De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:46

Volgens de wet:
Citaat:
Hoe groot is de kattenbak?
Naast risico-aansprakelijkheid is er nog een andere vorm van aansprakelijkheid waar u als kattenbezitter mee te maken kunt krijgen. We zullen u niet vervelen met juridische details maar we houden het bij de praktijk. Een hoog opgelopen burenruzie in Limburg leidde ertoe dat een boze buurman de katteneigenaar voor de rechter sleepte omdat hij genoeg had van de dode vogels en de kattenpoep in zijn tuin.
De rechter was het met de buurman eens en veroordeelde de katteneigenaar tot betaling van maar liefst één gulden voor elke keer dat een kat van hem tegen de wil van de buurman op diens terrein komt. Zo'n bedrag kan hoog oplopen maar gelukkig vond de rechter dat honderd gulden per jaar het maximum moest zijn.
De kattenliefhebbers hebben eieren voor hun geld gekozen: ze zijn verhuisd.

Ik neem aan dat het op het terrein van de cattery zwanger maken van de cattery-kat onder dezelfde regeling valt... dus de rechter zal hoogstwaarschijnlijk een soortgelijk oordeel vellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:47

Chiqa, het is echt ongelooflijk hoe kortzichtig en egoistisch jij bent.
Wat is het nut om je kat kater te laten als je hem toch niet dekt? dit geeft alleen maar problemen bij anderne, zelf heb je er geen last van nee.
Snap werkelijk niet wat voor houding jij hebt.

Dit heeft niets met wetgeving of wat dan ook te maken, dit heeft te maken met tolerantie. Andere mensen krijgen problemen door wat jij doet, namelijk een kater buiten laten lopen.
Ik zou er echt niet blij mee zijn als ik een poes had die kittens had. Echter, mijn eigen schuld als ze vrolijk buiten loopt, ongestereliseerd. TS doet er echter ALLES aan om haar katten op haar terrein te houden en andere katten buiten te houden. In mijn ogen doet zij niets fout en hoort men er voor te zorgen dat hun katten niet tot last zijn.
Voor de derde keer: hoe had jij tegen dit voorval aangekeken als het om een paard ging? zie namelijk dat je deze vraag constant handig negeert, simpelweg omdat je hier weer een hele andere mening over hebt. Ik kan me niet voorstellen dat je dan ook vind dat de merrie binnen moet blijven staan. Waarom is dit bij katten anders?

Blue_eyes: wauw, dat betekend dus helemaal dat TS gelijk heeft en Chiqa niet, als zelfs de rechter oordeelt dat de eigenaar van de tuin gelijk heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:53

Citaat:
De aansprakelijkheid voor dieren is geregeld in boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, specifiek in artikel 179. de letterlijke tekst van dit artikel luidt: De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Volgens dit artikel is de bezitter van een dier in beginsel aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade. In beginsel: dit wil zeggen dat er in zeer beperkte mate uitzonderingen mogelijk zijn waarbij de bezitter niet aansprakelijk gesteld kan worden.

In principe is iemand in zijn hoedanigheid (kwaliteit) van bezitter van het dier aansprakelijk voor de schade als gevolg van het gedrag van het dier. Dit heet kwalitatieve aansprakelijkheid. Ook als de eigenaar er niets aan kan doen, of zelfs alles eraan gedaan heeft om schade te voorkomen, zal hij in de meeste gevallen aansprakelijk zijn. Dit heet risicoaansprakelijkheid.

Voor de vereisten van aansprakelijkheid is verder van belang dat de schade is aangericht door een eigen activiteit van het dier. Bepalend hiervoor is de eigen energie en het onberekenbare karakter van een dier.

Nog zoiets. Lijkt me dat de actie van de betreffende kater hier wel onder valt.
Die zeer beperkte uitzonderingen gelden bv als een waakhond op zijn eigen terrein een inbreker bijt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:03

had idd wel het idee dat het niet op een wet valt die zegt dat katten niet in andermans tuin mogen komen, maar eerder op de schade die deze kat iemand berokkend (al is het een nieuw tapijt vanwege sproeien oid). Zou te gek zijn als ze wetten zouden moeten maken die zeggen dat je niet in andermans tuinen mag komen...
Erg goed Blue_eyes, dat je dit hebt gevonden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:44

Maar dan wordt ook nog bepaald in hoeverre en wát de eiser vergoed krijgt. Als er een kater op je tapijt pist, zul je hoogstwaarscheinlijk een reinigingsdienst mogen laten komen voor die plek. Heel nieuw tapijt krijg je er niet voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:40

Ik ben blij dat ik zo sociaal ben dat ik me mijn ogen uit mijn kop schaam als dieren van mij voor overlast zorgen, en er alles aan doe om dat in de toekomst te voorkomen

En even voor de goede orde Haha! Ik STUUR mijn honden nergens op af, sterker nog ze krijgen maat 38 voor de kont als ze gaan jagen. Maar ze doen het nou eenmaal, en vreemde katten daar moet helaas op gejaagd worden.

Ben oprecht blij dat ik niet alleen in de wereld leef

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:34

Leg mij nou eens uit welk recht JOUW kat in MIJN tuin heeft Chiqa, want dat ontgaat me volledig. Waar haal je de arrogantie vandaan? Jij vind dat TS de kat maar binnen had moeten houden, deur dicht, en anders: eigen schuld.
Hoe ver ga je daar in, is een inbraak in je huis / bedrijf ook per definitie je eigen schuld, want als ze binnen komen is de beveiliging niet goed?

Precies wat KiWiKo zegt: ik zou me schamen als mijn dier bij iemand overlast veroorzaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:14

Echwel schreef:
@Poes maar dat is toch van de zotte dat zij haar bakken moet volzetten met prikkers, omdat mensen hun dieren los laten lopen
Geloof me ik heb geen hekel aan katten, wel aan katteneigenaren die ze gewoon maar los laten lopen.

Stel dat ik een huiskamerolifant heb en die ook maar los laat, ja wie zijn schuld als hij alles vertrapt..

Dat het van de zotte is ben ik met je eens. Maar ondertussen moet je toch iets?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:48

Anna-Jelly schreef:
Ik vind eigenlijks ook dat er verschrikkelijke dingen worden geopperd, sateprikkers, hond erop af sturen..

Sateprikkers zorgen er alleen voor dat kat niet gaat zitten, je doet ze er geen pijn mee hoor Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:18

IKbenEllen schreef:
[

Sateprikkers zorgen er alleen voor dat kat niet gaat zitten, je doet ze er geen pijn mee hoor Clown

Tenzij je ze met mini boog afschiet Haha! Haha!
Ik moet trouwens ook mijn tuin dus barricaderen tegen de 4 katten van de buurvrouw..
Dan vraag ik mij af, waarom moet ik omdat ik overlast bezorg hondenbelasting betalen
en zij geen kattenbelasting Boos!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:20

ze zouden de honden belasting moeten opheffen ..

katten belasting zou niet werken
behalve voor de staats kas ..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:44

nickyu schreef:
ze zouden de honden belasting moeten opheffen ..

katten belasting zou niet werken
behalve voor de staats kas ..

hondenbelasting is het zelfde idee als je hem mij vraagt Haha!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:44

Hondenbelasting??? Ben blij dat ze dat hier nog niet kennen Nagelbijten / Gniffelen
Wat betaal je nou voor 1 hond dan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:53

hangt van de gemeente af Anna-Jelly.... en ook niet alle gemeenten innen hondenbelasting...

dit zijn de tarieven voor 2007 voor Leeuwarden: De tarieven voor 2007 van de hondenbelasting zijn:
1e hond € 75,69; 2e hond € 113,54; 3e en volgende hond € 151,38; kennel € 227,07.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:23

ben van belgie, heb nog nooit van hondenbelasting gehoord eigenlijk Clown

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:08

In mijn omgeving is de hondenbelasting 58,56 per jaar.

Ik heb 4 katten, 3 kerels en 1 meisje... 1 van die kerels komt buiten, maar is, net als mijn andere oudere kater, wèl gecastreerd! Ik vind het niet acceptabel als katten ongeholpen buiten lopen en hier en daar gaan lopen fokken, dáár raken de asiels namelijk (over-)vol van!!! Het poesje en 3e katertje zijn geen broer en zus en zijn pas 6 maanden oud. Nog niet geholpen dus! Maar ik houd ze zeer goed in de gaten, zodra de eerste kenmerken van de crolsheid zich aandienen zijn ze bij de DA om te voorkomen dat er kittens komen, hoe gek ik ook op kittens ben. Ik heb al mijn kattenvolk altijd laten helpen.

Tja, ik kan Billy echt niet binnen houden, hij zou er gek van worden! De hele buurt kent hem, iedereen kan hem aaien, hij loopt mee met de hond uitlaten... Als hij voor overlast zou zorgen, zou ik heb van mijn buren te horen krijgen. Ik vraag het ook regelmatig.

Misschien is het een goed idee om de poep van een vreemde kat op te sparen. Zodra je weet van wie die kat is, gooi je het bij hun in de tuin.

Toen lag de volgende dag mijn eigen tuin vol met kattenschijt... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:32

Leonoor schreef:
Dit doe ik niet, want ik zorg zelf voor mijn beesten en het testen en aborteren zal gewoon op mijn eigen kosten gebeuren.

Verder zwijg ik even, anders heb je echt een reden tot temmen.

Vind dit echt een wonderbaarlijke opmerking van je Leonoor!
Je opent een topic dat je een Rechtsbijstand in de arm heb genomen
omdat je voor honderden euro's aan schade heb opgelopen.
En vervolgens zeg je dit? Verward

Heeft de rechter je dan geen gelijk gegeven? Anders had je nu je geld toch wel gekregen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:51

Moet je wel eerst de eigenaar van de kat kunnen vinden, anders valt er ook niks te claimen... bovendien heeft ze nu echt nog geen uitspraak van de reachter. Ik weet niet of jij weleens met rechters te maken hebt gehad, maar dat gaat echt niet zo snel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:58

Die eigenaar opsporen is niet zo moeilijk hoor, gewoon als even langs de deuren gaan?

Blue_Eyes schreef:
. Ik weet niet of jij weleens met rechters te maken hebt gehad, maar dat gaat echt niet zo snel hoor!

Ja helaas wel, en om antwoord te geen op je tweede vraag, afhankelijk van de situatie toch wel binnen een paar dagen een uitspraak gekregen...
Maar goed dat is off topic want ze geeft zelf al aan dat ze dr vanaf ziet Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:02

Waarschijnlijk valt het zeker wel te verhalen, maar zij (en ik ook) willen gewoon zelf voor onze katten zorgen, dus dit ook betalen.

Klinkt jou vast heel vreemd in de oren omdat katten gewoon lekker de hele dag buiten lopen en er dus zelf niet voor hoeven zorgen ook heel normaal is, maar wij denken er toch anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:50

Babsiej schreef:
Waarschijnlijk valt het zeker wel te verhalen, maar zij (en ik ook) willen gewoon zelf voor onze katten zorgen, dus dit ook betalen.

Wat heeft dit nu met elkaar te maken, niets toch? Als ze in dr recht staat
heeft dat toch totaal niets met de verzorging te maken? Verward
Waarom wordt er dan aangehaald dat er een zaak van wordt gemaakt en wordt er later terruggekrabbeld?
Dáár ben ik nieuwsgierig naar Lachen

Babsiej schreef:
Klinkt jou vast heel vreemd in de oren omdat katten gewoon lekker de hele dag buiten lopen en er dus zelf niet voor hoeven zorgen ook heel normaal is, maar wij denken er toch anders over.

Dus omdat mijn katten naar buiten mogen (de heel dag zijn jou woorden maar goed Knipoog) zorg ik niet goed voor mijn katten?
Het gaat steeds vreemder worden laat ik hopen dat ik dit totaal verkeerd interpreteer??

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:56

Nee hoor, ieder heeft zn eigen manier van voor zn katten zorgen, en bij sommigen is dat de hele dag op straat laten lopen, en vooral alles halen wat er te halen valt voor een ander betekend dat je katten bij je houden, en medische kosten betalen indien noodzakelijk. Is toch niet moeilijk ?

Verder heb ik hier nu ruim genoeg gezegd wat ik er van vind en laat dit topic dan ook voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:44

Dan mag je je wel wat beter uitdrukken
hoor Babsiej,

Babsiej schreef:
Klinkt jou vast heel vreemd in de oren

want je opmerking is aardig generalizerend,
niet iedereen die zn kat lekker buiten laat lopen zorgt per definitie
niet goed voor z'n kat Knipoog

Babsiej