Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:02

Vuyatela schreef:
Oké ik kom nou vast erg blond over, maar waarom is het de bedoeling om rukjes te gaan geven!?
Werkt de ketting anders écht niet!?

Het idee is dat als je een rukje aan de ketting geeft, de ketting sluit en in het schakelpunt (dus waar de ketting strak trekt door het ringetje) de hond kort "knijpt". Het idee daar achter is dat het vergelijkbaar is met de corrigerende beet in de nek, die honden onder mekaar ook uitdelen. Echt hangen in de ketting heeft weinig zin, hoewel dat natuurlijk ook niet prettig kan zijn, is het "verrassingseffect" van de 'beet' weg. Zodra het "rukje" voorbij is en de hond niet meer trekt, valt de ketting weer los en is de correctie voorbij. Het mooie van de ketting vind ik ook dat je hem kan corrigeren als hij niet per definitie trekt, maar zich bijvoorbeeld misdraagt door eten van de grond te eten, of iets anders 'stouts' doet. Normaal zou een "foei" daarin genoeg moeten zijn, maar vooral bij een lerende hond, kan een corrigerend rukje aan de ketting ook helpen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:14

Ik wil in ieder geval graag na een tijdje terug kunnen overstappen van dit tijdelijk hulpmiddel ( zei het slipketting , zei het gentle leader) naar zijn gewone halsbandje met lijn.
Op de training is namelijk een slipketting niet toegestaan... Dus 2x moet ik toch blijven oefenenen met gewone halsband & lijn.

Van de grond eten en je zegt ' NEE' dan laat ie het onmiddellijk los, dus dat is echt wel fijn.
Alleen en dat heeft hij een tijdje niet gedaan, en nu weer wel terug , naar mensen toewillen. Als je iemand passeert , echt naar die persoon toetrekken en als ie echt te dicht komt evtl soms beginnen springen.
Zelf ben ik héél streng daarin als ik ergens met hem ben, niet per sé in het wandelen, dat hij absoluut NIET mag springen. En een tijdje is dat goed gegaan, maar nu begint ie echt opnieuw vooral tijdens het wandelen dit te doen.
Dus dan zou je dit met die slipketting dus ook kunnen corrigeren?

Shiloh schreef:
anneliesdj schreef:
Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.
Je hoeft er dus geen commando oid aan te koppelen, hij moet gewoon leren dat als hij zijn aandacht bij jou houd dat dat wat lekkers opleverd.

Je gaat een hond toch niet belonen als hij je aankijkt! Je moet de lichaamstaal van een hond leren. Je kunt aan een hond echt wel merken of zijn aandacht bij jou is of niet. Daarvoor hoeft hij je niet recht in je ogen aan te kijken. Recht in de ogen aankijken voor een hond is "dominant" gedrag. Een onderdanige goed getrainde hond zal zijn eigenaar nooit (lang) in de ogen aankijken. Wegkijken is voor een hond een teken dat hij jou ervaart als baas. Als je hem dan gaat belonen voor het in de ogen aankijken kan dat erg verwarrend worden voor een hond.

Wij hadden bij onze hond ook altijd een slipketting. Eerst gewoon zo'n metalen, maar op den duur krijg hij daar een kale nek van (haartjes bleven er tussen zitten) we zijn toen overgegaan op een stoffen slipketting. Een stoffenketting heeft wel een minder groot effect, maar onze hond kende het principe inmiddels en luisterde ook naar de stoffen ketting gewoon goed. (het was ook niet meer echt nodig om vaak te corrigeren).

Als mijn hond de aandacht verloor tijdens het volgen dan draaide ik gewoon ineens de andere kant op. Hond lette niet op, had het niet door, en kreeg dan al snel de correctie van de slipketting te voelen. Vaak liep hij dan weer in notime naast je. Ik ben de baas en de leider, hij moet mij volgen, als hij niet oplet, heeft dat gevolgen voor hem... Op een gegeven moment hadden we altijd een keurig volgende en oplettende hond. Dat betekende overigens niet dat hij constant met zijn kop tegen mij knie omhoog moest kijken naar mij, zoals je vaak ziet. Hij mocht best gewoon ontspannen lopen, alleen wel met zijn kop naast mijn knie en niet voor me uit. Als hij dan te ver naar voren liep, dan zette ik wel eens in eens een stap opzij zijn kant op.

Overigens moet je nooit te lang van je hond verwachten dat hij volgt. De concentratie boog van een hond is niet zo extreem lang. Zeker als ze nog jong zijn.

Wij beginnen echt de training met aandachtsoefeningetjes : dus het kijken naar je ( aandacht) , wij moeten de hond daarbij dan dus niet in de ogen kijken, en dit word dan idd beloond.
Hij hoeft ook niet constant naar mij omhoog te kijken en zo naast mij te blijven lopen. Ik wil gewoon van dat trekken vanaf!
Dat is denk ik, ook met zijn jeugdige leeftijd, toch niet te veel gevraagd?
Hij sleurt je gewoon mee... Ik ga gewoon straks na mn werk en na mn paardrijrondje , bij poging 2 proberen om eens gewoon om te draaien dan. Het stilstaan en wachten tot hij me aandacht gaf werkte echt voor geen meter, ik denk echt dat ik er makkelijk een hele dag had kunnen staan met hem hoor...er viel altijd wel wat interessanter te beleven :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:21

Shiloh schreef:
anneliesdj schreef:
Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.
Je hoeft er dus geen commando oid aan te koppelen, hij moet gewoon leren dat als hij zijn aandacht bij jou houd dat dat wat lekkers opleverd.

Je gaat een hond toch niet belonen als hij je aankijkt! Je moet de lichaamstaal van een hond leren. Je kunt aan een hond echt wel merken of zijn aandacht bij jou is of niet. Daarvoor hoeft hij je niet recht in je ogen aan te kijken. Recht in de ogen aankijken voor een hond is "dominant" gedrag. Een onderdanige goed getrainde hond zal zijn eigenaar nooit (lang) in de ogen aankijken. Wegkijken is voor een hond een teken dat hij jou ervaart als baas. Als je hem dan gaat belonen voor het in de ogen aankijken kan dat erg verwarrend worden voor een hond.

Nee hoor want een hond weet best dat jij als baas geen hond bent, daarbij is het wegkijken een teken van extreme onderdanigheid/angst, honden die gelijk staan in de rangorde of met minimaal verschil kijken elkaar gewoon aan en ook als de 'baas' speelt met een ondergeschikte kijken ze elkaar daarbij aan.
Het wegkijken gebeurd pas als een van beide zeer imponerend is, als je hond altijd van je wegkijkt heb je óf een totaal ongeintresseerde hond, óf vreselijk bange hond.
Want wat gebeurd er als de 'baas' een ondergeschikte 'afblaft'? Juist, de ondergeschikte komt juist naar de baas toe, in een onderdanige houding (ineengedoken, hoofd laag, oren plat, lippen likken) en als hij dichtbij mag komen zal hij de bek van de ander gaan likken maar tijdens het hele gebeuren kijkt hij de baas wel aan, continu.
Wat jij zegt is wel een leuk verhaaltje en wordt idd veel verteld maar klopt van geen kanten ;)

Vuyatela; Als je wilt kunnen lopen met een gewone halsband kun je die er beter continu bij gebruiken, je zou dan een dubbele lijn kunnen gebruiken, dus een aan de slip en een aan de halsband, je gebruikt dan eigelijk alleen de halsband en de slip hangt los, is hij stout dan corrigeer je eerst met stem en halsband, luisterd hij niet dan krijgt hij meteen en zonder waarschuwing een rukje aan de slip.

Als hij naar mensen toe wil is dat ook weer een aandachtsprobleem, hij moet leren dat hij niet zonder jouw toestemming zomaar op iemand anders af mag rennen. Je kunt dat oplossen door aandachtsoefeningen te doen als je anderen tegenkomt, gaat dat goed dan beloon je uiteraard, negeert hij je en stormt hij op de ander af dan krijgt hij een rukje aan de slip met een duidelijk FOEI of NEE.

Het springen is vooral een kwestie van consequentie, dat mag hij bij niemand maar dan ook echt niemand doen. Het is verstandig om dat te bespreken met iedereen die in huis komt; hij mag niet springen (nee ook niet als je 't niet erg vind) en doet hij het wel dan geef hem een knietje en draai je om en negeer hem totaal, pas als hij weer rustig is en niet meer probeert te springen geef je hem weer aandacht (vergeet dat vooral niet want dat is dus de beloning voor goed gedrag).
Accepteer dat ook bij niemand en als familie hem toch laat springen spreek ze daar dan op aan, als je het niet doet kom je daar nooit vanaf. Dat kun je ook doen bij vreemden; willen mensen hem aaien laat ze dan eerst de hond negeren tot hij rustig is en dan pas gaan aaien, wordt hij weer druk dan weer negeren.

Bij mijn hond ben ik daar vanaf het begin heel streng in geweest, hij mag absoluut niet springen, bij niemand en ik heb dat ook aan iedereen verteld. Hij deed het dus ook vrijwel nooit, tot mijn schoonvader kwam, daar sprong hij wel tegenop en als ik hem daarop aansprak dan zei hij; maar ik vind het niet erg. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik hem uitgelegd dat als hij langs was geweest dat ik dan weer 2 weken bezig ben met heropvoeden, alleen maar omdat hij hem één keer tegen zich op laat springen. Dat begreep hij wel en daarna heeft hij er ook beter op gelet, nu het goed gaat heb ik er een commando aan gekoppeld en mag hij alleen (maar dan ook echt alleen) op commando springen en dat gaat tot nu toe super.

Shiloh

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:43

ben ik het niet met je eens hoor annelies. Onze hond is alles behalve extreem onderdanig of angstig. Het is een hond die regelmatig graag blijft uitproberen of hij boven je kan komen. Overigens geloof ik wel dat een hond jou ziet als een soort hond. Niet direct op dezelfde manier, maar zeker wel als leider van de "roedel".

Onze hond keek mij wel eens recht in de ogen aan en ik hem ook, maar dat duurde nooit lang. Hij keek altijd binnen enkele seconde weer weg. Dat had niks met extreme onderdanigheid of angstigheid te maken. Dat hij de aandacht op jou moet hebben ben ik het absoluut mee eens. Maar ik zou mijn hond nooit leren bewust oog contact te maken. Je kunt prima een goede aandacht op jou als baas hebben, zonder direct oogcontact te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:27

Als jouw hond jou enkele seconden aankijkt dan heb je dus wel oogcontact, als jij op dat moment gaat wegkijken geef jij aan onderdanig te zijn, das dus niet slim.
Wat wat ik zei, als je hond jou niet aan durft/wil kijken dan heb je echt óf een dominante/ongeintresseerde hond óf een erg onderdanige hond, ga maar eens natuurfilms over wilde honden en wolven bekijken ;)

Vuyatela; ik had begrepen dat het een aandachtsprobleem is maar ik lees nu dat hij trekt en dat je daar gewoon vanaf wil?
Dan kun je het beste gaan werken met halsband en slip (omdat je weer terug wilt naar de halsband) en gewoon een max druk houden voor jezelf, de lijn mag strak staan maar je mag het niet voelen in je arm, zodra dat wel gebeurt geef je een rukje met de slip en blijf je staan, als hij een stap terug doet zodat de lijn slap hangt loop je verder, blijft de lijn strak dan geef je een hardere ruk en gebruik je evt je stem. Maar in princiepe kun je hier beter geen commando aan koppelen omdat dit iets is wat hij altijd moet doen en niet alleen op commando.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:44

@Anneliesdje; je haalt de worden uit m'n mond!

Ik ken geen een hond, die terwijl er een snoepje bij is, zich op dat moment druk maakt over rangorde. Ze zijn gefixeerd op de beloning die jij vaak op ooghoogte houd. Dáár kijkt de hond naar. En aankijken is iets heel anders dan gefixeerd staren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:15

anneliesdj schreef:
Als jouw hond jou enkele seconden aankijkt dan heb je dus wel oogcontact, als jij op dat moment gaat wegkijken geef jij aan onderdanig te zijn, das dus niet slim.

Misschien moet je iets beter lezen, dat is namelijk niet wat er staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:52

Dat kan maar jij zegt zelf dat je geen oogcontact met hem wilt dus lijkt het me niet zo'n rare conclusie ;)
Maar evengoed; einde discussie, heeft namelijk niets met slipkettingen te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:12

een slipketting is nog tot daar aan toe (heb ik met 1 van mijn hondjes ook gehad, heel even) maar een prikband vind ik echt niet kunnen.. er zijn zoveel andere middelen voor sterke honden, de halti's/gentle leaders bijv. daar heb ik onze vorige hond (stafford) ook mee getraind, toen we haar kregen was er echt niet leuk mee te lopen dus ik heb eerst een slipketting gehad, maar de gentle leader vind ik een stuk vriendelijker dan bijv. een prikband..
dit was onze hond met haar gentle leader:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-INRY7IYB.jpg
toch een heel stuk vriendelijker voor de hond dan dit:
http://www.dogsportholland.nl/website/m ... n/prik.jpg

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:25

Vuyatela Jeetje, je had van te voren wel even wat info over de werking van de slipketting mogen opzoeken! Is hetzelfde als dat je bij een paard zo maar even een slofteugel omdoet.
De slipketting mag NOOIT strak staan, hij kan dus als het ware niet trekken, daarvoor heb jij namelijk al een correcie gegeven, een kort rukje aan de lijn, zoals shiloh al duidelijk uitgelegt heeft aan het begin van deze pagina stelt het een hondenbeet voor..

Zoals jij het nu doet leer je je hond alleen maar trekken en heeft het helemaal geen zin meer.. ;)
Erg zonde dat mensen zomaar ergens aan beginnen zonder zich erin te verdiepen..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:04

HBVisser schreef:
Voor alle ins and outs over de slipketting. Zeer interessant stuk om te lezen.

http://www.kc-delft.nl/artikel/slipkett.html

Interessante link, schrik toch wel van de gevaren ervan ik weet zeker dat er nog steeds mensen zijn die de ketting verkeerd om de nek doen (Waardoor hij vast blijft zitten) en geen flauw benul hebben wat de gevaren zijn.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:48

Er staat dus ook dat er na maximaal 3 keer corrigeren de hond zou moeten gehoorzamen. Doet hij dit niet, dan richt je er meer schade mee aan dan dat het werkt. Dan kan je dus beter op een andere manier gaan trainen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:02

Precies, want een correctie is alleen een correctie als het ongewenste gedrag (waarvoor de correctie gegeven werd) daarna minder is geworden/niet meer vertoond wordt.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:14

Chiqa schreef:
HBVisser schreef:
Voor alle ins and outs over de slipketting. Zeer interessant stuk om te lezen.

http://www.kc-delft.nl/artikel/slipkett.html

Interessante link, schrik toch wel van de gevaren ervan ik weet zeker dat er nog steeds mensen zijn die de ketting verkeerd om de nek doen (Waardoor hij vast blijft zitten) en geen flauw benul hebben wat de gevaren zijn.

De ketting moet om de nek als de letter P, dan valt ie ook weer los na een correctie.

Ik kan zoveel nadelen opnoemen van de slipketting, maar als men overtuigt is van het voordeel dan heeft dat allemaal geen zin. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:09

Ik weet dat hij als de letter P moet vallen. Maar ik wist ook dat een correctie dmv een slipketting blijvende schade kan veroorzaken. Ook als men hem op de juiste manier omdoet en een rukje gebruikt. Er staat duidelijk op de door de link aangegeven pagina dat meer dan drie keer corrigeren met een slip grenst aan dierkwellerij.

Vaak lopen mensen jaren met een slipketting als halsband. Dan is het A al geen tijdelijk hulpmiddel meer en B brengt het lichamelijke schade toe bij de hond.

De bovenstaande link leidt naar een kynologenclub, het lijkt mij dat die mensen verstand hebben van zaken en niet zoiets zouden schrijven als het niet op waarheid berust is.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:05

Ik vind het een beetje onzin hoor, waarom zou je hond niet gewoon de slipketting om mogen houden als hij normaal mee loopt? als het ongewenste gedrag stopt binnen 3 keer, hangt de lijn dus voortdurend slap, wat dus geen dierenmishandeling is mijn inziens..

Volgens mij is dit gewoon een stuk die de slipketting 'zwart' praat, net als genoeg clubjes/mensen die pitbulls e.d zwartpraten..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:20

Zoals in alle sporten en het omgaan met dieren, wordt er onderzoek gedaan, is er vooruitgang en probeert met men het trainen zo diervriendelijk mogelijk te maken.

Door honden te onderzoeken is er gebleken dat er bepaalde schade aan het strottehoofd en meerdere klachten (moet je even voor googlelen) wordt toegebracht door de slipketting.

Ik vel geen oordeel over mensen die graag met de slipketting werken. Alleen denk ik wel dat er veel mensen zijn die niet weten welke risico' s aan dit hulpmiddel vastzitten bij verkeerd gebruik.

Denk aan een chroninsche hoest bij honden. Vaak is dit een luchtpijpvernauwing door veelvuldig en verkeerd gebruik van de slipketting.

Dit alles bij elkaar zou eigenlijk moeten inhouden dat een slipketting in onervaren handen heel veel kwaad aan kan richten en dus alleen onder begeleiding van een hondentrainer gebruikt zou mogen worden tot de onervaren baas weet hoe hij/zij hier mee om moet gaan.

Het gekke is dat je in elke dierenwinkel een slipketting kan kopen en zonder problemen bij je hond om kan doen. En dat terwijl iemand zijn hond met dat ding de vernieling in kan helpen.

Het is een tijdelijk hulpmiddel, net zoals een slofteugel bij paarden. Als er een onervaren ruiter op bokt de slof verkeerd gebruikt dan slaat heel bokt op tilt :D .

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:33

MDJ schreef:
Ik vind het een beetje onzin hoor, waarom zou je hond niet gewoon de slipketting om mogen houden als hij normaal mee loopt? als het ongewenste gedrag stopt binnen 3 keer, hangt de lijn dus voortdurend slap, wat dus geen dierenmishandeling is mijn inziens..

Volgens mij is dit gewoon een stuk die de slipketting 'zwart' praat, net als genoeg clubjes/mensen die pitbulls e.d zwartpraten..

Vaak is het probleem alleen dat de halsband niet voortdurend slap hangt. Veel mensen doen hun lijn e.d. er ook aan. Dus als de hond dan bijv even stopt om te snuffelen, trekt de slip zichzelf aan.

Het is een stuk nav een wetenschappelijk onderzoek. Niks zwart praten dus, gewoon de waarheid .

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:14

De slipketting, hoe dunner de ketting hoe venijniger de correctie.
Bovendien lopen achter de schedel van de hond meer zenuwbanen, dus doe de slipketting goed hoog en je correctie is komt ook werkelijk
door bij de hond _-:( (Wordt nog regelmatig aangeraden!)

Jaren met een slipketting lopen hoeft mijnsinziens niet zo'n punt / hot item te zijn als het ding correct gebruikt wordt.
Toen vroeger mijn hond met een slip liep deed ik de riem altijd vast om de dode ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:40

HBVisser schreef:
Ik weet dat hij als de letter P moet vallen. Maar ik wist ook dat een correctie dmv een slipketting blijvende schade kan veroorzaken. Ook als men hem op de juiste manier omdoet en een rukje gebruikt.

Zie helaas genoeg mensen die maar wat doen en de ketting laag op de strot hebben hangen en ook nog eens verkeerdom, geen flauw idee hebbende blijkbaar wat dit doet.

HBVisser schreef:
Het gekke is dat je in elke dierenwinkel een slipketting kan kopen en zonder problemen bij je hond om kan doen. En dat terwijl iemand zijn hond met dat ding de vernieling in kan helpen.

Hier in de buurt is hij bijna nergens verkrijgbaar, ze zouden er wel wat meer advies bij mogen geven dat wel.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:11

Ik heb bij mijn hond altijd een halve slipketting om. Die vind ik zoiezo plezieriger dan een normale slipketting. Maar ik gebruik het dus niet als tijdelijk hulpmiddel, en ik vind het ook wel fijner dan een gewone halsband. Mijn hond luistert namelijk heel goed en de lijn staat bijna nooit strak. Als hij ergens wil snuffelen mag hij dat, en meerendeels loopt hij los. Ik heb die halve slipketting voor stressvolle situaties voor mijn hond, omdat ik hem anders echt niet kan houden. Zelfs dan hangt hij niet volop in de lijn, en corrigeert hij zichzelf. Dus het gaat niet in alle gevallen op dat het schadelijk is als je het niet als tijdelijk hulpmiddel gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:21

wij hebben een boxer en een boomerhondje. De boxer is nogal erg sterk en wil nog wel eens onder het wandelen trekken. met gewone halsband is die veel te sterk en trekt die je omver. toen hadden we een harnas ding geprobeerd, maar daar gaat hij met z'n hele lichaam inhangen en zijn ze sterker. zo'n ding voor om de snuit kan niet want daar is de neus bij de boxer te kort voor. nu hebben we een slipketting en daar stikte die zich in het begin zelf half in. nu trekt hij eigenlijk niet, en als er een andere hond komt doe je slipketting achter de oren en ze trekken niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:24

Chiqa schreef:
Zie helaas genoeg mensen die maar wat doen en de ketting laag op de strot hebben hangen en ook nog eens verkeerdom, geen flauw idee hebbende blijkbaar wat dit doet.

Dat moet je als eigenaar wel bewust doen en dan moet de lijn ook continu strak staan anders lukt dat niet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:58

Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat mensen een slipketting nodig hebben om een hond te houden? een paard van 800 kg aan een halstertje meenemen is dan weer geen probleem?

Als je hond jou alle kanten opsleurt heeft hij écht geen respect voor jou, zie jou niet als leider. Dáár moet je dus aan werken, zo bestrijd je enkel de symptonen en niet waarom hij het werkelijk doet.

Vaak zie je al snel genoeg waar het gedrag vandaan komt, mensen die de hond als eerst door de deur laten gaan, niet consequent zijn enz.. dat soort ''kleine'' dingetjes kunnen een hond echt vervelend maken..