[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_classic

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:09

Ik heb in een asiel gewerkt afgelopen zomer, maar inderdaad wat je daar aan honden ziet is vaak de staffords en herders die mensen gewoonweg onderschatten. Leuke honden zelf maar geen of verkeerde opvoeding gehad omdat de mensen er totaal geen verstand van hadden..

Erg jammer voor de hond, ook omdat zo'n hond moeilijk weer geplaatst word.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:12

_classic schreef:
Ik heb in een asiel gewerkt afgelopen zomer, maar inderdaad wat je daar aan honden ziet is vaak de staffords en herders die mensen gewoonweg onderschatten. Leuke honden zelf maar geen of verkeerde opvoeding gehad omdat de mensen er totaal geen verstand van hadden..

Erg jammer voor de hond, ook omdat zo'n hond moeilijk weer geplaatst word.

Klopt, maar deze honden hebben vaak geen complexe gedragsproblemen. Indien je een pup van zo'n ras zou pakken zonder kennis zou je dezelfde gedragsproblemen krijgen als dat je zo'n hond uit het asiel zou pakken. Honden passen zich vaak snel aan aan hun omgeving en weten precies wat wel of niet mag. Het is vaak gewoon een kwestie van doorzetten en consequent zijn, dat geldt zowel voor een 'normale' hond als een 'asiel' hond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:21

Dat is bij een aantal problemen wel heel makkelijk gezegd, Tillie20. De gemiddelde herder uit het asiel wilde ik niet ivm agressie. Wij hebben er namelijk naar gezocht, een herder zonder extreme hond of mens agressie en dat was erg lastig. Nu hebben we er één die het in lichte mate zou hebben volgens het asiel, wat achteraf wel klopt bij bekende honden. Bij onbekende honden is zij uiterst onbetrouwbaar, met uitlaten viel ze vreselijk uit en beet ons ook als wij in de weg stonden. En dan is doorzetten en consequent zijn heel makkelijk gezegd. Of dat het geen complexe gedragsproblemen zijn. Toch viel die zoektocht wel erg tegen.

Verlatingsangst is ook geen simpel gedragsprobleem. En aangezien 9 van de 10 mensen denken dat een volwassen hond binnen een dag of 2 alleen kan zijn := Het kan simpel zijn, maar bij echte verlatingsangst heb je wel heel erg veel werk, als het ooit weer helemaal goed komt.

En bij beide geldt wel dat als je een hond vanaf pup hebt, je hem/haar dingen aan kan leren zoals het negeren of ontwijken van dingen. Dat is toch wel een stuk lastiger bij een volwassen hond. Maar je hebt wel gelijk, zonder kennis kan een pup dezelfde problemen krijgen, alleen zal die vaak herplaatst worden en als je met een volwassen hond uit het asiel (of van MP oid) begint met zo'n probleem is dat vaak wel vragen om moeilijkheden.

Het ligt er ook maar aan wat voor eisen je hebt. De ideale gezinshonden komen vaak niet eens op internet, die zijn dan allang weg.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:22

Wij zijn meer dan een jaar bezig geweest op zoek naar een leuke herplaatser, of asielhond. We hebben "de speld" niet gevonden. Niet via oproepjes op internet, honden uit het buitenland en meerdere asielen.

Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor een pup. Ik heb 3 maanden niet gewerkt en ga naar een vrij intensieve basiscursus van 3x in de week waar ook iedere les een uur theorie bij zit.

En toch valt het me soms nog weleens tegen. Het is echt ontzettend veel werk, waar we ons - ondanks de vele voorbereidingen en inlezen - op hadden verkeken. Maar ik ben ervan overtuigd dat het zich "terug gaat betalen" en dat we nu toch wel een goede keuze hebben gemaakt. Zeker omdat het nu eigenlijk iedere week leuker en leuker begint te worden.

Wel blijft het een afweging en een zeer persoonlijke keuze. Er zijn dagen dat ik achter mijn oren krab of ik toch niet beter voor een wat oudere herplaatser had kunnen gaan, maar zoals hierboven ook duidelijk staat beschreven. Ook een oudere hond kan ontzettend veel werk zijn. En het is natuurlijk nog maar de vraag of je een hond kan vinden die echt goed bij je past. Uiteraard wel afhankelijk van je eisen natuurlijk :-)

Cillos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:25

Ik ga het ook maar eens proberen..

Wij zijn op zoek naar een leuke hond geschikt voor ons jonge gezin met kleine kinderen.
We wonen vrij, hebben een tuin en zijn in principe veel thuis (opvang aan huis).
We zoeken een hond (middelgroot tot kleiner type) welke ook voor kleine kinderen 'geschikt' is.

Een kruising is ook prima, liefst kortharig.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:37

Cillos schreef:
Ik ga het ook maar eens proberen..

Wij zijn op zoek naar een leuke hond geschikt voor ons jonge gezin met kleine kinderen.
We wonen vrij, hebben een tuin en zijn in principe veel thuis (opvang aan huis).
We zoeken een hond (middelgroot tot kleiner type) welke ook voor kleine kinderen 'geschikt' is.

Een kruising is ook prima, liefst kortharig.

Jullie zijn veel thuis op een dag? dus de hond hoeft niet de hele dag alleen te blijven?
Wat wil je met je hond gaan doen?
Hoe vaak wordt de hond uitgelaten en hoe lang?
Willen jullie een pup of een herplaatser?

Cillos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:49

Klopt, er is regelmatig iemand thuis.
We zijn een gezin wat van wandelen, bewegen houdt dus dan kan de hond mee.
Verder zoeken we vooral een maatje voor ons allemaal, ik vind het belangrijk dat kinderen opgroeien met dieren.

Pup, of herpaatser, zou in principe beide kunnen. Belangrijkste is dat de hond past in ons gezin, met kleine kinderen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:52

Honden moet je altijd begeleiden met kinderen, er is geen ras waarvan je nu kan zeggen dat het altijd goed met kinderen is.

Wil je ook nog iets doen om de hond mentaal bezig te houden, of liever dat de hond gewoon meedraait met het bewegen? Wil je dat de hond waakt? Een actieve hond of een wat rustigere?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:35

Cavalier King Charles Spaniel?

Zijn over het algemeen zeer vriendelijke hondjes naar alles en iedereen. (wel onder begeleiding zoals hierboven staat, zoals bij alle hondjes) Wel kampt het ras tegenwoordig met veel gezondheidsproblemen, dus dat is wel iets waar je goed op moet letten tijdens een zoektocht. Een kruising met bovenstaand ras erin zou imho al een betere keuze zijn :-)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:37

Zo'n ras zou ik niemand aanraden. Zo veel ellende qua gezondheid en zo veel leed voor de hondjes. Als nou lekker niemand meer die hondjes koopt worden zo ook niet meer zo ziekelijk doorgefokt. (En ja, ook door erkende fokkers.) Franse bull hetzelfde.

Cillos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:41

Het is wat mij betreft vanzelfsprekend dat een hond (of ander dier) niet zonder begeleiding met kinderen speelt.

Cavalier zou ik niet voor kiezen i.v.m. de genoemde ellende.

Waken is niet perse een vereiste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:43

Maar dat maakt de eis 'moet met kinderen kunnen' bij een pup niet zo 'nodig'. Bij een herplaatser wel weer. Vandaar dat ik het schreef. Het gaat niet eens om het spelen, maar ook het leven met kinderen. Je kan er wel aan werken, maar je kan van te voren niet zeggen dat dat ras altijd met kinderen kan bijvoorbeeld.

Je kan wel zeggen dat een bepaald ras een vergrote kans heeft tot het weren van vriendjes en vriendinnetjes die spontaan binnen komen ( :') ) als de hond volwassen is, dus ik zou dan wel opletten dat je geen te eenkennig/waaks ras neemt.

We zouden eigenlijk een standaard vragenlijstje moeten hebben in dit topic. Er wordt wel vaak gezegd waar de hond aan moet voldoen, maar niet wat bokkers over hebben voor de hond qua tijd en energie insteken. (Niet persoonlijk tegen iemand)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:59

Als je voor een spaniel zou willen gaan zou ik eerder zeggeb, engelse cocker
Maar een spaans waterhondje is naar mijn ervaring ook wel heel egschikt voor het doel.

Zelf had ik dan eigenlijk helemaal niks met poedels, maar waar mijn paard op de wei staat heeft er twee en zijn toch wel erg leuk kwa karakter, en als je gewoon regelmatig het scheer apparaat er over trekt(bij spaans waterhondje ook aan te raden)zijn ze ook niet zo mutsig kwa uiterlijk

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:25

Mag ik ook nog een vraagje in de groep gooien? Welke honden zijn GROOT (minimaal 60cm, liever groter), hebben wel een will to please (geen dogachtigen met bijbehorend karakter, zo hebben we er al eentje :+ ) maar zijn geen neurootjes (duitse herders)?
Ik blijf bij rottweilers uitkomen, maar wellicht zijn er meer rassen en types.

Kleine toevoeging: mijn voorkeur gaat uit naar kortharige honden, al zal ik de verder perfecte kandidaat niet laten schieten omdat zijn vacht wat lang is. En bouviers komen er niet in als het aan mijn man ligt :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:27

Een Duitser vind ik ook geen neuroot. O:) Ja, bepaalde lijnen wel, maar bij neuroot denk ik eerder aan een Mechelaar.

Verder beauceron bijvoorbeeld? Groot, will to please en relaxed.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:31

MyWishMax schreef:
Een Duitser vind ik ook geen neuroot. O:) Ja, bepaalde lijnen wel, maar bij neuroot denk ik eerder aan een Mechelaar.

Verder beauceron bijvoorbeeld? Groot, will to please en relaxed.

Haha, het is wel heel karikaturaal natuurlijk. Maar aangezien ik nog steeds op een herplaatser mik, en tot hiertoe zo goed als elke DH die ik in asiels heb gezien wél een neuroot was...
Mechelaars, borders en aussies zijn wellicht ergere neuroten, maar aangezien die sowieso te klein zijn begin ik daar per definitie niet aan :)

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar een hond die ik wél een plezier doe met lange wandelingen en hondenschool, zonder dat ik per definitie verplicht ben om letterlijk élke dag meerdere uren heel actief bezig te zijn. En een die niet plat is als onze duitse dog beslist om eens een keer mee te spelen :D
Dus actief, heel graag, maar er moet wel een uit-stand zijn.
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 12-08-15 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:34

Ah ja, dat zijn niet de lijnen die ik ken, want die komen niet in het asiel terecht. Dan snap ik het neuroot ook beter, daar liepen wij zelf ook tegenaan in het asiel. Naast de agressie.

Hmm, dan is een Beauceron misschien lastig. Misschienkomt essiesilly nog langs, die weet vele malen beter hoe de herplaatsers zijn.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:44

Ik ben wel kruisingen beauceron tegengekomen, maar dan vaak met iets dogachtigs erin, en dan nog eens een buitenlandse hond die nooit in een woonkamer en/of gezinssituatie heeft geleefd. Die gok durf ik gewoon niet nemen, ik heb graag dat mijn interieur en mijn dochtertje heel blijven :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:06

ik heb een kruising dogxherder gehad.Een enorme hond van bijna 60 kilo.Reutje,gevonden,een ontzettend lief dier,hij is drie jaar geleden overleden.Een schat van een hond,maar zag er eng uit. <3

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:10

geerke schreef:
ik heb een kruising dogxherder gehad.Een enorme hond van bijna 60 kilo.Reutje,gevonden,een ontzettend lief dier,hij is drie jaar geleden overleden.Een schat van een hond,maar zag er eng uit. <3

En hoe was hij qua karakter? Meer dog of meer herder? Of het beste dan wel het slechtste van allebei? :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:33

Heel verhaal getypt is het weg ;(

Bakkabouter ik heb 3 beaucerons en 2 nesten gefokt.
Ik zocht een herder die zelfstandig was zodat ik niet gek werd van het feit dat je hem dag in dag uit moest bezig houden. Ik vind de combi van op de baas gericht zijn (dus jou in de gaten houden bijv tijdens wandelen) maar dat ik niet net als de Dh van vriendin heel de tijd stokken of dennenappels moet gooien omdat ze zichzelf niet kunnen vermaken ideaal bij de Beauceron. Dat zelfstandige word soms bestempeld als eigenwijs.. Ze zijn zeker niet neurotisch of dat je ze altijd moet vermaken.
Met mijn jongste werk ik actief bij de schapen, verder heb ik combi sport en behendigheid etc gedaan.
Er zijn niet veel herplaatsers, de mensen die een leuke Beauceron hebben doen ze nl nooit meer weg ;)

Het karakter moet je begrijpen voor je er van kan houden maar dan... Kan je niet meer zonder ;)
Je mag wel eens kennis komen maken als je wil hoor

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:37

bakkabouter schreef:
geerke schreef:

En hoe was hij qua karakter? Meer dog of meer herder? Of het beste dan wel het slechtste van allebei? :P

ontzettend lief,erg aanhankelijk en trouw.Vermoed het beste van de twee rassen inderdaad :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:03

Een hovawart? (wel iets meer haar)

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:21

Als je een hond zoekt die Honkvast is en waar je niet 24 uur pd op hoeft te letten ivm weglopen ed zou ik maar voor een pup gaan, wij hebben Rhodesian Ridgeback,s en kunnen rustig de hele dag van huis gaan, lopen vast niet weg, zijn ook erg sociaal met kinderen en andere dieren, blaffen ook nooit zomaar,alleen als er echt wat ad hand is.. met herplaatsers haal je 9 vd 10 keer andermans ellende in huis

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:11

Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik heb altijd herplaatsers en nog nooit een wegloper gehad. Ik heb ze ook geen van allen als " ellende" ervaren :+