[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:48

Gelukkig maar :). Vind het pijnlijk om te zien.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:49

Ja! Vind het persoonlijk ook absoluut niet mooi en ook niet erg slim om dit bij een HD-gevoelig ras in te fokken -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:54

Het ligt aan watvoor lijn je hebt, zijn wel fokkers die specifiek op een rechte rug fokken, dus dat is een kwestie van je er een beetje in verdiepen. Ook bij ODH vind je meer rechtere ruggen.
Ik wordt er ook altijd naar van, niet alleen die rug, maar dan ook zo'n zwalkende gang die erbij hoort. Zoek eens filmpjes of foto's van shows, ik kan gewoon niet voorstellen dat je zoiets wilt belonen. Maarja, wie ben ik...
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 30-08-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:54

Ik wil ook geen blaffers, behalve met waken. Ze blaffen hier dus alleen als er iets aan de hand is, niet met trainen of iets.

En een aflopende rug is geen rasstandaard hoor, tenzij je het over de croupe hebt ipv de rug. Maar die croupe hebben veel meer rassen (waar er alleen niet doorgeslagen wordt door de rug aflopend te fokken en ze in stand te zetten waardoor het benadrukt wordt) Ik zie bij ons op de club misschien 1 of 2 honden met een hele licht aflopende rug, de rest heeft allemaal een rechte rug. Maar goed,dat zijn allemaal werklijnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:55

Je moet filmpjes van clubmatches zoeken, de meeste DH fokkers komen niet op shows, want die hebben geen meerwaarde voor de stamboomhonden. Op de shows (vooral in engeland) komen echt de meeste extreme, die zie je bij de vereniging wel wat minder. Nog wel te veel naar mijn zin hoor, daar niet van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:39

Als je de 'normale' gevallen wilt vinden idd, maar ook in nederland vind je dat extreme, deze bv:
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:43

Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat je op shows vaker de extreme ziet, vooral in Engeland zie je op shows heel veel extremen. Op de CM zie die iets minder tegenwoordig, maar helaas nog wel extremen. Nu vind ik ze al heel snel te extreem, mijn smaak is het ook absoluut niet.

EDIT: Het was ook meer een reactie op, dat je shows op moest zoeken, terwijl je in Nederland juist naar de CM moet. Shows zijn voor de honden van de vereniging niet geldig, dus daar lopen die honden niet. In Engeland lopen ze er wel, maar waar ze hier (soms) wat minder extreem keuren, wordt daar de extreme gewoon nog 1. Hier hangt het van de KM af, hoewel je met een werklijn er weinig te zoeken hebt. Alleen horen ze volgens de rasstandaard een rechte rug te hebben.........

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:16

Citaat:
Grappig Snuffie123, ik heb hier al een paar keer PRECIES dezelfde omschrijving van de Welsh Springer in het topic gezet ;) Leuk om te zien dat jij dat ook zo ervaart :) Ontspannen, sociale en gezellige hondjes die bést wel voor je willen werken en die ook best toe kunnen met een dagje minder. Eigenwijs zijn ze zeker maar daar zit ook wel een stukje "omgaan met" bij. Veel Welshjes bv die ik ken waar iets mee gedaan wordt, moeten regelmatig even de pretbek uithangen, éven ondeugend zijn. Rondje rennen, uitgebreid gaan liggen rollen in het gras... Hoort er bij, en als je dat weet en daar mee kunt leven, en daarná gewoon weer vrolijk en ontspannen verder kunt gaan in je training heb je er echt hele leuke honden aan :) Maar verwacht geen slaafse gehoorzaamheid, inderdaad, ook niet in de dagelijkse dingen ;)

Ik vind het heel leuke honden, en voor mij zijn ze ideaal, maar ik denk niet dat ze echt voor iederéén geweldig zijn :)

Oh wat leuk! Nog een baasje van de welsh. Leuk inderdaad dat je ze hetzelfde omschrijft. Die eigenwijsheid moet je inderdaad wel mee om kunnen gaan. De eerste 2 jaar moest ik er erlven mee om leren gaan, maar nu kan ik er echt heel erg om lachen vaak. Het zijn echte clowns soms! Als je even een mindere dag hebt gehad vrolijken ze je altijd weer op. En IEDEREEN hier is gek op hem! Echt heel leuk om te zien.
Wat ik er nog nog wel aan toe wil voegen is dat ze volgensmij erg slim zijn. In ieder geval die van mij. Die kon binnen no time deuren openen, spullen uit de vuilnisbak pakken, en als we zaten te eten probeerde ( nog nog steeds soms wel eens) hij je af te leiden en dan snel je eten te pakken. En nog wel meer van dat soort dingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:08

Linksom of rechtsom, ik vind het vreselijk.
Maar ieder zijn voorkeur :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:15

Ik ook, zoals je kan lezen.

En qua verdiepen, ja als je een showlijn met rechte rug wilt. Dan moet je heel goed zoeken. Bij de werklijnen zo goed als niet. Bij de ODH is het ook afhankelijk van lijnen, daar worden ook gewone DH gebruikt en zetten ze ze niet op stand op de foto.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:51

Hey allemaal!

Na dat mijn nova scotia duck tolling retriever (toller) 2 maanden terug plotsing is overleden, het gemis van een honden maatje groot is, wil ik me graag gaan oriënteren op een nieuwe hond. Aangezien ik niet perse (ook al zijn ze super leuk natuurlijk!) Weer een toller wil, wil ik me oriënteren in een nieuw ras.

Maar de hoofdvraag is dan natuurlijk: Welk ras?

Even wat informatie over mij zelf en mijn woonsituatie:

Kim
19 jaar
Studenten aan het CitaverdeCollege
Woont nog thuis/gedeeltelijk bij mijn vriend.
Wandelt en fietst graag
Vrijwilliger bij de brandweer en kindervakantiewerk

Woonsituatie thuis (bij ouders):
Luxere rijtjes woning
Eigen grote tuin
Gelegen bij veel wandelen routes,bossen, de maas en uitren velden.

Woonsituatie vriend:
Half vrij staande grote woning
Grote tuin
Omgeving de zelfde als die van mij ouders.

Mijn situatie:
- Ik ga overdag naar school en loop stages.Honden zijn toegestaan op mijn school en worden ook vaker gebruikt in lessen. Meestal zoek ik stages uit waarvan ik weet dat de hond mee mag
- Na school/stage heb ik 2 avonden in de week 3 uurtjes brandweer avond.
- De rest van de week ben ik vrij
- Ik werk op de zondag van 11 tot 2
- Tevens werk ik als oproep kracht op een boerderij. Als ik moet werken is dat van 06:00 - 10:00 of van 17:00 - 20:00.
- In mijn vrije tijd wandel en fiets ik erg graag.

Wat zou ik graag willen met de hond:
-Veel wandelen en fietsen
-Een actieve sport beoefenen zoals behendigheid, vee drijven, speur werk etc.

Wat de hond zelf betreft
- Grote van de hond graag middelmaat of groter.
-Haarslag en kleuren hebben geen voorkeur.

Ik heb op internet natuurlijk al een helehoop dingen gelezen. Maar graag heb ik van mensen van buitenaf suggesties.

Dus wie kan mij helpen? :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:38

Kimmetjee07; heb je zelf voorkeuren voor bepaalde groepen, zoals herdershonden en/of veedrijvers? Wil je een hond met een grote will to please of een iets zelfstandigere hond?
Als je wilt gaan vee drijven zou een border collie perfect zijn natuurlijk, zoals je waarschijnlijk wel weet kunnen het echte zenuwpeesjes zijn maar zoals ik lees ga jij er wel wat mee doen dus dan komt dat wel in orde lijkt me. Ik weet niet of je een border collie te klein vindt? Zijn vaak een kleine middelmaat dus..
Heb je ook al eens naar de australian shepherd gekeken? Zijn vaak wel iets pittiger dan de border collie, ook wat zelfstandiger en daardoor wat 'moeilijker'. Zijn iets groter en steviger dan de border, ook iets minder zenuwachtig (uit wat ik gemerkt heb van de honden op de manege hier).
Je hebt natuurlijk nog heel wat andere herders maar ik heb geen idee wat je echt aanspreekt, zelf heb ik ervaring met de mechelse herder (binnen 4/5 weken komt er ook een pupje) dus moest je daar vragen over hebben mag je ze altijd stellen. :)

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:04

DezeNaam schreef:
Kimmetjee07; heb je zelf voorkeuren voor bepaalde groepen, zoals herdershonden en/of veedrijvers? Wil je een hond met een grote will to please of een iets zelfstandigere hond?
Als je wilt gaan vee drijven zou een border collie perfect zijn natuurlijk, zoals je waarschijnlijk wel weet kunnen het echte zenuwpeesjes zijn maar zoals ik lees ga jij er wel wat mee doen dus dan komt dat wel in orde lijkt me. Ik weet niet of je een border collie te klein vindt? Zijn vaak een kleine middelmaat dus..
Heb je ook al eens naar de australian shepherd gekeken? Zijn vaak wel iets pittiger dan de border collie, ook wat zelfstandiger en daardoor wat 'moeilijker'. Zijn iets groter en steviger dan de border, ook iets minder zenuwachtig (uit wat ik gemerkt heb van de honden op de manege hier).
Je hebt natuurlijk nog heel wat andere herders maar ik heb geen idee wat je echt aanspreekt, zelf heb ik ervaring met de mechelse herder (binnen 4/5 weken komt er ook een pupje) dus moest je daar vragen over hebben mag je ze altijd stellen. :)

Tja dat is het hem nu juist... Ik heb geen idee wat me nu aanspreekt haha. Daarom ben ik nog een beetje aan het rond vragen en speuren.

En een voorkeur heb ik niet echt. Ik zou gewoon graag een hond willen die, de sporten/activiteiten die ik benoemde zou kunnen uitvoeren.
Ik heb al eens naar de australian shepperd en naar de collie gekeken. Maar ik ben bang dat die al afvallen. Mijn vriend is wel gek op honden, maar deze rassen zal hij te weinig tijd in kunnen steken. Aangezien de hond wel mee over huist , als ik volledig bij mijn vriend ga wonen, wil ik hier ook een beetje rekening mee houden.

Dus eigenlijk:
Moet de hond in staat zijn om vaker per week lekker aan het werk te kunnen. Maar ook van "rust moment" (dus geen uitvoering van sport of dergelijk) kunnen genieten en een lekker vrij dagje kunnen hebben, zodat ook mijn vriend wat met de hond kan doen.

Ik zal eens speuren over de mechelse herder, bedankt voor de tip!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:02

Mechelse herders zijn wel zeer actieve honden en rust momenten zul je ze aan moeten leren maar als je een paar keer per week naar de hondenschool met ze gaat en de benoemde dingen in je post met ze doet zullen ze geen problemen in huis vormen. Ik 'ken' iemand vanop een ander hondenforum, zij heeft een aantal Mechelaars en traint er ook actief mee, maar ze kunnen ook gerust lange uren alleen thuis blijven als ze moet gaan werken (mits dit goed opgebouwd is natuurlijk, maar dat moet bij elke hond).
Veel mensen vinden ze vaak wel drukker dan Duitsers bijvoorbeeld, persoonlijk vind ik dat wel meevallen maar dat is misschien ook omdat ik er niet echt last van heb.
Moest je ze toch te druk vinden zou je kunnen kijken naar een Duitse herder uit een werklijn, de Hollandse herder, Schotse collie..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:20

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "lange uren alleen thuis", maar volgens mij is dat voor geen enkele hond aan te raden en zeker niet voor een mechelaar, die het liefst de hele dag bij zijn baas is. Die vaak ook 1 baas kiest.
Paar keer per week naar de hondenschool, id dat de ambitie? En is het realistisch om dat vol te houden? En hoeveel ervaring is er met het opvoeden van honden?
Ik ben gek op herders, maar de meeste mensen die ik ken zijn er bang voor. En niet helemaal onterecht: veelal zie je uitvallen aan de lijn of te wild/agressief gedrag naar andere honden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:48

Ik snap niet zo goed dat wanneer iemand hier een (in mijn ogen) normale situatie omschrijft om een hond in te houden, iedereen meteen komt met herders ed.
Het houden van wandelen en/of fietsen, is toch zowieso een vereiste om een hond te kunnen nemen. Dat zij graag een actieve sport wil beoefenen maakt haar niet meteen geschikt voor een mechelse herder of border collie. Sterker nog, ik vind haar ongeschikt want haar wensen zijn niet specifiek genoeg ;)

Kimmetjee, je kunt eigenlijk alle kanten nog op. Kun je aangeven wat je prettig vond aan je toller? En wat niet, wat maakt dat je nu op zoek gaat naar een ander ras?
Overigens, wat doe je voor opleiding dat honden daar toegestaan zijn?

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:06

Nikass schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "lange uren alleen thuis", maar volgens mij is dat voor geen enkele hond aan te raden en zeker niet voor een mechelaar, die het liefst de hele dag bij zijn baas is. Die vaak ook 1 baas kiest.
Paar keer per week naar de hondenschool, id dat de ambitie? En is het realistisch om dat vol te houden? En hoeveel ervaring is er met het opvoeden van honden?
Ik ben gek op herders, maar de meeste mensen die ik ken zijn er bang voor. En niet helemaal onterecht: veelal zie je uitvallen aan de lijn of te wild/agressief gedrag naar andere honden.

Ik heb het voordeel dat de hond mee naar school en stages kan, dus bij mij zal die nooit lang alleen zijn.
En ja mijn doel is om actief bezig te zijn met de hond in cursussen. Ik heb geen wedstrijd ambitie, maar wil wel actief bezig zijn in de sport.

Mijn eigen hond heb ik zelf maar gedeeltelijk opgevoed, toen we hem kregen was ik te jong om consequent genoeg te zijn.
Naarmate dat ik ouder werd, heb ik veel meer aan "training" gedaan.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:23

anneliesdj schreef:
Ik snap niet zo goed dat wanneer iemand hier een (in mijn ogen) normale situatie omschrijft om een hond in te houden, iedereen meteen komt met herders ed.
Het houden van wandelen en/of fietsen, is toch zowieso een vereiste om een hond te kunnen nemen. Dat zij graag een actieve sport wil beoefenen maakt haar niet meteen geschikt voor een mechelse herder of border collie. Sterker nog, ik vind haar ongeschikt want haar wensen zijn niet specifiek genoeg ;)

Kimmetjee, je kunt eigenlijk alle kanten nog op. Kun je aangeven wat je prettig vond aan je toller? En wat niet, wat maakt dat je nu op zoek gaat naar een ander ras?
Overigens, wat doe je voor opleiding dat honden daar toegestaan zijn?

Wat ik zo fijn vondt aan onze toller en ik beschrijf dan specifiek de onze. Want zo als al vaker is gezegd in het topic, elke ras heeft zijn rasstaanderd en eigenschappen, maar toch verschillen de beestje soms zo vaak van het "normale/standaard".
-Gezins hond
-Werkwillig
-Leergierig
-Allemansvriend
-Speels
-Knuffelbeer
-Looplustig (je kon er uren lekker relaxed mee gaan wandelen)

En tja en min punten, kwa hond op zicht, zie ik de zo 123 niet direct. Enige wat ik echt als min punten zou kunnen op noemen, is zijn schelle blaffen als er iemand binnen kwam, bekend of onbekend. Hij blafte altijd heel enthousiast en we kregen het er niet uit.

Ik volg de dierverzorging opleidingen aan het CitaverdeCollege.

Het is niet dat ik nu specifiek een nieuw ras wil, ik sta gewoon open voor alle suggesties en rassen. Het is tevens ook de bedoeling dat de hond met mij mee verhuisd naar mijn vriend. Dus met zijn "eisen/wensen" wil ik ook rekening houden.

En misschien heb ik idd geen specifieke of eerder gezegd duidelijke wens.

Kort gezegd:
Het hoofddoel is buiten het wandelen en fietsen om een activiteit met de hond beoefen. Dus of dit nu speur en pak werk is of fly en behendigheid is. Het moet gewoon een hond zijn die goed aam het werk kan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:35

Heb je ook al zoiets met de toller gedaan?
Wat vind je prettig aan een hond: waaks, allemansvriend, gereserveerd, alert, aanwezig, relaxed, een hond die zijn eigen ding doet of die jou continu schaduwt? Ook nog een voorkeur qua haar?

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 00:07

anneliesdj schreef:
Heb je ook al zoiets met de toller gedaan?
Wat vind je prettig aan een hond: waaks, allemansvriend, gereserveerd, alert, aanwezig, relaxed, een hond die zijn eigen ding doet of die jou continu schaduwt? Ook nog een voorkeur qua haar?

Ik heb met mijn toller op beginners niveau behendigheid gedaan. Maar je merkte dat hij al wat ouder was en dit niet zo heel soepel en snel ging.

Wat IK zelf wil:
Allemansvriend
Alert
Leergierig
Werkwillig
Eigen ding doen

Wat mijn vriend zou willen is het zelfde als mij, alleen daar nog aan toegevoegd waaks.

Qua haar soort heb ik het liefste halflang of kort

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:12

De meeste honden zijn wel in meer of mindere mate waaks, ik neem aan dat hij daar niet mee bedoeld dat je de hond moet tegenhouden wanneer een vreemde in huis komt? ;)

Poedel, Flatcoat/Golden/Labrador Retriever, (welsh) Springer spaniel, Drentse patrijs, Vizsla.
Misschien ook Duitse herder, Hovawart, Landseer, Weimaraner of Boxer.
Vrij gevarieerde groep, ben benieuwd wat je voorkeur hiervan heeft.
Ik noem expres geen herders omdat je aangeeft een allemansvriend te willen die ook zijn eigen ding kan doen, de enige die daar nog in past is de Duitse herder.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:23

Zwitserse witte herder (stockhaar eventueel)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:28

Misschien dezelfde rasgroep als de Toller: Flatcoat (mijn favo in deze rasgroep samen de Toller) of de Labrador of Golden? Of anders een Springer spaniel. De spaniel heeft wel meer vachtonderhoud nodig en heeft ook meer jachtinstinct.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:16

Mijn vriend is gevallen voor de autralian kelpie :roll:. Iemand ervaring met dat ras?

Heb tot nu toe gelezen dat het echt werkers zijn die flink bezig gehouden moeten worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:45

anneliesdj schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens :)

Kimmetjee07: de Kelpie is idd een fanatieke werker, qua intensiteit vergelijkbaar met de border collie