[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:48

wie wil met mij meedenken?
Ik zoek een hond maar welk ras zouden jullie ons aanraden? We hebben nu een labrador maar helaas is die ernstig ziek en zijn de vooruitzichten niet goed.

We hebben een Pensionstal en de hond zal de hele dag met mij mee gaan als ik aan het werk ben op stal en de paarden
Liefst aanslaan als er vreemde aankomen
Kortharig
Maatje labrador of groter
Niet constant in de sloot liggen
Geen ras die heel scherp of fel is
Redelijk gezond ras

klaas30

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:54

Mechelse herder misschien een idee?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:29

Over enige tijd willen wij ook een hond kunnen verwelkomen. (Dat hopen we tenminste) nu alleen nog gaan uitzoeken wat voor hond het best bij ons past.

'Eisen'
- niet te groot niet te klein. (Een Jack Russell vind ik eigenlijk al te klein)
- niet te langharig en de vacht moet wel een beetje onderhoudsvriendelijk zijn om het zo te zeggen.
- vriendelijk naar andere dieren en voor op de lange termijn voor kleine kinderen
- moet wel een ochtend of een middag alleen kunnen zijn i.v.m. werk
- hoeft geen rashond te zijn. Een leuke kruising is zeker welkom.
- moet om kunnen gaan met parkieten die los mogen in huis 'harde eis!'

Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat het onze eerste hond zal zijn. Zowel mijn ouders als mijn vriend zijn ouders hebben altijd honden gehad, maar dat is toch anders dan er echt zelf 1 opvoeden.

Hopelijk hebben jullie wat ideeën!
Laatst bijgewerkt door Melisding op 22-10-15 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:33

Geerke, met meerdere honden lijkt het me ook geen probleem.

Dewindhoek, het asiel in mijn onderschrift zit helemaal vol met honden die jij zoekt. (Als je gaat kijken zoek dan op honden groter dan 50cm.) Je kunt de adoptiemedewerkers een mail sturen met wat je eisen zijn en dan kunnen zij een hond voor je uitzoeken.

In Spanje worden super veel erfhonden nog echt gebruikt als erfhonden. Daardoor worden er ook ontzettend veel oepsnestjes geboren en die belanden in het asiel. De typische Spanjaard laat zich meestal niet in de sloot zakken want dat kennen ze niet/vinden ze te koud. Verder heeft er al redelijk wat natuurlijke selectie plaatsgevonden, de zwakkere honden redden het daar gewoon niet.

Mijn eigen ervaring is dat het opvoeden van een volwassen hond uit het asiel in Spanje net zoveel werk is als een pup, alleen het gaat allemaal iets sneller. Ze hebben net wat meer concentratievermogen dus pakken sneller dingen op dan een pup. Wel moet je er vanuit gaan dat je helemaal bij 0 moet beginnen. Onze hond was na 10wk helemaal gehoorzaam en pikte op de hondenschool dingen heel snel op. Na 1 dag zindelijk, na een paar dagen goed meelopen aan de riem. Na 4 weken loslopen en altijd terugkomen etc.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:38

Melisding, als je een kruising zoekt, kijk dan even in het asiel in m'n onderschrift. Haha ik wil niet alleen maar mensen daar naartoe verwijzen maar voor een kruising... ;) Als je nog nooit een eigen hond hebt gehad kun je wellicht kijken naar de honden die al in Nederland zijn. Dan kan je ze opzoeken en heeft het gezin al een beeld van de hond. Als de jack-russel je aanspreekt maar die net te klein is, zoek dan eens of bodeguero of ratonero. Dat zijn hoogpotige, iets minder felle jack-russel hondjes. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:21

Melisding: tot je laatste punt dacht ik "een beagle" die zijn niet zo klein als bijv jack russels maar ook niet heel groot. Maar met losvliegende parkieten weet ik niet of dat gaat lukken haha. Ik weet ook niet of geen enkele hond daar op zal reageren gok dat onze vorige labrador er geen interesse in zou hebben maar dat geld vast niet voor iedere labrador. Maar wellicht als de hond het van pups af aan gewent is dan wel? Maar is het wellicht een optie de hond dan in een bench of aparte kamer te plaatsen als de vogels losvliegen?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:41

Maartje de hond of vogels in een andere ruimte zou zeker kunnen hoor, maar het zou zo leuk zijn als ze samen gaan en dat de vogel dan ook geen hartverzakking krijgt in z'n kooi :+
Beagles zijn leuke hondjes, bedankt voor de tip. Nelleke bedankt voor de tip! Ga vanavond even rustig kijken welke honden er al in NL zijn :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:44

Wij hebben een dwergschnauzer. Onze vorige hond heeft jaren niet naar vogels omgekeken. Tot hij dement werd, toen heeft hij er eentje gevangen en doodgebeten :(. Maar goed, die was ontsnapt en wij waren er niet bij. Verder ging het altijd prima. Ze zijn ook groter dan Jack Russels. Alleen ze behoeven wel vachtonderhoud (maar verharen niet, is een afweging welke gemaakt moet worden).

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:50

geerke schreef:
_Nelleke_ schreef:
De hond mag overdag ook niet in huis? Want dan maakt het weinig uit of je moeder de hele dag thuis is, als de hond toch de hele dag in de garage moet zitten. Of zit je moeder ook de hele dag in de garage? ;)

mijn honden komen ook niet binnen,maar ik ben de hele dag buiten...en ze zijn met z'n zevenen.
Een hond alleen vind ik zielig.

Onze buren hebben ook honden dus echt alleen is ze niet. Is een Ierse setter misschien een idee? De werklijn dan wel wan de showlijn heeft te lange haren.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:04

Klaas30: ik vind dat je wat onduidelijk bent in wat je de hond nu eigenlijk te bieden hebt en wat je er mee wilt doen.

Je zegt dat de hond niet binnen mag komen, maar dat je moeder wel thuis is en veel buiten. Is zij dan ook daadwerkelijk met de hond bezig? Of met haar eigen ding waar de hond omheen loopt? De hond van de buren? Kan jullie hond daar de hele dag mee spelen, of alleen een uurtje per dag en zit er verder een schutting tussen?

Als je een jachthond neemt, met wie/hoe vaak zou die dan mee gaan op jacht? Is jullie terrein omheind of moet het een erfvaste hond zijn?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:47

Ik heb een hele tijd geleden jullie advies gevraagd omdat ik twijfelde ivm het in een flat wonen zonder lift (en dus het te tillen gewicht van de hond) en ook het karakter van meerdere honden. Ik had een lijstje met de Corgi omdat mijn ouders er eentje hebben en het een erg leuke hond is, maar wel net aan de zware kant om 8 trappen te tillen. De Sheltie, die vond ik zelf erg leuk maar met blaffen misschien minder. En dan wou mijn vriend graag een Shiba inu, waarvan ik niet gerust was op het karakter van de hond.
Toch is het een aantal weken geleden een Shiba pup geworden:

Afbeelding

Ik wou jullie toch een klein beetje vertellen wat tot nu toe mijn ervaring met het ras is:
- eigen willetje
- best druk, maar heb gehoord dat ze op latere leeftijd lui worden
- erg mens gericht, keek je direct in de eerste dagen al recht in je ogen aan
- kan erg leuk in haar eentje spelen en heeft je daar ook echt niet bij nodig
- absoluut niet bang, klimt overal op en daagt mijn paard uit tot spelen. Ook ergens vanaf vallen is zonder piepen weer opstaan en verder gaan.
- in omgang met andere honden ook niet bang en best hard, wordt op de puppycursus met spelen tussen de grote honden gezet en niet bij de jack russels etc.
- is ze het ergens niet mee eens dan wordt dat ook erg duidelijk kenbaar gemaakt

Het is een ras dat wel het pittige karakter heeft waar je op internet voor gewaarschuwd wordt maar ik vind het een leuke uitdaging om haar op te voeden en mede doordat ze echt wel erg slim is pikt ze alles snel op. Ondertussen is ze 16 weken en op een enkel ongelukje na doet ze al geen behoeftes meer in huis.
Ik denk ook wel dat het hondjes zijn voor sport, aan de fiets of mee hardlopen enzo, denk niet dwt dat bij ons gaat gebeuren maar voor de info.

Zo hebben jullie een beetje informatie en ervaring met het ras voor eventuele adviezen naar andere Bokkers :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:54

Bonna schreef:
Klaas30: ik vind dat je wat onduidelijk bent in wat je de hond nu eigenlijk te bieden hebt en wat je er mee wilt doen.

Je zegt dat de hond niet binnen mag komen, maar dat je moeder wel thuis is en veel buiten. Is zij dan ook daadwerkelijk met de hond bezig? Of met haar eigen ding waar de hond omheen loopt? De hond van de buren? Kan jullie hond daar de hele dag mee spelen, of alleen een uurtje per dag en zit er verder een schutting tussen?

Als je een jachthond neemt, met wie/hoe vaak zou die dan mee gaan op jacht? Is jullie terrein omheind of moet het een erfvaste hond zijn?
Wel mijn moeder moet natuurlijk ook strijken en wassen maar als dat gedaan heeft gaat ze er mee lopen,spelen,...
Rond half vijf komen ik en mijn broer thuis en dan trainen we er wat mee dan gaan we studeren als pause ben je er weer wat mee bezig. Misschien bedenken mijn ouders zich nog wel als ze zo'n kleine pup zien dat ze zeggen dat hij wel binnen mag.
Met de hond van de buren zal ze zo'n uurtje per dag of zo mee kunnen spelen want het zijn de overburen. Als het een jachthond gaat dan mee op jacht als het jachtseizoen is dat hangt er dan vanaf waar en wanneer er bepaalde jachten zijn. Ik kan binnen 3 jaar mijn jachdiploma halen dus dan kies ik zelf een beetje wanneer ik op jacht ga maar daarvoor ben ik afhankelijk voor de jagers om mij heen.
Je laatste vraag begrijp ik niet zo goed.'Is jullie terrein omheind of moet het een erfvaste hond zijn?'
Ik hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:40

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie suggesties voor mijn toekomstige beeld.
Ik wil pas een hond wanneer ik voor mezelf gestart ben en het goed loopt, ik wil namelijk een uitlaatservice beginnen. Ik ga er dus wel van uit dat het nog een tijdje duurt, maar ik ben wel benieuwd naar geschikte rassen.

De hond gaat dagelijks mee met de uitlaatservice. Dat betekend dat hij dagelijks gemiddeld 1,5 uur met een variërende roedel moet kunnen meelopen. Hij moet dus ook heel sociaal zijn en bij mij blijven (geen jager die je nauwelijks ziet). Verder wil ik hem in de toekomst graag meenemen naar stal, dat moet hij ook niet vervelend vinden. In principe gaat hij dus de hele dag met mij mee, maar hij moet wel een paar uurtjes alleen kunnen zijn. Thuis (savonds dus) hebben we het liefst een rustige hond die ook sociaal is naar katten. Hij moet binnen een tuin met omheining van ongeveer 1,20m blijven dus geen avonturier en geen blaffer.
Verder, liefst een middelmaat, vacht liefst niet te lastig in onderhoud (gaat immers dagelijks door t water, zand en bosjes). Ik heb ervaring met Duitse Doggen en uitlaathonden en zodra een eigen hond komt met nog meer diverse andere rassen door de uitlaat.

Ik ben benieuwd!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:51

@Loiz: Ik ga er vanuit dat je zelf ook genoeg hondenkennis in huis hebt, aangezien je een uitlaatservice gaat beginnen. Zelf zou je dan vast ook wel wat rassen in je hoofd hebben? Ben ik ook wel benieuwd welke rassen.

Er zijn in principe veel honden geschikt voor wat jij wilt. Ook in het asiel zou je kunnen kijken voor een actieve sociale hond!

Om even specifiek wat rassen te noemen: Golden retriever, labrador, Friese Stabij, grote poedel. Border en aussie enzo vragen veel uitdaging, die lijken me minder geschikt. Mechelse herder enzo ook niet echt denk ik. Ligt er ook aan wat je er buiten die anderhalf uur wandelen mee doet natuurlijk.

Dat rustige in huis bereik je wel als de hond overdag zijn energie kwijt kan. Ik heb zelf een stuiterbal hondje die in huis ook heel rustig kan zijn, hij heeft alleen wel echt een lange wandeling nodig elke dag om zijn energie kwijt te kunnen. Dan heb je er in huis geen kind meer aan :p

Sociaal met katten lukt wel als ze ermee opgroeien, alleen een pup is misschien niet zo'n goede keus in jouw geval. Kan sowieso al niet anderhalf uur mee in het begin. Dus een nog jonge hond die al katten gewend is lijkt mij een goede keuze!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:33

Klaas30 je schrijft de hond is niet alleen want de overburen hebben ook een hond? Wat heeft jouw hond daaraan?

Loiz bedenk dat als jij met je uitlaatroedel loopt je weinig individuele tijd aan (de opvoeding van) jouw hond kunt besteden. Ik zou dus gaan voor een wat makkelijker ras en zeker geen border/aussie/Mechelaar wat hierboven wordt genoemd.
Misschien iets van een Drentse Patrijs of een Wheaten terriër? Een retriever doe je waarschijnlijk ook een groot plezier met een dagelijkse wandeling in een groep honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:34

klaas30 schreef:

Ze vraagt een ras dat niet te scherp en fel is. Lijkt me dus geen goed advies wat je geeft.

Dewindhoek: een Ierse of Wheaten terriër? Die slaan wel aan, hebben geen ingewikkelde vacht en zijn wat minder fel dan de Belgische herders. Of vindt je ze nog wat te klein?
Je zou ook kunnen denken aan een Ridgeback, maar die vind ik zelf wat pittiger, of een BullMastiff? Weet niet of die laatste aanslaat, maar waken doen ze wel.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:05

@Nikass: Die heb ik juist ook niet aangeraden hè? ;) En wat ik al schreef: ligt er ook aan wat je er naast het meegaan met de uitlaathonden mee doet... Inderdaad weinig individuele tijd voor de hond tijdens zo'n wandeling met een groep. Beweging zit wel goed in dat geval, lekker spelen! Die van mij zou dat geweldig vinden! :)

Ik ben wel benieuwd wat Loiz zelf een beetje in haar hoofd heeft. ?

Wat ik al schreef, er zullen aardig wat rassen/kruisingen geschikt zijn.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:33

Nikass schreef:
Klaas30 je schrijft de hond is niet alleen want de overburen hebben ook een hond? Wat heeft jouw hond daaraan?

Loiz bedenk dat als jij met je uitlaatroedel loopt je weinig individuele tijd aan (de opvoeding van) jouw hond kunt besteden. Ik zou dus gaan voor een wat makkelijker ras en zeker geen border/aussie/Mechelaar wat hierboven wordt genoemd.
Misschien iets van een Drentse Patrijs of een Wheaten terriër? Een retriever doe je waarschijnlijk ook een groot plezier met een dagelijkse wandeling in een groep honden.

Dat als ik dan de hond uitlaat dat de hond van de buren mee kan of als we een hele dag weg zijn dan kan de hond bij hen blijven.
Aangezien een hond een roedeldier is is het toch leuk voor de hond dat er meerdere honden in de buurt zijn.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:42

Nikass schreef:
klaas30 schreef:

Ze vraagt een ras dat niet te scherp en fel is. Lijkt me dus geen goed advies wat je geeft.

Dewindhoek: een Ierse of Wheaten terriër? Die slaan wel aan, hebben geen ingewikkelde vacht en zijn wat minder fel dan de Belgische herders. Of vindt je ze nog wat te klein?
Je zou ook kunnen denken aan een Ridgeback, maar die vind ik zelf wat pittiger, of een BullMastiff? Weet niet of die laatste aanslaat, maar waken doen ze wel.

Op zich is die terriër qua maat interresant maar de vacht helaas niet. Ze lopen de hele dag hier buiten en met al het zand ed ben ik bang dat ze van alles meeslepen naar binnen. Ridgeback is misschien ook nog een optie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:19

klaas30 schreef:
Met schoothondje bedoel ik ze alle bij,qua groote en karakter.
De bedoelding is als het een jachthond is er zoiezo een jacht training mee te volgen en later mee met de jagers te gaan als apporteer of opstoothond. Als het een beauceron wordt dan mag hij onze schapen hoeden. Er gaat zoiezo ook in een het begin een obdience training mee gedaan worden dat ze een sterke basis heeft.
Mijn moeder gaat er ook wel veel mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat hij overdag buiten zit en dan s'avonds binnen, maar aangezien wij zeer veel buiten zitten is er niet veel verschil. Ik zou ik graag hebben dat de hond zeer gericht is op zijn/haar baas. K vind een labrador een beetje te log,zwaar.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Je moet zowieso beslissen wat je belangrijker vind, want je moet geen hond nemen die zeer baasgericht is en die vervolgens verplichten buiten te blijven als jullie naar binnen gaan. Een zeer baasgerichte hond moet je ook de gelegenheid geven (nagenoeg) altijd bij je te zijn anders is je hond ongelukkig en zal waarschijnlijk ook vervelend worden.
Als de hond buiten moet blijven (wat ik geen probleem vind als je een groot erf hebt en voldoende met hem op stap gaat) neem dan ook een ras wat daar goed mee om kan gaan en zichzelf vermaakt gedurende de tijd dat hij alleen is.

Je noemt schapen en jagen? Er is iemand bij jullie die jaagt? En wat doen jullie met die schapen?

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:28

Mijn vriend en ik zijn druk aan het zoeken voor een eigen huis, en aangezien we allebeide echt hondenmensen zijn en opgegroeid met honden zijn. Willen we dan ook als het zover is een eigen hond en eventueel met de tijd (enkele jaren) een tweede.

Nou is mijn vriend echt helemaal weg van pembroke corgi's, maar ik heb eigenlijk geen ervaring met het ras. Iemand die er wat meer over weet of zelf ervaart?

Zelf heb ik altijd meer met herders gehad, en vooral de duitsers en de zwitserse. Deze spreekt mij meer aan, maar aangezien het huis waar we inkomen waarschijnlijk eerst een wat kleiner huurhuis zou worden is dit natuurlijk niet passend voor een grootte herder.

Mochten we met de tijd in een vrijstaand huis of een huis met grootte tuin komen zou ik wel graag ene herder willen. Maar iemand die ervaring heeft met combinatie corgi / herder?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:04

anneliesdj schreef:
klaas30 schreef:
Met schoothondje bedoel ik ze alle bij,qua groote en karakter.
De bedoelding is als het een jachthond is er zoiezo een jacht training mee te volgen en later mee met de jagers te gaan als apporteer of opstoothond. Als het een beauceron wordt dan mag hij onze schapen hoeden. Er gaat zoiezo ook in een het begin een obdience training mee gedaan worden dat ze een sterke basis heeft.
Mijn moeder gaat er ook wel veel mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat hij overdag buiten zit en dan s'avonds binnen, maar aangezien wij zeer veel buiten zitten is er niet veel verschil. Ik zou ik graag hebben dat de hond zeer gericht is op zijn/haar baas. K vind een labrador een beetje te log,zwaar.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Je moet zowieso beslissen wat je belangrijker vind, want je moet geen hond nemen die zeer baasgericht is en die vervolgens verplichten buiten te blijven als jullie naar binnen gaan. Een zeer baasgerichte hond moet je ook de gelegenheid geven (nagenoeg) altijd bij je te zijn anders is je hond ongelukkig en zal waarschijnlijk ook vervelend worden.
Als de hond buiten moet blijven (wat ik geen probleem vind als je een groot erf hebt en voldoende met hem op stap gaat) neem dan ook een ras wat daar goed mee om kan gaan en zichzelf vermaakt gedurende de tijd dat hij alleen is.

Je noemt schapen en jagen? Er is iemand bij jullie die jaagt? En wat doen jullie met die schapen?

Er zijn hier wel een paar jagers waar ik mee mee kan gaan.
Die schapen grazen gewoon.
Het is misschien verstandiger om dan een jachthond te nemen want ik denk dat herders wel dichter bij hun baasje wilt zijn dan jachonden.
Maar welke dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:11

Jachthonden zijn ook baasgericht, de meeste dan, die willen ook graag bij de baas zijn. Degene die wat zelfstandiger zijn, zijn dus ook zelfstandiger in dingen zoeken om te doen. En dat is vaak niet iets wat wij mensen kunnen waarderen. Plus dat de vraag of het erf volledig omheind is dan belangrijk is. Als dat niet zo is, zou je op zoek moeten naar een erfvaste hond.

_Classic, het enige wat ik kan zeggen is dat de grootte van je huis niks uitmaakt voor een herder. Als je er genoeg mee doet, hebben ze genoeg aan een meter bij jouw voeten. ;) Kleine hond en herder kan wel, misschien even lastig als herder nog jong is ivm lompheid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:20

Kleiner huis hoeft idd geen probleem te zijn.
Zolang je voldoende met de hond doet(voldoende lang wandelen , fietsen , sport en spel, dan functioneert een duitser bijvoorbeel prima.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:24

MyWishMax schreef:
Jachthonden zijn ook baasgericht, de meeste dan, die willen ook graag bij de baas zijn. Degene die wat zelfstandiger zijn, zijn dus ook zelfstandiger in dingen zoeken om te doen. En dat is vaak niet iets wat wij mensen kunnen waarderen. Plus dat de vraag of het erf volledig omheind is dan belangrijk is. Als dat niet zo is, zou je op zoek moeten naar een erfvaste hond.

_Classic, het enige wat ik kan zeggen is dat de grootte van je huis niks uitmaakt voor een herder. Als je er genoeg mee doet, hebben ze genoeg aan een meter bij jouw voeten. ;) Kleine hond en herder kan wel, misschien even lastig als herder nog jong is ivm lompheid.

Ons erf is nog niet omheind maar er kan natuurlijk wel nog altijd een deel omheind worden.