Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:35

De labrador staat hoog omdat er allemaal niet raszuivere kruisingen zijn! Knipoog

Overigens is het niet zeker dat het kind in dit verhaal over de schreef is gegaan, helaas was er geen volwassene bij!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:42

faye schreef:
Overigens is het niet zeker dat het kind in dit verhaal over de schreef is gegaan, helaas was er geen volwassene bij!

Klopt. Je kunt er niet van uit gaan dat het kind over de schreef ging. Maar je kunt er dan dus ook niet vanuit gaan dat de hond zomaar uit het niets beet.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:44

Wat een toestand zeg,

Ik snap ook niet waarom je hond nog naar deze oppas gaat, als daar kinderen lopen en je weet dat ie daar niet van houd. overoorstelbaar vind ik dat eigelijk. dat is vragen om problemen, dus vind dit wel een beetje je eigen schuld. wat zeker voorkomen had kunnen worden.

afmaken, nee dat niet, maar wel een goede cursus voor jullie samen, en nooit meer bij kinderen, zonder gedegen begeleiding.

Ik heb hier 2 honden die ik blind vertrouw met kinderen.
1 newfoundlander, en 1 jackrussel.

laast was mijn neefje van 4 heel even alleen achter het hek, omdat mijn man wat uit de auto moest pakken, ik zat op de wc en hoorde mijn neefje lachen, en geen hond, normaal speelt ie met onze jack,en dat herken je aan het geblaf, maar dat hoorde ik nu dus niet.
ik uit de wc en keek, zag ik mijn neefje van 4 mijn hond schoppen, en geloof me hij weet dondersgoed dat dit niet mag, ik naar buiten, en gaf een brul, kind schrikt zich het appelaserus, en heeft ook een(1) tik voor zijn billen gehad, (voelde die niets van door alle kleren en dikke jas) maar de schrik was goed genoeg. Maar ik had respect voor mijn hond, die beet niet. ondanks dit. en als die wel had gebeten had ik hem dus niet laten inslapen.

Kind heeft een goede preek gehad, en kon plaats nemen op de trap. en nadenken over wat ie gedaan had, en wanneer die dat gedaan had, mocht ie mij komen vertellen wat ie gedaan had, waarom en mij beloven het nooit meer te doen, verder moest ie mijn hond excuses maken, niet dat ie er wat van snapt, maar wel voor mijn neefje duidelijk dat het dier respect verdient, net als dat hij dat graag krijgt.

we zouden naar een overdekte speeltuin, maar het heeft een uur geduurt voor die kwam, tot die tijd heb ik hem gewoon laten zitten.
Eerst heeft ie mijn hond (die onvoorstelbaar nog steeds gek is op dit kind) die al kwispelend naar hem toe kwam sorry gezegt, en geaaid,

toen kon die bij mij verhaal doen, het waarom kwam geen andwoord op, had ik ook niet verwacht, wel dat hij het nooit meer zou doen. hij is er goed van geschrokken. maar ik weet wel dat hij de eerste jaren nog geen minuut meer alleen blijft met onze honden, hij moet ons vertrouwen eerst weer verdienen, en dit dus ter bescherming van mijn honden, ipv andersom. want geloof niet dat ze ooit zouden bijten.

maar wat als ik dus niet gezien had wat iehad gedaan, en ik een beetje een zenuachtig hondje had gehad, dan is zon hond getekend voor altijd door kinderen. en kan je zon hond nooit meer met kinderen vertrouwen.

ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat mijn hond, dit kind nog steeds leuk vind. (ene kant gelukkig) want hij logeert hier nog al vaak.

en dus ondanks dat hij 4 is en dondersgoed weet dat de honden met respect behandeld moeten worden, doet ie het toch stiekum even, daar zijn het kinderen voor. om het toch stiekum evenen te doen. als je denkt dat niemand het ziet.
En daar moet je met kinderen dus altijd rekening mee houden.

OVergens heb ik inderdaad mijn honden geleerdt dat ik wel eten of een bot of wat dan ook kan afpakken ja, maar ze krijgen het altijd wel direct weer terug. en god dank kon dat, anders was mijn newfoundlander gestikt in een stuk bod, ik kon gewoon met mijn hand en gedeelte arm zijn bek in om het er uit te halen, zonder strijd. (was een geel achtig ding langwerpig en wordt als het net wordt wat glad en sponzig) krijgen zie hier dus nooit weer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:52

@ Diablo, nee het is niet de schuld van de hond, maar van de eigenaar. Maar het gaat wat betreft er nu moet gebeuren niet om wie de schuldige is, maar wat de beste 'oplossing' is. En dan is het in dit geval kiezen tussen twee kwaden. Naar aanleiding van de berichten van de TS zie ik niet in waarom herhaling verkomen wordt, of dat er een hondvriendelijke oplossing komt. Als de TS nou zou zeggen, van ik zorg dat er een andere oppasadres komt en dat mijn hond niet meer in contact komt met kinderen zou ik het een ander verhaal vinden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:55

faye schreef:
De labrador staat hoog omdat er allemaal niet raszuivere kruisingen zijn! Knipoog

Lijst die ik had ging alleen over honden met een stamboom, en dus raszuiver. Daarom staan op die lijst maar 40 van de 164 bijtincidenten in één jaar, maar 40 bijtende honden hadden een stamboom, de rest niet. Niet echt representatief dus. Maar toch is het dan 6 keer een raszuivere labrador. Een rottweiler 8 keer dacht ik, en dan nog één of twee rassen twee keer, en de rest allemaal één keer bij een bepaald ras. Ook over die lieve labrador, moet niet te makkelijk gedacht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:57

Daarbij zijn er veel labradors. Dat vertekent ook. Het is pas representatief als het aantal incidenten gemeten wordt aan het aantal honden in NL.
Als je een goed gefokte hebt, zit er echt geen kwaad in
DIe van mij gaat nog op de rug voor de teckels.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:04

Niet goed gefokt, vooral goed opgevoed denk ik. Er staan wel meer rassen op de lijst die dan één keer gebeten hebben, maar wel bekend staan heel goed met kinderen te zijn. Van geen een ras kun je uitsluiten dat er nooit een bijtincident voorkomt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:04

Fleurtje100 schreef:
faye schreef:

Lijst die ik had ging alleen over honden met een stamboom, en dus raszuiver. Daarom staan op die lijst maar 40 van de 164 bijtincidenten in één jaar, maar 40 bijtende honden hadden een stamboom, de rest niet. Niet echt representatief dus. Maar toch is het dan 6 keer een raszuivere labrador. Een rottweiler 8 keer dacht ik, en dan nog één of twee rassen twee keer, en de rest allemaal één keer bij een bepaald ras. Ook over die lieve labrador, moet niet te makkelijk gedacht worden.

Beste Fleurtje,

Er is helaas in Nederland nóóit een representatief onderzoek naar bijtincidenten geweest. En waar jij op doelt is een lijstje van 1997/1998 waar geen onderzoek is gedaan naar het aantal aanwezige honden van dat ras in Nederland. Vergeet niet dat het labradorras tig meer voorkomt dan bijvoorbeeld de rottweiler of de dobberman....

Bovendien zul je niet gauw aangiftes en ziekenhuis meldingen vinden van de kleinere honden.

Hier dat "onderzoek" waar jij op doelt. http://www.dogweb.nl/bijtincidenten.html Het voorstel wat in de Tweede Kamer aan de minister pas gedaan is, om alle incidenten te melden en in kaart te brengen. Zou een heel ander beeld geven in mijn ogen maar dan moet ook geïnventariseerd worden welke rassen in welke hoeveelheden voorkomen..... kortom: onmogelijk.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:06

Bah wat een rotsituatie inderdaad,
ik ken het, ik heb dit namelijk ook met mijn hond gehad.

Mijn toen 1,5 jarige witte herder liep los, en der kwam een meisje aanlopen.
Lex (m'n hond) wou alleen maar snuffelen, maar omdat Lex voor kinderen nogal op een wolf kan lijken (omdat hij dus een langharige witte herder is),
gaat dat kind keihard gillen rondjes rennen en met haar armen zwaaien.
Dus Lex die rent achter haar aan 'happend' in haar been (Als ik keihard ga rennen met hem naast me doet hij dit ook bij mij.. Dit is puur aandachttrekken en spelen. En ja ik heb hem een keer een flinke haal gegeven en toen deed ie het niet meer..)
Het was niet bijten, maar meer happen. Hij is toen waarschijnlijk blijven haken met zijn tand waardoor er
dus zo'n wond kwam. Ik was verschrikkelijk geschrokken, ik was 13 toen. Lex die bleef maar blaffen en rondjes om dr heen rennen. Brrrr verschrikkelijk..
Toen heeft onze overbuurvrouw het meisje naar huis gebracht, heb ik mn hond ook naar huis gebracht. Ik was zo boos op hem maar ik kon hem niet meer straffen..
Later zijn mijn moeder en ik naar de vrouw toegegaan met bloemen en een kaart. en veel excuces..

Ik weet zeker dat mijn hond het meisje niet echt wou pijn doen, anders had hij allang zijn tanden er vol ingezet en hard bijten. dat heeft hij dus niet gedaan.

Ik zou als ik jou was gewoon langs gaan, excuses aanbieden met een bloemetje en een kaartje en hopen dat ze geen aangifte doet..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:11

Beste Slimmerik,
Als je zou lezen staat er ook bij dat het geen representatieve cijfers zijn. Maar dat gewoon niet uit kunt sluiten dat een labrador nooit bijt, hoe goed gefokt ook. Je kun dat van geen enkel ras uitsluiten. De combinatie hond/kind is altijd moeilijk, en je zult dus altijd je hond goed moeten opvoeden, en goed in de gaten houden als er kinderen bij zijn. Ook als het om een liever labrador gaat. Het nemen van een labrador is geen garantie dat het altijd goed gaat met kinderen, en dat wilde ik even duidelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:13

Je kunt het inderdaad nooit uitsluiten. Maar door een geschikt ras te kiezen, die ook nog eens goed gefokt is, verklein je de kans wel!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:15

En als je onervaren bent, is een lieve kruising uit het asiel die heeft bewezen goed met kinderen om te kunnen gaan, en netjes opgevoed is ook geen slechte keus. Zo zijn wij ook aan onze eerste hond gekomen. En zulke honden zitten er genoeg, ze zijn alleen meestal wel wat sneller weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:16

Als je onervaren bent zou ik zeker geen asielhond nemen bij kinderen. Je kent nooit de geschiedenis van de hond.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:20

Misschien is geen hond een optie bij kleine kinderen Nagelbijten / Gniffelen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:22

faye schreef:
Als je onervaren bent zou ik zeker geen asielhond nemen bij kinderen. Je kent nooit de geschiedenis van de hond.

Wat en onzin.
Je bent idd niet bij de geschiedenis geweest, maar vaak is er genoeg bekend over verschillende dieren.
Ik heb iig een zeer lieve hond gehad die prima ging met alles!
Een pup opvoeden is niet zo makkelijk voor veel mensen en zou ik zeker een asielhond aanraden...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:24

Fleurtje100 schreef:
Beste Slimmerik,
Als je zou lezen staat er ook bij dat het geen representatieve cijfers zijn. Maar dat gewoon niet uit kunt sluiten dat een labrador nooit bijt, hoe goed gefokt ook. Je kun dat van geen enkel ras uitsluiten. De combinatie hond/kind is altijd moeilijk, en je zult dus altijd je hond goed moeten opvoeden, en goed in de gaten houden als er kinderen bij zijn. Ook als het om een liever labrador gaat. Het nemen van een labrador is geen garantie dat het altijd goed gaat met kinderen, en dat wilde ik even duidelijk maken.

Okee mee eens Ja

Doet me trouwens aan een leuk voorval denken van vroeger bij mijn ouders thuis. We handen een herdershond die ook nooit een vlieg kwaad deed. Toch hadden we een neefje die regelmatig op bezoek kwam en de hond altijd aan de staart trok. Moeder trad er zelden of nooit tegenop. Boos! Als de hond mijn tante met haar zoontje aan zag komen ging de hond steevast tegen de bank aanzitten met de staart onder de bank ROFL Wij wisten dan hoe laat het was Knipoog Aan het hoofd van de hond durfde kereltje niet te plagen alleen te aaien en dat vond de lobbes prima Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:26

Eva1993 schreef:
Misschien is geen hond een optie bij kleine kinderen Nagelbijten / Gniffelen ?

Uitzonderingen bevestigen de regel maar ik zie veel goede voorbeelden van kinderen die mèt honden zijn opgegroeid. Maar als de hond wordt aangeschaft als kind een jaar of 4 - 5 is dan gaat het vaak mis Huilen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:28

Ook geen slecht idee Eva, al heb ik zelf hele goede ervaring als klein kind met onze hond. Mijn vriend bijvoorbeeld klom als tweejarige peuter op de boxer om een koekje van tafel te pakken (dat hij dan deelde met de hond, de hond ging ook er ook speciaal voor liggen onder de tafel). Het kan ook heel leuk zijn opgroeien met een hond.
@ Faye: zucht, alsof een pup opvoeden dan wel een goed plan is. Er zijn genoeg mensen die hun keurig opgevoedde hond, toch ineens kwijt moeten, en dat hij naar het asiel gaat. Of nog beter dan: neem een herplaatshond via de stamboekvereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:31

Als je geen ervaring hebt moet je gewoon geen hond nemen als je kleine kinderen hebt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:32

Fleurtje100 schreef:

De bron van die lijst zou ik dan graag eens willen zien. Bij mij weten is er in Nedeland nog nooit onderzocht of de honden die genoemd werden bij bijtincidenten inderdaad het ras was wat genoemd werd, laat staan dat onderzocht is of de hond een stamboom heeft.

Er is ooit een soort onderzoekje geweest waarbij mensen die in het ziekenhuis kwamen gevraagd werd wat voor een soort hond gebeten had. Gezien de raskennis van de gemiddelde Nederlander kun je wel nagaan dat dat totaal onbetrouwbaar is.
Alles wat goudbruin is wordt Labrador of Golden Retriever genoemd. Clown

Ministerie heeft zelf een kleinschalig onderzoek gedaan laatst en daar kwamen toch hele andere rassen bovendrijven. Omdat ik het ras op zich niet belangrijk vind, geen nieuwe discussie wil starten en iedereen die het wil weten dat zelf kan terugvinden noem ik die rassen maar even niet. Knipoog
Bovendien verbaasd het me niet als een groot deel van die honden ook weer buiten de rasvereniging om gefokt worden of helemaal geen stamboom hebben.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-12-08 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:33

faye schreef:
Als je geen ervaring hebt moet je gewoon geen hond nemen als je kleine kinderen hebt.

Dat geldt trouwens voor àlle dieren........

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:34

Ja dat is zo, toen ik 9 was kregen wij een labrador pup, was echt een schat, deed geen vlieg kwaad.

Nu ben k 15 en hebben we dus onze witte herder. Hij is vreselijk dominant tegen andere reutjes en heeft ook liever geen kinderen. Zijn dominantie tegenover andere honden, dat heeft hij waarschijnlijk te danken aan zijn soort van 'sociale achterstand' omdat toen hij pup was een aantal maanden in het gips heeft gezeten ivm met een ernstige groeistoornis in zijn voorpootjes.

Toch kan ik alles doen met volgens de buurt onze 'o zo gevaarlijke hond', denk aan knuffelen, op hem liggen etc. zodra hij er genoeg van heeft dan gaat hij een beetje geirriteerd piepen en dat weet ik ook dat je op moet houden. ookal zou hij nooit bijten. Het is echt een watje binnenshuis. Hij weet zijn plek.
Lex heeft een grens, daarom vindt ik ook dat hij geen kinderhond is, omdat kinderen nogweleens de grens willen overgaan.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:41

Ik denk dat het meisje heel lief de hond een kusje wou geven op de wang. Maargoed, ik ben zelf ook wel eens gebeten door mijn eigen terrier toen ik 4 was, ik denk dat het niet te vermijden valt. Lichaamstaal van een klein meisje kan voor een hond (vooral eentje met slechte herinneringen aan kinderen) heel dreigend overkomen. Hebben die ouders bij de politie oid een officiele aanklacht ingediend?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:57

Fleurtje100 schreef:
@ Diablo, nee het is niet de schuld van de hond, maar van de eigenaar. Maar het gaat wat betreft er nu moet gebeuren niet om wie de schuldige is, maar wat de beste 'oplossing' is. En dan is het in dit geval kiezen tussen twee kwaden. Naar aanleiding van de berichten van de TS zie ik niet in waarom herhaling verkomen wordt, of dat er een hondvriendelijke oplossing komt. Als de TS nou zou zeggen, van ik zorg dat er een andere oppasadres komt en dat mijn hond niet meer in contact komt met kinderen zou ik het een ander verhaal vinden.

Oh, maar ik vind ook zeker dat deze hond niet meer naar het vaste opppasadres moet. Ik snap sowieso al niet wat hij daar deed.
Dus gewoon een ander oppasadres vinden volstaat volgens mij.

Dobbel, dikke pluim voor jou!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:11

Klopt Diablo, helemaal mee eens, maar ik heb het idee dat de TS de ernst van de situatie niet inzag, en na wat er gebeurt is het nog steeds niet ziet. Die kinderen (van 3!) moeten maar van haar hond afblijven, daarom neig ik naar inslapen, omdat dat misschien voor zowel hond als baas nu wel het beste en veiligste is. Het is ook maar de vraag of de ouders van dat meisje er geen werk van maken, en zoveel begrip voor de hond op kunnen brengen als de meeste hier.
ThePast03: volgens mij zijn al je vragen beantwoord in de twee laatste pagina's van dit topic.