Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:59

Robynn schreef:
Ja maar zo is het niet in het topic besproken door meerdere mensen hier... Want ALLE katteneigenaren waren poep en hadden geen enkel inlevingsvermogen tot de "niet kattenmensen" Terwijl echt niet elke kat een plaag hoeft te zijn voor de buurt.... :n

De eigenaren van de katten die overlast veroorzaken zitten ook nooit op bokt.
Verder denk ik dat een hoop mensen denken dat hun kat geen overlast veroorzaakt en dat pas doorhebben als ze er persoonlijk op worden aangesproken. De kans dat ze er persoonlijk op aangesproken worden is klein want de meeste mensen die overlast ondervinden hebben geen idee waar de kat thuishoort.

Wat een ander doet moet hij zelf weten, maar wij hebben er voor gekozen om niet eens het risico te nemen dat onze kat overlast bezorgt of in tuinen rondhobbelt van anderen. Laat staan dat ik het risico zouden willen lopen dat ik hem levend van de weg moet schrapen (wat ik met andermans kat dus heb moeten doen) of dood langs de kant van de weg vind.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:04

En toch vind ik dat je het aardig over een kam scheert.... Mijn kat heeft bv. een halsbandje om met penning met adres, ik vraag geregeld of buurtbewoners last hebben van de kat, nog nooit klachten gehad, iedereen is gek op haar, we krijgen alleen maar complimentjes over haar! ZOU mijn kat OOIT enige overlast/schade oid veroorzaken zou ik de eerste zijn die het zou willen vergoeden...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:07

Robynn schreef:
En toch vind ik dat je het aardig over een kam scheert.... Mijn kat heeft bv. een halsbandje om met penning met adres, ik vraag geregeld of buurtbewoners last hebben van de kat, nog nooit klachten gehad, iedereen is gek op haar! ZOU mijn kat OOIT enige overlast/schade oid veroorzaken zou ik de eerste zijn die het zou willen vergoeden...

Jij voelt je aangesproken daar kan ik weinig aan doen. Als jij zeker weet dat jouw kat geen overlast veroorzaakt gaan die posten dus niet over jou of jouw kat.

Verder zeg ik dat ik het risico niet wil lopen dat mijn kat overlast veroorzaakt (denk ook niet dat je bij iedere kat rustig de gelegenheid krijgt om de penning te lezen ;)) of dat hij levend van de weg afgeschraapt moet worden. Dat is mijn keuze, daar hoef jij je ook niet aangesproken over te voelen als jij zeker weet dat je kat geen overlast kan veroorzaken of nooit vastgeplakt op de weg kan komen te zitten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:18

ThePast03 schreef:
Letizia schreef:
Plunk, ik zeg toch sommige ;)
En ik vind dat jij ook aardig neigt om ze over een kam te scheren :\

Je zult mij niet horen over katteneigenaren die hun katten op eigen terrein houden in een woonwijk. Doe ik ook niet, dus ik voel mij inderdaad aangesproken :j Verder scheer ik ze over een kam omdat ik nooit anders gehoord heb als: gooi er maar een emmer water overheen, zet je tuin goed af etc. etc. Dus alle katteneigenaren zijn zo??? Ik zal de eerste zijn die voor oplossingen om de tafel gaat zitten en er daadwerkelijk iets aan wil doen :j

Alle katteneigenaren denken te weten dat hun katten geen overlast verzorgen maar ik zie er nooit een die continue achter zijn kat aanloopt om te kijken wat die allemaal uitspookt. Ze zeggen allemaal met oplossingen te willen komen, maar als ik hier begin over de schade die is toegebracht moet ik bewijzen dat het hun kat is geweest en niet de kat van iemand anders. Dat lijkt mij niet meer als redelijk als je meerdere katten in de buurt hebt lopen, maar zal die van mij de enige zijn die rondloopt, betaal ik zo de schade :j en voor de rest zie bovenstaande post, ik ga geregeld door de buurt heen om te vragen of onze kat nog streken uitgehaald heeft en of er mensen last van haar hebben...

Dan heb ik het nog niet over de vele katten die ik van de weg heb mogen halen, waarvan een helemaal plat was van achteren en serieus op het asfalt zat vastgeplakt met hier en daar organen om hem heen. Kat leefde nog....Heel erg zielig en ook ontzettend spijtig dat jij het diertje zo heb moeten vinden, helaas wonen veel mensen tegenwoordig wel aan een grote weg en zijn veel katten gewend om buiten te zijn, als je die diertjes ineens opsluit hou je er geen leuke kat aan over, ik spreek uit ervaring en ja ik denk dan ook dat als mijn kat aangereden zal worden dat ik ontzettend verdrietig zou zijn, maar dan zal ik inderdaad wel denken dat ze een goed en vrij leven heeft gehad, mijn kat wordt ontzettend vals (dood ongelukkig!) als ik hier de deuren dicht gooi, dan is het niet meer die vrolijke kat die je in de ochtend goeiemorgen komt zeggen, maar een kat die om niks ineens in je nek hangt met de nagels...dan kan ik haar beter in laten slapen als ze niet meer naar buiten zou kunnen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:28

Robynn schreef:
Dat lijkt mij niet meer als redelijk als je meerdere katten in de buurt hebt lopen, maar zal die van mij de enige zijn die rondloopt, betaal ik zo de schade :j

Volgens mij bestaan er weinig woonwijken waar maar 1 kat losloopt dus hoef je in dat geval nooit te betalen tenzij de ander zo slim is geweest om een camera te installeren en dus bewijzen heeft dat het een bepaalde kat is geweest.

Het blijft een verhaal zonder einde op deze manier. Kat brengt schade toe (in ons geval zeker 500 euro in totaal en dat is voor ons heel veel geld) maar als we de baas al zouden kunnen vinden is de kans groot dat zelfs zijn verzekeringsmaatschappij zal zeggen: bewijs maar dat het die kat is geweest.

Katten die al jarenlang buiten hebt lopen hoef je niet ineens op te sluiten (alhoewel ik daarmee ook goede ervaringen heb gezien), je kunt er ook voor kiezen om je tuin af te zetten of op zijn minst te beslissen dat je bij een nieuw kitten ervoor zorgt dat die op eigen terrein blijft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:23

ThePast03 schreef:
Katten die al jarenlang buiten hebt lopen hoef je niet ineens op te sluiten (alhoewel ik daarmee ook goede ervaringen heb gezien), je kunt er ook voor kiezen om je tuin af te zetten of op zijn minst te beslissen dat je bij een nieuw kitten ervoor zorgt dat die op eigen terrein blijft.

Eens. Ik vind het ook zo apart, katteneigenaren die hun kat niet wíllen binnenhouden, komen er steevast mee dat poeslief de boel afbreekt als je hem binnenhoudt. Ik had ook een kat, die meer buiten was dan binnen, maar nu hij dat niet meer mag, vindt hij het ook prima. De jonge katjes die ik daarna er nog bij heb gekregen, zijn ook heel gelukkig, zo tussen de muren van mijn huis. Ik heb makkelijkere katten dan gemiddeld kattenhoudend Nederland denk ik... ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:15

Ik heb momenteel 8 katten, en 2 daarvan willen graag naar buiten.
Ik heb dus ook netjes mijn tuin afgezet en komen alleen in de tuin als ik daar zin in heb :D Ze kunnen net zo makkelijk binnen blijven allemaal..

Maar t zou toch een mooi verhaal worden voor mn buren als ik alle 8 mn katten buiten zou laten :+

Buiten dat ik het risico te groot vind, woon in een rustige straat, 30 zone en weilanden achter t huis, en toch het risico te groot. En wil mijn buren gewoon geen overlast geven.

Helaas heb ik zelf wel last van buurtkatten vooral in de voortuin, sproeien en mn tuin omspitten en als k t zie dan mag direct de hond naar buiten om te jagen.

Ik heb zelf ook een ongecastreerde kater die niet sproeit straks gaat die nog sproeien omdat de straatkat tegen mn deur staat te sproeien :\

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:53

Er is hier 1 iemand die zijn katten binnen houdt, en die man heeft eh blabla katten (jaja geweldige mooie beesten) voor de rest hebben we hier allemaal openstaande deuren en dus vrij loslopende katten.
Nou zijn er afgelopen zomer wat jongere katten bijgekomen, en nu krijg ik dus zo'n brief, tsja, kan me ook voorstellen dat de katten allemaal wat ontregelt zijn door de nieuwkomers maar ja...dus weer niet alleen mijn kat :P

Omdat mjn kat heel erg goed te herkennen is is het heel makkelijk om naar mij toe te komen en te zeggen van joh je kat heeft dit en dat gesloopt, toen we hier 3 maanden woonden is die weleens bij de buren naast ons binnen gekomen en raakte in paniek omdat die de uitweg niet meer kon vinden.
Vertelden ze ons en heb toen ook gezegd van als hij wat kapot gemaakt heeft gil maar want ben verzekerd.
Maar ok, er was niets kapot.

Uiteindelijk zit ik ook weleens met mijn vingers in een drol als ik de tuin doe, en ja ook meneer zijn kat loopt vrij rond, wat zijn kat dus niet meer durft vanwege mijn kat (stond ook in de brief) maar als mijn kat ZO eng is...wat doen al die katten dan in mijn tuin? :P

Echt als ik, mijn katten, hond of mijn toekomstige kids iets slopen sta ik daar volkomen verantwoordelijk voor, maar ga niet de ellende van een buurt vol katten op mijn ene kat afschuiven.
Kat zit trouwens nog steeds binnen, hij vindt het nu te koud om naar buiten te gaan, en buurman ben ik niet tegengekomen, ga hem niet opzoeken, werk 65 uur in de week, doe mijn paard en dieren en ga na zijn brief ook niet op zoek naar hem, misschien schrijf ik wel een brief terug :D

Emytje

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:37

Mijn vriend en ik zijn de trote eigenaren van twee oude katers die we uit het asiel hebben gehaald. De een is gewend om af en toe buiten te zijn en de ander is in het asiel gekomen als zwerfkat. De laatste zie ik niet zo snel meer naar buiten gaan. Ik heb het idee dat hij het huis genoeg vind. Nu na twee weken begint hij eindelijk wat te ontdooien. De ander mag van de lente wel naar buiten. Omdat ik vind dat anderen geen last mogen hebben van de dieren die IK graag wilde hebben, gaan we onze tuin zo maken dat de kat er niet uit kan en hij mag ook alleen naar buiten als wij erbij zijn. Toen ik nog bij mijn zus woonde aan de andere kant van het land ergerde ik me behoorlijk aan de buurkatten. Had je net bollen in de grond gestopt, gebruikte alle buurkatten het als kattenbak. Gevolg is dus de stank in de woonkamer hebben staan... Daarnaast heeft een kater ook nog de vijver leeggevist. Nu weet je natuurlijk wel dat dat kan gebeuren, maar ergens vind ik het ook wel aso van de eigenaren van die katten. Zij schaffen een kat aan en schepen hun buren op met de gevolgen ervan. Ik wil dus niet dat iemand dat heeft met mijn katten. Bovendien is de buurt hier te druk met bussen en zijn mijn katten te oud om nog partij te zijn voor de buurtkatten, dus dan is de keuze snel gemaakt. Ik moet zeggen dat ik een grote dierenvriend ben, maar ik ben er niet zo voor om je kat verder te laten gaan dan je eigen achtertuin.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:55

Ok Emy, maar in mijn situatie?
Ligt iets anders namelijk :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:57

Ik zou persoonlijk mijn katten alleen in mijn tuin houden na zoiets (maar normaal gesproken zou ik dat ook doen), maar ik snap best dat je dat wat ver vind gaan. Weet je ondertussen al van wie het afkomt? Ik zou toch proberen contact te zoeken, misschien dat er een geschikte oplossing voor te vinden is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:01

Ja daar heb ik over gedacht, maar dan heb ik 30 katten van buitenaf die op alle mogelijke manieren gaan proberen naar binnen te komen, want die lopen ook in mijn tuin normaal gesproken.
En dan mijn kat die binnenin de tuin vast zit en niet kan reageren.

Weet nu wel via internet van wie het afkomt, en heb ook zoiets van tsja moet hem spreken, maar heb zelf erg weinig zin om aan te bellen, heb op de dag dat de brief in de bus lag nog gedag gezegd tegen die man, en toen zei hij niets, en een uur later gooit die een brief door de deur.
En ben ergens bang dat ik me niet in kan houden, vind het erg makkelijk om uit de 30 doorsnee katten mijn niet doorsnee kat te pikken als de enige kwade, en tsja eh, kan ik erg slecht tegen, heb zijn kat hier ook weleens binnen gehad, geen probleem, katten hier krijgen een aai van me en wandelen weer verder, of blijven liggen, ben de enige hier zonder kids dus heb vaak dat de katten hier even komen relaxen zeg maar.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:09

ik heb ook zon terrorist gehad!, hij liep bij iedereen naar binnen en steelde daar het vlees uit de pan en sliep op hun bedden enz enz! ook steelde hij de koikarpers uit de vijver van de buurman!

je brgrijpt wel dat de buren ( waarvan 1 bang is voor katten ) er niet blij mee waren!,

ik heb besloten hem binnen te houden maar dat was na een half jaar niet meer te doen. hij begon binnen de boel op stelte te zetten en mijn andere poes te terrorizeren, dat was het punt dat ik ben gaan nadenken of ik niet beter voor hem een ander baasje kon zoeken.

dat heb ik dus uit eindelijk gedaan omdat het niet eerlijk was voor hem om bij mij te blijven omdat hij constand op zijn kop kreeg.
ik ben volkomen eerlijk geweest in mijn advertentie en heb nu nog steeds contakt met de mensen die bijou op zijn komen halen.

inmiddels is zijn gedrag mooi veranderd, en kan hij gewoon hele dagen lekker naar buiten.

dit was voor mij de enige oplossing.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:20

Hm, nou dat doet die dan weer niet Dhani hahaha, weet zeker dat die weleens ergens naar binnen glipt, zekers in de zomer als de achterdeuren openstaan, maar dat doen de buurkatten hier ook.
Nadeel is dat als ik dat zeg het is o...echt? goh...
En dat is niet erg want ik zit er ook echt niet mee!
Van mij mag de hele kattenbende hier binnen zitten.

Ik ga ook niet met water gooien, of met andere dingen, of ze wegjagen want ze doen niets, ze liggen hier lekker te liggen, en misschien is dat het ook wel, bij mij worden de katten onthaald en ze gaan hun gang maar, en er gebeurd nooit wat, geen gepis of gedoe, en degeen wiens kat hier ook binnenkomt heeft zijn hele hebben en houden naar mijn kat gegooid als hij in de buurt van zijn tuin kwam, en tsja..ken het draakje wel..zou me niet verbazen als die als wraak eens even lekker flink gepist heeft in die verboden tuin.

Als mensen tegen mij zeggen jouw kat loopt door mijn tuin zeg ik ook tsja...alle buurtkatten lopen door mijn tuin, maar mijn kat springt er tussen uit, dus de andere katten kunnen ze niet thuis brengen, maar de mijne wel.
Het is gewoon een moeilijk iets, zou bijna zeggen dat mijn kat gediscrimineert wordt, maar dat gaat wel erg ver he :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:22

Een vrouw van het asiel heeft mij geadviseerd om aan de bovenkant van de schutting een stuk gaas horizontaal te bevestigen. Ze 'stoten' dan zeg maar hun koppie met het naar boven klimmen. Ik denk/hoop dat buurkatten dan niet in de tuin kunnen komen. Er is dan geen laddertje zeg maar naar beneden. Nou heb je natuurlijk altijd gekken die het proberen. ;) Maar goed, om dan weer terug te komen naar jouw probleem. Als jij zoiets zou doen (aan de schutting) betekend dat dus ook dat jij geen buurkatten meer in je tuin hebt en dat terwijl jij juist al die katten graag op visite hebt. Dan zou zoiets dus afvallen.

Hoe zat het met de andere buren? Hebben zij geklaagd? Nu vind ik eigelijk dat als een kat iets aanricht bij de buren de eigenaar er iets aan moet doen, maar je zou als idee kunnen voorstellen dat die buurman zijn tuin afschermt. Misschien dat jij er dan een gedeelte van zou kunnen betalen? (is alleen een ideetje he ;))

Ik kan me ook goed voorstellen dat als je met hem wil praten, je dan ontploft. Misschien dan maar ook een brief schrijven? Daarmee voorkom je dat je iets zegt wat je eigelijk niet wilde zeggen en je kunt het tig keer opnieuw schrijven.

Edit: schrijffouten verbeterd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:35

Heb ik ook, maar dan op 45 graden :)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 00:20

Emy ik zou de hele afzetting betalen als het dan over is! Dat beetje gaas :D
Maar zijn kat moet natuurlijk ook rond kunnen rennen he :P

Maar hier kunnen de katten vanaf het balkon alle tuinen in, vanaf de tuin alle tuinen in en naast ons hebben ze een serre, ook handig om tuinen mee over te steken en in te komen.
En bij ons springen ze vanaf de schutting de lounge set op, dus gebruiken de schutting niet als laddertje :S
Ja het is echt een drama hier, alhoewel, niet voor mij.

Ruim een jaar geleden is de kat een paar keer het verkeerde huis in gewandeld, en wou er toen in paniek weer uit, heb toen tegen hem en de ander waarbij het gebeurd was gezegd van joh als die iets gesloopt of wat dan ook heeft geef dan de rekening even door en dan regel ik het, want het is inderdaad mijn kat die dat veroorzaakt heeft.
En nee er was niets kapot en nee dat hoefde niet.
Dus heb gezegd van joh dat blijft gelden, als jullie kind of kat wat sloopt bel ik ook bij jullie aan.
Want tsja, dat heb je als je met zijn alleen op een rij woont en allemaal huisdieren en kids hebt, lijkt mij dan, tenzij iedereen zijn kat (oja en kind :P) binnen gaat houden :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:26

Hahaha! Inderdaad, wel zo netjes. Bovendien kan er altijd wel wat gebeuren. Hoe groot zijn die tuinen bij jullie dan? Of zijn het meer binnenplaatsjes?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 00:59

Nee zijn wel lekkere grote tuinen, alleen er zit geen poort tussen onze tuinen en die van de straat hierachter, dus van links naar rechts 1 groot tuinengebied, gescheiden door wat schuttingen, kattenparadijs dus :D