Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 05:53

Klijntjuh een dierenarts kan alleen constateren of de hond op dat moment gezond is. Zelfs rontgenfoto's kunnen niet vertellen of je hond een drager van een erfelijk gebrek is, dat kan je alleen weten als je de voorouders ook kent.
Waarom denkt iedereen toch dat alleen honden die zelf lijder zijn van een erfelijk gebrek die gebreken ook kunnen doorgeven.
Verdiep jezelf een heel klein beetje in de erfelijkheid (lijkt me toch ook vrij normaal voordat je gaat fokken) en je weet dat alleen gezonde ouders weinig zegt, al helemaal niet bij rasfokkerij.

Kruisen is wat dat betreft al weer een stukje veiliger.

Riddershow

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:45

Het is geen nieuw nieuws meer dat teven onderling erger kunnen zijn dan reuen. Je zult niet de eerste zijn die er in de tuin achter komt dat ééntje de strijd verloren heeft (en dus niet meer leeft)
Je kunt dit proberen te voorkomen om min 2 jaar leeftijdsverschil in te bouwen en de één in huis te nemen als pup (als de andere er al is) maar dat is geen garantie dat het niet fout zal gaan.
Denk er ookaan hoe krom het in de hondenbelevenis is als een ranglagere teef een nestje krijgt ;)

Wat iet wil zeggen dat het niet kan, want het gaat ook regelmatig goed.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:09

ThePast03 schreef:
Klijntjuh een dierenarts kan alleen constateren of de hond op dat moment gezond is. Zelfs rontgenfoto's kunnen niet vertellen of je hond een drager van een erfelijk gebrek is, dat kan je alleen weten als je de voorouders ook kent.
Waarom denkt iedereen toch dat alleen honden die zelf lijder zijn van een erfelijk gebrek die gebreken ook kunnen doorgeven.
Verdiep jezelf een heel klein beetje in de erfelijkheid (lijkt me toch ook vrij normaal voordat je gaat fokken) en je weet dat alleen gezonde ouders weinig zegt, al helemaal niet bij rasfokkerij.

Kruisen is wat dat betreft al weer een stukje veiliger.

true ;)
maar waarom is kruisen veiliger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:26

Diablo schreef:
Klijntjuh, ik heb het aan den lijve mogen ondervinden. Het is niet verstandig om twee teven van eenzelfde ras en ongeveer dezelfde leeftijd in huis te nemen. Voordat ik deze kennis had, had ik dus twee Doberteven met een paar jaar verschil. Ze vochten elkaar de tent uit en het vervelende is, dat het niet ophoudt. De rangorde wordt niet uitgevochten, ze blijven vaak een vete houden. Bovendien vechten twee teven veel feller en gemener dan twee reuen, ze kunnen zelfs doorgaan tot er een dode valt. Wij hebben hier heel wat keren het bloed aan de muren gehad, ik doe het in ieder geval nooit meer.

Ik ken idd dat verhaal van jou, en ik ken er meerdere...... teven die zich letterlijk doodvochten.
2 reuen gaat vaak prima, dat blijft vaak bij kleine ruzietjes en het gáát ook dan nog ergens over (speelgoed, snoep) plus dat reuen veel vergevingsgezinder zijn naar elkaar toe. Plus dat het bij reuen vaak een hoop kabaal is, en rondvliegende haren, en verder niks..... als je ze later checkt, hebben ze hooguit een paar schrammen, vaak dat nog niet eens. Alleen een gedeukt ego, en dan is het echt een stevige ruzie geweest.

Ik zal nooit 2 teven in huis nemen, ik wil er hierna wel 2, maar dat worden wss óf 2 reuen (mijn voorkeur) óf een reu en een teef (wat praktisch wat ingewikkelder wordt, omdat ik persoonlijk geen fan ben van vroegcastratie, en ik dan wss wel zal moeten. Reuen castreer ik niet, tenzij het noodzakelijk is (gedrag, of medisch).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:09

Klijntjuh schreef:
true ;)

Kan je aanraden om je gewoon eens te verdiepen in erfelijkheid.
Het zal een te lang en saai verhaal worden om dit helemaal in dit topic te plaatsen en het is best interessant en een must voordat je gaat fokken natuurlijk. ;)

Verder klopt het dat twee teven veel lastiger zijn als ze eenmaal gevochten hebben. Heb zelf een voorbeeld gekend waar 2 teven helaas niet meer bij elkaar konden komen omdat er anders een dode was gevallen en ken er meerdere bij anderen.

Ongeholpen reuen in hetzelfde huis bij teven die loops worden is ook niet ideaal aangezien de reu vreselijk gefrustreerd wordt als hij dan niet mag dekken en een week of 4 apart gezet moet worden. Bovendien gebeuren er veel te vaak "ongelukjes" in dit soort situaties.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:11

ThePast03 schreef:
Klijntjuh schreef:
true ;)

Kan je aanraden om je gewoon eens te verdiepen in erfelijkheid.
Het zal een te lang en saai verhaal worden om dit helemaal in dit topic te plaatsen en het is best interessant en een must voordat je gaat fokken natuurlijk. ;)

Kruisen met een ander ras bedoel ik, niet met andere lijnen, is dat ook wat jij bedoelde?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:16

Klijntjuh schreef:
Kruisen met een ander ras bedoel ik, niet met andere lijnen, is dat ook wat jij bedoelde?

Ja dat is wat ik bedoel.