Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:48

Paarden berijden is in veel gevallen inderdaad dierenleed. Ben ik helemaal met je eens. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:55

behalve bij vegetariers?
Die denken na over hoe het moet?

Of hoe zie jij dat? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:01

runningkawa schreef:
behalve bij vegetariers?
Die denken na over hoe het moet?

Of hoe zie jij dat? Knipoog

Whahahahaaaaaa, ja, ik denk er wel over na, ja. Andere vega's mogen dat zelf beantwoorden, hoor. Clown
Maar jij volgens mij ook en jij bent geen vegetarier. Knipoog

Als mijn paard het rijden vreselijk zou vinden of het zou zijn gezondheid zo belasten, dat hij klachten krijgt, dan stop ik er meteen mee. Ik wil niet op een paard rijden wat er geen plezier aan beleeft of er ziek van wordt.

Maar goed, weer lekker off topic, ik ga eens wat nuttigs doen in huis, anders kom ik qua tijd in de knoei en ik wil vanavond graag naar mijn paard. Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:32

Jeetje, je kijkt een dag niet en ik moet me helemaal suf lezen. De discussie gaat opeens weer helemaal de andere kant uit.
Pro- en anti- staan soms lijnrecht tegenover elkaar.

Ik denk dat lastig is om hier objectief iets over te zeggen, vaak ben je toch wel enigzins bevooroordeeld door je opvoeding, door wat je hebt gezien en hoe je dit hebt ervaren. Met dit soort onderwerpen is het lastig, zo niet onmogelijk, om een compromis te sluiten.
Als boerendochter heb ik bij ons in het bedrijf gezien dat het er diervriendelijk (as far as it goes) aan toe ging, voor een ander zal het misschien slapeloze nachten hebben betekend. Maar over varkenshouderijen is al gesproken, zal ik niet nog eens doen.
Een nichtje van me heeft een melkveehouderij, zij wil wel meer richting biologisch, hebben wel eens alternatieve genezers over de vloer voor de dieren, proefdraaien met biologische verdelging. Hieruit concludeer ik dat zij vast niet de enige zullen zijn.
Dus wie weet waar we over 10 jaar over spreken.

En een aanhanger van de Partij voor de dieren ben ik ook niet, ik vind dat ze soms nogal doordraven, maar wat ik wel goed vind is dat ze discussies aanzwengelen. Politiek is compromissen sluiten, dan moet je misschien soms iets extreems willen en dan kom je ergens halverwege uit, iedereen blij Haha! .

Ergens werd nog gesproken over regel- en wetgeving, weet zo niet meer waar en door wie. Maar het is volgens mij zo, dat waar regels en wetten zijn, ze overtreden worden. Dus hoe streng de wetgeving voor wat dan ook mag zijn, dit is natuurlijk geen garantie dat het in de praktijk er ook altijd zo aan toe zal gaan!

Tot slot zou ik willen zeggen dat de spreuk 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' nog altijd een goede is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:13

zo, ben weer terug van mijn eigen frikandel Haha!
wij verkopen bij de Poiesz ook biologische producten, oerbrood is bijv. naar vloerbrood gegaan (biologisch) maar daar komen weer klachten over omdat het te droog zou zijn.. ik zie niet vaak biologische producten op mijn lopende bandje liggen we verkopen het wel (ook vega spul) maar als de mensen het niet kopen, kunnen wij wel gaan uitbreiden in dat assortiment, maar dat schiet niet op.. het is puur aan de klant wat hij/zij wil..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:37

Veel supermarkten verkopen ook geen lekker biologisch en vegetarische spullen. Vandaar dat wij naar de AH blijven gaan, want zij hebben nog redelijke eetbare producten. Haha!
Laatst had ik iets bij de Boni op de hoek gehaald en dat was niet te eten. Bloos Haha!
We hebben wel gelachen tijdens dat avondeten met die troep, maar we hadden wel honger daarna...... Nagelbijten / Gniffelen

Tja, als mensen dat kopen, kan ik me voorstellen dat ze zoiets hebben van ''brrrrrrrr''. Rolleyes
Dus supermarkten; zorg gewoon voor fijnere producten, want ze zijn er echt wel. De AH heeft het aardig onder controle, volgens mij. Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:53

Biologisch is hier niet veel te krijgen helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:55

Nadya schreef:
Veel supermarkten verkopen ook geen lekker biologisch en vegetarische spullen. Vandaar dat wij naar de AH blijven gaan, want zij hebben nog redelijke eetbare producten. Haha!
Laatst had ik iets bij de Boni op de hoek gehaald en dat was niet te eten. Bloos Haha!
We hebben wel gelachen tijdens dat avondeten met die troep, maar we hadden wel honger daarna...... Nagelbijten / Gniffelen

Tja, als mensen dat kopen, kan ik me voorstellen dat ze zoiets hebben van ''brrrrrrrr''. Rolleyes
Dus supermarkten; zorg gewoon voor fijnere producten, want ze zijn er echt wel. De AH heeft het aardig onder controle, volgens mij. Knipoog

ik eet het niet, dus weet niet hoe het bij ons smaakt wij hebben biologische koekjes, brood, enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:55

Waar woon jij dan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:59

in Friesland.(Drachten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:06

Citaat:
Beste mevrouw de Bruin,

Wij gebruiken Nederlands en buitenlands vlees.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mora Consumentenservice

Wilma Botter

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:11

Ik had niet anders verwacht. Bovendien kun je er bijna nooit zeker van zijn. Ik weet dat tijdens de Falklandoorlog, boter uit Argentinië in de Rotterdamse haven oververpakt werd en dan naar Engeland vervoert werd, zodat de Engelsen dachten dat ze boter from Holland aten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:50

VivaLaVida schreef:
Citaat:
Beste mevrouw de Bruin,

Wij gebruiken Nederlands en buitenlands vlees.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mora Consumentenservice

Wilma Botter

en nu? blijf je het eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:53

Ik had het voor jullie gevraagd, ik eet nog steeds alles wat ik lekker vind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:11

en ik heb nog geen mail?
Das raar Lachen

Maar wat is buitenlands, mora zit zelf namelijk ook gevestigd in Belgie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:19

ik heb naar haar gestuurd dat ik graag wilde weten waar hun vlees vandaan kwam.. via dat info formuliertje op hun site..
pff wat maakt het ook uit, net alsof vee het per definitie slecht heeft in andere landen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:19

dees_daan schreef:
in Friesland.(Drachten)

Hebben ze daar echt geen biologische producten, joh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:20

ja ik ook via dat formuliertje Lachen
Of ze heeft zoiets van...ja toet, die vraag heb ik nu meerdere keren, beantwoord ik niet nog eens.
Ik heb ook gevraagd van welke landen het afkomstig is, misschien dat ze dat niet weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:28

Nadya schreef:
dees_daan schreef:
in Friesland.(Drachten)

Hebben ze daar echt geen biologische producten, joh?

jawel joh! dat zeg ik toch Haha! wij hebben op mijn werk biologische koekjes, brood, en weet ik t wat allemaal nog meer Ja ik zoek er niet naar, dus weet niet precies wat we allemaal hebben, maar iig wel wat Ja ook hebben we allemaal vegaspul, vindt het wel een goed ding, klanten moeten kunnen kiezen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:34

Hmmm, lees nu pas wat jij net zei... Dacht dat er iets anders stond, maar ik zal wel weer zwaar in de war zijn. Bloos
Sorry, had je verkeerd begrepen.

Ik eet inmiddels ook niet van elke winkel de biologische en/of vegetarische producten. Sommigen dingen zijn niet zo lekker, dus daar ben ik best kritisch in. Knipoog
Dan hou ik me liever bij onze biologische supermarkt of de AH. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:47

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:51

Dat wist ik al 25 jaar. (Wakker dier haalt dus oude paarden uit de sloot iets waar ze goed in zijn. Op het succes van anderen meeliften) Toen is daar ook een keer een programma over op de TV geweest. Op het werk had ik in die tijd altijd late pauze. Snacks waren toen amper te krijgen als je laat was. Na dat programma lag er een grote schaal met frikandellen ROFL Dat duurde precies 5 dagen .... toen werden ze weer volop gegeten.

Maar wat is het probleem dan? Waarom geen paardenvlees maar wel kip, koe, vis en varken?? Heerlijk toch dat stukje paardenvlees? Vingers aflikken

Citaat:
Kattendarmen, uiers, hersenen en koeienogen zijn volgens de verhalen de hoofdbestanddelen van een frikandel. Denk maar eens aan de volgende mop: ‘wat is het verschil tussen een frikadel en een dom blondje? Een frikadel bevat hersens!’

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:55

Wat het probleem is?
Omdat 84% van het paardenvlees geïmporteerd wordt uit Zuid-Amerika, waar onze NL biefstukken juist weer naar België/Frankrijk en Italië vervoerd worden.
In Zuid-Amerika is de manier van slachten van dien aard dat je daar als paardenliefhebber niet achter kunt staan.
Dit wordt beaamd door The Humane Society, je weet wel, die organisatie die je altijd ziet op Animal Planet (die al die beesten redden, en waar iedereen hier altijd vol lof over is).
Je kunt op deze site info + een filmpje zien dat dus afkomstig is van deze door de overheid aangewezen organisatie:

https://community.hsus.org/campaign/FED ... cosponsor2

Betrouwbaarder kan ik de informatie niet maken..... Maar dat lijkt me ook niet meer nodig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:01

Ik zie nog steeds geen probleem.... En met mij nog meer Nederlanders niet. Er gaan in Nederland 3 fricandellen per week per Nederlander door Haha! En dat hou je dus op geen enkele manier tegen. Het enige zou netjes zijn als er Nederlandse dieren worden gebruikt.... maar ja zolang mensen hun paard op een kwelachtige manier dmv een spuitje euthaniseren is daar geen vlees genoeg voor.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 05-08-08 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:02

slimmerik schreef:
Ik zie nog steeds geen probleem.... En met mij nog meer Nederlanders niet. Er gaan in Nederland 3 fricandellen per week per Nederlander door Haha! En dat hou je dus op geen enkele manier tegen.

Jij vind de manier waarop die paarden geslacht worden dus prima? Dat vind jij geen probleem?