Bonna schreef:Wat wij in een hond zoeken:
- Middelgroot formaat(35-55 cm)
- Goede bouw/algehele gezondheid (dus geen mode gefokte rassen met te korte snuitjes, te korte pootjes, te lange rugjes etc.);
- Sociaal naar mensen - het liefst een beetje baasgericht, maar geen wantrouwen/agressie naar vreemden.;
- Enige "wil to please", zonder dat ze meteen de hele dag entertaint willen worden;
- Hondsociaal - Graag een hond die goed met andere honden om kan gaan in huis en buitenshuis, negeren mag ook, labrador enthausiast liever niet;
- Niet luidruchtig - Hoewel ik zelf fan ben van Ijslandse honden en Shelties, zijn die iets te verliefd op het geluid van hun eigen stembanden. We wonen in een zeer oud gehorig huis, dit kunnen we helaas de buren niet aandoen.
- Vacht maakt niet uit.
Wat wij een hond kunnen bieden:
Naast het continue gezelschap van een soortgenootje zal er bijna altijd een van ons thuis zijn. Als de honden alleen moeten blijven zal dit niet meer dan 4 max. 5 uur achter elkaar zijn. ze worden 4x per dag uitgelaten, waarvan minimaal 2x intensief(hardlopen/fietsen/zwemmen/trainen/etc.). Hier zal de Labrador niet meer aan meedoen, wegens heupproblemen, maar is wel graag iets wat we met de pup willen doen.
Verder willen wij er naast de basistraining graag mee sporten(agility, speuren, dat wat de hond leuk vind) en moet hij/zij geschikt zijn om overal mee naar toe te kunnen. Wij maken vaak actieve uitstapjes zoals dagwandelingen of Kanoën en daar willen we graag de honden bij meenemen. Wel zoeken we een hond die vanwege onze behuizing niet extreem hoog in de drift staat en thuis ook gewoon lekker op de bank kan liggen.
Bonna schreef:We willen ons nu gaan verdiepen in de volgende rassen:
- ijslandse hond
- Finse herder/lappenhond
- Zweedse herder
- Toller
- Whippet
Zijn er mensen bekend met de Friese Staby? Die werd mij aangeraden door een kennis, maar dat ras ken ik eigenlijk helemaal niet.
Ik ken een aantal stabijs. Het zijn hele leuke honden, vaak heel vriendelijk en sociaal naar honden en mensen. Ik heb ook getwijffeld of ik een stabij zou nemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ze zijn mij namelijk te zelfstandig en ik had gehoord dat ze best vaak/snel weglopen (waarschijnlijk door hun zelfstandigheid).
Ze hebben ook niet echt een (grote) will to please. Iets wat jij wel zoekt. Verder sluiten ze wel aardig aan je wensenlijstje aan. Ze zijn gezond. Blaffen niet veel. Kunnen ook prima een dagje zonder veel beweging.
Je zou ook kunnen kijken naar een springer spaniel. Ik heb dus uiteindelijk niet gekozen voor een stabij, maar ben uitgekomen bij de welsh springer spaniel.
Zijn hele leuke honden, ook heel sociaal naar honden en andere mensen. Horen niet veel te blaffen (helaas hebben wij een uitzondering die denkt dat hij waakhond is).
Ze houden van veel beweging en kunnen zo heel de dag met je op pad, maar ze kunnen ook prima een keer met minder.
Verder zijn ze gezond (dat was voor mij ook een belangrijke voorwaarde).
Ik vind het karakter eigenlijk heel erg lijken op die van een labrador, maar dan wel een stuk eigenwijzer (daar moet je wel rekening mee houden, ik weet niet of je dat een probleem vindt?).
Maargoed, ook de springer spaniel heeft geen hele grote will to please, maar naar mijn mening wel meer dan de friese stabij.
Helaas zal jij de k ik niet een hond kunnen vinden die aan alle eisen voldoet die op je wensenlijstje staan. Want dat zou ook mijn ideale hond zijn. ( ga dit dus ook zeker even volgen)
Shelties vind ik ook echt geweldige honden van wat ik gezien heb, maar blaffen wel erg veel. Als ik niet op een flat zou wonen had ik er meteen een gekocht. Echt super hondjes, maar je buren krijgen er zeker last van denk ik.
In ieder geval veel succes! Mijn post is iets langer geworden dan bedoelt