'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:34

Sunny_love; ergens typ je dat een hoop fokkers het ook voor het geld doen... dan ken jij een hoop slechte fokkers.
De meeste maken niet eens veel winst op hun nest. Ik ken mensne die naar Zuid-Frankrijk rijden om daar hun teef te laten dekken door de door hun uitgezochte reu! Nou, ook dat is niet goedkoop!

ik loop momenteel stage in een pension. Die doen ook zaken met World Animal Transport. Daar zijn ze een tussenadres van.
Momenteel zit er een, dacht AM. bull, die gefokt is als fokteef en zo ook gekocht is door mensen in Australie. Deze hebben haar puur op foto gekocht.
Hondje staat ongelovelijk krom, ziet slecht, loopt kreupel, is veel ste breed, heeft een slecht gebit en kijkt scheel.
Dát zijn de verkeerde fokkers.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:39

en verkeerde kopers!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:40

Ik erger me enorm als mensen heel intensief met de bevalling van hun paard/pony meeleven. Het veulen is er en dan wordt er tussen neus en lippen bij vermeld: het is ook te koop hoor...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:44

Klijntjuh schreef:
en verkeerde kopers!

De kopers hebben haar vol vertrouwen via internet gekocht. Wonen zelf in Australië en de hond komt uit Hongarije (zou bij mij al een heel klokkenspel laten luiden, maar goed). Heb de foto's gezien, waaronder ze verkocht is. Daar is het echt een mooie hond, maar wat dit voor moet stellen, is echt drie keer niks!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:52

Maar je koopt toch geen hond via internet? via een foto?
(buiten dat ze gewoon opgelicht is hoor)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:39

JaneJansen schreef:
Ik erger me enorm als mensen heel intensief met de bevalling van hun paard/pony meeleven. Het veulen is er en dan wordt er tussen neus en lippen bij vermeld: het is ook te koop hoor...

tja....het is een andere discussie dan deze maar je hebt wel gelijk.....wat er met honden gebeurt ,gebeurt ook met paarden en andere dieren....fok maar aan....leuk die jonge dieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:54

Jonge dieren zijn ook leuk, ik geniet ieder voorjaar weer van de jonge lammeren in de wei :)
Ik vind jonge katten ook leuk, en jonge honden helemaal :+: maar het punt is, dat ze niet jong blijven, dat katten in NL nu eenmaal niet het wilde leven kunnen leiden wat ze in de natuur zouden hebben, dat er een limiet is aan het aantal dieren wat je kunt hebben......
En dus is het verstandig je katten te laten steriliseren, en met je hond geen nest voor de lol te fokken.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:18

Ik ben het gedeeltelijk met de uitspraak eens. Neem nou honden. Ja, er zijn erg veel honden, asiels e.d. zitten vol. Maar dat zijn grotendeels vuilnisbakjes en onzuivere dieren. Maar het is óók belangrijk dat rashonden nakomelingen krijgen en dat het ras zo in stand blijft en verbeterd wordt. Dat is toch zo? Waar ik wél tegen ben, is mensen die een hondennestje nemen, zonder enig doel, puur voor de leuk. En dat zijn vaak vuilnisbakjes. Daar kan ik niet zo goed tegen, je vermeerderd zo alleen maar. Bij fokken gaat het om verbeteren en helaas zijn er veel te veel mensen die zonder na te denken nestjes willen. Ik fok zelf op hele kleine schaal met cavia's. Waarom zou iemand hier tegen zijn? Ik ben heel doelbewust bezig en denk ook echt ná voordat ik koppels maak. Zullen hier goede jongen uitkomen? Zullen de kleintjes mij dichter bij mijn fokdoel brengen? Ik fok alleen met raszuivere cavia's van goede hobbyfokkers en ik ben best kieskeurig, hoor. De beestjes hebben ook allemaal een mooie stamboom. Ik hoop ook dat mijn cavia's goed zullen presteren op shows, daar ben ik ook mee bezig. Ik verkoop ook wel cavia's, maar dat gaat vrij snel. Als je eenmaal in dat wereldje zit van caviafokkers, vinden mensen je zo. Ik vind het echt heel jammer dat er ook mensen zijn die gewoon maar een zeugje (vrouwtje) en een beertje (mannetje) bij elkaar zetten, zonder enige kennis. Gewoon omdat baby's zo leuk zijn! En ik vind het ook ernstig dat zoveel dierenwinkels vrouwtjes en mannetjes door elkaar hebben in hokjes. Interesseert het ze dan gewoon helemaal niks? Hierdoor is er ook meer inteelt, onzuiverheid, ik vind het erg triest... Er worden op deze manier veel ongewenste nestjes geboren en het is echt niet gezond voor die beestjes.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:01

Inderdaad de opmerking over het feit dat "fokkers" veel geld zouden verdienen met het fokken van honden is klinkklarie banketstaaf.
Diegene die er zo "rijk" van worden zijn inderdaad de broodfokkers :(

Zelf ben ik fokker van DH's en ik kan je vertellen dat in al die jaren waarin wij nesten hebben gefokt er bar weinig aan over hebben gehouden. Bij de meeste bevallingen moest er geld bij, maar daarnaast hoef ik er geen goud aan te verdienen omdat het mijn hobby is en zo goed en zorgvuldig mogelijk bepaalde combinatie's te pakken om zo gezond mogelijke puppen te kunnen meegeven aan de nieuwe eigenaren en om zelf aan te houden om daarmee verder te kunnen gaan.

Niet het feit dat er vaak geld bijgelegd moet worden met een nest wat geboren is maar ook het feit eer dat onze honden "aanbevolen" voor de fokkerij zijn kost een hoop tijd en geld. We moeten bepaalde regels nastreven zoals bepaalde examens halen, kwalificatie's lopen op show, de honden laten röntgenen en dna laten trekken en de aankeuring kosten een hoop tijd en geld. Als je alles bij elkaar zou optellen dan moeten onze teven toch behoorlijk wat flinke nesten geven en dan moet ook alles maar goed gaan voor, tijdens en na de bevalling.

Dus rijk worden doen we er niet van ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:06

suuzepuus schreef:
ben ik met je eens dejavu maar volgens bepaalde mensen hier kan dat niet met een hond zonder papieren....

Zo jammer dat bepaalde dingen in dit topic en in een ander topic al heel duidelijk vermeld zijn maar dat die plaat hout niet even weggezet word en het dan gewoon even gelezen word.

Het gaat erom dat de ouderdieren NIET getest zijn
dus papier of GEEN papier dat maakt dus helemaal NIKS uit.
Maar er word gefokt op basis van: ja hij is zo lief en zij is zo lief...en daar rij je dan 2 uur voor :?
Dat noem ik er geen moeite in steken.
Dat noem ik ontzetten naief zijn.

En dan nog hoog van te toren blazen dat bepaalde mensen geen pup mogen kopen :?
Nou geloof mij ,dat willen ze geen eens !

En ja dan nog een pup aan elke havenloze koper meegeven die komt, en niet kijkend of die personen wel geschikt zijn voor dat ras
Tja zeggende dat je geen broodfokker bent....laten we het dan houden op onverantwoord en naief

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:36

JaneJansen schreef:

Ik snap het probleem niet van het veulen te koop zetten?
Als je een goeie merrie heb en er een passende goede vader erbij heb gezocht kun je daar een leuk/goed veulen van krijgen.
imo is een paard wel heel wat anders dan een hond of kat.
Een paard is een gebruiksdier om het maar even hard te zeggen. Mensen die niet goed kijken naar beide ouders zijn imo aan het vermeerderen en daar ben ik wel op tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:17

Het zijn niet alleen de ouders, het is de hele lijn (iig met honden is dat zo, maar met paarden natuurlijk ook, vandaar ook het belang van stambomen). Stel ik wil een nestje Duitse Herders fokken, dan ga ik natuurlijk de ouderdieren laten testen en röntgenen.
Maar als die honden geen HD/ED, overgevoelige darmen, of een k*tkarakter hebben, ben ik er nog lang niet. HD vererft recessief, dat kan betekenen dat beide ouders wel drager zijn, maar het niet hebben. Daar kom ik dan achter door de stambomen uit te pluizen, en dat is ook eigenlijk de enige manier. Als het ergens zit, waar dan, heeft die hond nog meer nakomelingen, of was dit het enige nest? Hoe zit het met de nafok van eventuele broers/zussen uit dat nest?
Het kan nl. best dat er ergens een hond aan de lijn gepaard was, die ook drager was, en waar het bij de puppen er opeens wél uitkwam...... dat hoeft ook niet erg te zijn, je kunt in theorie heel lange lijnen fokken van honden die allemaal drager zijn, maar bij het röntgenen goed of zeer goed hebben. Dan hoef je de lijn niet uit te sluiten, maar je weet door de stamboom te bestuderen wel dat er dragers zijn, en dat bepaalt dan ook je keuze voor de eventuele partner. Maar om dat te doen moet je veel meer doen dan alleen de ouders testen...... je moet heel zorgvuldig zijn, ik denk dat dat ook een van de dingen is die een goede fokker onderscheiden van een broodfokker.

De karakters kun je wat achter komen, door de sportresultaten te bekijken, maar ook ervaringen uitwisselen, contacten met fokkers, eigenaren van bv een tante, een zus, een halfbroer, wie weet opa of oma, als je geluk hebt....... en dat is eigenlijk je beste middel ook.

Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Je hebt er niet genoeg aan om alleen de ouders te testen, en zonder papieren kun je gewoon niet fokken. Zonder papieren ben je per definitie al aan het vermeerderen imo. En dus hartstikke fout.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:27

Yamcha schreef:
Het zijn niet alleen de ouders, het is de hele lijn (iig met honden is dat zo, maar met paarden natuurlijk ook, vandaar ook het belang van stambomen). Stel ik wil een nestje Duitse Herders fokken, dan ga ik natuurlijk de ouderdieren laten testen en röntgenen.
Maar als die honden geen HD/ED, overgevoelige darmen, of een k*tkarakter hebben, ben ik er nog lang niet. HD vererft recessief, dat kan betekenen dat beide ouders wel drager zijn, maar het niet hebben. Daar kom ik dan achter door de stambomen uit te pluizen, en dat is ook eigenlijk de enige manier. Als het ergens zit, waar dan, heeft die hond nog meer nakomelingen, of was dit het enige nest? Hoe zit het met de nafok van eventuele broers/zussen uit dat nest?
Het kan nl. best dat er ergens een hond aan de lijn gepaard was, die ook drager was, en waar het bij de puppen er opeens wél uitkwam...... dat hoeft ook niet erg te zijn, je kunt in theorie heel lange lijnen fokken van honden die allemaal drager zijn, maar bij het röntgenen goed of zeer goed hebben. Dan hoef je de lijn niet uit te sluiten, maar je weet door de stamboom te bestuderen wel dat er dragers zijn, en dat bepaalt dan ook je keuze voor de eventuele partner. Maar om dat te doen moet je veel meer doen dan alleen de ouders testen...... je moet heel zorgvuldig zijn, ik denk dat dat ook een van de dingen is die een goede fokker onderscheiden van een broodfokker.

De karakters kun je wat achter komen, door de sportresultaten te bekijken, maar ook ervaringen uitwisselen, contacten met fokkers, eigenaren van bv een tante, een zus, een halfbroer, wie weet opa of oma, als je geluk hebt....... en dat is eigenlijk je beste middel ook.

Je hebt er niet genoeg aan om alleen de ouders te testen, en zonder papieren kun je gewoon niet fokken. Zonder papieren ben je per definitie al aan het vermeerderen imo. En dus hartstikke fout.

Kan niet anders zeggen dan: Fokker naar mijn hart +:)+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:16

Yamcha schreef:

Maar ik fok niet ;)
mijn reu is gecastreerd :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:10

ThePast03 schreef:
Yamcha schreef:

Kan niet anders zeggen dan: Fokker naar mijn hart +:)+

Idem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:37

Whaha, en ik ben geen fokker (al moet ik zeggen, als ik een boerderij zou hebben, de ruimte en de tijd, zou het gaan kriebelen). Maar dank jullie wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:30

ikdoemaarwat schreef:
Yamcha schreef:

Maar ik fok niet ;)
mijn reu is gecastreerd :P

Ik was het niet eens met je theorie :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:48

Yamcha schreef:

Wat grof om te stellen dat zonder papieren fokken fout is, terwijl het merendeel van de dieren op deze aardbol waarschijnlijk zonder papieren rondlopen...En bovendien begon alles met kruisingen...Neem nou de langhaar Teckel, zit Spanielbloed in, ruwhaar Teckel zit Terrierbloed in, de Mastiff voert Molosserbloed en was het begin van het ontstaan van bijv. de boxer en de Duitse dog, Berner sennen werd ook uit een dog gefokt en nog wel in verschillende richtingen and so on.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:22

Dan maar grof, niet vervelend bedoeld, dit is wel hoe ik erover denk.

Dat alles begon met kruisingen is mooi, betekent niet dat we dat moeten blijven doen, toch? :)
Al zou je natuurlijk een wolf kunnen gebruiken om de lijnen van de DH te verbeteren, al twijfel ik eraan of dat geheel verstandig is :))

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:27

Yamcha schreef:
Dan maar grof, niet vervelend bedoeld, dit is wel hoe ik erover denk.

Dat alles begon met kruisingen is mooi, betekent niet dat we dat moeten blijven doen, toch? :)
Al zou je natuurlijk een wolf kunnen gebruiken om de lijnen van de DH te verbeteren, al twijfel ik eraan of dat geheel verstandig is :))

Maar waarom zou het dan wel moeten betekenen dat we alleen met papieren moeten gaan fokken? Doelgericht kruizen is ook mooi en maakt rassen niet zo snel genetisch gezien 'arm'.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:28

Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik het gezeur vind...

Als iemand een vraag stelt over het fokken van honden met stamboom en de hele reutemeteut....dan komt er opeens een eigenwijze betweterige bokker om te zeggen dat ze beter helemaal niet kan fokken....
En dat terwijl het de vraag helemaal niet was :roll:

Dan ga je in mijn ogen veel te ver!
Tuurlijk mag je je mening hebben, maar je moet hem niet gaan opdringen!

Dit heeft geen ruk te maken met kruisingen of niet.....
Goed fokken kan zowel met ras-als rasloze honden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:39

Paintlinger schreef:
Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik het gezeur vind...

Als iemand een vraag stelt over het fokken van honden met stamboom en de hele reutemeteut....dan komt er opeens een eigenwijze betweterige bokker om te zeggen dat ze beter helemaal niet kan fokken....
En dat terwijl het de vraag helemaal niet was :roll:

Dan ga je in mijn ogen veel te ver!
Tuurlijk mag je je mening hebben, maar je moet hem niet gaan opdringen!

Dit heeft geen ruk te maken met kruisingen of niet.....
Goed fokken kan zowel met ras-als rasloze honden!

Dank u!

Gericht kruizen is geen schande, je moet er alleen de liefhebbers er voor hebben...

We spugen met z'n allen op kruisingen maar ik ben intussen al de tel kwijt hoe vaak ik Shiva of Rano heb kunnen verkopen :')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:40

Hihi, Adil....dat heb ik met mijn Dingo ook ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:46

Paintlinger schreef:
Hihi, Adil....dat heb ik met mijn Dingo ook ;)

Is trouwens ook een geweldig knap diertje! Vind ik qua uitstraling ook wel een beetje op Shiva lijken :D

Maar het paard van je vriend vind ik ook helemaal geweldig! Wow, zoiets is gewoon echt mooi! Heb al eens eerder een Tuiger x Shire gezien. Die was ook enorm mooi, maar de eigenaar wilde er ook helaas een heel mooi prijsje voor :')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:52

Hij is te koop Adil :j
Het is trouwens een Tinker x Shire ;)