Poezen buiten of binnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Poezen buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:17

Ashkerlon schreef:
[
Hiermee bedoel ik enkel dat het geen uitzondering is dat katten na een maand ingeslapen worden als ze in het asiel terecht komen. Dit dankzij dat katten-overschot. Als mensen dus na een tweetal weken zouden beslissen van toch maar even te gaan kijken waar poeslief uithangt en ze een week de tijd nodig hebben om heel de buurt uit te kammen en dan pas beginnen kijken of ze toevallig niet in een asiel zit... tjah, dan heb je de kans dat ze net naast de boot grijpen en net te laat het juiste asiel vinden...
[/quote]

Hier in Nederland worden er geen dieren in het asiel ingeslapen. Tenzij ze zwaar ziek zijn of zulke extreme gedragsproblemen hebben dat herplaatsing niet meer verantwoord is.

Het is meestal de dierenbescherming (via de dierenambulance of zelf) die de kat op komt halen, een telefoontje daarna en je weet wat er met je kat gebeurd is Knipoog

De kans is vele malen groter dat je kat wordt doodgereden/vergiftigd/doodgebeten dan dat je hem niet meer zou terugvinden in het asiel.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:22

Citaat:
Hiermee bedoel ik enkel dat het geen uitzondering is dat katten na een maand ingeslapen worden als ze in het asiel terecht komen.

kun je deze stelling onderbouwen? Als er toch ergens níet ingeslapen wordt dan is dat in Nederland. De meest gruwelijke dieren worden naarstig in leven gehouden. Zelfs het fenomeen 'ééndagsnestje' schijnt niet meer te bestaan. Vroeger <..> was het vrij normaal om met pasgeboren poesjes naar de DA te gaan en ze in te laten slapen.... Eén katertje mocht dan vaak bij de moeder blijven. Ik geloof dat je nu redelijk vogelvrij bent als je het voorstelt?

Nee, ik geloof er niks van dat katten 'zomaar' ingeslapen worden hier. In Amerika wel trouwens, duizenden honden en katten per dag......

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:29

ik woon dan ook niet in Nederland, maar in België Bloos

jammergenoeg moet je hier al heel goed zoeken wil je een asiel vinden waar de dieren niet ingeslapen worden als ze er een bepaalde tijd gezeten hebben.
Ik volg de richting dierenzorg en weet van een paar mensen dat ze stage wilden doen in een asiel waar de dieren niet werden ingeslapen. Laat ons zeggen dat ze toch wel een tijdje hebben mogen zoeken.
(of ze hebben me weer blaasjes zitten wijsmaken)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:35

Hoe het in Belgie zit weet ik dus echt niet, maar hier in Nederland is dat in ieder geval niet zo.

Bij het dierenasiel bij mij in de buurt is het zelfs zo dat als een dier zwaar ziek is of zwaar gestoord gedrag vertoont dat alle medewerkers het er mee eens moeten zijn dat het dier wordt afgemaakt.
Is er een niet mee eens dan gebeurd het dus niet.

Bij dreigende overbevolking wordt er gewoon overgeplaatst naar andere asielen of worden de dieren opgenomen in pleeggezinnen. Maar gezonde dieren worden zeker niet afgemaakt. Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:38

Als ze niet worden afgemaakt dan kan ik er mee leven dat ze eventueel naar een asiel worden gebracht. Hier in België zou ik echter dat risico niet durven lopen Verdrietig

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 01:26

Ashkerlon schreef:
Als ze niet worden afgemaakt dan kan ik er mee leven dat ze eventueel naar een asiel worden gebracht. Hier in België zou ik echter dat risico niet durven lopen Verdrietig

Oke, jij een punt, wij niet opgelet. Of in België alle poezen blijven leven........... daar durf ik ook niet zoveel op in te zetten. Hmm, daar mogen we ons best wel eens in verdiepen, per slot van rekening sturen we ook iedere 'pitbull' naar België..........

Maar in Néderland................. Tong uitsteken

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:05

ellenlouise schreef:
Maar is het dan zo'n ramp om b.v. even een netje over je moestuin te spannen, of er iets te planten waar katten een hekel aan hebben? Ik begrijp het standpunt wel hoor, maar om nu altijd zo superprincipieel te doen.

Ik vind dit nogal ver gaan. Ik wil een dier en dus moet de buurvrouw maar een netje spannen? Zo werkt het volgens mij niet echt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:24

Faas schreef:
ellenlouise schreef:
Maar is het dan zo'n ramp om b.v. even een netje over je moestuin te spannen, of er iets te planten waar katten een hekel aan hebben? Ik begrijp het standpunt wel hoor, maar om nu altijd zo superprincipieel te doen.

Ik vind dit nogal ver gaan. Ik wil een dier en dus moet de buurvrouw maar een netje spannen? Zo werkt het volgens mij niet echt.

Nee, in mijn theorie ook niet, maar in de praktijk werkt het dus wél zo Knipoog Ik ga vandaag ook iets achterin de tuin hangen om het dat zwartje moeilijker te maken. Ik kan moeilijk iedereen hier in de buurt langsgaan om te vragen of ze hun kat willen vertellen dat Elles liever niet heeft dat ze daar in de tuin lopen Clown

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:24

Ik moest overigens nog wel aan dit topic denken toen ik van de week een zes weken oud kitten doodgereden zag liggen. Het erge was dat ik ze de dag ervoor nog had zien spelen Verdrietig. Op de weg.

Dus nee, laat mijn katten maar lekker binnen hun eigen terrein blijven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:27

Ach Faas, wat naar Huilen Zolang er nog mensen zijn die denken en vinden dat dit kitten hier 'zelf voor gekozen heeft' en dat het dan toch maar een leuk leven heeft gehad ...... hebben we nog een lange weg te gaan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:42

Nou ik heb ook zitten janken achter het stuur hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:16

He bah, dat is wel heel naar.. Ach gut

Als je er voor kiest om een huisdier te nemen, moet je er ook de verantwoordelijkheid voor nemen. Dat geld voor honden, voor katten, voor elk dier.
Als mensen in de buurt last van jouw kat hebben, zul je er wat aan moeten doen. Maar ik weet wel, dat als hier mensen in de buurt onredelijk gaan zitten klagen (jullie poes lacht onze hond uit! -> gebeurt echt) ik mijn katten echt niet binnen ga houden. Zoals ik al eerder heb gezegt, wonen wij aan de rand van de stad, met achter ons een sportpark. Daar zit de één, de ander komt hoogstens in de tuin van onze naaste buren, en die vinden dat niet erg.
Mensen kunnen wel lopen klagen over buitenlopende katten, dat die overlast veroorzaken, maar dan kan ik net zo hard terugklagen over al die loslopende honden die niet opgevoed zijn en mijn kleine hondje over de kop lopen, de hele boel ondersch**ten, overlast veroorzaken..
We leven nou eenmaal in een klein landje, en je moet wel rekening met elkaar blijven houden. Van beide kanten. De buren net zo goed als de katteneigenaar.

Oh ja, dat over die zandbak.. wij hadden er vroeger ook één, en die was altijd afgedekt. Tegen de katten, maar ook tegen al het andere smerigs wat er in kan komen. Kleine maatregel, hoop plezier Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:01

helemaal eens met Berdien!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:52

Elles schreef:
Nee, in mijn theorie ook niet, maar in de praktijk werkt het dus wél zo Knipoog Ik ga vandaag ook iets achterin de tuin hangen om het dat zwartje moeilijker te maken. Ik kan moeilijk iedereen hier in de buurt langsgaan om te vragen of ze hun kat willen vertellen dat Elles liever niet heeft dat ze daar in de tuin lopen Clown

Dat horen die mensen anders toch wel te doen als jij ze dat vraagt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:28

ThePast03 schreef:
Ik mag toch hopen dat een katteneigenaar zijn kat zo snel mogelijk uit het asiel haalt?

Jullie doen nu net alsof ze daar maanden moeten verblijven. En in het asiel bij mij in de buurt zitten ze helemaal niet zo slecht trouwens.

Waarom denk je dat al die asielen zo vol zitten Pling En nee, het gros van de mensen die niet naar hun beest omkijken is geen kat waard. Maar als ze een eigen plek hebben en te eten krijgen dan is dat te verkiezen boven een plek in een asiel.

Trouwens, wel eens over nagedacht dat het geld kost om een kat naar het asiel te brengen? Of doe je (degenen die hiertoe in staat zijn bedoel ik dan Knipoog ) net of je hem gevonden hebt en laat de mensen in het asiel moeite doen om zijn eigen baas te vinden? Ik vind het werkelijk absurd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:37

Het is absurd om anderen met je kat op te zadelen en niets doen om het op te lossen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:40

Faas schreef:
ellenlouise schreef:

Een netje gaat ver? Mensen hangen toch ook netten over de kersenbomen vanwege de vogels? Maar omdat een vogel geen eigenaar heeft en een poes wel kan het ineens niet Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:47

ellenlouise schreef:
Waarom denk je dat al die asielen zo vol zitten Pling En nee, het gros van de mensen die niet naar hun beest omkijken is geen kat waard. Maar als ze een eigen plek hebben en te eten krijgen dan is dat te verkiezen boven een plek in een asiel.

Trouwens, wel eens over nagedacht dat het geld kost om een kat naar het asiel te brengen? Of doe je (degenen die hiertoe in staat zijn bedoel ik dan Knipoog ) net of je hem gevonden hebt en laat de mensen in het asiel moeite doen om zijn eigen baas te vinden? Ik vind het werkelijk absurd.

Zijn dat allemaal mensen die niet naar hun kat gaan zoeken als hij niet meer thuiskomt?

Als je de dierenbescherming belt dat er een vreemde kat is aangelopen komen ze die gewoon ophalen en hoef je daar niet voor te betalen. En hoezo net alsof ik hem gevonden heb? Die mensen hebben hem niet in de tuin gelokt hoor en weten echt niet wie de eigenaar is.

Betalen moet je alleen als je als eigenaar daar je dier dumpt.

Je kat chippen is in dit geval ook heel handig. De dierenbescherming weet dan gelijk wie de eigenaar is en dan hoef je kat niet naar het asiel. Je moet dan alleen even betalen om je kat terug te krijgen. Knipoog

En nogmaals ik heb dit nog nooit gedaan maar kan me best voorstellen dat mensen dit doen als al het andere niet werkt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:48

Desiree schreef:
Het is absurd om anderen met je kat op te zadelen en niets doen om het op te lossen.

In deze overvolle maatschappij moet een mens af en toe wat water bij de wijn doen. Dat houdt in dat ik ervoor zorg dat mijn dieren anderen geen overlast bezorgen. Maar andersom mag er ook best een beetje begrip zijn. Toen mijn kat net los was, was ze per ongeluk bij de buurvrouw naar binnengestapt, ik heb haar gevraagd om en keer 'boe' te roepen en me te laten weten wanneer poeslief vaker binnenwandelt. Dat was niet zo, want ik heb dat daarna nog regelmatig gevraagd. Probleem opgelost.

Maar stel nou dat mijn kat door een spleet onder de tuindeur hun tuin binnenloopt. Dan zou ik de buurvrouw vragen of ik een stukje gaas aan de onderkant van hun deur mag maken, of dat ze dat zelf doen. Simpel toch? Of moet ik mijn kat dan maar binnenhouden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:49

Tja, ik blijf het aanpassen van beide kanten hoor.
Als mijn buren een moestuin hadden, en onze kat had dat omgedoopt tot haar toilet, en zij hadden daar last van, en ze kwamen er mee bij mij.. Dan lossen we dat samen op! Onze kat blijft écht niet binnen, dus dan kun je kijken wat er verder kan. Kosten delen, of ik wil ook wel de kosten van een netje over hun moestuin betalen. maar een net over onze tuin gaat me te ver, dat kan niet eens. En onze katten komen ook echt níet in een ren. Dan worden ze stapelgek.
Gelukkig heb ik hele toffe buren, die onze katten wel mogen Ja

Een beetje tolerantie tegenover een kat mag ook wel vind ik.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:52

Met de naaste buren zijn er meestal geen problemen. Het zijn de mensen die een stuk verderop wonen, soms in een andere straat, die geen idee hebben van wie die katten zijn en die wel behoorlijke overlast hebben van de katten.
Die mensen kan ik best begrijpen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:53

ThePast03 schreef:
Ashkerlon schreef:
[
Hiermee bedoel ik enkel dat het geen uitzondering is dat katten na een maand ingeslapen worden als ze in het asiel terecht komen. Dit dankzij dat katten-overschot. Als mensen dus na een tweetal weken zouden beslissen van toch maar even te gaan kijken waar poeslief uithangt en ze een week de tijd nodig hebben om heel de buurt uit te kammen en dan pas beginnen kijken of ze toevallig niet in een asiel zit... tjah, dan heb je de kans dat ze net naast de boot grijpen en net te laat het juiste asiel vinden...
[/quote]

Hier in Nederland worden er geen dieren in het asiel ingeslapen. Tenzij ze zwaar ziek zijn of zulke extreme gedragsproblemen hebben dat herplaatsing niet meer verantwoord is.

Het is meestal de dierenbescherming (via de dierenambulance of zelf) die de kat op komt halen, een telefoontje daarna en je weet wat er met je kat gebeurd is Knipoog

De kans is vele malen groter dat je kat wordt doodgereden/vergiftigd/doodgebeten dan dat je hem niet meer zou terugvinden in het asiel.

In Rotterdam worden ze wel afgemaakt hoor, ik geloof binnen een half jaar. . Mijn vader is een tijdje voorzitter van de dierenbescherming in Ridderkerk geweest.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:53

ThePast03 schreef:
Zijn dat allemaal mensen die niet naar hun kat gaan zoeken als hij niet meer thuiskomt?

Vertel jij het maar. Feit is in elk geval wel dat het overgrote deel van de katten daar ooit een baasje heeft gehad.

ThePast03 schreef:
Als je de dierenbescherming belt dat er een vreemde kat is aangelopen komen ze die gewoon ophalen en hoef je daar niet voor te betalen. En hoezo net alsof ik hem gevonden heb? Die mensen hebben hem niet in de tuin gelokt hoor en weten echt niet wie de eigenaar is.

Oh, je brengt hem niet eens zelf! Haha! Maar serieus, dat is toch superhypocriet. Nee mevrouw van de dierenbescherming, hij zat hier ineens, ken hem niet hoor. Ja ik hoop ook dat z'n baasje hem weer snel haalt Schijnheilig Frusty

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:55

ellenlouise schreef:
Oh, je brengt hem niet eens zelf! Haha! Maar serieus, dat is toch superhypocriet. Nee mevrouw van de dierenbescherming, hij zat hier ineens, ken hem niet hoor. Ja ik hoop ook dat z'n baasje hem weer snel haalt Schijnheilig Frusty

Nogmaals ik doe niets. Maar ik heb wel mensen gesproken die dat wel gedaan hebben en gewoon eerlijk vertelde wat het probleem was. Ze weten namelijk ook niet van wie die katten zijn.

Er zijn ook mensen die zo geirriteerd raken dat ze katten vergiftigen, dat vind ik dan veel erger dan de kat op laten halen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:56

Tulandro schreef:
In Rotterdam worden ze wel afgemaakt hoor, ik geloof binnen een half jaar. . Mijn vader is een tijdje voorzitter van de dierenbescherming in Ridderkerk geweest.

Als dat waar is zegt het heel veel over de dierenbescherming in Ridderkerk.
Katten afmaken terwijl andere asiels en opvanginstanties bereid zijn ze op te nemen.

Gelukkig is niet ieder dierenasiel afhankelijk van de dierenbescherming.