Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Grappig Snuffie123, ik heb hier al een paar keer PRECIES dezelfde omschrijving van de Welsh Springer in het topic gezetLeuk om te zien dat jij dat ook zo ervaart
Ontspannen, sociale en gezellige hondjes die bést wel voor je willen werken en die ook best toe kunnen met een dagje minder. Eigenwijs zijn ze zeker maar daar zit ook wel een stukje "omgaan met" bij. Veel Welshjes bv die ik ken waar iets mee gedaan wordt, moeten regelmatig even de pretbek uithangen, éven ondeugend zijn. Rondje rennen, uitgebreid gaan liggen rollen in het gras... Hoort er bij, en als je dat weet en daar mee kunt leven, en daarná gewoon weer vrolijk en ontspannen verder kunt gaan in je training heb je er echt hele leuke honden aan
Maar verwacht geen slaafse gehoorzaamheid, inderdaad, ook niet in de dagelijkse dingen
![]()
Ik vind het heel leuke honden, en voor mij zijn ze ideaal, maar ik denk niet dat ze echt voor iederéén geweldig zijn
DezeNaam schreef:Kimmetjee07; heb je zelf voorkeuren voor bepaalde groepen, zoals herdershonden en/of veedrijvers? Wil je een hond met een grote will to please of een iets zelfstandigere hond?
Als je wilt gaan vee drijven zou een border collie perfect zijn natuurlijk, zoals je waarschijnlijk wel weet kunnen het echte zenuwpeesjes zijn maar zoals ik lees ga jij er wel wat mee doen dus dan komt dat wel in orde lijkt me. Ik weet niet of je een border collie te klein vindt? Zijn vaak een kleine middelmaat dus..
Heb je ook al eens naar de australian shepherd gekeken? Zijn vaak wel iets pittiger dan de border collie, ook wat zelfstandiger en daardoor wat 'moeilijker'. Zijn iets groter en steviger dan de border, ook iets minder zenuwachtig (uit wat ik gemerkt heb van de honden op de manege hier).
Je hebt natuurlijk nog heel wat andere herders maar ik heb geen idee wat je echt aanspreekt, zelf heb ik ervaring met de mechelse herder (binnen 4/5 weken komt er ook een pupje) dus moest je daar vragen over hebben mag je ze altijd stellen.
Nikass schreef:Ik weet niet precies wat je bedoelt met "lange uren alleen thuis", maar volgens mij is dat voor geen enkele hond aan te raden en zeker niet voor een mechelaar, die het liefst de hele dag bij zijn baas is. Die vaak ook 1 baas kiest.
Paar keer per week naar de hondenschool, id dat de ambitie? En is het realistisch om dat vol te houden? En hoeveel ervaring is er met het opvoeden van honden?
Ik ben gek op herders, maar de meeste mensen die ik ken zijn er bang voor. En niet helemaal onterecht: veelal zie je uitvallen aan de lijn of te wild/agressief gedrag naar andere honden.
anneliesdj schreef:Ik snap niet zo goed dat wanneer iemand hier een (in mijn ogen) normale situatie omschrijft om een hond in te houden, iedereen meteen komt met herders ed.
Het houden van wandelen en/of fietsen, is toch zowieso een vereiste om een hond te kunnen nemen. Dat zij graag een actieve sport wil beoefenen maakt haar niet meteen geschikt voor een mechelse herder of border collie. Sterker nog, ik vind haar ongeschikt want haar wensen zijn niet specifiek genoeg
Kimmetjee, je kunt eigenlijk alle kanten nog op. Kun je aangeven wat je prettig vond aan je toller? En wat niet, wat maakt dat je nu op zoek gaat naar een ander ras?
Overigens, wat doe je voor opleiding dat honden daar toegestaan zijn?
anneliesdj schreef:Heb je ook al zoiets met de toller gedaan?
Wat vind je prettig aan een hond: waaks, allemansvriend, gereserveerd, alert, aanwezig, relaxed, een hond die zijn eigen ding doet of die jou continu schaduwt? Ook nog een voorkeur qua haar?
anneliesdj schreef:Ik snap niet zo goed dat wanneer iemand hier een (in mijn ogen) normale situatie omschrijft om een hond in te houden, iedereen meteen komt met herders ed.
Het houden van wandelen en/of fietsen, is toch zowieso een vereiste om een hond te kunnen nemen. Dat zij graag een actieve sport wil beoefenen maakt haar niet meteen geschikt voor een mechelse herder of border collie. Sterker nog, ik vind haar ongeschikt want haar wensen zijn niet specifiek genoeg