Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:08

brittje88 schreef:
Iorrr schreef:
Nou ik heb ze beiden al vanaf dat ze 8 weken oud waren en ze hebben altijd allebei gewoon respect gehad voor 'lawaai' dingen. Dat is instinct hoor! Hoeft ze niet geleerd te worden. Door tv geluiden ed. word het ze wel afgeleerd maar dat is wat anders.

Dus als iets lawaai maakt gaan ze er voor weg?? Als ik mn haar staat te drogen met de fohn maakt dat aardig herrie. Mijn kat gaat daar echt niet voor weg. Alle katten zijn anders, zo speelt mijn kat de hele dag met water terwijl andere katten daar doodsbang voor zijn. Je moet toch wel een verschil zien tussen instinct en aangeleerd. Ze worden van veel dingen bang omdat ze er wat raars mee hebben mee gemaakt.

Inderdaad ik heb net bijna mn kitten nog opgezogen omdat ik de krabpaal aan het stofzuigen was dus alleen het grote gat en hij wou er even in kijken Clown Haha!

Binckydenice

Babsiej schreef:
Zoals je leest komen mijn katten dus in de tuin, krijgen dus zonlicht ( al willen ze nu echt niet naar buiten liggen allemaal op de kachel Knipoog ) Krijgen echte prooien, hoeven niet te knuffelen wanneer ik wil, ze willen zelf namelijk vaak genoeg omdat ze altijd graag bij mij willen zijn, liggen altijd met zijn 5en op 1 hoop te slapen, vast omdat ze alleen willen zijn ? Daarbij mogen ze in elke ruimte van het huis komen heb ik 2 mega krabpalen waar ze zich graag op uitleven een tuin van 20x6 meter waar ze ook nog in kunnen ?

Wat komt ie nog meer precies tekort? Behalve dus nog steeds de gevaren ? Dromen

Ze liggen met z'n alle op de kachel omdat hun weerstand aangetast is door de manier hoe je ze houd, daar worden ze lui van en de weerstand wordt minder, ga zelf maar een drie jaar binnen zitten en dan een rondje door de tuin rennen....

brittje88

zeg ook niet dat het geen instinct is, maar dat instinct is juist bedoeld om voor voer te zorgen. Daarom zeg ik dat een speeltje ook goed is.

Iorrr

Daar ben ik heb absoluut niet mee eens... Een kat is van nature bang voor geluiden ed... Omdat jou kat altijd binnen zit, is die geluiden gewend en er dus niet meer bang voor! Een kat zou nooit maar dan ook echt nooit uit zich zelf naar een raar geluid toe gaan... En als dat (in het geval van een auto) dan ook nog hard voorbij suist dan weet een kat dat een auto gevaarlijk is en blijft er dus uit de buurt

Edit = at brittje
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 19-11-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Binckydenice schreef:
Letizia schreef:
Ik respecteer het prima als iemand z'n kat buiten wilt laten lopen, doen m'n ouders ook, maar ik vind Binkydenice erg halsstarrig in haar mening, om iemand egoïstisch te noemen omdat ie haar katten binnen houd houd, dan zal ik je vertellen dat mijn katten niet meer hadden geleefd als ik ze niet mee naar huis had genomen: longontsteking, keel ontsteking, ondervoed en vol vlooien, heel egoïstisch van mij ja Scheve mond

Als je goed leest staat er met een aantal uitzonderingen! Ik Stuur geen kitten de weg op, maar als hij groter wordt mag hij van mij best even buiten kijken en als het hem bevalt mag hij naar buiten wanneer hij wil. En ja Letiza, een kat meet een longontsteking laat je niet naar buiten, maar ze knappen meestal op hoor na een longonsteking...

Als jij nou goed leest Knipoog
Ik heb het er niet over om een ziekekat op straat te sturen, ik zei dat als ik mijn katten niet in huis had genomen dat ze nu dood waren geweest, dus dat ze nu niet buiten komen (zijn nu gezonde blije katten) is niet egoïstisch is en het gewoon blije binnenkatten zijn Knipoog
Probeer ook eens in een ander hokje te kijken dan alleen het jouwe, jouw paard staat toch ook niet in een kudde op de prairie?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:09

@ ninx: ik heb vooral moeite met de derde categorie eerlijk gezegd. De tweede categorie heeft het gewoon het beste geregeld Ja maar de eerste komt volgens mij ook weinig voor, zelfs op een flatje kwamen onze katten gewoon op het balkon buiten Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:10

Iorrr schreef:
Daar ben ik heb absoluut niet mee eens... Een kat is van nature bang voor geluiden ed... Omdat jou kat altijd binnen zit, is die geluiden gewend en er dus niet meer bang voor! Een kat zou nooit maar dan ook echt nooit uit zich zelf naar een raar geluid toe gaan... En als dat (in het geval van een auto) dan ook nog hard voorbij suist dan weet een kat dat een auto gevaarlijk is en blijft er dus uit de buurt

Edit = at brittje

Hoe verklaar je dan al die bosjes doodgereden katten langs de weg?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:10

kjoetie schreef:
Binckydenice schreef:
Dat is wel een Feit!
- Ze kunnen niet jagen om levende diertjes.
- Zonlicht is erg goed voor de vacht (zonder raam ertussen) Dat missen ze.
- De conditie blijft veel beter als je ze buiten laat.
- Een kat kan zijn gang gaan, dit zit ook in het karakter van een kat.
- Een kat jaagt vaak alleen en is ook vaak liever alleen op sommige momenten, bij jullie zitten ze opgesloten en de hele dag op elkaars lip zonder dat ze een keuze hebben.

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

*zucht*
-ze kunnen net zo goed jagen op een opwindmuis, tis maar net wat ze gewend zijn en verder had ik hier een vliegenterminator, kunnen ze hun jachtinstinct ook op kwijt hoor Knipoog
-zonlicht kunnen ze ook krijgen in je eigen tuin of ren
-de conditie blijft prima als je ze in huis of tuin genoeg uitdaging biedt
-een kat kan ook in huis/tuin/ren zijn eigen gang gaan, is idd karakter
-een kat hoeft niet op elkaars lip te zitten, zeker als je er maar 2 hebt en een grote ren/tuin/huis. Ze kunnen zich zeker terugtrekken als ze dat willen.

Ik hoor graag betere argumenten Knipoog

En voor de volledigheid: ik ben het wel met Amanda eens hoor, het is helemaal afhankelijk van waar je woont en wat je je kat kunt bieden. Maar dat is JOUW verantwoordelijkheid als katteneigenaar Lachen

Je kunt met je speelgoedmuis nooit in de buurt van een echt muis of vogel. Beetje vreemde denkwijze misschien Knipoog
Conditie en weerstand is echt niet te vergelijken met een kat die wel buiten is...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:11

brittje88 schreef:
trouwens snap ik ook niet helemaal niet waarom een huiskat moet jagen?? Katten jagen om voedsel te krijgen, nou dat krijgen ze van ons dus zo voor geschoteld

EDIT: het is dus spelen jagen dat kan net zo goed met een speeltje

Vertel mijn huiskat maar eens dat ze niet moet jagen! Ze zijn allebei (huis- en buitenkat) dol op jagen! En ik maak er grondig gebruik van in huis (muggen, vliegen, spinnen Vork ). Heel handig, hoor. Haha!

Het is voor een huiskat soms zelfs beter om ze wat meer moeite te laten doen voor voedsel. Ik heb een boek van de kattenfluisteraar in mijn kast liggen (jaren geleden eens gelezen), die hetzelfde zegt. Veel huiskatten missen het jaagaspect, dus hou je je kat binnenshuis, dan moet je daar wel iets mee doen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:12

Letizia schreef:
Ik respecteer het prima als iemand z'n kat buiten wilt laten lopen, doen m'n ouders ook, maar ik vind Binkydenice erg halsstarrig in haar mening, om iemand egoïstisch te noemen omdat ie haar katten binnen houd houd, dan zal ik je vertellen dat mijn katten niet meer hadden geleefd als ik ze niet mee naar huis had genomen: longontsteking, keel ontsteking, ondervoed en vol vlooien, heel egoïstisch van mij ja Scheve mond

Als je goed leest staat er met een aantal uitzonderingen! Ik Stuur geen kitten de weg op, maar als hij groter wordt mag hij van mij best even buiten kijken en als het hem bevalt mag hij naar buiten wanneer hij wil. En ja Letiza, een kat meet een longontsteking laat je niet naar buiten, maar ze knappen meestal op hoor na een longonsteking...[/quote]
Als jij nou goed leest Knipoog
Ik heb het er niet over om een ziekekat op straat te sturen, ik zei dat als ik mijn katten niet in huis had genomen dat ze nu dood waren geweest, dus dat ze nu niet buiten komen (zijn nu gezonde blije katten) is niet egoïstisch is en het gewoon blije binnenkatten zijn Knipoog
Probeer ook eens in een ander hokje te kijken dan alleen het jouwe, jouw paard staat toch ook niet in een kudde op de prairie?[/quote]

Was het maar waar.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:12

kjoetie schreef:
En voor de volledigheid: ik ben het wel met Amanda eens hoor, het is helemaal afhankelijk van waar je woont en wat je je kat kunt bieden. Maar dat is JOUW verantwoordelijkheid als katteneigenaar Lachen

En daarom blijven die van mij ook binnen.
Jagen kan inderdaad met een speeltje. Ik heb van die hengeltjes met muizen eraan. Daar zijn ze helemaal weg van. De vogels die dan op het balkon zitten bestaan niet eens meer zodra ik dat ding pak Haha!

Verder vind ik dat je als katteneigenaar inderdaad je verantwoordelijkheid moet nemen en de rotzooi van je kat op moet ruimen/vergoeden. Als een hond op de straat poept verwacht je ook dat de eigenaar dat opruimt, waarom niet met een kat?
Mits het inderdaad jouw kat is die dat gedaan heeft natuurlijk.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:13

kjoetie schreef:
Iorrr schreef:

Edit = at brittje

Hoe verklaar je dan al die bosjes doodgereden katten langs de weg?

Als je het goed leest dan verklaar ik het al... Gewenning. Ik denk dat de meeste van die katten ook binnen komen. Mijn katten leven alleen maar buiten. Maar zoals ik al eerder zei, ik veroordeel niemand, denk alleen dat mijn katten binnen niet gelukkig zouden zijn. En ik denk ook dat iedereen dat voor zich kan beslissen Al zie ik katten toch echt het liefst buiten

Anoniem

Katten leren omgaan met verkeer. Ik woon aan een drukke autoweg, mijn katten kijken naar links en rechts als ze oversteken, ze zijn nu 12 en 15 jaar.
Ik vind het de reinste dierenmishandeling als mensen hun dieren niet naar buiten laten, en te beroerd zijn om een buitenverblijf aan te schaffen, neem dan muizen ofzo, of guppen.

Babsiej

Binckydenice schreef:
Babsiej schreef:
Zoals je leest komen mijn katten dus in de tuin, krijgen dus zonlicht ( al willen ze nu echt niet naar buiten liggen allemaal op de kachel Knipoog ) Krijgen echte prooien, hoeven niet te knuffelen wanneer ik wil, ze willen zelf namelijk vaak genoeg omdat ze altijd graag bij mij willen zijn, liggen altijd met zijn 5en op 1 hoop te slapen, vast omdat ze alleen willen zijn ? Daarbij mogen ze in elke ruimte van het huis komen heb ik 2 mega krabpalen waar ze zich graag op uitleven een tuin van 20x6 meter waar ze ook nog in kunnen ?

Ze liggen met z'n alle op de kachel omdat hun weerstand aangetast is door de manier hoe je ze houd, daar worden ze lui van en de weerstand wordt minder, ga zelf maar een drie jaar binnen zitten en dan een rondje door de tuin rennen....

Lees jij mijn berichtjes wel ? Haha! Ze mogen hier naar buiten, mogen in de tuin die 20 meter lang is met muurtjes en dingetjes maar ze gaan nu zelf niet, duidelijk ? Haha! In de zomer als het warmer is gaan ze wel lekker buiten spelen.. Maar ze spelen en ravotten ook graag binnen lekker op de krabpaal met de warmte van het kacheltje, en het gezelschap van het vrouwtje.. Ze kiezen er op dit moment bewust voor om zelf binnen te blijven, in de winter.. Klinkt je volgens mij erg vreemd in je oren he? Ik heb HUISDIEREN namelijk Haha!

brittje88

Iorrr schreef:

Edit = at brittje

sorry maar ik heb nog in principe een kitten hij is nog geen half jaar oud. En al die tijd niet bang er voor geweest dan had ik dat toch echt wel gemerkt. Deze komt wel af op vreemde geluiden en gaat juist op onderzoek uit. Als ik voorbij ren gaat hij ook niet even achteruit maar springt hij tegen me op. Wil hiermee zeggen dan het dus echt niet altijd instinct is.

Binckydenice

Nadya schreef:
brittje88 schreef:
trouwens snap ik ook niet helemaal niet waarom een huiskat moet jagen?? Katten jagen om voedsel te krijgen, nou dat krijgen ze van ons dus zo voor geschoteld

EDIT: het is dus spelen jagen dat kan net zo goed met een speeltje

Vertel mijn huiskat maar eens dat ze niet moet jagen! Ze zijn allebei (huis- en buitenkat) dol op jagen! En ik maak er grondig gebruik van in huis (muggen, vliegen, spinnen Vork ). Heel handig, hoor. Haha!

Het is voor een huiskat soms zelfs beter om ze wat meer moeite te laten doen voor voedsel. Ik heb een boek van de kattenfluisteraar in mijn kast liggen (jaren geleden eens gelezen), die hetzelfde zegt. Veel huiskatten missen het jaagaspect, dus hou je je kat binnenshuis, dan moet je daar wel iets mee doen.

Ja, maar dat kun je niet vervangen door een paar mugjes of vliegen....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:14

maar die conditie heeft een binnenkat ook helemaal niet nodig Knipoog Ik ben ook niet in topconditie hoor, ben dan ook geen topsporter Haha! Maar leef verder prima.

Bovendien, moeten de levende diertjes dan maar als speelgoed dienen voor jouw kat, terwijl het helemaal geen nut heeft? Vinden we het dan gek dat de mussenpopulatie er helemaal aan gaat Nee hoor, dan maar de next best thing en dat is kattenspeelgoed. En als je ziet hoe die van mij tekeer ging op zijn laserlampje Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Daar hebben we Chiqa weer.
Ik mishandel mijn ene kat, omdat ik te beroerd ben om een buitenverblijf aan te schaffen. Dromen

Binckydenice

Babsiej schreef:
Babsiej schreef:

Lees jij mijn berichtjes wel ? Haha! Ze mogen hier naar buiten, mogen in de tuin die 20 meter lang is met muurtjes en dingetjes maar ze gaan nu zelf niet, duidelijk ? Haha! In de zomer als het warmer is gaan ze wel lekker buiten spelen.. Maar ze spelen en ravotten ook graag binnen lekker op de krabpaal met de warmte van het kacheltje, en het gezelschap van het vrouwtje.. Ze kiezen er op dit moment bewust voor om zelf binnen te blijven, in de winter.. Klinkt je volgens mij erg vreemd in je oren he? Ik heb HUISDIEREN namelijk Haha![/quote]

Ja, ze kiezen er nu zelf voor om binnen te blijven doordat de weerstand al is aangetast...
ik lees alles maar het gaat hier niet alleen om jou Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:15

Ja het laserlampje is hier ook heel erg favo, goed voor de conditie van de kat Knipoog Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:16

kjoetie schreef:
maar die conditie heeft een binnenkat ook helemaal niet nodig Knipoog Ik ben ook niet in topconditie hoor, ben dan ook geen topsporter Haha! Maar leef verder prima.

Bovendien, moeten de levende diertjes dan maar als speelgoed dienen voor jouw kat, terwijl het helemaal geen nut heeft? Vinden we het dan gek dat de mussenpopulatie er helemaal aan gaat Nee hoor, dan maar de next best thing en dat is kattenspeelgoed. En als je ziet hoe die van mij tekeer ging op zijn laserlampje Nagelbijten / Gniffelen

Nee, maar je gaat wel tegen de natuur in op die manier....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:16

Welke weerstand? De meeste mogen hier als kitten zijnde al naar buiten ?
Clown Wat ze ook doen, als het niet te koud is... De meeste kinderen spelen ook liever binnen als het buiten guur is, hard waait en regent...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:17

Het houden van dieren is al niet natuurlijk Knipoog Dus dan moet je ze loslaten op de veluwe (samen met je paard Haha!)

en dat laserlampje, sooo die van mij ging bekant ondersteboven tegen het plafond haha die rende gewoon tegen de muur omhoog. Ernstig vermakelijk, en dan stond de deur naar de tuin gewoon open he? Zo zielig die binnenkatten Ach gut

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:17

Een laserlampje staat ook op mijn verlanglijstje. Lijkt me een heel goed alternatief. Al hebben die van mij ook graag hun prooi in de klauwen. Een speelgoedmuisje is dan ideaal.

Chiqa schreef:
Katten leren omgaan met verkeer. Ik woon aan een drukke autoweg, mijn katten kijken naar links en rechts als ze oversteken, ze zijn nu 12 en 15 jaar.
Ik vind het de reinste dierenmishandeling als mensen hun dieren niet naar buiten laten, en te beroerd zijn om een buitenverblijf aan te schaffen, neem dan muizen ofzo, of guppen.

Misschien moet je het hele topic eens goed doorlezen en niet generaliseren.
Niet iedereen is te beroerd om hun katten buiten te laten. Er zijn er die een gegronde reden hebben om een kat binnen te houden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:18

Babsiej schreef:
Ja het laserlampje is hier ook heel erg favo, goed voor de conditie van de kat Knipoog Haha!

Tja, ik zal je maar gewoon laten denken. Ik denk dat je het gewoon niet wil begrijpen dat het voor vele katten beter is om naar buiten te kunnen gaan. Maar je denkt dat je alles juist doet. Ik vindt dat je jouw katten opsluit en geen waardig leven kunt geven op de manier hoe het nu gebeurd.

En natuurlijk moeten er uitzonderingen zijn, maar een stom tuintje vervangt geen buitenleven hoor!
En de uitzondering waar ik zeker begrip voor heb zijn bijvoorbeeld de fok, speciaal ras, ziekte of een spynx...