de labrador. Op het moment dat er iemand anders met een collie aan kwam lopen heb ik de lab bij zijn halsband gepakt om te zorgen dat ie niet aan kon vallen. De mechelse herder heb ik gewoon laten lopen omdat die zich totaal niet stoort aan andere honden. Op het moment dat ik met de andere man stond te praten hoorde ik de lab grommen terwijl ik hem nog steeds vast hield aan de halsband. Van grommen raak ik niet onder de indruk. Toen we na een minuut of 10 het gesprek beeindigden liep de man door en de lab bleef de collie nakijken. Ik wou ook weg en trok lichtjes aan het oogje van zijn halsband om hem aan te sporen te gaan lopen. Ik denk dat dat een verkeerde keuze is geweest want vanuit het niets had hij me direct te pakken. In eerste instantie liet hij niet los maar toen ik los was heeft ie voor het eerst kennis gemaakt met de stalen neuzen in mijn schoenen. Let wel, ik schop de hond nooit maar op zo een moment juist wel. Het is een reactie. In eerste instantie had ik niets door van wat ik had maar toen ik een warme straal langs mijn vingers voelde lopen heb ik maar even gekeken. Het bleek bloed te zijn. Heel veel bloed, waardoor ik me toch even afgevraagd heb of ik alle vingers nog wel had. Nadat ik de honden terug gebracht had en de lab streng zijn plaats wees presteerde hij het om tegen mij te grommen. Ik heb er verder even niets mee gedaan omdat ik aan het leeglopen was en ik heb maar even een doek gepakt. Omdat ik alleen thuis was en het bijna middernacht was ben ik maar zelf naar het ziekenhuis getuft. Gevolg vervolgens: een tetanus prik, een verdoving, wat gepiel met een mesje en gehecht. Komt me slecht uit omdat ik net de tuin aan het opknappen ben. Maar ik zet stug door. Haha. Mijn mening was in eerste instantie: er uit met die hond. Laat hem maar inslapen want ik ben mijn vertrouwen in hem volledig kwijt. Maar na een nachtje slapen en een dagje werken heb ik die mening wel bijgesteld. Ik geef hem een tweede maar wel laatste kans. Mocht ie het weer doen krijgt ie wel het spuitje. Ik denk dat de hond een soort van agressie had tegenover de andere hond. Doordat ik bleef staan voor een praatje, en de hond dus hoorde grommen denk ik dat hij het liefst de andere hond had aangevallen, maar omdat ik hem vast hield kon hij niets en werd hij wat opgefokter. Op het moment dat de man door liep en ik de lab aanspoorde om verder te lopen was ie zo opgefokt dat ie het eerste het beste greep wat er maar voor zijn kaken kwam. Tja, dat was mijn hand. Maar goed, zoals gezegdz. Ik vermoed dus dat het een grote per ongeluk fout was van de hond. Hij komt nu weer bij me. Vanochtend en vanmiddag negeerde ik hem en ik kon merken dat ie dolgraag aandacht van mij wilde. Zelfs proberen om mijn wond te likken. Maar hij moet maar even weten dat ik er niet van gediend ben. Zelfs niet per ongeluk. Zoals gegzegd gun ik hem een tweede en laatste kans. Ik hoop dat ie de kans gebruikt om zijn leven te beteren. En ik weet bijna zeker dat ie dat doet aan zijn huidige gedrag te merken.

Groet snelleedje.

Snelleedje

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:30

sorry voor het lange verhaal. Geplaatst via mobiele telefoon en dat is soms vervelend.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:31

KiWiKo schreef:
Wilawander schreef:

kan niet anders zeggen dan een lief en zeer gedisciplineerd dier.............

maar wel een gevaar voor de maatschappij :)

Wil het zeer zeker niet goed praten maar dat is een hond tot het uiterste pesten ook niet.

Hij wil zich verdedigen en dat is iets dat ik goed begrijpen kan. Een hond snapt niet dat dat niet de oplossing is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:34

Snelleedje@ als eerste beterschap

Door het vasthouden krijg je druk, hij voelt jou aanwezigheid en zo boauw je enorm veel druk op. Je geeft hem jou zekerheid. dat is een techniek die we bij het pakwerk gebruiken om druk/drift op te bouwen. Druk is agressie.

Moet trouwens zeggen respect dat je het nog een 2e kans geeft +:)+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:35

beterschap!!

en wat als hij een volgende keer weer zo opgefokt raakt, en het toevallig dan passerende buurmeisje pakt?

Ik vind persoonlijk dat je op dat moment goed gereageerd hebt, en dat nog steeds doet hoor........ dat is absoluut het probleem niet....

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:36

Snelleedje, top dat jullie hem nog een kans geven !
Super !