Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:13

zap schreef:
Diablo schreef:
Kiwiko, kom op zeg. Als mijn katten inderdaad ook alleen maar in de wei konden lopen, zou ze niets overkomen, dat weet ik zeker. Alleen, die katten blijven niet in de wei, dat is het probleem....
Als mijn paarden ook alleen maar buiten konden lopen door vrij door de stad te lopen, bleven ze ook binnen.

Of je zorgt ervoor dat je katten niet verder komen dan je tuin/wei :)*

Als ik geen omheind weiland heb waar mijn paard in kan lopen dan wordt ik hier ook 'afgemaakt' en moet ik maar zorgen voor een omheind stuk ;). Dat kan ook prima met katten hoor :)

Maar dat ga ik ook doen, heb ik ook al eerder gemeld. Eén van mijn drie katten wordt helemaal opgewonden als hij voor het raam een vogeltje ziet. Dat vind ik zo sneu, dat ik besloten heb het voorjaar een ren te maken (ik kijk echt wel naar het welzijn van mijn diertjes hoor). Alleen kan hij dan nog steeds niet helemaal vrij rondlopen en rondstruinen.....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:14

Daarover ben ik het met je eens, al woon ik zelf in de Randstad en heb ik mijn paard een half uur rijden verder staan zodat hij lekker buiten is.
Ieder wil toch het beste voor zijn dier?Ben het er niet mee eens dat je katten met een paard vergelijkt. Die hou ik ook niet in huis namelijk en laat ik overdag even buiten spelen :D.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

nou dan zijn we er toch :)

maar wees nou eerlijk, er zijn een hoop bokkers die mensen met stalpaarden compleet affikken.......... en om dan hier te lezen dat hun kat niet naar buiten kan om diezelfde redenen die mensen met stalpaarden hebben....... en dan dat goedpraten is nogal scheef in mijn ogen :D

wat mijzelf betreft, alles staat buiten......... ook mijn katten, ook mijn paard :D

maar ik heb ook in mijn werkzame carriere paarden gehad op locaties waar ze niet op het land gingen........... so be it.

dus ik veroordeel niemand, ik hoop slechts te triggeren tot nadenken bij het eerst volgende stalpaarden topic

_Noah

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:19

Dat begrijp ik wel, alleen niet dezelfde redenen om mensen met stalpaarden. Die hebben het paard op stal omdat het dichtbij is, 'er geen andere stal in de buurt is' of het een sportpaard is. En met die argumenten ben ik het dus niet eens. Rij wat verder voor je paard, ookal is je paard een sportpaard kan het nog buiten in de paddock/ afgezette weide. Mijn kat kan ik helaas overdag niet naar een wei brengen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:21

Noah2006 schreef:
Dat begrijp ik wel, alleen niet dezelfde redenen om mensen met stalpaarden. Die hebben het paard op stal omdat het dichtbij is, 'er geen andere stal in de buurt is' of het een sportpaard is. En met die argumenten ben ik het dus niet eens. Rij wat verder voor je paard, ookal is je paard een sportpaard kan het nog buiten in de paddock/ afgezette weide. Mijn kat kan ik helaas overdag niet naar een wei brengen.

En ik kan niet mijn paard verderop zetten, want dan kan ik er niet meer komen ;). En inderdaad, er is geen andere stal in de buurt (en ik heb het getroffen ;))

Dus wat is nu het verschil?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:23

Mijn mening binnen houden, of alleen in je eigen tuin.

Katten kun je al niet vergelijken met bijvoorbeeld paarden of honden.
Een paard staat in de wei/paddock waar die als het goed is niet uit kan een hond loopt aan de lijn of is onder apél.
Katten daarin tegen lopen overal los zonder dat iemand er op let.

Poepen in andermans tuinen, andermans huizen binnenlopen, vangen vogels, brengen mensen in gevaar doormiddel van de weg overlopen en dan de baasjes keihard huilen omdat de kat is overreden...

even voor de duidelijkheid vindt het heel erg als er een kat wordt overreden!!
Maar het blijft grotendeels wel je eigen schuld vinden mits de kat ontsnapt is.

In mijn ogen hoort een kat dus gewoon niet buiten tenzij je ze een tuigje omdoet en lekker gaat wandelen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:25

Hoezo kan je er dan niet komen? Hoe ver kan het zijn in Nederland? Ik heb zelfs een auto ervoor aangeschaft omdat er geen ov komt ;) Maar dit even terzijde.. Ik heb het over Nederland, gezien de omstandigheden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:25

Mijn katten lopen in de zomer van 's ochtends tot 's avonds buiten in de weilanden. Vinden ze geweldig. In de nachten zijn ze binnen, ze zijn 14 en 15. De sneeuw vinden ze niets en zijn dan liever binnen, ze lopen heel bereidwillig naar buiten, maar willen 5 minuten later weer naar binnen, nu ja dat kan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 23:26

De huiskat van tegenwoordig stamt natuurlijk wel af van de grote katachtigen...en die 'horen' natuurlijk in het wild. Waar denk je anders dat de huiskat zijn instincten vandaan heeft? ;)

Dus eigenlijk horen ze wel buiten, maar om dat dan tegemoet te komen wil ik een ren of mijn tuin afzetten. Want 'vrij' laat ik ze niet, helaas pindakaas. :D
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 16-01-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:26

Lucky you mindim :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:27

:D
marielle231 schreef:
Mijn mening binnen houden, of alleen in je eigen tuin.

Katten kun je al niet vergelijken met bijvoorbeeld paarden of honden.
Een paard staat in de wei/paddock waar die als het goed is niet uit kan een hond loopt aan de lijn of is onder apél.
Katten daarin tegen lopen overal los zonder dat iemand er op let.

Poepen in andermans tuinen, andermans huizen binnenlopen, vangen vogels, brengen mensen in gevaar doormiddel van de weg overlopen en dan de baasjes keihard huilen omdat de kat is overreden...

even voor de duidelijkheid vindt het heel erg als er een kat wordt overreden!!
Maar het blijft grotendeels wel je eigen schuld vinden mits de kat ontsnapt is.

In mijn ogen hoort een kat dus gewoon niet buiten tenzij je ze een tuigje omdoet en lekker gaat wandelen.

Nou dan maar liever geen kat :D Iedereen zijn kat loopt hier buiten, ook de main coon van de buren. De mijne schijten in mijn voortuin of in het weiland en andere katten komen niet bij mij in de tuin, vanwege de hond. Misschien ook wel in de tuin van de buren, maar goed die zal vast ook bij ons in de voortuin zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:28

Noah2006 schreef:
Hoezo kan je er dan niet komen? Hoe ver kan het zijn in Nederland? Ik heb zelfs een auto ervoor aangeschaft omdat er geen ov komt ;) Maar dit even terzijde.. Ik heb het over Nederland, gezien de omstandigheden :)

En wat als je nu geen rijbewijs hebt, geen auto kunt betalen? Er geen OV komt. En dan nog is het wel leuk om een paard ik weet niet hoe lang bij je vandaan te zetten, maar is dat wel reeel en haalbaar, ik denk het niet.

En hier vind ik weer duidelijk hoe het gesteld is. Voor een paard moet alles gedaan worden, maar een kat laten we maar gewoon binnen. Lekker makkelijk :j

Maargoed, uiteindelijk een andere discussie. Het feit blijft dat ik vind dat een kat lekker naar buiten moet kunnen (net als een paard overigens ;) ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:30

Noah2006 schreef:

koeienpoep :) ik moest elke dag een half uur heen en een half uur terug voor de dichtsbijzijnde stal met accomodatie en weidegang:D

maar als tegenhanger kan ik dan zeggen........... dan neem je toch geen kat?

of ga ergens wonen waar je wel katten kan houden..........\

dat bedoel ik met twee maten meten :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:33

Soms denk ik een beetje zwart-wit daar hebben jullie gelijk in :) . Ik bedoel te zeggen een paard heeft ruimte nodig, en dat wil ik ze gewoon geven.
Mijn katten ook, dat hebben ze, alleen niet buiten :D. Zodra ik een tuin heb pas ik die met liefde aan. Het is niet alles voor paarden, en weinig voor katten. Het probleem is dat het paard dan vaak op een stal staat van 3 bij 3. Katten hebben hier de ruimte van 90 vierkante meter.
En toen ik geen rijbewijs had, ook geen paard dus, kon er niet komen anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:37

ik ben blij dat je begrijpt waar mijn posts vandaan komen :) en uit welk gevoel dat geschreven is.

niet iedereen kan zomaar op een stal staan waar alles altijd naar buiten kan :)

net zo als niet iedere katteneigenaar kan wonen zodat kun kat naar buiten kan.

misschien een stuk wederzijds begrip is hierdoor geboren......

ik weet dat ik een zeikerd ben, maar soms worden dingen zo kortzichtig gezien, en dan is een topic als dit de perfecte manier om de knuppel in het hoenderhok te gooien en zo alles aan het denken te zetten :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:38

zap schreef:
En ik kan niet mijn paard verderop zetten, want dan kan ik er niet meer komen ;). En inderdaad, er is geen andere stal in de buurt (en ik heb het getroffen ;))

Dus wat is nu het verschil?

Het verschil is, dat een paard in een stalletjes staat van 3 bij 3 en een kat een heel huis tot zijn beschikking heeft.

KiWiKo schreef:
maar als tegenhanger kan ik dan zeggen........... dan neem je toch geen kat?

of ga ergens wonen waar je wel katten kan houden..........\

dat bedoel ik met twee maten meten :)

Ik meet niet met twee maten. Ik heb alle ruimte om een kat buiten te laten, ik doe het alleen niet, omdat ik geen katten meer van de weg wil schrapen. Waar ik ook woon, dat risico loop ik altijd. Bovendien vind ik dat mijn kat een prima leven heeft in een zeer grote ruimte, net zoals mijn paarden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:40

Waarom heb ik weer katten die in mijn eigen tuin schijten?! :roll:

marielle231

Ik woon op een flat, 2 katten in huis en gaat prima.
Ze hebben het buitenleven echt niet nodig om gelukkig te zijn hoor.
Ja ze stammen af van de tijgers maar jemig de kat van nu kan je echt niet meer vergelijken met tijgers of andere katachtigen.

Ben wel benieuwd waarom mensen de kat nu zo graag buiten willen hebben.
Je kent de risico's. overreden worden, vergiftiging de weg kwijt noem maar op, waarom dan de kat los.
Je doet de staldeur toch ook niet open om je paard los te laten zonder omheining eromheen?

_Noah

:D Ik vind zoiets alleen maar goed, iedereen moet openstaan voor elkaars mening en omstandigheden. Niet iedereen woont op een boerderij met eigen stallen, of in een flat midden in de stad. Door verschillende argumenten te noemen, zie je ook elkaars situatie. En dat is niet zo makkelijk vanaf een forum.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:41

Ik heb het geluk zo een kleine 400 meter van de dichtbijzijnde auto te wonen die ook nog eens geparkeerd staat aan een heule rustige weg :)

mijn katten worden niet overreden al zouden ze er hun best voor doen :)

wel lopen hier alle honden van het park (ik woon op een recreatiepark) achter het huis los.......... dus de kans dat ze gepakt worden door een hond is reeel aanwezig

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:42

Diablo, toch vind ik dat je dat niet kunt vergelijken met elkaar, katten in huis en paarden buiten. Ze zijn dan misschien wel binnen in een grote ruimte maar buiten lijkt mij fijner voor de dieren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:43

mijn paarden staan lekker buiten ( in paddock of wei) met inloopstal, mn hond is binnen en mn katten veel binnen. 1 van de 2 wil niet naar buiten en de ander af en toe. in de zomer meer dan niu maar geen hele dagen. dat is haar eigen keuze!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:43

Voor mijn huis loopt een weg, waar je weliswaar maar 50 mag rijden, maar er zijn er helaas veel die zich daar niet aan houden. Achter mijn huis ligt 3 ha (eigen) grond en daaromheen nog veel meer weilanden. Wist ik maar zeker dat de katten achter het huis bleven, dan gingen ze morgen nog naar buiten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:44

marielle231 schreef:
Ik woon op een flat, 2 katten in huis en gaat prima.
Ze hebben het buitenleven echt niet nodig om gelukkig te zijn hoor.
Ja ze stammen af van de tijgers maar jemig de kat van nu kan je echt niet meer vergelijken met tijgers of andere katachtigen.

Ben wel benieuwd waarom mensen de kat nu zo graag buiten willen hebben.
Je kent de risico's. overreden worden, vergiftiging de weg kwijt noem maar op, waarom dan de kat los.
Je doet de staldeur toch ook niet open om je paard los te laten zonder omheining eromheen?

Ze hebben dan toch een mooi leven gehad! Lekker buiten geweest, vogeltjes en muisjes gevangen...

Dat laatste met die omheining van het paard ga ik maar niet op in... ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:46

MamboBeach schreef:
Diablo, toch vind ik dat je dat niet kunt vergelijken met elkaar, katten in huis en paarden buiten. Ze zijn dan misschien wel binnen in een grote ruimte maar buiten lijkt mij fijner voor de dieren.

Eens. Ik denk ook dat buiten fijner (maar niet zaligmakend) is. Maar dat kost ze waarschijnlijk het leven, dus dat gaat niet gebeuren.

Bovendien: de meeste paarden lopen, vergeleken met katten, echt op een veel kleinere ruimte, een weiland(je) voldoet eigenlijk niet. Een paard moet kunnen rondtrekken. Maar hee, hij komt buiten, dan is het goed toch?