Wie heeft hier allemaal een Cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loveyoutoo

Re: Wie heeft hier allemaal een Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:08

Was Vivi een satijncavia?

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:09

Wat een lieverds! Ik wil graag een silver agouti! Ja

Ik heb een drinkflesje waar een soort dekseltje op zit en het lijkt erop dat dat alg tegen houd. Maar voor mijn konijnen heb ik een ander drinkflesje, die word wel altijd vies. M'n vader doet er altijd bleekmiddel in en dan daarna heel goed omspoelen.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:12

Geen idee. Ik had hem gekocht in een dierenwinkel.
Daar wisten ze het niet. Ben weleens op een cavia forum geweest en daar dachten ze volgens mij shelty gekruind ofzo. Kan dat?

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:14

Afbeelding
Ik heb dit drinkflesje.

Zitten jou cavia's binnen of buiten? Want mijn cavia's zitten binnen en mn konijnen buiten, misschien dat dat ook nog verscheel maakt.
Voor de gene die hun cavia's buiten heeft zitten, hoe deden jullie dat met het water? Dat bevriest bij mij steeds.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:14

Candorlover schreef:

Ik heb een drinkflesje waar een soort dekseltje op zit en het lijkt erop dat dat alg tegen houd. Maar voor mijn konijnen heb ik een ander drinkflesje, die word wel altijd vies. M'n vader doet er altijd bleekmiddel in en dan daarna heel goed omspoelen.

Dankje Knipoog
Ik knip altijd een stukje van een nieuw vaatdoekje af en doe ik met afwasmiddel en warm water in het flesje. Even schudden en het gaat er zo af. Goed omspoelen en klaar.

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:15

Candorlover schreef:
Afbeelding
Ik heb dit drinkflesje.

Zitten jou cavia's binnen of buiten? Want mijn cavia's zitten binnen en mn konijnen buiten, misschien dat dat ook nog verscheel maakt.
Voor de gene die hun cavia's buiten heeft zitten, hoe deden jullie dat met het water? Dat bevriest bij mij steeds.

Anti vries er in Haha!
Nee grapje.
Ik wist niet eens dat die beesten buiten konden leven. Dacht dat ze daar te gevoelig voor waren.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:17

Het was inderdaad een sheltie cavia. Een satijncavia is niet zozeer een ras als een sheltie of een borstel. Een satijncavia heeft een speciale glans over zich. Een soort van satijnglans. Het nare van satijncavia's is alleen dat ze (bijna) altijd de satijnziekte krijgen. Kijk eens op http://www.knoevel.net hier kun je heel veel lezen over satijncavia's. Zolang de mensen nog niet weten waarom satijncavia's deze ziekte krijgen vind ik het heel onverantwoord dat mensen er nog steeds mee fokken.

Maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen. Daarbij komt nog dat je caafje al is overleden.
Maar ik weet dat er heel veel caviahouders zijn die nog nooit van de satijnziekte hebben gehoord. Dus daarom zet ik het hier eigenlijk neer Lachen

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:18

Ja, wat vinden jullie er eigenlijk van. Kunnen cavia's dag en nacht buiten zitten als het vriest, net als vorige week???
Ik heb er ook een paar buiten zitten, maar dan deden we 3x per dag nieuw water geven in een bakje want anders was alles steeds bevroren... Nagelbijten / Gniffelen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:18

Zefana schreef:
Candorlover schreef:

Dankje Knipoog
Ik knip altijd een stukje van een nieuw vaatdoekje af en doe ik met afwasmiddel en warm water in het flesje. Even schudden en het gaat er zo af. Goed omspoelen en klaar.

Wat je ook kan doen is een paar korrels rijst erin, met wat water en dan goed schudden. Daar worden de flesjes ook weer heel mooi schoon van Lachen. En dan hoef je niet met bleekmiddel te werken Lachen

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:18

Konijnen gevoelig voor kou?? Nee joh! Lachen Het is juist beter om ze buiten te hebben, maar dan moet ik wel zeggen dat ik ook 2 beren van een konijnen heb hoor! Maar ik heb ook een kleine konijntje gehad en die overleefde het makkelijk! Voor foto's in mn profiel Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:19

Sniesjuhh schreef:
Ja, wat vinden jullie er eigenlijk van. Kunnen cavia's dag en nacht buiten zitten als het vriest, net als vorige week???
Ik heb er ook een paar buiten zitten, maar dan deden we 3x per dag nieuw water geven in een bakje want anders was alles steeds bevroren... Nagelbijten / Gniffelen

Als hun hok goed geisoleerd is moet dat kunnen. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:20

Candorlover schreef:
Konijnen gevoelig voor kou?? Nee joh! Lachen

Ik denk dat ze cavia's bedoeld Knipoog

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:21

loveyoutoo: Ja dat is een goeie! Het is nu nog niet nodig, maar zal het onthouden! Ja.

Ik denk dat als je het goed opbouwt, je cavia buiten, dat ze dat makkelijk kunnen hebben. Als je een goed warm schuilhok hebt en genoeg zaagsel en beddingstro denk ik dat het wel kan hoor.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:22

Ja bedoelde iid cavia's, nou ze zitten in een kippenhok, met een dicht nachthok en lekker zaagsel, hooi en stroo erin... Ze zijn nog alle 4 springlevend... Haha! Zelf zou ik het ook wel fijn vinden als ze binnen zitten, maar dat vond mijn pa niet zo'n goed idee na vorig jaar... Zaten we met 5 traliekooien in de huiskamer.... Clown
Mijn konijn vind de kou overigens helemaal niks, dus die zit altijd lekker binnen Lachen

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:25

Bedoelde inderdaad cavia's Knipoog

@loveyoutoo
Best heftig zeg die ziekte, ik denk dat vivi inderdaad een satijncavia was. Zoals ik het op die foto's kan zien op de site lijkt het er in ieder geval wel op.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:27

Waarom word dat dan niet verboden? Satijncavia's fokken?

Is het erg als je cavia niest?

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:31

Over Satijn weet ik eigenlijk niet echt veel
Maar mijn cavia's niezen ook wel eens, het zijn dieren hoor... Als tie veel niest moet je er natuurlijk wel even goed op letten lijkt mij..

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:32

Die van mij niest ook wel eens.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:39

Heb net nog eens even goed aan mijn zwangere zeug gevoeld, en ik denk dat ze nog een weekje of 3 tegaan heeft... misschien wel langer, maar ze heeft al echt een lekker buikje... Lachen
Maarja, ik ga er nu vandoor om ons paardje mooi te gaan maken, want ik heb vanavond wedstrijd. Iedereen nog een fijne dag verder! Lachen

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:44

Veel succes bij je wedstrijd! Haha!

Nou ze niezen allebei best vaak, daarom hield ik het eventjes in de gaten. Wat kan je daar tegen doen?

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:47

Dankje:)
Ik had er ook die best vaak aan't niezen waren, maar nu (half jaar verder) hoor ik ze eigenlijk nog nouwlijks... Staan ze niet op de tocht?
Uhm.. ik ben er nu echt vandoor, doeiii

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:50

Ze staan wel bij het raam, maar het raam is altijd dicht, verder heb ik deur ook altijd dicht en geen kachel aan ofzo. En ze hebben een huisje met de achterkant naar het raam gericht. Dus eigelijk moet dat niet tochten. Maar volgens mij hebben ze het wel koud, want ze hebben steeds koude oren en pootjes.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:54

Ik vind om eerlijk te zijn dat cavia's in de winter in Nederland niet buiten kunnen. Ook niet met een goed geisoleerd hok. Ze komen immers uit een gebied waar het nooit kouder wordt dan een graad of 10 en daarnaast weet ik uit ervaring dat ze dan zeer vatbaar zijn voor longontsteking. Je moet dus wel een sterke cavia hebben wil die de strenge winters hier overleven in de kou. Ik hield mijn cavia's vroeger ook dag in dag uit buiten, ook 's winters, maar bij mij zijn er toch echt 3 cavia's overleden aan longonsteking en het heeft me ook veel dierenartskosten gekost. Dus in mijn ogen kunnen cavia's, in tegenstelling tot konijnen, niet 's winters buiten als het vriest.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:34

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:29

_Mars_ schreef:
Die van mij zuipen water, is echt niet normaal.

We horen het ook als het op is xD

Ons waterdrinkfles wordt altyd vies van binnen.
Hoe maken jullie dat schoon?

met koffie dik Haha! echt een goeie tip.. gewoon wat koffiedik in het flesje even goed schudden en nieuw is hj weer Haha!