[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:18

Ok dat snap ik. Alleen daar staat toch tegenover dat je bij een pup niet weet of die wel geschikt is als hulphond? Daar kom je toch gaandeweg pas achter?

Je zou eens contact kunnen opnemen met deze organisatie: http://psychiatrischehulphond.nl/opleiding-hulphond
Ik zou denken, en deze site bevestigd dat, dat een dh juist vanwege zijn aandacht voor zijn baas meer geschikt is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:57

Ik kan me wel voorstellen dat een organisatie een ras afraad als je idd echt zelf moet opvoede /trainen.
Zonder echt ervaring daar in kan dat nog best wel erg pittig zijn.
Vind de link die Annelies geeft wel een goed stukje om te lezen trouwens. Mooie info.
Zelf zou ik een DH op basis van wat ik ken van het ras en bevestigd zie op de site die Annelies geeft alszeer geschikt zien idd. Maar vij zelf ooleiden kan dat misscuien wel wat pittig zijn.

De enige ervaring die ik heb met hulphonden bij autisme is trouwens met een witte herder. Maar dat is een hond die ook zelf opgeleid zou worden, dat is niet zo heel best gelukt helaas. Hond was erg op de buitenwereld gefocussed en totaal niet op de persoon voor wie hij in hyis was gehaald (oude achterburen)

Marlien5

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:00

Labradoodle of Australian Shepherd. Laatste is ook druk, maar wordt wel ingezet als hulphond. Ik heb er zelf eentje en als pup is ze behoorlijk lastig en dat duurt ook even. Wel merk ik nu al dat ze dingen heel goed aanvoelt. Ze is bijvoorbeeld bij mensen met down extreem voorzichtig en lief.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:36

Is een Labradoodle geen optie idd? De Australische worden vaak ingezet als hulphond/therapiehond. Sterker nog, daar zijn ze ooit speciaal voor gefokt. Voor mensen met een allergie die een hulphond of therapiehond nodig hebben.
Die van ons zou eerst ook opgeleid worden tot therapiehond maar wegens omstandigheden is hij bij ons terechtgekomen. Maar hij zou zeer geschikt zijn geweest!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:44

Tollers en flatcoats zou ik zeker afraden. Veel te gauw angstig en nerveus. Het hoort niet in het ras te zitten, maar veel tollers en flats zijn nou niet het voorbeeld van stabiel.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:46

Labradoodle vind ik niks, mijn oom en tante hebben er ook 1 maar het ras trekt me totaal niet.. Daarnaast is die hond 1 groot brok ellende, heeft een zeldzame allergie en moet elke maand een spuit en is al vanaf pup af aan vaste klant bij de dierenarts.. sowieso vind ik haar ook erg lomp zo nu en dan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:10

Als ik een doodle zie denk ik altijd
"Koop gewoon een echte poedel"
Vind het echt helemaal niks :=
Ben ook helemaal geen poedel mens, maar staleigenaar heeft er 2 ( koningspoedels) en dat zijn gewoon echt hele leuke honden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:12

Sonja_vR schreef:
Als ik een doodle zie denk ik altijd
"Koop gewoon een echte poedel"
Vind het echt helemaal niks :=
Ben ook helemaal geen poedel mens, maar staleigenaar heeft er 2 ( koningspoedels) en dat zijn gewoon echt hele leuke honden.

Wel mee eens. Al ben ik dan weer wel fan van (konings)poedels :D.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:22

Wij zijn hier in huis van de molossers :+ echt totaal wat anders, maar door die twee poedels (ook echt twee hele verschillende karaktertjes) kan ik het ras zEker waarderen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:23

Ik vond labradoodles ook echt ruk :D
Nu heb ik er zelf een en uiteraard helemaal bijgedraaid haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:24

Sonja_vR schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat een organisatie een ras afraad als je idd echt zelf moet opvoede /trainen.
Zonder echt ervaring daar in kan dat nog best wel erg pittig zijn.
Vind de link die Annelies geeft wel een goed stukje om te lezen trouwens. Mooie info.
Zelf zou ik een DH op basis van wat ik ken van het ras en bevestigd zie op de site die Annelies geeft alszeer geschikt zien idd. Maar vij zelf ooleiden kan dat misscuien wel wat pittig zijn.

De enige ervaring die ik heb met hulphonden bij autisme is trouwens met een witte herder. Maar dat is een hond die ook zelf opgeleid zou worden, dat is niet zo heel best gelukt helaas. Hond was erg op de buitenwereld gefocussed en totaal niet op de persoon voor wie hij in hyis was gehaald (oude achterburen)

Juist daarom ook, omdat je de basisopvoeding zelf moet gaan doen en het daarmee valt of staat of de hond geschikt is, zou ik liever een opgeleidde hond aanschaffen bij zo'n organisatie als in de link. Dan weet je zeker dat hij zal doen waarvoor je hem aanschaft, want wat zou je gaan doen als de hond na verloop van tijd niet geschikt blijkt te zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:30

Psje, excuus voor de typo's, iets met mobiel bokken :roll:

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:24

Hoi,

Ik zou graag een hond aanschaffen in het voorjaar 2016. Ras maakt me helemaal niet zoveel uit, maar moet bij me passen natuurlijk. Ik woon in een gelijkvloers appartement met tuin en heb 2 katten. Ik wil een hond die ik overal mee naartoe kan nemen! Naar de paarden, op wedstrijd, terrasjes doen, meegaan als ik klanten bezoek of op bezoek bij vrienden/vriendinnen. Ik zoek een hond die graag dingen leert, die houdt van wandelingen maken, maar toch rustig is binnenshuis. Border collie etc is iets té actief en te nerveus lijkt me.
Zelf was ik aan het denken in de richting van een soft coated wheaten terrier, ik vind ze er leuk uitzien (maar dan gewoon als 'bolletje wol', niet helemaal getrimd volgens de standaard :) ), ze schijnen rustig te zijn en graag bij hun baas, en het is geen te grote hond. Pluspunt is ook dat hij niet verschrikkelijk veel haar verliest, al is dat nu niet het grootste struikelblok. (ik heb tenslotte 2 katten :+ )

Wat denken jullie/ raden jullie aan?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:54

EquiLibri schreef:
Hoi,

Ik zou graag een hond aanschaffen in het voorjaar 2016. Ras maakt me helemaal niet zoveel uit, maar moet bij me passen natuurlijk. Ik woon in een gelijkvloers appartement met tuin en heb 2 katten. Ik wil een hond die ik overal mee naartoe kan nemen! Naar de paarden, op wedstrijd, terrasjes doen, meegaan als ik klanten bezoek of op bezoek bij vrienden/vriendinnen. Ik zoek een hond die graag dingen leert, die houdt van wandelingen maken, maar toch rustig is binnenshuis. Border collie etc is iets té actief en te nerveus lijkt me.
Zelf was ik aan het denken in de richting van een soft coated wheaten terrier, ik vind ze er leuk uitzien (maar dan gewoon als 'bolletje wol', niet helemaal getrimd volgens de standaard :) ), ze schijnen rustig te zijn en graag bij hun baas, en het is geen te grote hond. Pluspunt is ook dat hij niet verschrikkelijk veel haar verliest, al is dat nu niet het grootste struikelblok. (ik heb tenslotte 2 katten :+ )

Ik denk dat je in de goede richting zit. Een (kleine) terrier of een gezelschapsras. Misschien een Border terrier/ Norfolk/ norwich/Yorkshire/ .... . Of iets totaal anders: een leuke dwergpoedel of een corgi? Een mopshond of Boston terrier zou ook wel passen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:08

Een wheaten voldoet beter dan een kleine terriër omdat die veel drukker zijn. En volgens mij wil jerrustig op je terras zitten en niet met een druktemaker naast je die op alles reageert wat langskomt ;)
(Er zijn zeker ook kleine terriërs die zo goed opgevoed zijn dat ze rustig zijn natuurlijk)

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:10

Stoof schreef:
EquiLibri schreef:
Hoi,

Ik denk dat je in de goede richting zit. Een (kleine) terrier of een gezelschapsras. Misschien een Border terrier/ Norfolk/ norwich/Yorkshire/ .... . Of iets totaal anders: een leuke dwergpoedel of een corgi? Een mopshond of Boston terrier zou ook wel passen. :)

Dankje!

Ik ken niet alle terriers die je noemt, maar een yorkshire is me toch wat te klein en te... tuttig :+
Van Boston terriers hoor ik al wel eens dat ze niet altijd even lief zijn naar andere honden toe...

@Nikass: Ik weet dat veel inderdaad met de opvoeding te maken heeft en ik ben van plan mijn hond zo goed en consequent mogelijk op te voeden, maar je hebt inderdaad nu eenmaal rassen die van nature veel drukker zijn dan anderen en dat is niet altijd even gezellig op vreemde plaatsen of terrasjes.. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:32

Ik denk dat wat jij wil met elke hond kan. Wil je toch echt een ras dan wellicht een kleine labradoodle?

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:13

177 pagina´s doorlezen is wat veel, dus ik gooi de vraag er maar gewoon in :D

Er ontstaan hier kriebels om een tweede hond te nemen. Wij hebben een 9 jarige jack russel, Diesel en we merken in alles dat ze wat ouder begint te worden. Een tweede hond is al vaker ter sprake geweest maar Diesel heeft altijd veel gepiept wat ze achteraf gezien al in het nest aangeleerd had. Een foute keuze op dat vlak om haar toen te nemen en een hels karwei om het af te leren, maar dat was altijd een reden om niet aan een tweede hond te beginnen. We wilden niet dat een pup dat gedrag zou overnemen. Nu Diesel dus ouder aan het worden is, is dat gedrag ontzettend afgenomen en komt het vooral voor op de momenten dat ze enthousiast is en mag zijn.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar een kleine hond waar ik actief mee kan deelnemen aan cursussen, behendigheid, flyball enz en dus goed trainbaar is, die van verre wandelingen houd, niet tot nauwelijks verhaart en geen blaffer is. Deze moet ook goed met andere honden en kinderen omgaan. Maar buiten de activiteiten moet deze ook gewoon lekker relaxed in huis zijn en kunnen gaan liggen. We wonen nu in een eengezinswoning maar het is niet uitgesloten dat we in de toekomst in een appartement gaan wonen.
Ik wil een ras hond, waar ik naast het gewone leven ook mee kan deelnemen aan shows en wanneer blijkt dat het een goede hond is wil ik er ook een nestje bij fokken. Het zal dus een teefje moeten worden.
Door onze wisselende werktijden zijn ze nooit lang alleen, hooguit 1 dag in de week een periode van 7 uur.

Tot nu toe kom ik vooral uit bij een dwergschnauzer maar ik ben heel benieuwd hoe de ervaringen met dit ras zijn en of dit daadwerkelijk aansluit bij mijn wensen.

Andere rassen die in aanmerking komen hoor ik ook graag

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:24

Ik zou kijken naar kleine herdershonden of veedrijvers. Mini aussie is ook leuk! Is geen erkend ras in Nederland, maar wel in Amerika. Je krijgt er dus wel een stamboom bij, maar ik denk niet dat er hier veel shows worden georganiseerd voor dit ras. Misschien een schipperke, welsh corgi of sheltie. Blaffen is een gedrag wat je kan afleren, lijkt me niet zo'n probleem.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:51

Een poedeltje? Verhaart niet, is leergierig, kan leuk mee in bv behendigheid; de heren die ik hier regelmatig op de Sandelingen tref gaan uuuuren mee wandelen... Heb alleen géén idee hoe blafferig ze zijn in het wat kleinere segment..

Maar hoe klein is klein? In het kader "kleine actieve hondjes" zou je bv ook kunnen kijken naar Papillonnetjes/Phalenes, Markiesjes zijn ook echt heel erg leuk.. Shelties ook maar daarvan weet ik sowieso dat ze blaffen.. En alle voorgaande hondjes verharen natuurlijk ook. Volgens mij kunnen alle honden, mits voldoende uitgedaagd, gewoon rustig in huis zijn :)

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:49

Een poedel vind ik zelf niet zo leuk

30-40 cm is wel de max ivm de hal waar onze hond in zit als wij er niet zijn

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:59

Hoi allemaal, ik ben benieuwd wat voor hond(en) jullie bij ons vinden passen. Het is pas voor over een jaar of 2, omdat ik eerst nog moet emigreren en we een huis gaan bouwen (lang verhaal :+). Maar ik kijk er al zo naar uit, dat ik al van alles aan het plannen ben en over dingen aan het inlezen ben. Ik kan daar (litouwen) mijn paarden hobby niet meer beoefenen en omdat ik echt een dier om me heen wil hebben, waar ik ook mee kan trainen, wil ik erg graag een hond. Mijn vriend lijkt ook erg leuk, maar is wel een beetje bang voor banken/spullen die kapot kunnen gaan, de hoeveelheid haar in huis en de onhandigheid kwa vakanties/ weekendje/ dagje weg.

Belangrijke punten om te weten:

- Beide geen ervaring met eigen honden. Ik heb wel regelmatig op honden van vrienden gepast en veel ervaring met paarden opvoeden. Uiteraard willen we er ook mee op cursus gaan, zeker in het begin.
- ik zoek absoluut geen dominante hond, daar word ik onzeker van.
- woonsituatie: huis met groote omheinde tuin in natuurrijke omgeving. Idee is om een gedeelte van de garage als bench/kennel te maken en dan via een luik toegang tot de tuin, zodat hij/zij altijd naar binnen/buiten kan. Als wij thuis zijn mag de hond ook binnen zijn, alleen in de mand, niet op de bank :P
- Nadeel is dat wij beide fulltime zullen werken. Mijn vriend begint vroeg en is om 4 uur thuis, ik begin sochtends later. Ik weet dat niet niet ideaal is, veel mensen zullen het daarom laten, maar bedenk dat in dat land (Litouwen) iedereen fulltime werkt en onze hond het in vergelijking met andere mogelijke huisjes daar het echt wel beter zal krijgen.
- Het is wel koud daar in de winter, veel sneeuw, misschien dat bijv. een Duitse staander korthaar daarom niet zo geschikt is?
- ik zoek een hond waar ik mee kan trainen, agility waarschijnlijk. Wij zijn erg sportief en houden van wandelen, dus hond mag best wat energie hebben. Ik vind het wel fijn als ze in huis rustig zijn. Wat waaks is ook prima, maar moet wel normaal richting vreemden doen.
- Makkelijk met andere honden en kinderen is ook belangrijk.

Rassen die mij aanspreken: duitse staander, australian shepherd (maar die is waarschijnlijk niet geschikt, wellicht de rustigere lijnen), golden retriever, flatcoated retriever.
Duitse herder absoluut niet.

Asielhonden zit ik al een tijdje in de gaten te houden. Daar wil ik sowieso wel naar gaan kijken, maar ik kom heel weinig geschikts tegen. Vaak gedragsproblemen en ik vind het jammer dat je de geschiedenis van het beestje niet kent.

Alvast bedankt voor de mensen die erover na willen denken :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:34

Ik vind een flatcoated retriever ook niet geschikt, veel te hoog in energie en een Aussie ook zeker niet. Ik zou in jou situatie kijken naar een labradoodle of een golden inderdaad.

Hoe laat vertrek jij van huis? Want als jij om 9u weggaat en je vriend komt om 4u thuis dan zit de hond 7u per dag alleen. Voor 1x per week is dat nog acceptabel, maar voor elke dag is dat echt veel dus als je dat echt wil doorzetten zou ik eerder naar 2 honden kijken en evt een mogelijkheid dat ze zelf de tuin in kunnen dmv een hondenluik.

Voor wat jij wil met een hond hoef je geen hond te hebben die hoog in de energie staat. Dit kan met elke gezonde hond. Ik zou juist gaan voor een wat lager in de energie zittende hond vanwege het lange alleen thuisblijven. Als je een werklijn hond hebt gaat 'ie het hele zooitje slopen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:38

Vorige keer niet zoveel reactie gehad dus plaats ik hem nog eens. :7

Binnen 1,5 jaar ga ik waarschijnlijk het huis uit (huis gekocht welke nu verbouwd gaat worden). Dus (of course :P ) ben ik nu al aan het bedenken welke hond er dan komt. Nu heb ik natuurlijk al een paar rassen in mijn hoofd, maar ik ben eens benieuwd welke honden jullie aanraden.

Mijn situatie:
ik heb een vrijstaand huis met tuin, middenin een natuurgebied. Ik werk voltijds (shiften). Mijn ouders wonen in dezelfde straat dus de hond kan overdag daar naartoe en er komt een buitenren met schuilplaats waar de hond overdag in kan (eventueel los in de tuin). Ik zou in de toekomst meerdere honden gaan houden (1 is maar alleen :)) ), maar eens moet de eerste zijn.
Mijn ouders (en ik nu) hebben 2 honden, een Border terrier (reu) en een Australian Cattle dog (teef), in het verleden hebben we ook een Bullmastiff en Schipperke gehad. Ervaring met "sterke/karaktervolle" rassen is er dus wel.
De bedoeling is om de hondensport in te gaan. Dus 2 keer per week Obedience training + een andere sport (flyball of eventueel pakwerk). Afhankelijk van het ras, zou ik andere sporten ook overwegen. Verder wordt er dagelijks gewandeld (minstens 1 uur) met de hond en 1-3 keer per week een meerdere uren tocht.

Wat zoek ik in een hond:

Groter ras
Gezond ras
Beschermend en waaks
Niet overdreven dominant, de hond moet toch wat aanleg hebben om sociaal te zijn tegen gekende honden (zoals de honden van mijn ouders).
Haarlengte maakt niet uit, alsook slobber :~
Er mag gerust wat pit in de hond zitten, maar wel met een dosis will-to-please.
Geen te groot jachtinstinct.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:57

Even een opmerking: Pakwerk is geen sport, dat is een onderdeel van een sport, waarbij je dus de andere onderdelen/oefeningen ook moet doen om te mogen bijten. ;) Bij IPO is het speuren en appel. Bij die takken van hondensport wordt er wel van je verwacht dat je minimaal 2 dagen in de week bezig bent. 1 dag in het weekend van 's ochtends vroeg tot laat in de middag en 1 avond in de week van net na etenstijd tot 's avonds laat, terwijl je zelf misschien 20 minuten bezig bent met jouw hond.