Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:_Nelleke_ schreef:De hond mag overdag ook niet in huis? Want dan maakt het weinig uit of je moeder de hele dag thuis is, als de hond toch de hele dag in de garage moet zitten. Of zit je moeder ook de hele dag in de garage?
mijn honden komen ook niet binnen,maar ik ben de hele dag buiten...en ze zijn met z'n zevenen.
Een hond alleen vind ik zielig.
Bonna schreef:Wel mijn moeder moet natuurlijk ook strijken en wassen maar als dat gedaan heeft gaat ze er mee lopen,spelen,...Klaas30: ik vind dat je wat onduidelijk bent in wat je de hond nu eigenlijk te bieden hebt en wat je er mee wilt doen.
Je zegt dat de hond niet binnen mag komen, maar dat je moeder wel thuis is en veel buiten. Is zij dan ook daadwerkelijk met de hond bezig? Of met haar eigen ding waar de hond omheen loopt? De hond van de buren? Kan jullie hond daar de hele dag mee spelen, of alleen een uurtje per dag en zit er verder een schutting tussen?
Als je een jachthond neemt, met wie/hoe vaak zou die dan mee gaan op jacht? Is jullie terrein omheind of moet het een erfvaste hond zijn?
klaas30 schreef:Mechelse herder misschien een idee?
Nikass schreef:Klaas30 je schrijft de hond is niet alleen want de overburen hebben ook een hond? Wat heeft jouw hond daaraan?
Loiz bedenk dat als jij met je uitlaatroedel loopt je weinig individuele tijd aan (de opvoeding van) jouw hond kunt besteden. Ik zou dus gaan voor een wat makkelijker ras en zeker geen border/aussie/Mechelaar wat hierboven wordt genoemd.
Misschien iets van een Drentse Patrijs of een Wheaten terriër? Een retriever doe je waarschijnlijk ook een groot plezier met een dagelijkse wandeling in een groep honden.
Nikass schreef:klaas30 schreef:Mechelse herder misschien een idee?
Ze vraagt een ras dat niet te scherp en fel is. Lijkt me dus geen goed advies wat je geeft.
Dewindhoek: een Ierse of Wheaten terriër? Die slaan wel aan, hebben geen ingewikkelde vacht en zijn wat minder fel dan de Belgische herders. Of vindt je ze nog wat te klein?
Je zou ook kunnen denken aan een Ridgeback, maar die vind ik zelf wat pittiger, of een BullMastiff? Weet niet of die laatste aanslaat, maar waken doen ze wel.
klaas30 schreef:Met schoothondje bedoel ik ze alle bij,qua groote en karakter.
De bedoelding is als het een jachthond is er zoiezo een jacht training mee te volgen en later mee met de jagers te gaan als apporteer of opstoothond. Als het een beauceron wordt dan mag hij onze schapen hoeden. Er gaat zoiezo ook in een het begin een obdience training mee gedaan worden dat ze een sterke basis heeft.
Mijn moeder gaat er ook wel veel mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat hij overdag buiten zit en dan s'avonds binnen, maar aangezien wij zeer veel buiten zitten is er niet veel verschil. Ik zou ik graag hebben dat de hond zeer gericht is op zijn/haar baas. K vind een labrador een beetje te log,zwaar.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
anneliesdj schreef:klaas30 schreef:Met schoothondje bedoel ik ze alle bij,qua groote en karakter.
De bedoelding is als het een jachthond is er zoiezo een jacht training mee te volgen en later mee met de jagers te gaan als apporteer of opstoothond. Als het een beauceron wordt dan mag hij onze schapen hoeden. Er gaat zoiezo ook in een het begin een obdience training mee gedaan worden dat ze een sterke basis heeft.
Mijn moeder gaat er ook wel veel mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat hij overdag buiten zit en dan s'avonds binnen, maar aangezien wij zeer veel buiten zitten is er niet veel verschil. Ik zou ik graag hebben dat de hond zeer gericht is op zijn/haar baas. K vind een labrador een beetje te log,zwaar.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Je moet zowieso beslissen wat je belangrijker vind, want je moet geen hond nemen die zeer baasgericht is en die vervolgens verplichten buiten te blijven als jullie naar binnen gaan. Een zeer baasgerichte hond moet je ook de gelegenheid geven (nagenoeg) altijd bij je te zijn anders is je hond ongelukkig en zal waarschijnlijk ook vervelend worden.
Als de hond buiten moet blijven (wat ik geen probleem vind als je een groot erf hebt en voldoende met hem op stap gaat) neem dan ook een ras wat daar goed mee om kan gaan en zichzelf vermaakt gedurende de tijd dat hij alleen is.
Je noemt schapen en jagen? Er is iemand bij jullie die jaagt? En wat doen jullie met die schapen?
MyWishMax schreef:Jachthonden zijn ook baasgericht, de meeste dan, die willen ook graag bij de baas zijn. Degene die wat zelfstandiger zijn, zijn dus ook zelfstandiger in dingen zoeken om te doen. En dat is vaak niet iets wat wij mensen kunnen waarderen. Plus dat de vraag of het erf volledig omheind is dan belangrijk is. Als dat niet zo is, zou je op zoek moeten naar een erfvaste hond.
_Classic, het enige wat ik kan zeggen is dat de grootte van je huis niks uitmaakt voor een herder. Als je er genoeg mee doet, hebben ze genoeg aan een meter bij jouw voeten.Kleine hond en herder kan wel, misschien even lastig als herder nog jong is ivm lompheid.