[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 00:22

dendola schreef:
177 pagina´s doorlezen is wat veel, dus ik gooi de vraag er maar gewoon in :D

Er ontstaan hier kriebels om een tweede hond te nemen. Wij hebben een 9 jarige jack russel, Diesel en we merken in alles dat ze wat ouder begint te worden. Een tweede hond is al vaker ter sprake geweest maar Diesel heeft altijd veel gepiept wat ze achteraf gezien al in het nest aangeleerd had. Een foute keuze op dat vlak om haar toen te nemen en een hels karwei om het af te leren, maar dat was altijd een reden om niet aan een tweede hond te beginnen. We wilden niet dat een pup dat gedrag zou overnemen. Nu Diesel dus ouder aan het worden is, is dat gedrag ontzettend afgenomen en komt het vooral voor op de momenten dat ze enthousiast is en mag zijn.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar een kleine hond waar ik actief mee kan deelnemen aan cursussen, behendigheid, flyball enz en dus goed trainbaar is, die van verre wandelingen houd, niet tot nauwelijks verhaart en geen blaffer is. Deze moet ook goed met andere honden en kinderen omgaan. Maar buiten de activiteiten moet deze ook gewoon lekker relaxed in huis zijn en kunnen gaan liggen. We wonen nu in een eengezinswoning maar het is niet uitgesloten dat we in de toekomst in een appartement gaan wonen.
Ik wil een ras hond, waar ik naast het gewone leven ook mee kan deelnemen aan shows en wanneer blijkt dat het een goede hond is wil ik er ook een nestje bij fokken. Het zal dus een teefje moeten worden.
Door onze wisselende werktijden zijn ze nooit lang alleen, hooguit 1 dag in de week een periode van 7 uur.

Tot nu toe kom ik vooral uit bij een dwergschnauzer maar ik ben heel benieuwd hoe de ervaringen met dit ras zijn en of dit daadwerkelijk aansluit bij mijn wensen.

Andere rassen die in aanmerking komen hoor ik ook graag

Nog een JR? Zo'n ruwharige hoogbenige

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:00

Zeeuwsemeid schreef:
Mijn moeder vind het enge en agressieve honden, ze is er enorm bang voor. Zij niet alleen trouwens.. mijn gehele familie denkt er helaas zo over.

Hmm, jullie zouden eigenlijk hier langs moeten komen, of bij ons op de club. Eng en agressief echt niet, sommige afstandelijk en houden niet van vreemden, maar ook een heel aantal die gewoon heel gezellig komen knuffelen. En degene daartussen laten zich rustig aaien, maar negeren je voor de rest. Die zien alleen hun baas staan. Van de 3 die wij hebben, zijn er 2 helemaal idolaat van mensen. ;)

Kimmetjee07

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:09

Iemand ervaring met Vizsla honden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 00:12

Jup, vind ze ik het algemeen erg onrustige, drukke, zenuwachtige honden of hebben sterk de neiging daartoe.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 02:36

Ik ben mij langzaamaan een beetje aan het verdiepen in verschillende hondenrassen. Een hond zal er, op z'n vroegst, pas over een jaar komen. Maar het is leuk om je er al in te verdiepen (en je op een wachtlijst te laten zetten want die kan makkelijk langer zijn dan een jaar...)

Afijn, ikzelf vind een beagle fantastisch, helaas ziet vriendinlief (met wie ik binnenkort ga samen wonen) dit minder. Rassen die ons beidde aanspreken zijn de Novia scotia duck tolling retriever (toller) en de (langharige) weimeraner. Zowel vriendin als ik hebben beide ruime ervaring met honden. Ikzelf met retrievers (golden en labrador, laatste heb ik grootste deel aan de opvoeding gedaan, geweldig braaf beest) en zij met berners.

Wij zullen tegen die tijd op het platteland wonen, kleine sobere woning maar ik woon letterlijk aan een grindpad wat (als je een rondje loopt) doorloopt naar een bospad. Hond kan dus ook lekker loslopen daar en zal zoveel mogelijk mee gaan naar en met de paarden (die staan op 5 min. fietsen afstand). Ik nam onze labrador ook altijd mee. Mijn pony loopt aangespannen dus hond ging altijd mee, lekker naast de wagen en soms er op (mijn haflinger gaat ook beleerd worden) graag zou ik ook willen dat de hond met gewoon rijden mee kan (vriendin heeft ook een paard).

Wat mij overigens is opgevallen is dat er tollers zijn die wat lager op de poten zijn en tollers die wat hoger op de poten staan. De eerste zie ik vaker en de 2e vind ik beter in proportie. Ikzelf heb een voorkeur voor een toller die hoger op de poten staat. Iemand een idee waar dat dat van afhankelijk is?

En verder... pros en cons voor deze twee rassen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:10

Ik vind tollers geweldig maar het zijn over het algemeen honden die iets MET de baas willen doen en niet zelfstandig op stal willen rondscharrelen. Een stabij is wat dat betreft veel beter geschikt. Al denk ik dat het natuurlijk wel gewoon kan met een toller. Ik denk alleen dat het handig is als je hond vaak mee gaat naar de paarden dat je dan kiest voor een ras die net een tikkie zelfstandigheid in zich heeft. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:27

Ik snap je redenering Nelleke, maar in principe hoeft het natuurlijk geen probleem te zijn. Ik neem mijn twee honden, Mechelse herder en Border collie, regelmatig mee naar stal. veel zelfstandigs zit daar niet in ;) Maar mee gaan is het beste wat je ze kunt bieden :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:32

Border collie is juist toch wel ooit gefokt om zelfstandig te kunnen drijven? En een mechelaar ook, die moet zelfstandig kunnen waken.

Elke hond valt het aan te leren om op stal z'n eigen ding te doen alleen ik denk dat er bepaalde typen honden zijn die je er geen plezier mee doet en de hele tijd hun baasje volgen. Als je dan een hond gaat uitzoeken met als doel hem dagelijks mee naar stal te nemen, dan zou ik een hond kiezen die daar in een bepaalde mate al voor gefokt is.

Een toller is juist gefokt om alles wat 'ie doet, te doen wanneer de baas dat zegt, samen te werken met de baas. Dus die zal wat minder makkelijk zelfstandig op stal lopen en daar zal meer aandacht aan besteed moeten worden.

Mijn Flatcoated Retriever vond het helemaal niks op stal. Ze ging wel mee, ze was wel braaf, alleen ik deed haar er geen plezier mee, zat me de hele tijd aan te kijken wanneer ik iets met haar ging doen. Liep de hele tijd met een sip gezicht rond. :+

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:48

Maartje1990 schreef:
Wat mij overigens is opgevallen is dat er tollers zijn die wat lager op de poten zijn en tollers die wat hoger op de poten staan. De eerste zie ik vaker en de 2e vind ik beter in proportie. Ikzelf heb een voorkeur voor een toller die hoger op de poten staat. Iemand een idee waar dat dat van afhankelijk is?

Vaak zijn het de teefjes dien lager op de poten staan dan de reuen. Altans dat is ons toen gezegd toen we onze toller aanschaften.

En kwa zelfstandigheid, in sommige rassen is het echt eigen en bij andere niet, maar ook bij die rassen kan dat weer heel erg uiteenlopen tussen de honden.
Mijn Toller was erg zelfstandig en een geweldige hond. Die ging goed met alles mee. Deed zijn eigen ding, als ik heel even geen tijd had en verveelde zich zelden.

Het is, I.m.o dan, maar net hoe je het de hond aanleert/opvoedt.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:55

Hey ik denk ik zeg het toch maar even als je opzoek bent naar een buitenlandse hond dan raad ik SOS trays erg aan daar heb ik ook mijn hond vandaan ze hebben rassen maar ook vuilnisbakken en nemen alleen honden mee die een goede kans maken in Nederland ze worden hier dan in een gastgezin gedaan waar ze de hond goed kunnen observeren en ze zeggen ook eerlijk want er minder leuk is aan de hond

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:07

_Nelleke_ schreef:
Border collie is juist toch wel ooit gefokt om zelfstandig te kunnen drijven? En een mechelaar ook, die moet zelfstandig kunnen waken.

Elke hond valt het aan te leren om op stal z'n eigen ding te doen alleen ik denk dat er bepaalde typen honden zijn die je er geen plezier mee doet en de hele tijd hun baasje volgen. Als je dan een hond gaat uitzoeken met als doel hem dagelijks mee naar stal te nemen, dan zou ik een hond kiezen die daar in een bepaalde mate al voor gefokt is.

Een toller is juist gefokt om alles wat 'ie doet, te doen wanneer de baas dat zegt, samen te werken met de baas. Dus die zal wat minder makkelijk zelfstandig op stal lopen en daar zal meer aandacht aan besteed moeten worden.

Mijn Flatcoated Retriever vond het helemaal niks op stal. Ze ging wel mee, ze was wel braaf, alleen ik deed haar er geen plezier mee, zat me de hele tijd aan te kijken wanneer ik iets met haar ging doen. Liep de hele tijd met een sip gezicht rond. :+

Maar dat hangt ervan af wat je wil denk ik. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat mijn Mechelaar me op stal de hele tijd volgt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:09

Het gaat me er meer om dat het voor mijn hond dus niet leuk was om mee naar stal te gaan. Bleef liever thuis op de bank liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:52

_Nelleke_ schreef:
Ik vind tollers geweldig maar het zijn over het algemeen honden die iets MET de baas willen doen en niet zelfstandig op stal willen rondscharrelen. Een stabij is wat dat betreft veel beter geschikt. Al denk ik dat het natuurlijk wel gewoon kan met een toller. Ik denk alleen dat het handig is als je hond vaak mee gaat naar de paarden dat je dan kiest voor een ras die net een tikkie zelfstandigheid in zich heeft. :)

Ik laat de hond niet alleen achter op stal hoor. Hond gaat mee naar stal (en ik ben dan paarden aan het poetsen en geef dan ook de hond eens een aai) en gaat dan mee de hort op. Stabij is geen ras waar in ik interesse in heb, sorry :o Bedankt iig voor je antwoord :)

Kimmetjee07 schreef:
Maartje1990 schreef:

Vaak zijn het de teefjes dien lager op de poten staan dan de reuen. Altans dat is ons toen gezegd toen we onze toller aanschaften.

En kwa zelfstandigheid, in sommige rassen is het echt eigen en bij andere niet, maar ook bij die rassen kan dat weer heel erg uiteenlopen tussen de honden.
Mijn Toller was erg zelfstandig en een geweldige hond. Die ging goed met alles mee. Deed zijn eigen ding, als ik heel even geen tijd had en verveelde zich zelden.

Het is, I.m.o dan, maar net hoe je het de hond aanleert/opvoedt.

Dankjewel voor je antwoord. De toller die hoog op zijn poten stond (van een kennis) was ook een reu, dus dat zal het wellicht zijn. Heb wel de voorkeur voor een teefje.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:40

@Maartje1990. Geen probleem hoor. Anders kom eens kletsen in het nova scotia duck tolling topic. Zijn vast meerdere bokkers die je over de Toller willen vertellen

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:05

Hallo allemaal
Wij zijn ook aan het denken om een hond te nemen, alleen komen we er niet goed uit welk ras.
De hond moet kindvriendelijk zijn want in de familie zijn er veel kinderen. Moet korte haren hebben en mag geen schoothondje zijn. Wij hebben een veld achter ons en daarachter nog een omheind bos van 1ha. Plaats genoeg dus. Mijn moeder is de ganse dag thuis dus dat is ook geen probleem. De hond moet wel een beetje tegen de kou kunnen want mag van mijn ouders niet in huis maar wel in de garage. Ik dacht aan een Duitse staande of een beauceron. Zijn er misschien andere rassen om in overweging te nemen. Een labrador liever niet.

Alvast bedankt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:21

De hond mag overdag ook niet in huis? Want dan maakt het weinig uit of je moeder de hele dag thuis is, als de hond toch de hele dag in de garage moet zitten. Of zit je moeder ook de hele dag in de garage? ;)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:58

Klaas30: zou je iets meer informatie kunnen geven over wat precies de bedoeling is met de hond?

Je zegt dat je geen schoothondje wilt: gaat het dan om het formaat? Of om het karakter?

Als je moeder de hele dag thuis is, is ze dan ook met de hond bezig of moet hij vooral lekker een beetje kunnen rondscharrelen en zichzelf vermaken? Wat willen jullie er mee doen? Is de hond er als waakhond, gezelschapshond, wil je er mee sporten, mag het jachtpassie bezitten? Een Beauceron en Duitse staande zijn best wel zeer verschillende rassen, vanwaar de voorkeur naar die twee? En wat spreekt je dan niet aan aan een labrador?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:48

Bonna schreef:
Klaas30: zou je iets meer informatie kunnen geven over wat precies de bedoeling is met de hond?

Je zegt dat je geen schoothondje wilt: gaat het dan om het formaat? Of om het karakter?

Als je moeder de hele dag thuis is, is ze dan ook met de hond bezig of moet hij vooral lekker een beetje kunnen rondscharrelen en zichzelf vermaken? Wat willen jullie er mee doen? Is de hond er als waakhond, gezelschapshond, wil je er mee sporten, mag het jachtpassie bezitten? Een Beauceron en Duitse staande zijn best wel zeer verschillende rassen, vanwaar de voorkeur naar die twee? En wat spreekt je dan niet aan aan een labrador?

Met schoothondje bedoel ik ze alle bij,qua groote en karakter.
De bedoelding is als het een jachthond is er zoiezo een jacht training mee te volgen en later mee met de jagers te gaan als apporteer of opstoothond. Als het een beauceron wordt dan mag hij onze schapen hoeden. Er gaat zoiezo ook in een het begin een obdience training mee gedaan worden dat ze een sterke basis heeft.
Mijn moeder gaat er ook wel veel mee bezig zijn. Het is de bedoeling dat hij overdag buiten zit en dan s'avonds binnen, maar aangezien wij zeer veel buiten zitten is er niet veel verschil. Ik zou ik graag hebben dat de hond zeer gericht is op zijn/haar baas. K vind een labrador een beetje te log,zwaar.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:49

_Nelleke_ schreef:
De hond mag overdag ook niet in huis? Want dan maakt het weinig uit of je moeder de hele dag thuis is, als de hond toch de hele dag in de garage moet zitten. Of zit je moeder ook de hele dag in de garage? ;)

De hond zit normaal gezien de hem dag buiten en s'nachts binnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:58

Dat is toch helemaal niet leuk voor een hond?!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:01

Maartje1990 schreef:
Dat is toch helemaal niet leuk voor een hond?!

Wat? Dat ie buiten zit?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:02

Dat de hond dus zelden tussen de mensen zit. Dab kun je beter geen hond nemen

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:11

Maartje1990 schreef:
Dat de hond dus zelden tussen de mensen zit. Dab kun je beter geen hond nemen

Maar de hond is heel veel tussen de mensen s'brengt mijn moeder mijn zus naar school,dan gaat ze mee. dan wast en strjkt ze tot s'middags dan gaat ze met hem/haar spelen, wandelen,loslaten op het veld of in het bos loslaten dan mijn zus nog ophalen op school. Als wij thuis komen van school spelen,trainen wij er ook nog mee. Ik denk dat deze hond meer onder de mensen komt dan vele andere honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:45

Volgens mij wil een hond in zijn roedel wonen en niet in zijn eentje in een garage.
Een Beaceron vind ik nou niet bepaald het type om met veel kinderen overweg te kunnen, dus lijkt mij geen goede keus. Bovendien is dat een herder die het liefst de hele dag met zijn baas mee/aan het werk is, ipv alleen op het erf rondscharrelen. Kan je niet beter twee honden nemen, die gezelschap hebben aan elkaar?
Of helemaal geen hond nemen misschien...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:49

_Nelleke_ schreef:

mijn honden komen ook niet binnen,maar ik ben de hele dag buiten...en ze zijn met z'n zevenen.
Een hond alleen vind ik zielig.