Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ThePast03 schreef:Klijntjuh een dierenarts kan alleen constateren of de hond op dat moment gezond is. Zelfs rontgenfoto's kunnen niet vertellen of je hond een drager van een erfelijk gebrek is, dat kan je alleen weten als je de voorouders ook kent.
Waarom denkt iedereen toch dat alleen honden die zelf lijder zijn van een erfelijk gebrek die gebreken ook kunnen doorgeven.
Verdiep jezelf een heel klein beetje in de erfelijkheid (lijkt me toch ook vrij normaal voordat je gaat fokken) en je weet dat alleen gezonde ouders weinig zegt, al helemaal niet bij rasfokkerij.
Kruisen is wat dat betreft al weer een stukje veiliger.
Diablo schreef:Klijntjuh, ik heb het aan den lijve mogen ondervinden. Het is niet verstandig om twee teven van eenzelfde ras en ongeveer dezelfde leeftijd in huis te nemen. Voordat ik deze kennis had, had ik dus twee Doberteven met een paar jaar verschil. Ze vochten elkaar de tent uit en het vervelende is, dat het niet ophoudt. De rangorde wordt niet uitgevochten, ze blijven vaak een vete houden. Bovendien vechten twee teven veel feller en gemener dan twee reuen, ze kunnen zelfs doorgaan tot er een dode valt. Wij hebben hier heel wat keren het bloed aan de muren gehad, ik doe het in ieder geval nooit meer.
Klijntjuh schreef:true![]()
maar waarom is kruisen veiliger?
ThePast03 schreef:Klijntjuh schreef:true![]()
maar waarom is kruisen veiliger?
Kan je aanraden om je gewoon eens te verdiepen in erfelijkheid.
Het zal een te lang en saai verhaal worden om dit helemaal in dit topic te plaatsen en het is best interessant en een must voordat je gaat fokken natuurlijk.