Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:54

dees_daan schreef:
:D deze man doet het zelf helemaal fout.. vertoond veel te dominant gedrag, en de hond zet hem op zijn plek, wat nou beesten? hondengedrag en dus totaal niet onvoorspelbaar.. als deze man zich een beetje had verdiept in honden gedrag dan was dit niet gebeurd.

Jaaaa, maar de hond is dus schijnbaar ook ergens dominant, zou hij anders de man aangevallen hebben? En bovendien, wij hebben ook een dominante hond, maar dag mag een vreemde op gaan zitten als hij wil. En een politiehond wordt zo opgeleid dat hij alleen maar aangrijpt wanneer het hem opgedragen wordt. In dit geval werd het hem niet opgedragen, de man verplaatst zich in een dominante positie en hap...Maar had dit mogen gebeuren? En zag de agent dit aankomen? Iedereen was verbaasd, en hiermee wil ik alleen maar laten zien dat honden nooit voor 100% te vertrouwen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:01

Topic was nog niet zo oud hoor , maar vertel eens waarom vertel je in het ene topic dat je een bloedhekel heb aan honden die loslopen, en houd je je jezelf hier ons voor de wijs dat je dr ineens geen hekel meer aan hebt?
Hoe is dat mogelijk?
Ik zelf zit toch wat stabieler in elkaar qua mening al zeg ik het zelf :+

Dit zijn je woorden overigens;
[LZP] Waar erger jij je ontzettend aan?
dees_daan schreef:
de hond wel los laten lopen er totaal geen rekening mee houden dat er ook andere honden lopen en dan boos worden als ik die hond weg stuur, of tegenhoud met mijn been..

En hoe is het met de hond die steeds wegliep, kan die ook ineens los?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:02

Adil18 schreef:
dees_daan schreef:
:D deze man doet het zelf helemaal fout.. vertoond veel te dominant gedrag, en de hond zet hem op zijn plek, wat nou beesten? hondengedrag en dus totaal niet onvoorspelbaar.. als deze man zich een beetje had verdiept in honden gedrag dan was dit niet gebeurd.

Jaaaa, maar de hond is dus schijnbaar ook ergens dominant, zou hij anders de man aangevallen hebben? En bovendien, wij hebben ook een dominante hond, maar dag mag een vreemde op gaan zitten als hij wil. En een politiehond wordt zo opgeleid dat hij alleen maar aangrijpt wanneer het hem opgedragen wordt. In dit geval werd het hem niet opgedragen, de man verplaatst zich in een dominante positie en hap...Maar had dit mogen gebeuren? En zag de agent dit aankomen? Iedereen was verbaasd, en hiermee wil ik alleen maar laten zien dat honden nooit voor 100% te vertrouwen zijn...

de honden die voor politiewerk gebruikt worden zijn vaak zeer dominante, dat maakt ze zo geschikt.
jij hebt misschien een dominante hond, maar vast geen zeer dominante hond, die zijn namelijk niet geschikt als gezinshond,de hond wordt getraind om aan te vallen op commando, maar mag zich toch zeker wel verdedigen? deze hond vatte dit op als hondentaal, raar he? voor een hond? iedereen was verbaasd ja, maar dit was wel degelijk zijn eigen schuld.. niet 100% te vertrouwen? wat deed deze hond fout dan? die reageerde puur op het gedrag van de man, op een hondenmanier, mag dat ook al niet meer?

Goof

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:03

Ik snap de toegevoegde waarde van de persoonlijke berichten voor dit topic niet zo......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:05

Chiqa schreef:
Topic was nog niet zo oud hoor , maar vertel eens waarom vertel je in het ene topic dat je een bloedhekel heb aan honden die loslopen, en houd je je jezelf hier ons voor de wijs dat je dr ineens geen hekel meer aan hebt?
Hoe is dat mogelijk?
Ik zelf zit toch wat stabieler in elkaar qua mening al zeg ik het zelf :+

Dit zijn je woorden overigens;
[LZP] Waar erger jij je ontzettend aan?
dees_daan schreef:
de hond wel los laten lopen er totaal geen rekening mee houden dat er ook andere honden lopen en dan boos worden als ik die hond weg stuur, of tegenhoud met mijn been..

En hoe is het met de hond die steeds wegliep, kan die ook ineens los?

grappig dat je dit quote :j dat ging namelijk over onze vorige hond, het is een topic waar erger jij je aan? niet wat kan jou hond? wat doe jij met je hond? en de hond waar het over ging leeft helaas niet meer, dus nee die kan niet los lopen nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:11

dees_daan schreef:
grappig dat je dit quote :j dat ging namelijk over onze vorige hond, het is een topic waar erger jij je aan?

Nou dan heb ik een verassing, lees mijn begin post eens, dit topic gaat niet over kunstjes of wat je hond allemaal kan hoor ;) Maar dat ik mij dr mateloos aan irriteer dat mensen hun hond los hebben lopen.
En daar irriteer(De)? jij je toen ook aan kon ik mij nog heel goed herinneren.
En nu ineens niet meer, dat kan natuurlijk maar dan moet je niet verbaasd zijn als dit op gaat vallen :D

Wbt je tweede opmerking, sorrie dat wist ik natuurlijk niet! Excuses.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:12

Of anders dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=x1XchIaB ... re=related

Waarom valt de Rotweiler de Doberman aan? De Doberman doet niks. Geeft de Rottweiler echte waarschuwingen? Waarom grijpt de Rottweiler nog een keer toe terwijl de Doberman op zijn rug ligt?

Hond aan de riem als er een andere komt, basta!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:13

Adil18 schreef:
En daarbij te zeggen dat het voor de sier is, dat je je honden voor 100% kunt vertrouwen...Ik denk dat iedere hondeneigenaar wel weet dat honden nooit 100% te vertrouwen zijn...het zijn beesten met instincten en sommige reacties zullen we niet snappen, laat zien aankomen...

en dat probeer ik dus ook al de hele tijd te zeggen :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:15

dees_daan schreef:
de honden die voor politiewerk gebruikt worden zijn vaak zeer dominante, dat maakt ze zo geschikt.
jij hebt misschien een dominante hond, maar vast geen zeer dominante hond, die zijn namelijk niet geschikt als gezinshond,de hond wordt getraind om aan te vallen op commando, maar mag zich toch zeker wel verdedigen? deze hond vatte dit op als hondentaal, raar he? voor een hond? iedereen was verbaasd ja, maar dit was wel degelijk zijn eigen schuld.. niet 100% te vertrouwen? wat deed deze hond fout dan? die reageerde puur op het gedrag van de man, op een hondenmanier, mag dat ook al niet meer?

Kom op, een politiehond mag in een situatie als deze niet zo'n reactie vertonen... :n

En waarom niet te vertrouwen: De hond reageert puur op wat hij krijgt, instinctief. En daarom niet te vertrouen. Hondenlogica is niet de onze.

Laatst nog gehad dat de jonge Teckel van mijn zus de schoonmoeder van mijn zus wilde begroeten. Deze had haar JR mee, maar die twee spelen altijd leuk samen. De Teckel gaat eerst naar de JR, maakt zich klein, speelt even met de hond, en wil daarna de bazin van de JR begroeten. Heeft hij nog nooit bij haar gedaan, er kwam geen waarschuwing, gewoon "hap". Honden zijn net als paarden nooit voor de volle 100% te vertrouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:18

buiten een losloopgebied vind ik dat idd heel vervelend, omdat mijn honden dan wél aan de lijn lopen en zich dus bedreigd voelen als er een andere hond op ze af komt stormen, daarnaast roep ik mijn honden dus wel bij me als ik zie dat de andere hond aan de lijn loopt, ze zitten alleen niet vast maar lopen wel naast me, dus lijn of niet maakt geen verschil, het probleem voor jou is dus dat ik ze niet aanlijn? vertel me dan waarom ik dat zou moeten doen als ze naast me lopen, en diegene met de hond aan de lijn dus geen last van mijn honden heeft? onze vorige hond hebben we gekregen met veel problemen, na veel moeite dat toch weer goed gekregen maar ze had niets met kleine hondjes, waar die quote over ging, ging over kleine (en ook grote, maakt niets uit) honden die blaffend rond haar heen gingen lopen, dan duwde ik ze weg ja, ook voor de veiligheid van de kleine hondjes. die daar dus niet los mochten. en als ik mijn hond dan wel vast hou, en niet in een losloopgebied loop dan vind ik dat heel irritant.
kon je idd niet weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:21

dees_daan schreef:
vertel me dan waarom ik dat zou moeten doen als ze naast me lopen, en diegene met de hond aan de lijn dus geen last van mijn honden heeft?

Heb je al lang antwoord op gehad van me ;)

Citaat:
Precies, Honden die aangelijnd zijn zitten in een andere rangorde dan loslopende honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:22

maar als mijn honden de andere hond negeren, en daar geen aandacht voor hebben en dus geen contact met die hond hebben is er geen sprake van een rangorde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:23

En de hond van de anders dan die wel vast zit? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:24

dat is toch niet mijn verantwoordelijkheid? er is geen sprake van een rangorde tussen mijn honden, en de andere hond als ze die hond totaal negeren..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:26

Moderatoropmerking:
Kunnen we misschien wat minder persoonlijk worden en wat respectvoller naar elkaar discussiëren? De sfeer wordt er zo niet beter op. Laat een ander in zijn waarden en respecteer een mening. Discussiëren is prima, maar hou het netjes. Bedankt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:38

Ik ben zelf gelukkig nog nooit in de situatie geweest, wel is onze hond soms blafferig naar andere honden aan de riem als hij geen kennis mag maken, dit is sinds een aantal honden flink tekeer tegen hem zijn gegaan van een afstandje (we hebben hier 4 valse honden lopen, 2x2, gelukkig wel altijd aan de riem en ene eigenaar neemt wel zijn verantwoordelijkheid door de situaties niet op te zoeken).

Onze hond gaat eigenlijk altijd vast totdat ik een seintje heb gekregen van de eigenaar dat hij los mag of als de andere honden op hem aflopen en het veilig is. Eenmaal los gehoorzaamd hij namelijk niet meer voldoende voor enige tijd (zolang de honden willen spelen en ik niet ver weg ben). Het is iets waar we aan werken maar aan de riem ga je dit niet oplossen. Twijfel ik aan de situatie, dan blijft hij aan de lijn. 15 meter, dus zat ruimte om te spelen, maar zonder het wegloopgevaar.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:34

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:
Mijn hond kent nou eenmaal het commando 'kijken' en dit kan je in veel meer situaties toepassen.

Heb persoonlijk liever een hond die mij volgt waar ik ook loop dan een hond die kunstjes kan, sorrie dat past echt niet bij ons :D

Het gaat er niet om de kunstjes, het gaat om de situatie. Afstand, zittend, liggend, staand etc.
Als jou hond naast jou ligt of zit en hij of zij is afgeleid, wat doe je dan om zijn of haar aandacht weer op te pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:38

annepaardoes schreef:
Als jou hond naast jou ligt of zit en hij of zij is afgeleid, wat doe je dan om zijn of haar aandacht weer op te pakken?

Mijn hond is nog erg jong, dus 100% volledige aandacht naar mij is er gewoon nog niet.
Als ik aandacht eis omdat ze iets ziet wat spannend is roep ik haar eenmaal.
Komt ze niet loop ik gewoon een andere kant op, het effect is dan dat me gaat volgen.
En dat is de basis wat ik wil.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:43

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:

Mijn hond is nog erg jong, dus 100% volledige aandacht naar mij is er gewoon nog niet.
Als ik aandacht eis omdat ze iets ziet wat spannend is roep ik haar eenmaal.
Komt ze niet loop ik gewoon een andere kant op, het effect is dan dat me gaat volgen.
En dat is de basis wat ik wil.

Ik bedoel wanneer ze bijvoorbeeld naast jou zit of ligt. Wat doe je dan om haar aandacht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:44

Ik roep haar aan de voet. Ze is daar heel erg goed in al zegt ik het zelf, zit aan mijn been geplakt.
Kijkt mij aan wachtend op wat gaat volgen, en dat kan van alles zijn.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:48

Adil18 schreef:
Poohbeer schreef:
Dat een niet-sociale hond maar niet in een losloopgebied mag komen vind ik heel kort door de bocht. Je hebt geen idee hoe het komt dat die hond niet sociaal is en ook zulke honden willen graag kunnen rennen. Vind meer dat de eigenaar verantwoordelijk is en heel goed op moet letten op andere honden om ervoor te zorgen dat zijn niet-sociale hond bij hem blijft.

Daar moet ik toch met de andere meegaan...Als jij weet dat jouw hond soms agressief reageert heb jij niks in zo'n gebied te zoeken...Honden staan niet altijd 100% onder appel, soms hebben ze gewoon een ADHD-dag of een "ik ben Oost-Indisch doof-dag" (of beide tegelijk :+ ) en het risico dat jouw mogelijk agressieve hond dan een ander aanvalt is gewoon te groot.

Naar mijn mening kan iedere hond agressief reageren....hoe vaak ik niet heb gehoord..."dat doet'ie anders nooit".....met als gevolg dat je zelf een hond met een trauma overhoud waardoor je niks meer te zoeken hebt in een losloopgebied? Dat is in mijn ogen net zoiets als een mens met gedragsproblemen bij andere mensen weg te houden en ik een hokje te stoppen...dat doe je ook niet. Trainen, oefenen en blijven oefenen... Als je echt weet dat je hond agressief is, doe hem dan een muilkorf om, daarmee voorkom je ook ongelukken....neemt natuurlijk niet weg dat je hem zoiezo in de gaten houdt en rekening houd met anderen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:49

Even over iets heel anders waar ik last van heb, ben benieuwd of jullie dat ook hebben.

Wij hebben een herder, al wat ouder, doet geen vlieg kwaad. Wil graag even ruiken met de andere hond en loopt daarna weer verder. En af en toe kan ik mensen met kleine hondjes wel schieten :+. Voordat Sam ook maar in de buurt is, tillen ze gauw hun hondje op, of schreeuwen ze naar je dat hij aangelijnd moet worden. (honden mogen in het gebied los trouwens). Veel mensen zeggen dat hun honden bang zijn voor herders terwijl dit meestal gewoon niet waar blijkt te zijn, eigenaars zijn gewoon bang. Laatst kwam er een klein hondje op sam afgewandeld. Eigenaar rende erheen om hem op te pakken. Ze waren even aan het snuffelen en het kleine hondje vond hem erg leuk. Eigenaar zei, ja hij is bang voor herders. Erg gek, de hond leek het leuk te vinden.. Vind het ook niet heel gek dat honden bang worden van andere honden als ze elke keer worden opgepakt en worden 'getroost'.
Podverdorie, ik kan me daar zo aan ergeren O:) Heb een schat van een hond die dan zo in slecht daglicht wordt gezet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:53

Chiqa schreef:
Ik roep haar aan de voet. Ze is daar heel erg goed in al zegt ik het zelf, zit aan mijn been geplakt.
Kijkt mij aan wachtend op wat gaat volgen, en dat kan van alles zijn.

Laat maar, je snapt mijn punt niet helemaal. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:56

annepaardoes schreef:

Je vraag is toch;

annepaardoes schreef:
Wat doe je dan om haar aandacht te krijgen.

Nou dat krijg ik voor elkaar als ze aan mijn voet gaat zitten.
Wat snap ik dan niet?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:05

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:

Je vraag is toch;

annepaardoes schreef:
Wat doe je dan om haar aandacht te krijgen.

Nou dat krijg ik voor elkaar als ze aan mijn voet gaat zitten.
Wat snap ik dan niet?

Ik bedoel in de situaties wanneer ze naast je zit bijvoorbeeld. Je roept haar aan de voet, ze is toch even afgeleid, wat doe je dan om haar aandacht weer op te pakken? Bijvoorbeeld voor het uitoefenen van een blijf oefening.