discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:17

gelukkig gaan mn 3 katten met heel veel plezier naar buiten. Ik laat ze binnen zodra ze het aangeven. Ik zou het ontzettend zielig vinden als ik mn katten binnen zou houden. Wij willen toch ook lekker naar buiten. Er staat hier ook een paar keer geschreven dat de katten allemaal speeltjes hebben. Ja die van mij ook maar voor mn eigen heb ik ook zat spelletjes liggen maar toch ga ik ook liever naar buiten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:18

crossmonster schreef:
ook is van een raskat het karakter beter bekend.
iemand met kinderen zal eerder kiezen voor een ragdoll, boskat of coon, omdat deze dieren nu eenmaal toleranter zijn als een ander ras.
bij een htk waarvan vader onbekend is, is het karakter pas duidelijk als de kitten een stuk ouder is.
.

Daar wil ik inderdaad ook even op inspringen. Ik heb 2 Maincoons, en 1 HB, heb vroeger ook HTK gehad. (Al waren ze alle twee wel half persisch). Maar ik heb een klein broertje van 3 jaar hier rond huppelen, en de kleinste Maincoon (Tevens moeder van de grote) is een ontzettende schat voor die kleine, opspringen om kopjes te geven, haar gezicht tegen zijn gezichtje aanduwen om een kusje te geven. Ze kroelen altijd echt samen, ontzettend vertederend om te zien. De grote is een hele grote vriendelijke dibbis, laatst werd hij aangevallen door een buurkat hier in de tuin, hij wist niet wat hem overkwam toen er geblazen werd, en hij een tik op zijn snuit kreeg. Hij stond een beetje verbaasd uit zijn ogen te kijken en liep maar een beetje twijfelend weg in de trant van "Poeh.. driftige kat "

De HB daarintegen is wel heel fanatiek af en toe, met spelen moet je af en toe oppassen, dan wil hij nogal een beetje "doordraaien" de HB komt niet in de buurt van mijn broertje, hij is er wat bang van (kat van mijn broertje!)

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:32

haha idd shannay het karakter van raskatten is vaak echt raseigen
uitzonderingen zijn er altijd, maar vaak komt dat door verkeerde opvoeding / behandeling van het diertje.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:07

Onze 2 katten lopen al vanaf dat we ze hebben buiten, en ze zijn nooit ziek, hebben geen wormen, en geen last van vlooien. De laatste keer dat we met ze naar de DA zijn geweest is alweer heel wat jaren terug. Onze katten komen niet verder dan de (voor- en achter) tuin, en het straatje+pleintje hiervoor, waar geen verkeer kan komen. Dus overreden zullen ze niet worden.

Onze oudste kat heeft ooit baarmoederkanker gehad, maar dat heeft niks te maken met het buitenlopen.

Binnenouden heb ik op zich niks op tegen, ik ken genoeg katten die binnen gehouden worden, en die zien er ook hartstikke tevreden uit. Aan een drukke weg zou ik mijn katten nooit buiten laten, maar aangezien wij hier geen druk verkeer hebben laat ik ze lekker buiten lopen.

Ik zie duidelijk dat de oudste kat veel minder graag buiten is dan de jongste, maar aangezien ze zelf kunnen kiezen is dat geen probleem. Als je die jongste kat binnenhoudt of 's nachts in de woonkamer opsluit wordt je helemaal gek van haar, die háát het als ze niet naar buiten mag. Onze oudste kat daarintegen zou je zo als binnenkat kunnen houden, die vindt het prima binnen.

Wat kattemeppers en diefstal betreft, daar hebben wij hier helemaal geen last van. Heb er hier in de buurt nog nooit van gehoord. Daarnaast rennen onze katten hard weg voor vreemde mensen als ze buiten zijn, dus ze zullen niet zo snel gestolen worden (en wat moet iemand nou met een simpele zwarte, en een simpele zwart met witte poes? )

Onze katten zijn ondertussen 9 en 12 jaar oud, en buiten dat de oudste baarmoederkanker gehad heeft zijn ze nooit ziek geweest.

De oudste doet niks met vogels, dus van besmette vogels heb ik niks te vrezen, maar die ander vangt zo nu en dan wel eens een vogeltje, en is net dat ene vogeltje besmet? Sja so be it...

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:26

Onze Mainecoon wil altijd ff naar buiten, zo'n halfuurtje, dan vind ze het te koud en wil naar binnen
Ik vind ook dat als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te laten, ze dat moeten kunnen, vinden ze spannender en goed voor hun geestelijke en fysieke conditie...

eurohorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:09

Wij hebben ook 2 HB’s , deze zijn binnen , of in de zomer in een loopren in de tuin!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:23

Ik krijg toch het gevoel dat raskattenliefhebbers uit een ander hout gesneden zijn dan mensen die minder waarde aan de afstamming van hun kat hechten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:25

En hoe zit dat dan met mensen die raskatten en HTK-katten hebben? Discriminatie binnen het gezin???

Er zijn genoeg raskatten die ook buiten komen...

cissy

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:27

pff, voordat ik alle 18 pagina's door was....

Ik ga mee met crossmonster en faas, ik heb ook 2 Noren en 1 HTK en 1 nestje per jaar en dus een cattery. Mijn katten leven binnen en ik heb een hele grote buitenren. Daarnaast woon ik in een oude boerderij en heb ik een heleboel grote palen in huis waar de dames en heer heerlijk in kunnen klimmen en klauteren. ook heb ik een ruif en zoldertje in de huiskamer die het meest ideale kattenklimrek is want ze hangen er om de haverklap in. Ook heb ik een flinke krabpaal/meubel en aparte kattenmeubels die ze helemaal mogen slopen (en ze weten echt het verschil wel tussen de 'goede' en 'slechte' bank. Overal slingeren speeltjes en balletjes maar ze spelen net zo goed met een lege fles of pen of waar ze dan ook mee kunnen gooien.
De boodschappen zijn niet veilig want de tas/doos moet helemaal geinspecteerd worden als ik thuiskom van boodschappen doen.

Ik hou ze bewust binnen omdat ik langs een hele drukke weg woon. Mijn katten zijn me lief. Het heet overigens niet voor niks huis-tuin-en-keukenkatten. dat betekent dat ze in je huis, in je tuin en in je keuken leven....

Wat ik een beetje mis in dit topic is de reden waarom dat de katten als ze in huis worden gehouden helemaal gek worden en graag naar buiten willen.
Als katten binnen gehouden worden moet er wel met ze gespeeld worden en aandacht gegeven worden en niet de hele dag alleen gelaten worden. Het liefst dan ook 2 katten en geen eentje alleen.
Als je genoeg met ze speelt en ze aandacht geeft dan vinden ze het verder heel prima in huis. Als je ze alleen maar zelf hun gang laat gaan dan worden het hele vervelende huisgenoten.
Geef ze genoeg afleiding en een flinke krabpaal en plekjes om zich te verstoppen en lekker te slapen, op tijd een schone bak en voer/water dan zijn het heerlijke wezens. Geef je ze dat allemaal niet dan willen ze inderdaad graag naar buiten want daar is meer te beleven. Behoorlijk saai voor een kat als ie van de baas te weinig aandacht krijgt.

Mijn katten slapen waar ze willen en ze prefereren mn bed, de boswatjes slapen onder de dekens (bloedheet en dan tóch blijven liggen) of boven op mijn heup/schouders, soms word ik wakker omdat ik kramp krijg als de jongste zich heerlijk bovenop mn onderrug heeft gesetteld (ze weegt al bijna 5 kg! en is pas 10 mnd). De oudste een HTK je-weet-wel-kater ligt het liefst in zn hangmandje aan de CV.
Af en toe is het echt steile wand race in huis en sjezen ze de hele hut door, trap op en af en overal over alle meubels heen, geweldig! Mijn huis is helemaal catproof, geen dure meubels, geen giftige planten, overal lekker zachte slaapplekjes, meerdere kattenbakken en ze krijgen veel aandacht (teveel volgens mn familie ). Ik denk niet dat ze het slecht hebben.

Als mensen hun katten naar buiten laten dat moeten ze helemaal zelf weten, ik heb er niks op tegen maar de mijne blijven binnen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:27

Cer schreef:
En hoe zit dat dan met mensen die raskatten en HTK-katten hebben? Discriminatie binnen het gezin???

Er zijn genoeg raskatten die ook buiten komen...

whahaha ja idd

wat die opmerking verder betrefd, de houders van raskatten , die zich ook verdiepen in het ras, zijn al doende te weten gekomen dat de gevaren voor een raskat buiten wel degelijk groter zijn als bij een htk.
en iemand die zich erin verdiept heeft weet ook meer van de gevaarlijke kattenziektes die er rondwaren.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:29

We hebben 4 katten thuis.. Komen alle 4 buiten.
We hebben een grote tuin dus ze kunnen lekker buiten 'spelen'.
D'r zitten andere tuinen gelijk naast dus ze kunnen overal heen.
Bij ons is de weg geen gevaar, omdat ze dus achter lopen en daar zit geen weg, dan moet je er echt via de voorkant uit.

Ik vind het juist veel lekkerder als katten naar buiten kunnen, dan hebben ze toch lekker de vrijheid
'T word wat lastiger als je in een huis zonder tuin woont of erg hoog ofzo..
Maarja

nadeel is dat er ook een kat bij ons loopt die onze katten aanvalt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:30

cissy, jouw post had de mijne kunnen zijn.
ik heb trouwens helemaal geen planten in huis
op het bakje met kattengras na dan

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:35

Cer schreef:
@ShannaY: Ik wil geen kinderen.

Buiten dat je een kind op lateren leeftijd wat kan uitleggen over auto's en gevaarlijke dingen.
En NEE een kleuter zou ik idd niet onbeheerd over straat laten zwalken.... jij wel
wat een non-argument zeg....

DAt is de 2e keer dat ze dat zelfde domme zegt.

Kinderen bescherm je als ze heel klein zijn ook wel degelijk tegen het verkeer totdat ze de leeftijd krijgen dat ze de gevaren gaan zien.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:41

crossmonster schreef:
wat die opmerking verder betrefd, de houders van raskatten , die zich ook verdiepen in het ras, zijn al doende te weten gekomen dat de gevaren voor een raskat buiten wel degelijk groter zijn als bij een htk.
en iemand die zich erin verdiept heeft weet ook meer van de gevaarlijke kattenziektes die er rondwaren.

Wat zijn die gevaren dan? Buiten diefstal dan. Ik ben ervan overtuigd dat katten ook een betere weerstand opbouwen als ze regelmatig buiten komen. Virussen kunnen ook door bezoek (of door jezelf) mee naar huis gebracht worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:43

Desiree schreef:
DAt is de 2e keer dat ze dat zelfde domme zegt.

Kinderen bescherm je als ze heel klein zijn ook wel degelijk tegen het verkeer totdat ze de leeftijd krijgen dat ze de gevaren gaan zien.

Even heel eerlijk? Vind het prima dat je zo'n dierenvriend bent hoor, maar het lijkt net of je niet normaal sociaal kunt communiceren met mensen? Dit soort opmerkingen maken een topic heel anders dan hij normaal zou moeten zijn.

Waarom zou je een kat dusdanig moet isoleren omdat jij bang bent voor iets? Dan ben je niet realistisch bezig.

Ik heb een broertje van 3, die weet dondersgoed dat auto's gevaarlijk zijn, maar als een kind zo opgewonden is van het spelen, rent hij er zo voor hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:44

JIj bent hier degene die niet normaal kan communiceren. Je vergelijkt appels met peren.

PrideDignity schreef:
nadeel is dat er ook een kat bij ons loopt die onze katten aanvalt

Daar zouden jouw katten geen last van hebben als je er voor zorgde dat zij op jouw terrein bleven en de eigenaar van die andere kat ervoor zorgde dat zijn kat niet van zijn terrein af kon.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:46

@ShannaY: Dat over communiceren, dat vind ik ook van jou... dus sja.

Je opmerking:
Citaat:
Waarom zou je een kat dusdanig moet isoleren omdat jij bang bent voor iets? Dan ben je niet realistisch bezig.

gaat echt nergens over...
Ik weet niet eens hoe ik em moet weerleggen, zo suf vind ik het.

En je kan katten niet vergelijken met kinderen.. ja, met heel jonge kinderen. Vandaar mijn opmerking 'laat jij kleuters onbeheerd over straat zwalken?'.
Ik mag toch aannemen van niet?

Je bent juist heel realistisch bezig als je het gevaar kunt inschatten, en probeert je dier daartegen te beschermen....

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:46

ShannaY schreef:
Ik heb een broertje van 3, die weet dondersgoed dat auto's gevaarlijk zijn, maar als een kind zo opgewonden is van het spelen, rent hij er zo voor hoor!

Dan laat je die dus niet onbeschermd en alleen in het verkeer achter neem ik aan maar alleen onder begeleiding naar buiten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:49

@ShannaY: Dus jij laat je broertje onder een auto rennen
Ik snap hier werkelijk waar even helemaal niets van...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:52

Citaat:
Wat ik een beetje mis in dit topic is de reden waarom dat de katten als ze in huis worden gehouden helemaal gek worden en graag naar buiten willen.

Die van mij gaat dan binnen pissen (en niet alleen op de kattebak )

Ik ben niet tegen binnenpoezen ofzo.

Zolang iedereen de katten goed te verzorgt - dat is het belangrijkste!
(binnen of binnen en buiten of buiten )

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:56

en als je nou aan een verschrikkelijk drukke weg woont... kat springt over het hekje en hij is letterlijk dood...
Ik woon aan een 80 km weg waar door personen auto's 9 van de 10 keer dik 120 gereden worden (weg zelf staat dit toe en er word nooit gecontroleerd op snelheid)
Betekend dit dat ik geen kat kan/mag hebben omdat ik mijn beestje er van zou willen behoeden dat hij of zij onder een auto komt...

Ook de kids mogen niet buiten het hek komen puur omdat er al eens een kind aangereden is...

9 van de 10 katten die mijn vriend daar heeft gehad zijn over reden... en die ene is overleden door een een of andere ziekte...
sinds zijn nu exvrouw de katten binnenhield is er niet eentje meer overleden door een ziekte of auto...
Allemaal (en dat waren er nogal wat) zijn overleden door een natuurlijke dood...

kortom ik zou geen katten kunnen hebben omdat ze bij mij absoluut niet buiten kunnen komen?
Hoe zit dat dan met die konijntjes die sommigen van jullie in het profiel hebben staan? mogen die wel in een (veel te klein) hok zitten zonder vriendjes... en een eenzaam bestaan leven? zonder natuurlijke dingen om te doen?
zoals holen graven de beentjes strekken en overal aan knagen?

is dikke onzin wat hier gemeld word tuurlijk heeft een kat een perfect leven als hij of zij alleen maar binnen zitten... een frisse neus kan ook door een openraam gehaald worden met hor ervoor...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:58

Moet ik hier nou ook nog nederlands gaan geven? Ik heb ten alle tijde een normale toon, dat zie ik bij jullie twee niet terug. Maakt niet uit.. sommige mensen vinden communiceren gewoon moeilijk.

Nee, mijn broertje wordt ten alle tijden in de gaten gehouden, heb je zelf kinderen? Heb je zelf weleens in de gaten gehad hoe snel een kind kan zijn? Denk asjeblieft eens realistisch na en maak niet van die domme opmerkingen als "dan laat jij je broertje zijn gang gaan" nee tuurlijk niet. Poeh, hoe leg ik zoiets nu normaal uit, als je elke keer van die domme opmerkingen terug krijgt?

"Gevaar is overal"

Misschien is het zo duidelijk?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:00

@ShannaY: wil je niet zo denigrerend doen? Ik ben ook beleefd tegen jou geweest...

Ik heb geen kinderen, die wil ik niet (heb je al een keer gevraagd).

Je geeft zelf aan dat je op je broertje let. Heb je al es geprobeert op een kat te letten die buiten loopt, ik wil niet veel zeggen, maar die zijn iets sneller dan je broertje waarschijnlijk.

Dus door katten op gevaarlijke plaatsen binnen te houden, wordt er goed op gelete dat ze onder andere niet onder een auto komen.
Hetzelfde dus als bij je broertje gebeurt.
Lijkt mij alleen maar verstandig.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:02

Bengel schreef:
Citaat:
is dikke onzin wat hier gemeld word tuurlijk heeft een kat een perfect leven als hij of zij alleen maar binnen zitten... een frisse neus kan ook door een openraam gehaald worden met hor ervoor...

Wat een enorme onzin!!!
Zeg je dat ook tegen je paard? Ja, weidegang hebben we niet, maar je mag wel af en toe naar buiten kijken?

Waarom leren mensen hun katten niet gewoon dat auto's eng zijn?
hebben wij ook gedaan, niks aan de hand.......

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:03

ShannaY schreef:

Even heel eerlijk? Vind het prima dat je zo'n dierenvriend bent hoor, maar het lijkt net of je niet normaal sociaal kunt communiceren met mensen? Dit soort opmerkingen maken een topic heel anders dan hij normaal zou moeten zijn.

ShannaY schreef:

Moet ik hier nou ook nog nederlands gaan geven? Ik heb ten alle tijde een normale toon, dat zie ik bij jullie twee niet terug. Maakt niet uit.. sommige mensen vinden communiceren gewoon moeilijk.

Nee, mijn broertje wordt ten alle tijden in de gaten gehouden, heb je zelf kinderen? Heb je zelf weleens in de gaten gehad hoe snel een kind kan zijn? Denk asjeblieft eens realistisch na en maak niet van die domme opmerkingen als "dan laat jij je broertje zijn gang gaan" nee tuurlijk niet. Poeh, hoe leg ik zoiets nu normaal uit, als je elke keer van die domme opmerkingen terug krijgt?

"Gevaar is overal"

Misschien is het zo duidelijk?

Maar je katten laat je buiten aan hun lot over.

en verder is het wel duidelijk wie hier zich zo netjes gedraagt t.o.v. anderen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-02-06 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt