[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:48

Stoof, inderdaad... en dan krijgen die beestjes van al dat gefiets en gejog een flinke conditie en dan is het helenaal een drama.
Fietsen en joggen is bewegen, niet werken, maar dat verschil snappen veel mensen ook niet :n

Majabeestje, zijn idd wel typische gezinshonden :j maar ik zou een poedel grote maat ook zo aanraden, ben zelf helemaal niet van dat type hond, hier zijn we van de molosser groep zeg maar.
Maar de poedels die ik ken die ook maar enigszins opvoeding hebben genoten, zijn hele sociale honden met een goeie uit knop .
Vacht is idd misschien een nadeel maat poedel en poedelachtige vachtjes, een goed scheerapparaat doet wonderen, gewoon op tijd kortwieken.

Tillie, das idd een probleem met veel honden met een kruisingnaam, maar helaas ook sowieso met honden die er uit zien als een type/ras maar die een niet traceerbare achtergrond hebben

Tillie20

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:49

Dat is zeer zeker zo, maar ik zeg het specifiek in dit geval omdat de labradoodle, net als de goldendoodle nogal in de mode is en mensen denken het gewoon labradors gekruist met poedels zijn, en geen ras op zich :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:51

Tillie20 schreef:
Probleem bij labradoodles is dat mensen vaak gewoon een kruising labrador x poedel nemen en verwachten dat ie precies uitziet zoals de plaatjes op internet en precies aan de rasomschrijving voldoet. Dus als je een labradoodle neemt, dan wel echt van een goede fokker(zeker vanwege ziektes etc.) en niet zomaar iemand die een labrador op een poedel zet(of andersom :+ ).

Helemaal mee eens! Wij hebben ons eerst verdiept in welke 'soorten' labradoodles er zijn en kwamen bij de Australische Labradoodle uit, dat is heel anders dan een labrador X poedel of wat dan ook. Sowieso NIET via marktplaats een labradoodle kopen. De goede fokkers adverteren niet, krijgen hun klanten wel en deze worden ook 'gescreend'. Je komt ook op een wachtlijst, wij hadden geluk dat iemand een pup had afgezegd dus er bijna niet op hoeven wachten.
Onze hond was ook erg prijzig, maar is elke cent waard. Hij haart ook totaal niet uit, wat je bij de niet- Australische Labradoodles nooit weet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:52

Nogmaals bedankt! Het is echt fijn dat er mensen een beetje meedenken :)
Al moet ik zeggen dat het lijstje honden best wel overeenkomt met wat wij zelf eventueel ook in gedachten hadden.

We willen ons nu gaan verdiepen in de volgende rassen:
- ijslandse hond
- Finse herder/lappenhond
- Zweedse herder
- Toller
- Whippet

Zover ik kan nagaan zijn de Scandinavische herdertjes wat meer mens sociaal, wel blijft blaffen daar een beetje een ding. Daar gaan wij nog eens goed over denken.
Hoe zit het met de gezondheid van de Toller? je hoort de laatste tijd best wel veel over immuunziektes en epilepsie... Ook de Corgi blijft nog even in ons achterhoofd. Mijn vriend vind ze helemaal geweldig, maar ik blijf hun rug een beetje een probleem vinden en ook weer die neiging tot blaffen.

Zijn er mensen bekend met de Friese Staby? Die werd mij aangeraden door een kennis, maar dat ras ken ik eigenlijk helemaal niet.

@majabeestje: Ik vind de labradoodle eigenlijk niet zo leuk. Ze zijn een beetje te groot voor wat wij zoeken, maar ik vind ze verder eigenlijk ook net niets. Dan heb ik liever een labrador(die hebben we al) of een poedel.
Laatst bijgewerkt door Bonna op 27-08-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:52

Tillie : Klopt... der zit dit en dat in, dus is het een labra/golden doodle...
Lang leve mensen die ergens een cent extra in zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:58

Donna, hier een friese stabij als logeerhond. Vind het geweldige honden maar wel erg zelfstandig. Hij is rustig in huis, een enorme knuffel en hij heeft voldoende uithoudingsvermogen voor een flinke wandeling of fietstocht dagelijks. Maar, het is geen hond die echt heel erg will to please heeft. Het is een 'sta-me-bij' hond, dus hij loopt de hele tijd met je mee, maar is zelfstandig aan het snuffelen en doen. Apporteren vind ie 2x interessant en daarna niet meer. Vrij eigenzinnig.

Wel super makkelijk met loslopen en hij luistert goed, maar niet zoals een border of herder.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:42

Billy20 schreef:
Wel grappig. Een border collie aanraden en dan zeggen dat jachthonden van nature zenuwachtig zijn.

Nou he?

Dan zal ik wel geluk gehad hebben met mijn Border *\o/*

Zenuwachtiger vind ik wat anders dan drukker, maar dat zal wel aan mij liggen dan. :j

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:42

Bij de Toller komen niet meer ziektes voor dan bij veel andere rassen. Probleem bij de Toller is alleen dat ze populair beginnen te worden en dan begint jan en alleman te fokken met als gevolg ziektes. Als je een Toller bij een goede fokker koopt hoef je daar niet zo bang voor te zijn.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:43

Hackie schreef:
Billy20 schreef:
Wel grappig. Een border collie aanraden en dan zeggen dat jachthonden van nature zenuwachtig zijn.

Nou he?

Zenuwachtiger vind ik wat anders dan drukker, maar dat zal wel aan mij liggen dan. :j

Uitspraken doen over een ras gebaseerd op 1 hond is volgens mij nooit een goed idee.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:45

Borders staan over het algemeen bekend om zenuwachtig gedrag inderdaad, zeker bij onderprikkeling. Maar fijn dat die van jou dat niet heeft!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:47

Hackie schreef:
Billy20 schreef:

Nou he?

Als jij een gematigd tiepje hebt of jij bied het beestje genoeg te doen aan dan zal het in jouw beleving idd allemaal wel meevallen.
Ik ken helaas een paar voorbeelden van BC waarbij de dieren ongewenst drijfgedrag gaan vertonen, neurotisch em stereotypisch gedrag vertonen en zelfs gaan bijten/uitvallen naar alles wat beweegt en het eigen gezin puur doordat de dieren stomweg te weinig te doen hadden.
Daarnaast kregen die dieren dan relatief veel correcties wegens dat ongewenste gedrag waardoor de dieren nog steeds compleet gefrustreerd zijn door te weinig uitdaging en bezigheden, worden ze onzeker van al die correcties en raken ze nog verder van het padje af.

2 van deze voorbeelden zijn zelfs ingeslapen ivm dergelijk gedrag terwijl dat dus niet nodig was geweest als er minder licht gedacht was over de behoeftes van het dier en daar meer aan tegemoet was gekomen.

Maar door die voorbeelden vind ik een border collie geen typische gezinshond waar je gewoon wat lange wandelingen em fietsrondjes mee maakt , dan moet je heel wat meer te bieden hebben

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:29

Bonna schreef:
Wat wij in een hond zoeken:
- Middelgroot formaat(35-55 cm)
- Goede bouw/algehele gezondheid (dus geen mode gefokte rassen met te korte snuitjes, te korte pootjes, te lange rugjes etc.);
- Sociaal naar mensen - het liefst een beetje baasgericht, maar geen wantrouwen/agressie naar vreemden.;
- Enige "wil to please", zonder dat ze meteen de hele dag entertaint willen worden;
- Hondsociaal - Graag een hond die goed met andere honden om kan gaan in huis en buitenshuis, negeren mag ook, labrador enthausiast liever niet;
- Niet luidruchtig - Hoewel ik zelf fan ben van Ijslandse honden en Shelties, zijn die iets te verliefd op het geluid van hun eigen stembanden. We wonen in een zeer oud gehorig huis, dit kunnen we helaas de buren niet aandoen.
- Vacht maakt niet uit.

Wat wij een hond kunnen bieden:
Naast het continue gezelschap van een soortgenootje zal er bijna altijd een van ons thuis zijn. Als de honden alleen moeten blijven zal dit niet meer dan 4 max. 5 uur achter elkaar zijn. ze worden 4x per dag uitgelaten, waarvan minimaal 2x intensief(hardlopen/fietsen/zwemmen/trainen/etc.). Hier zal de Labrador niet meer aan meedoen, wegens heupproblemen, maar is wel graag iets wat we met de pup willen doen.
Verder willen wij er naast de basistraining graag mee sporten(agility, speuren, dat wat de hond leuk vind) en moet hij/zij geschikt zijn om overal mee naar toe te kunnen. Wij maken vaak actieve uitstapjes zoals dagwandelingen of Kanoën en daar willen we graag de honden bij meenemen. Wel zoeken we een hond die vanwege onze behuizing niet extreem hoog in de drift staat en thuis ook gewoon lekker op de bank kan liggen.

Bonna schreef:
We willen ons nu gaan verdiepen in de volgende rassen:
- ijslandse hond
- Finse herder/lappenhond
- Zweedse herder
- Toller
- Whippet

Zijn er mensen bekend met de Friese Staby? Die werd mij aangeraden door een kennis, maar dat ras ken ik eigenlijk helemaal niet.

Ik ken een aantal stabijs. Het zijn hele leuke honden, vaak heel vriendelijk en sociaal naar honden en mensen. Ik heb ook getwijffeld of ik een stabij zou nemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ze zijn mij namelijk te zelfstandig en ik had gehoord dat ze best vaak/snel weglopen (waarschijnlijk door hun zelfstandigheid).
Ze hebben ook niet echt een (grote) will to please. Iets wat jij wel zoekt. Verder sluiten ze wel aardig aan je wensenlijstje aan. Ze zijn gezond. Blaffen niet veel. Kunnen ook prima een dagje zonder veel beweging.

Je zou ook kunnen kijken naar een springer spaniel. Ik heb dus uiteindelijk niet gekozen voor een stabij, maar ben uitgekomen bij de welsh springer spaniel.
Zijn hele leuke honden, ook heel sociaal naar honden en andere mensen. Horen niet veel te blaffen (helaas hebben wij een uitzondering die denkt dat hij waakhond is).
Ze houden van veel beweging en kunnen zo heel de dag met je op pad, maar ze kunnen ook prima een keer met minder.
Verder zijn ze gezond (dat was voor mij ook een belangrijke voorwaarde).
Ik vind het karakter eigenlijk heel erg lijken op die van een labrador, maar dan wel een stuk eigenwijzer (daar moet je wel rekening mee houden, ik weet niet of je dat een probleem vindt?).

Maargoed, ook de springer spaniel heeft geen hele grote will to please, maar naar mijn mening wel meer dan de friese stabij.

Helaas zal jij de k ik niet een hond kunnen vinden die aan alle eisen voldoet die op je wensenlijstje staan. Want dat zou ook mijn ideale hond zijn. ( ga dit dus ook zeker even volgen)

Shelties vind ik ook echt geweldige honden van wat ik gezien heb, maar blaffen wel erg veel. Als ik niet op een flat zou wonen had ik er meteen een gekocht. Echt super hondjes, maar je buren krijgen er zeker last van denk ik.

In ieder geval veel succes! Mijn post is iets langer geworden dan bedoelt :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:49

Als je meer voor een jachthond zou gaan zou je kunnen denken aan een heidewachtel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:53

Bonna wil je eigenlijk een pup of een herplaatser?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:41

Nikass schreef:
Hackie schreef:
Bonna een Border Collie past ook wel bij je, teefjes zijn wat kleiner dan reutjes (logisch natuurlijk)

Jachthonden zijn van nature wat 'zenuwachtiger' dan een herdershond, daar zou je dan ook wel rekening mee kunnen houden. :j

Een border collie terwijl ze aangeeft dat ze niet tegen gedraai om haar heen kan en de hond het ook niet erg moet vinden om een keertje niet te werken... zeer slecht advies!!

Nou inderdaad. En dan nog het vocale/reactieve deel :n Ik vind een BC echt niet bij haar wensen passen.
En nee, ik ben het toch ook niet eens met dat jachthonden zenuwachtiger zijn dan herders.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:09

Bedankt allemaal!

@ snuffie123: bedankt voor de uitgebreide reactie. We zijn ons er zeker van bewust dat het waarschijnlijk onmogelijk is om een hond te vinden die perfect aan alles voldoet We willen dit wel graag zo veel mogelijk benaderen, dat is leuker voor ons maar ook voor de hond :).

Wat betreft will to please: we Willen graag een hond die het leuk vindt om dingen met de baas te ondernemen, maar ik moet eerlijk zeggen dat enige zelfstandigheid mij juist ook altijd wel aanspreekt. Vandaar toch ook een beetje richting de jachthond. We gaan ook nog maar eens naar de springer spaniel kijken, die ken ik eigenlijk helemaal niet.

@_Nelleke_: We hebben niet echt een voorkeur. We zijn eigenlijk in eerste instantie uit gewoonte gaan informeren naar een pup, maar een leuke herplaatser is zeker ook een optie. Wel moet dat goed samen gaan met de labrador die al in huis is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:23

Mijn ervaring met Springer Spaniels is dat ze zijn zoals de naam zegt :+
Druk, aanwezig, flink eigenwijs.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:27

@Bonna, de eigenaren van mijn leasepaard zijn ook finse laphond fokkers, mocht je meer informatie willen over dat ras kan ik je misschien in contact brengen :)

Zij hebben 5 teefjes in huis en zijn stuk voor stuk ontzettend lieve honden

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:15

Citaat:
Sowieso vind ik een Border eigenlijk niet echt geschikt voor een normaal actief huishouden. Deze honden moeten meer denken om voldaan te zijn, niet gewoon sporten. Ik heb het idee dat iedereen tegenwoordig een Border Collie/mechelaar/.... nodig denkt te hebben als ze een beetje willen sporten. Meegaan fietsen, joggen,... kan elke GEZONDE hond (uitzondering misschien een bulldog ed), daar heb je echt geen herdershond voor nodig. En ze zullen vrijwel altijd een beter uithoudingsvermogen hebben dan hun baasje. ~~}>

Eens!

Mijn kleine hondje, kruising Havanezer met Maltezer, gaat ook gewoon mee hardlopen, nou ben ik ook niet zo heel fanatiek..., maar dat doet hij zeker met gemak! Hij loopt de grote wandelingen veel los en dan loopt hij echt wel heel wat meer dan ik zelf. Niet gauw moe te krijgen ook, dus ja, een gezonde hond met een goede bouw (geen erg platte neuzen enzo) kan heel wat aan qua beweging. Kleine hondjes zijn ook niet om alleen mee op de bank te zitten!

Een border collie moet meer kunnen doen dan alleen wat lange wandelingen... Niet een ras wat ik iedereen zou aanraden.

Benieuwd wat het gaat worden Bonna! Succes met je zoektocht!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:07

Hackie schreef:
Bonna een Border Collie past ook wel bij je, teefjes zijn wat kleiner dan reutjes (logisch natuurlijk)

Jachthonden zijn van nature wat 'zenuwachtiger' dan een herdershond, daar zou je dan ook wel rekening mee kunnen houden. :j

Een bordercollie past helemaal niet bij de eisen van Bonnie.
Ook zou ik geen ijslandse herdershond aanraden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:18

Hackie schreef:

Jachthonden zenuwachtig? Mijn ervaring met jachthonden (en dan voornamelijk spaniels) is dat het juist hele relaxte honden zijn, niet gauw uit hun doen en over het algemeen juist behoorlijk stabiel en onverstoorbaar..

Maar misschien bedoel jij iets anders met zenuwachtig dan ik ;)

Grappig Snuffie123, ik heb hier al een paar keer PRECIES dezelfde omschrijving van de Welsh Springer in het topic gezet ;) Leuk om te zien dat jij dat ook zo ervaart :) Ontspannen, sociale en gezellige hondjes die bést wel voor je willen werken en die ook best toe kunnen met een dagje minder. Eigenwijs zijn ze zeker maar daar zit ook wel een stukje "omgaan met" bij. Veel Welshjes bv die ik ken waar iets mee gedaan wordt, moeten regelmatig even de pretbek uithangen, éven ondeugend zijn. Rondje rennen, uitgebreid gaan liggen rollen in het gras... Hoort er bij, en als je dat weet en daar mee kunt leven, en daarná gewoon weer vrolijk en ontspannen verder kunt gaan in je training heb je er echt hele leuke honden aan :) Maar verwacht geen slaafse gehoorzaamheid, inderdaad, ook niet in de dagelijkse dingen ;)

Ik vind het heel leuke honden, en voor mij zijn ze ideaal, maar ik denk niet dat ze echt voor iederéén geweldig zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:30

Mijn Boor is ook totaal niet zenuwachtig... Zo ken ik de jachthonden in mijn trainingsclub ook niet, eigenlijk heel stabiel, rustig, maar wel heel enthousiast te maken :). Zijn altijd te porren voor een flinke wandeling/stuk fietsen, speurspelletjes, appeltraining e.d.. Maar liggen ook net zo lief met hun kop op je schoot te slapen. Boor blaft bijna niet. Ik heb hem nu drie maand en hij heeft misschien vijf keer geblaft :).

De herders daarentegen (Duitsers) zijn wat eenkennig, blaffen heel veel en ik krijg toch altijd een beetje plaatsvervangende rugpijn als ik die dieren zie lopen.

Zou een jachthond dus ook zeker niet afschrijven :). Boor kan tijdens het wandelen heerlijk speuren (en dat doet ie ook graag :'), ook achter de fazanten aan, die toch sneller zijn hehe), hij is ook compleet af als we terug zijn :).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:41

Jachthonden vind ik ook niet zenuwachtiger dan herders. :n
Ook bij de Duitse Herder is het blaffen een kwestie van opvoeden. Ja, ze kunnen van zichzelf wat vocaler zijn, maar dat is een heel groot gedeelte opvoeding. En plaatsvervangende rugpijn ook lang niet bij alle. := Gelukkig. Niet dat ik ze aanraad ofzo, want verder zijn ze niet zo passend. :')

Alleen moet je er wel wat mee doen, zowel met de herders, als met de jachthonden. En dan verschilt het per ras, per lijn en per hond hoeveel. Ik ben het er ook mee eens dat mensen wel erg snel een border collie of mechelaar willen, omdat ze sportief zijn, terwijl alleen sportief lang niet genoeg is voor die honden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:45

Tot nu toe bij iedere Duitse herder die ik zie :). Maar dat komt ook gewoon omdat die aflopende rug de rasstandaard is :).

En het is inderdaad opvoeding, toch is de neiging om te blaffen heel erg groot. En als dat is wat je niet wilt, sja, dan moet je niet voor een herder gaan :).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:47

Die aflopende rug wordt nu ook steeds minder mode :j
Mijn Duitse (witte) herder uit Amerikaanse werklijnen had geen aflopende rug :j