[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:56

Kimmetjee07 schreef:
Mijn vriend is gevallen voor de autralian kelpie :roll:. Iemand ervaring met dat ras?

Heb tot nu toe gelezen dat het echt werkers zijn die flink bezig gehouden moeten worden.

Past totaal niet bij je wensen, waarom is hij daarvoor gevallen?

snuffie123

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:23

Kimmetjee07: Wat ik me dan afvraag is hoe je het gaat doen na je opleiding. Want je kunt hem dan nu misschien wel meenemen naar stages en school, maar kan dat later ook naar je werk?
Ik zou er als ik jou was wel rekening mee houden.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:33

anneliesdj schreef:
Kimmetjee07 schreef:
Mijn vriend is gevallen voor de autralian kelpie :roll:. Iemand ervaring met dat ras?

Heb tot nu toe gelezen dat het echt werkers zijn die flink bezig gehouden moeten worden.

Past totaal niet bij je wensen, waarom is hij daarvoor gevallen?

Geen idee. Kreeg vanmiddag een apje. Hij had op het werk wat zitten rond zoeken naar honden. Deze sprak hem heel erg aan. Maar heb nog geen face to face gesprek met hem gehad van het waarom en wat.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:35

snuffie123 schreef:
Kimmetjee07: Wat ik me dan afvraag is hoe je het gaat doen na je opleiding. Want je kunt hem dan nu misschien wel meenemen naar stages en school, maar kan dat later ook naar je werk?
Ik zou er als ik jou was wel rekening mee houden.

Ja dat snap ik.
Ik heb voor na mijn school iig al een baan op een boerderij. Dus de hond kan als hij goed genoeg is voor veedrijven zeker mee naar het werk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:44

Want op die boerderij willen ze graag dat jij je hond meeneemt zodat die het vee kan drijven?
Anyway, daar zou ik maar niet teveel vanuit gaan, als hij mee kan daar naartoe en je niet in de weg loopt onder het werken, dan is dat mooi. Maar houd er ook rekening mee dat je wellicht ander werk moet zoeken waar dat niet kan.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:53

Ik ken twee mensen met een kelpie. Eentje zelfs met een working kelpie. Je moet dan echt heel goed weten waar je aan begint en wat je doet. Zij drijft schapen en sport er veel mee, haar vriend traint duane honden, dus zijn wel echte kenners. Zij wilt geen andere honden meerv dan kelpies aangezien die van haar nu zo goed luistert.

De eigenaresse van de Australian Kelpie die ik ken is zelf honden trainster en die hond heeft haar als pup bijna tot waanzin gedreven met zelfs twijfel over wegdoen. Als je geen ervaring hebt met opvoeding van een jonge pup, dan zou ik hier niet voor kiezen. Inmiddels is haar hond normaler en loopt ze op hoog niveau behendigheid met haar.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:00

anneliesdj schreef:
Want op die boerderij willen ze graag dat jij je hond meeneemt zodat die het vee kan drijven?
Anyway, daar zou ik maar niet teveel vanuit gaan, als hij mee kan daar naartoe en je niet in de weg loopt onder het werken, dan is dat mooi. Maar houd er ook rekening mee dat je wellicht ander werk moet zoeken waar dat niet kan.

Ik snap je punt heel goed en idd. Mocht ik daar mijn baan kwijt raken kan ik in een flinke domper vallen. Mocht de hond, indien nodig door nieuwe werkplek, niet meer mee kunnen gaat hij met een uitlaat services mee of naar de dag opvang.

Op het werk hebben ze ook een hond voor het veedrijven. Deze is alleen al wat ouder en zal misschien nog maar een jaar op 2 max 3, als het al niet eerder is zijn werk doen. Dus het zou een zekere uitkomst zijn als mijn hond dat ook kan. +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

In principe kun je met veel honden veedrijven, alleen de honden die dat goed kunnen, passen weer niet zo goed bij jouw wensen. En houd wel in je achterhoofd dat voor een werkhond een uitlaatservice niet voldoende is, dus daar zul je dan dagelijks nog mee moeten trainen.
Het is de vraag wat je belangrijker vind; het allemansvriend zijn, een hond die zijn eigen ding kan doen? Of wil je daarin concessie's doen? In het begin noemde je hondensport in het algemeen maar ik heb het idee dat je toch meer naar het veedrijven neigt? Ben je bekend met herders in de breedste zin van het woord? Ken je het veedrijven van dichtbij of 'lijkt' het je gaaf?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:17

Ik ben nu zelf ook bezig met het zoeken naar een oppas voor onze hond en ik kan je vertellen dat ik er ook veel te makkelijk over heb gedacht. Het is echt niet zo makkelijk om voor een echte werkhond een adresje te vinden.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:10

anneliesdj schreef:
In principe kun je met veel honden veedrijven, alleen de honden die dat goed kunnen, passen weer niet zo goed bij jouw wensen. En houd wel in je achterhoofd dat voor een werkhond een uitlaatservice niet voldoende is, dus daar zul je dan dagelijks nog mee moeten trainen.
Het is de vraag wat je belangrijker vind; het allemansvriend zijn, een hond die zijn eigen ding kan doen? Of wil je daarin concessie's doen? In het begin noemde je hondensport in het algemeen maar ik heb het idee dat je toch meer naar het veedrijven neigt? Ben je bekend met herders in de breedste zin van het woord? Ken je het veedrijven van dichtbij of 'lijkt' het je gaaf?

Je hebt idd ook wel gelijk. Ik heb in feiten idd nog geen duidelijk beeld van wat ik nu precies wil gaan doen.

Voor het werk is het ideaal dat ik een hond heb die goed mee kan in het veedrijven.

Ik ben voor me zelf daarom ook nog specifiek aan het uitzoeken wat ik wil.

En ook heb je gelijk, dat ik qua bezigheid met de hond nu meer naar het veedrijven nijg. Maar dat komt omdat ik op mijn toekomstige werk meer kans heb op door groei mogelijkheden en zelfstandigheid.

Maar ik heb alle tijd om mij het eens allemaal rustig uit te zoeken en met alle tips en suggesties die ik van iedereen krijg aan de gang te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:57

Watvoor toekomstig werk ga je doen dan? Je doet een opleiding dierverzorging, niet agrarisch toch?
Ik denk dat het voor jou slim is om nu een hond te nemen die aan je huidige wensen voldoet en als je tzt een echte werkhond wilt dan neem je er toch lekker een 2e hond bij ;)
Gezien je ervaring met honden, feit dat je nog jong bent en eigenlijk niet goed weet wat je wilt, zou ik nu kiezen voor een prettige hond in de omgang met voldoende intelligentie en will to please om er lekker mee bezig te kunnen gaan. Het wordt je eerste eigen hond, dus het zal al een hele uitdaging zijn.
Het lijstje wat ik hierboven genoemd heb, denk dat dat stuk voor stuk leuke kandidaten zijn voor je ;)

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 00:24

anneliesdj schreef:
Watvoor toekomstig werk ga je doen dan? Je doet een opleiding dierverzorging, niet agrarisch toch?
Ik denk dat het voor jou slim is om nu een hond te nemen die aan je huidige wensen voldoet en als je tzt een echte werkhond wilt dan neem je er toch lekker een 2e hond bij ;)
Gezien je ervaring met honden, feit dat je nog jong bent en eigenlijk niet goed weet wat je wilt, zou ik nu kiezen voor een prettige hond in de omgang met voldoende intelligentie en will to please om er lekker mee bezig te kunnen gaan. Het wordt je eerste eigen hond, dus het zal al een hele uitdaging zijn.
Het lijstje wat ik hierboven genoemd heb, denk dat dat stuk voor stuk leuke kandidaten zijn voor je ;)

Onze opleiding valt onder agrarische en veehouderij. Zo als het er nu uit ziet, ga ik op de boerderij werken waar ik nu stage hen gelopen. Ik heb er nu vakantie en weekend werk en ze willen me graag volledig in dienst. Iets wat ik ook zie zitten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 01:20

anneliesdj schreef:
In principe kun je met veel honden veedrijven, alleen de honden die dat goed kunnen, passen weer niet zo goed bij jouw wensen.

Hm, als je erg, heel erg lage eisen stelt aan "veedrijven" misschien.
Met matige tot slechte honden veedrijven proberen is nutteloos, en vaak veel te stressvol voor het netsvermoedende vee waar deze dieren op losgelaten worden.
Als je ambities hebt in die richting hoor je je erin te verdiepen, en een hond uitzoeken van bewezen goed met vee werkende ouders (zie hoe ik de term"werklijn"vermijd...).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:08

Annelies uit dat lijstje van jou zou ik op zijn minst de Weimaraner (niet zo makkelijk op te voeden hoor ik van mensen die er één hebben) en de Landseer (voldoet niet aan de wensen van Kimmetjee07) verwijderen.
Verder ben ik het wel met je eens dat ze het beste een gemakkelijke gezinshond kan nemen en geen echte werker. In principe kun je met elke hond sporten (een paar platneuzen daar gelaten). Veedrijven, ben ik met Kuggur eens, is wel specifiek en niet iets wat je er zomaar even bij doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:50

Daarom staan die ook op de 2 regel bij 'misschien', die vragen iets meer toewijding ;)
Geld ook voor de boxer, maar alles is relatief natuurlijk want als het karakter je niet ligt gaat het niet werken.
Waarom past een Landseer volgens jou niet bij haar wensen?

@ Kuggur, ik bedoel daarmee dat er veel rassen zijn die het kunnen. Het maakt nogal verschil of je het 1x in de week voor de hobby erbij doet of dat je de hele dag vee bij elkaar aan het drijven bent. (maar dat zal in nederland zowieso niet het geval zijn) Je erin verdiepen moet je zowieso bij de aanschaf van een hond, welk ras je ook wilt en waarvoor je die ook gebruikt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:50

Nikass schreef:
Annelies uit dat lijstje van jou zou ik op zijn minst de Weimaraner (niet zo makkelijk op te voeden hoor ik van mensen die er één hebben) en de Landseer (voldoet niet aan de wensen van Kimmetjee07) verwijderen.
Verder ben ik het wel met je eens dat ze het beste een gemakkelijke gezinshond kan nemen en geen echte werker. In principe kun je met elke hond sporten (een paar platneuzen daar gelaten). Veedrijven, ben ik met Kuggur eens, is wel specifiek en niet iets wat je er zomaar even bij doet.

Weimaraners zijn niet moeilijk op te voeden :). Mits je het consequent en met veel belonen doet. Zeer intelligente honden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:52

De vizsla is ook een erg leuke hond, trouwens. In mijn cursusgroep zit er ook één, leuk beestje, heel werkwillig en vindt behendigheid ook nog eens heel erg leuk. Net als mijn Weimer :D.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:29

Ik kom regelmatig mensen met Vizsla's tegen tijdens de wandelingen met mijn hond. Idd ontzettend leuke honden! Kende het ras niet zo, maar vind het echt leuke beesten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:46

Ik vind ze errug druk :):)

Annelies een landseer vind ik niet een type hond om lekker lang mee te wandelen en fietsen, vandaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:17

Tjah :+
Landseer zijn gemoedelijke honden maar kunnen best sportief zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:30

Jongens help.. Welk ras zal ik nemen?

Welk ras zien jullie als geschikte hulphond? Organisatie had t over Labrador's en Golden retrievers. Honden die mij totaal niet trekken..
Mijn voorkeur is de Duitse Herder, helaas word deze hond niet geschikt geacht als autisme hond en vind mijn moeder ze eng.

De hond word een autisme/psychische hulphond, dit houd in dat hij mij in gespannen situaties gaat leren kalmeren, mij uit paniekaanvallen en nachtmerrie's gaat halen en mee kan naar drukke plekken. De hond word onder begeleiding van een ervaren organisatie getraind. Maar een stabiel ras dat graag leert is natuurlijk belangrijk. Hond zal daarnaast ook de ''standaard'' trucjes van de hulphond aan gaan leren zoals deuren openen, kleren aan/uit trekken etc.
Woon situatie is in een rijtjes huis met een tuin, een kat en konijn zijn aanwezig. Hond zal op z'n langst 4u alleen gaan zitten en voor de rest overal mee naar toe daar hij een tuigje aan zal krijgen. Ik zoek een beetje middelmaat hond, denk border collie grote.

Mijn favoriete rassen:
Duitse Herder
Flatcoated Retriever (door de rasvereniging is deze hond afgeraden)
Nova Scotia duck tolling retriever
Border collie

Ik ben een beetje radeloos welk ras nou een beetje zou passen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:45

Ik ken wel een aantal DH die als hulphond werken, ze zijn wel een stuk groter dan een BC he? ;) Waarom wordt die niet geschikt geacht?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:51

De border zou te veel energie hebben

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:51

Ik heb er ook wel vaker van gehoord. Daarnaast heb je natuurlijk nog poedels, labdradoodles en ik heb ook weleens gehoord van mix labrador/duitse herder.
Ik denk dat het in jouw geval vooral belangrijk is dat de hond je op een goede manier zal kunnen helpen later, dus ik zou dan toch afgaan op het advies van organisatie die de hond gaat trainen.
Waarom denken zij dat een herder niet geschikt is?

Overigens, ik heb altijd begrepen dat de honden aangekocht en getraind worden en daarna pas bij jou terecht komen?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:55

Deze organisatie werkt anders, juist met autisme is het belangrijk duidelijkheid te hebben. Dus mag je je eigen hond keizen en kopen zodat deze 100% van jou is en niet van de organisatie.
En juist het samen trainen van de hond maakt jou en de hond een team waardoor hij zich het beste op jou kan richten.
De DH word ongeschikt geacht door mede zijn uiterlijk, veel mensen vinden ze eng. Daarnaast zijn ze té gefocust op de baas en dat kan problemen leveren als je niet goed weet hoe dat alleen aan te pakken.