Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Klijntjuh schreef:en verkeerde kopers!
JaneJansen schreef:Ik erger me enorm als mensen heel intensief met de bevalling van hun paard/pony meeleven. Het veulen is er en dan wordt er tussen neus en lippen bij vermeld: het is ook te koop hoor...
suuzepuus schreef:ben ik met je eens dejavu maar volgens bepaalde mensen hier kan dat niet met een hond zonder papieren....
JaneJansen schreef:Ik erger me enorm als mensen heel intensief met de bevalling van hun paard/pony meeleven. Het veulen is er en dan wordt er tussen neus en lippen bij vermeld: het is ook te koop hoor...
Yamcha schreef:Het zijn niet alleen de ouders, het is de hele lijn (iig met honden is dat zo, maar met paarden natuurlijk ook, vandaar ook het belang van stambomen). Stel ik wil een nestje Duitse Herders fokken, dan ga ik natuurlijk de ouderdieren laten testen en röntgenen.
Maar als die honden geen HD/ED, overgevoelige darmen, of een k*tkarakter hebben, ben ik er nog lang niet. HD vererft recessief, dat kan betekenen dat beide ouders wel drager zijn, maar het niet hebben. Daar kom ik dan achter door de stambomen uit te pluizen, en dat is ook eigenlijk de enige manier. Als het ergens zit, waar dan, heeft die hond nog meer nakomelingen, of was dit het enige nest? Hoe zit het met de nafok van eventuele broers/zussen uit dat nest?
Het kan nl. best dat er ergens een hond aan de lijn gepaard was, die ook drager was, en waar het bij de puppen er opeens wél uitkwam...... dat hoeft ook niet erg te zijn, je kunt in theorie heel lange lijnen fokken van honden die allemaal drager zijn, maar bij het röntgenen goed of zeer goed hebben. Dan hoef je de lijn niet uit te sluiten, maar je weet door de stamboom te bestuderen wel dat er dragers zijn, en dat bepaalt dan ook je keuze voor de eventuele partner. Maar om dat te doen moet je veel meer doen dan alleen de ouders testen...... je moet heel zorgvuldig zijn, ik denk dat dat ook een van de dingen is die een goede fokker onderscheiden van een broodfokker.
De karakters kun je wat achter komen, door de sportresultaten te bekijken, maar ook ervaringen uitwisselen, contacten met fokkers, eigenaren van bv een tante, een zus, een halfbroer, wie weet opa of oma, als je geluk hebt....... en dat is eigenlijk je beste middel ook.
Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Je hebt er niet genoeg aan om alleen de ouders te testen, en zonder papieren kun je gewoon niet fokken. Zonder papieren ben je per definitie al aan het vermeerderen imo. En dus hartstikke fout.
Yamcha schreef:Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Je hebt er niet genoeg aan om alleen de ouders te testen, en zonder papieren kun je gewoon niet fokken. Zonder papieren ben je per definitie al aan het vermeerderen imo. En dus hartstikke fout.
ThePast03 schreef:Yamcha schreef:Het zijn niet alleen de ouders, het is de hele lijn (iig met honden is dat zo, maar met paarden natuurlijk ook, vandaar ook het belang van stambomen). Stel ik wil een nestje Duitse Herders fokken, dan ga ik natuurlijk de ouderdieren laten testen en röntgenen.
Maar als die honden geen HD/ED, overgevoelige darmen, of een k*tkarakter hebben, ben ik er nog lang niet. HD vererft recessief, dat kan betekenen dat beide ouders wel drager zijn, maar het niet hebben. Daar kom ik dan achter door de stambomen uit te pluizen, en dat is ook eigenlijk de enige manier. Als het ergens zit, waar dan, heeft die hond nog meer nakomelingen, of was dit het enige nest? Hoe zit het met de nafok van eventuele broers/zussen uit dat nest?
Het kan nl. best dat er ergens een hond aan de lijn gepaard was, die ook drager was, en waar het bij de puppen er opeens wél uitkwam...... dat hoeft ook niet erg te zijn, je kunt in theorie heel lange lijnen fokken van honden die allemaal drager zijn, maar bij het röntgenen goed of zeer goed hebben. Dan hoef je de lijn niet uit te sluiten, maar je weet door de stamboom te bestuderen wel dat er dragers zijn, en dat bepaalt dan ook je keuze voor de eventuele partner. Maar om dat te doen moet je veel meer doen dan alleen de ouders testen...... je moet heel zorgvuldig zijn, ik denk dat dat ook een van de dingen is die een goede fokker onderscheiden van een broodfokker.
De karakters kun je wat achter komen, door de sportresultaten te bekijken, maar ook ervaringen uitwisselen, contacten met fokkers, eigenaren van bv een tante, een zus, een halfbroer, wie weet opa of oma, als je geluk hebt....... en dat is eigenlijk je beste middel ook.
Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Kan niet anders zeggen dan: Fokker naar mijn hart
ikdoemaarwat schreef:Yamcha schreef:Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Maar ik fok niet
mijn reu is gecastreerd
Yamcha schreef:Ik ben het dus met beide stellingen lang niet eens, ikdoemaarwat.
Yamcha schreef:Dan maar grof, niet vervelend bedoeld, dit is wel hoe ik erover denk.
Dat alles begon met kruisingen is mooi, betekent niet dat we dat moeten blijven doen, toch?
Al zou je natuurlijk een wolf kunnen gebruiken om de lijnen van de DH te verbeteren, al twijfel ik eraan of dat geheel verstandig is
Paintlinger schreef:Ik heb inmiddels het punt bereikt dat ik het gezeur vind...
Als iemand een vraag stelt over het fokken van honden met stamboom en de hele reutemeteut....dan komt er opeens een eigenwijze betweterige bokker om te zeggen dat ze beter helemaal niet kan fokken....
En dat terwijl het de vraag helemaal niet was
Dan ga je in mijn ogen veel te ver!
Tuurlijk mag je je mening hebben, maar je moet hem niet gaan opdringen!
Dit heeft geen ruk te maken met kruisingen of niet.....
Goed fokken kan zowel met ras-als rasloze honden!
Paintlinger schreef:Hihi, Adil....dat heb ik met mijn Dingo ook