Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dendola schreef:177 pagina´s doorlezen is wat veel, dus ik gooi de vraag er maar gewoon in![]()
Er ontstaan hier kriebels om een tweede hond te nemen. Wij hebben een 9 jarige jack russel, Diesel en we merken in alles dat ze wat ouder begint te worden. Een tweede hond is al vaker ter sprake geweest maar Diesel heeft altijd veel gepiept wat ze achteraf gezien al in het nest aangeleerd had. Een foute keuze op dat vlak om haar toen te nemen en een hels karwei om het af te leren, maar dat was altijd een reden om niet aan een tweede hond te beginnen. We wilden niet dat een pup dat gedrag zou overnemen. Nu Diesel dus ouder aan het worden is, is dat gedrag ontzettend afgenomen en komt het vooral voor op de momenten dat ze enthousiast is en mag zijn.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar een kleine hond waar ik actief mee kan deelnemen aan cursussen, behendigheid, flyball enz en dus goed trainbaar is, die van verre wandelingen houd, niet tot nauwelijks verhaart en geen blaffer is. Deze moet ook goed met andere honden en kinderen omgaan. Maar buiten de activiteiten moet deze ook gewoon lekker relaxed in huis zijn en kunnen gaan liggen. We wonen nu in een eengezinswoning maar het is niet uitgesloten dat we in de toekomst in een appartement gaan wonen.
Ik wil een ras hond, waar ik naast het gewone leven ook mee kan deelnemen aan shows en wanneer blijkt dat het een goede hond is wil ik er ook een nestje bij fokken. Het zal dus een teefje moeten worden.
Door onze wisselende werktijden zijn ze nooit lang alleen, hooguit 1 dag in de week een periode van 7 uur.
Tot nu toe kom ik vooral uit bij een dwergschnauzer maar ik ben heel benieuwd hoe de ervaringen met dit ras zijn en of dit daadwerkelijk aansluit bij mijn wensen.
Andere rassen die in aanmerking komen hoor ik ook graag
Stoof schreef:Vorige keer niet zoveel reactie gehad dus plaats ik hem nog eens.![]()
Binnen 1,5 jaar ga ik waarschijnlijk het huis uit (huis gekocht welke nu verbouwd gaat worden). Dus (of course) ben ik nu al aan het bedenken welke hond er dan komt. Nu heb ik natuurlijk al een paar rassen in mijn hoofd, maar ik ben eens benieuwd welke honden jullie aanraden.
Mijn situatie:
ik heb een vrijstaand huis met tuin, middenin een natuurgebied. Ik werk voltijds (shiften). Mijn ouders wonen in dezelfde straat dus de hond kan overdag daar naartoe en er komt een buitenren met schuilplaats waar de hond overdag in kan (eventueel los in de tuin). Ik zou in de toekomst meerdere honden gaan houden (1 is maar alleen), maar eens moet de eerste zijn.
Mijn ouders (en ik nu) hebben 2 honden, een Border terrier (reu) en een Australian Cattle dog (teef), in het verleden hebben we ook een Bullmastiff en Schipperke gehad. Ervaring met "sterke/karaktervolle" rassen is er dus wel.
De bedoeling is om de hondensport in te gaan. Dus 2 keer per week Obedience training + een andere sport (flyball of eventueel pakwerk). Afhankelijk van het ras, zou ik andere sporten ook overwegen. Verder wordt er dagelijks gewandeld (minstens 1 uur) met de hond en 1-3 keer per week een meerdere uren tocht.
Wat zoek ik in een hond:
Groter ras
Gezond ras
Beschermend en waaks
Niet overdreven dominant, de hond moet toch wat aanleg hebben om sociaal te zijn tegen gekende honden (zoals de honden van mijn ouders).
Haarlengte maakt niet uit, alsook slobber![]()
Er mag gerust wat pit in de hond zitten, maar wel met een dosis will-to-please.
Geen te groot jachtinstinct.
Douce schreef:Ze zitten qua gezondheid boven de Berner Sennen, waar de berner volgens mij gemiddeld 6/8? wordt, worden Zwitsers vaak wel 11 met uitlopers naar boven. Dat scheelt aanzienlijk natuurlijk. Rhodesians ken ik alleen van 'korte' ontmoetingen, dan zijn ze heel gaaf maar we hebben wel heel veel uitdaging nodig. Volgens mij zowel qua hersenwerk als loopwerk. Dat is in ieder geval wat de baasjes aangaven.
anneliesdj schreef:Een zwitser is wel aanzienlijk gezonder dan een berner hoor, dat is ook nooit echt een moderas geweest.
Rhodesian heeft idd veel uitdaging en veel beweging nodig en dat zijn honden die behoorlijk sterk in hun schoenen staan, dus daar heb je zelf ook een flinke dosis zelfvertrouwen voor nodig.
Jachthonden zijn er ook wel met aandacht voor de baas hoor, de meesten moeten samen met de baas werken en dan is dat juist nodig.
anneliesdj schreef:Ja dat herken ik wel idd, alleen dat allemansvriend dan niet. Als de baas erbij is zijn ze meer van het negeren en als je graag wilt mag je wel een aai geven maar enthousiast om knuffels komen doen ze enkel bij mensen die ze (goed) kennen.
Tenminste, dat is mijn ervaring. En dat staat vrij haaks op hoe de gemiddelde labrador is.
anneliesdj schreef:Ja dat herken ik wel idd, alleen dat allemansvriend dan niet. Als de baas erbij is zijn ze meer van het negeren en als je graag wilt mag je wel een aai geven maar enthousiast om knuffels komen doen ze enkel bij mensen die ze (goed) kennen.
Tenminste, dat is mijn ervaring. En dat staat vrij haaks op hoe de gemiddelde labrador is.
anneliesdj schreef:Ga anders eens een rondje op een hondenshow, dan kun je ook meteen zien watvoor karakters erbij horen.
Stoof schreef:anneliesdj schreef:Ga anders eens een rondje op een hondenshow, dan kun je ook meteen zien watvoor karakters erbij horen.
Dat is ook de bedoeling, maar in afwachting daarvan wil ik wel al wat info verzamelen.
anneliesdj, even totaal offtopic, maar ik zag net in je profiel dat ik tussen jouw wall of fame sta. (ik noemde vroegah Tosca2)![]()