anneliesdj schreef:Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.
Je hoeft er dus geen commando oid aan te koppelen, hij moet gewoon leren dat als hij zijn aandacht bij jou houd dat dat wat lekkers opleverd.
Je gaat een hond toch niet belonen als hij je aankijkt! Je moet de lichaamstaal van een hond leren. Je kunt aan een hond echt wel merken of zijn aandacht bij jou is of niet. Daarvoor hoeft hij je niet recht in je ogen aan te kijken. Recht in de ogen aankijken voor een hond is "dominant" gedrag. Een onderdanige goed getrainde hond zal zijn eigenaar nooit (lang) in de ogen aankijken. Wegkijken is voor een hond een teken dat hij jou ervaart als baas. Als je hem dan gaat belonen voor het in de ogen aankijken kan dat erg verwarrend worden voor een hond.
Wij hadden bij onze hond ook altijd een slipketting. Eerst gewoon zo'n metalen, maar op den duur krijg hij daar een kale nek van (haartjes bleven er tussen zitten) we zijn toen overgegaan op een stoffen slipketting. Een stoffenketting heeft wel een minder groot effect, maar onze hond kende het principe inmiddels en luisterde ook naar de stoffen ketting gewoon goed. (het was ook niet meer echt nodig om vaak te corrigeren).
Als mijn hond de aandacht verloor tijdens het volgen dan draaide ik gewoon ineens de andere kant op. Hond lette niet op, had het niet door, en kreeg dan al snel de correctie van de slipketting te voelen. Vaak liep hij dan weer in notime naast je. Ik ben de baas en de leider, hij moet mij volgen, als hij niet oplet, heeft dat gevolgen voor hem... Op een gegeven moment hadden we altijd een keurig volgende en oplettende hond. Dat betekende overigens niet dat hij constant met zijn kop tegen mij knie omhoog moest kijken naar mij, zoals je vaak ziet. Hij mocht best gewoon ontspannen lopen, alleen wel met zijn kop naast mijn knie en niet voor me uit. Als hij dan te ver naar voren liep, dan zette ik wel eens in eens een stap opzij zijn kant op.
Overigens moet je nooit te lang van je hond verwachten dat hij volgt. De concentratie boog van een hond is niet zo extreem lang. Zeker als ze nog jong zijn.