[Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: [Volg] Welkom Ravi, van pup tot hulphond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 22:22

Jeetje waar is dat schattige kleine pupje gebleven. Wat is hij groot al. Mooie halsband valt goed op! :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 22:29

Poeh zeg, ik kan allerlei ruim volwassen honden uit mijn wijk zo aanwijzen die die dingen echt niet kunnen, Ravi is echt een kanjer! En jij ook, want traint hem :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 22:41

xoranlover schreef:
Jeetje waar is dat schattige kleine pupje gebleven. Wat is hij groot al. Mooie halsband valt goed op! :)

Jij ook gefeliciteerd met je verjaardag Y)(^)

Ja he, het is nu echt een slungelige puber en helaas geen echt schattige puppy meer. De tijd gaat zo snel!

Dankjewel, deze halsband heeft allemaal kleurtjes en zelfs een regenboog stand haha. Ik ben er heel blij mee, want hij is weer op te laden als de accu / batterij leeg is. En met een volle batterij doe ik best lang. Is heel fijn zo in het donker.

Haha Telpeva, dankjewel voor het compliment <3
Hij is ook wel ondeugend hoor, maar altijd vrolijk en zo sociaal <3
Vanmiddag besloot hij in het losloopgebied dat een groepje wandelaars wel heel gezellig waren dus rende hij daarheen.
Gelukkig sprong hij deze keer niet op en daarna kwam hij weer heel vrolijk naar mij terug :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 22:48

Dank je. Ja gaat echt hard. Hij is wel echt een geweldige hond als ik jou verhalen zo lees.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 09:10

Ik ben helemaal vergeten te vertellen over de groepstraining vorige week zondag.
Die ging goed! Er zijn 2 honden bij reactief zijn waarvan 1 echt veel blaft ( dat is een Franse Bulldog, zo’n kleine keffer) precies het formaat waar Ravi normaal gesproken zo bangig op reageert dus perfect om te leren dat er niks gebeurt als wij samen wandelen en de blaffer gaat niet weg, die is er ook nog steeds maar Ravi leert dat hij hem niks doet en negeert het blaffen al.

Gisteravond schrok ik mezelf echt het apezuur, want in onze flat woont (helaas) ook een kleine rot keffer, nog kleiner dan die Franse Bulldog en dat mormel wordt niet opgevoed en blaft constant naar alles. En die kwam dus opeens de hoek om, vlak voor de neus van Ravi en mij. Ik sprong zowat de lucht in, maar Ravi keek en keek toen naar mij en gelukkig kon ik snel schakelen en goedzo vent zeggen en een snoepje erin. Eenmaal binnen begon ik helemaal te shaken, maar Ravi had het fantastisch gedaan *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 10:33

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:07

Gefeliciteerd met 8 maanden! :D

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:41

Wat een mooie vorderingen! Fijn dat hij steun bij jou zocht toen je die keffer tegen kwam.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:04

Ineke2 schreef:
Vandaag is Ravi precies 8 maanden oud <3

Filmpje van gisteren
https://youtu.be/yt02-lYV_ys

Hij zit zo stil, en dan vol gas wanneer het mag <3 wat een gehoorzame schat!

Gefeliciteerd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 18:14

Haha ja, ik vind het vooral heel knap van hem dat hij vanaf afstand ging zitten en op zijn plek bleef. Was de eerste keer dat ik dat zo vroeg.

@Pimmetje wij steunden elkaar, dat was heel fijn.

Bedankt voor de felicitaties *\o/*

Ravi was vandaag een boefje. Ik had een vanmorgen een vuilniszak nog niet helemaal vol nog even neergezet in de keuken.
Ravi had daar de lege yoghurtbak uitgehaald ( echt alleen die :') ) en die verder leeg gelikt en was begonnen met de bak te slopen toen ik hem betrapte :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 09:31

Ik ben weer trots op Ravi en een klein beetje op mezelf.

Afgelopen weekend zou eigenlijk mijn trainer weer langskomen, maar die was ziek dus ze vroeg mij waar ze mij op afstand eventueel mee kon helpen.
Ik gaf aan dat Ravi zijn “ plaats” in huis wel kende, ( is groot hondenkussen naast zijn bench) maar zich niet van een afstandje liet sturen en ook verbrak hij “blijf” als hij het zat was. Dit was overigens ook wel na 5 of 10 seconden, terwijl hij echt wel wist dat het niet de bedoeling was.

Ik heb daarvoor een tip gekregen, dat ging ik toepassen. Rampzalig haha…Het leek alsof hij compleet vergeten was wat hij daardoor had geleerd en zijn ADHD brein kreeg de overhand.

Wel alle dagen een paar keer per dag een aantal minuten geoefend. Thuis, maar ook buiten zoals jullie op het filmpje hierboven hebben kunnen zien.

De tip van de trainer heb ik eigenwijs even naast mij neergelegd, want Ravi zijn focus is dan niet meer op mij en dat werkt voor ons ( op dit moment in elk geval) niet.

Vanmorgen na het uitlaten kreeg hij eten (en water uiteraard). Daarna gingen we even kroelen samen. Toen ging ik naar de keuken, handen wassen en mijn ontbijt klaarmaken.
Ik wil niet dat Ravi daarbij in de weg loopt en al helemaal niet dat hij op “ ik eet haar ontbijt ook maar op “ afstand is ( :D ). Eerder ging hij in de bench met deurtje dicht. Was hij het niet altijd mee eens, maar dat is dan heel jammer voor hem. Als ik klaar was met mijn ontbijt ging de bench weer open.

Nu stuurde ik hem naar zijn plaats. Ik moet daarbij nog wel staan, blijkbaar maakt dat meer indruk qua lichaamstaal. Ik zei heel duidelijk, Ravi plaats en wees naar zijn kussen.
Hij maakte een kleine omweg en sprong op de bank, dat negeerde ik, want ik zag hem denken, hij ging meteen weer van de bank af en de rest van de weg ( toch een paar meter :') achteruit naar zijn plaats.
Dat heb ik beloond met stem. ( maar wel op normale toon, want anders komt hij er meteen weer vanaf )

Ik heb er geen “blijf” bij gezegd en tijdens het klaarmaken van mijn ontbijt wachtte ik af wat hij zou gaan doen.

Toen ik mij omdraaide met mijn ontbijt zag ik dat hij rustig was gaan liggen. Precies het gedrag wat ik heel graag wil zien, dus ik zette mijn ontbijt weer even terug op het aanrecht en pakte iets te knagen voor Ravi wat hij héél lekker vindt en gaf hem dat.

Hij lekker knagen en ik rustig ontbijten *\o/*

Ravi had het sneller op als dat ik mijn ontbijt op had, maar bleef keurig liggen.
Ook toen ik opstond en alles weer naar de keuken toe bracht.

Daarna gaf ik het commando “vrij” en dat betekent dat hij de eerdere opdracht mag vergeten en mag doen wat hij wil.
Dus hij kwam als een blij ei een knuffel halen :D

En ik heb hem dolenthousiast geknuffeld hoor, want het kwartje is denk ik gevallen en zijn groei daarin is zo leuk om te merken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:28

Wauw!! Wat een sprong vooruit zeg!!

Het kost jou ook onwijs energie het trainen van je hond, maar wat doe je het goed zeg!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:16

Dankjewel :D

Over het filmpje waar hij op afstand gaat zitten, op zijn plaats blijft en op commando naar mij toe komt zei mijn trainer heel enthousiast “ wauw wat goed, dit is GG3 niveau “

Geen idee wat dat is dus ik ging dat opzoeken en het blijkt dat het 1 van de onderdelen van de gehoorzaamheidstraining op het hoogste niveau is. Toch wel heel knap van mijn puber <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 21:49

Ravi mocht weer ravotten op zijn lievelingsplek. Hij is heel rustig in de auto, tót we vlakbij deze plek komen, dan wordt hij onrustig van blijdschap.

Jullie mogen weer een beetje meegenieten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soms krijg je ook dit, als Ravi afgeleid is door een andere hond :')
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:24

Haha, die laatste foto :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 23:04

Vandaag een fotoshoot gehad en alvast 1 foto gekregen. <3

Ravi was vandaag heel druk en chaotisch. Het weer werkte daar ook niet echt in mee. Toch heeft de fotograaf alvast zo’n mooi moment weten vast te leggen. @ fotograaf Tukkerpictures

Afbeelding

Daarnaast vanmorgen ook weer honden groepstraining gehad en vandaag was het onderwerp impuls controle.
Nou dat was grappig in dit bizar slechte weer :')

Ik moet zeggen dat Ravi zich tijdens de les best goed gedroeg. Hij kreeg nog een extra uitdaging, want tijdens een wachtmoment kwam er vlak voor hem een duif die lande en ging voor zijn neus heen en weer lopen. Tja blijf dan nog maar eens zitten als jachthond :')
Hij deed dat verbazingwekkend goed. Hij hield de duif scherp in de gaten, maar bleef keurig zitten.

Maar er waren ook momenten dat meer aanwezig was dan anders tijdens een training. Zo blafte hij ook een keer en 1x sprong hij heel hoog op ( maar dan niet tegen mij aan, gewoon recht omhoog :o? )
Dat heb ik overigens compleet genegeerd, gewoon alsof dat nooit gebeurd is.
Het bleef dan ook bij die ene keer, want tja het levert niks op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:48

Mag ik wat vragen?

Soms zie ik dat je gaat wandelen naar water enzo. Is dit dan vrije tijd voor Ravi?
En hoe deel je zoiets correct in?
Kan mij voorstellen dat een hulphond niet 24/7 aan kan staan en ook rust of eigen ontlading nodig heeft ( en dan bedoel ik geen bench rust)

Hoe ga je hiermee om?

Ik zie namelijk altijd een onwijs blije Ravi <3 dus je moet wel een ontzettend fijn patroon hebben in zijn leven <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 14:18

Natuurlijk mag je dat vragen, dankjewel voor het compliment, daar ben ik heel blij mee.
Ik schrijf later wanneer ik daar tijd voor heb een uitgebreid antwoord, want dat is niet in 2 zinnen geschreven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 23:28

Jolliegirl schreef:
Mag ik wat vragen?

Soms zie ik dat je gaat wandelen naar water enzo. Is dit dan vrije tijd voor Ravi?
En hoe deel je zoiets correct in?
Kan mij voorstellen dat een hulphond niet 24/7 aan kan staan en ook rust of eigen ontlading nodig heeft ( en dan bedoel ik geen bench rust)

Hoe ga je hiermee om?

Ik zie namelijk altijd een onwijs blije Ravi <3 dus je moet wel een ontzettend fijn patroon hebben in zijn leven <3

Het welzijn van een hulphond is echt ontzettend belangrijk. Zodra er ook maar een teken is dat er iets niet helemaal in orde is of waarvoor ik twijfel dan overleg ik met mijn trainer en in het geval van medische zaken uiteraard met de dierenarts.

Om een hond goed in zijn vel te laten zitten zijn er een aantal basisregels nodig:
Goed eten, genoeg slapen, genoeg beweging, genoeg mentale uitdaging en een aantal grenzen waaraan de hond zich zal moeten houden omwille van jou en zijn veiligheid.

Dat laatste vraagt om training. Dit is zo voor iedere hond ongeacht of hij wordt opgeleid tot hulphond of niet.

Ravi is inderdaad een hele blije hond, omdat aan die voorwaarden wordt voldaan :)
Iedere dag wandelen wij minimaal 5x per dag waarvan inmiddels 2x minimaal een half uur, regelmatig al wat langer. Maar ik ben hier wel voorzichtig in nog, want al ziet hij er inmiddels niet meer echt uit als een pup, hij is nog steeds heel jong.

Die 2 langere wandelingen per dag is echt zijn ultieme vrije tijd, want dan mag hij los lekker rennen, spelen met andere honden en zwemmen als hij dat wilt en wij op een geschikte locatie zijn ( en in geval van zwemmen liefst niet als ik daarna nog een afspraak heb waarbij hij aanwezig is :') )
Dat wil trouwens niet zeggen dat hij alles maar mag, want ook dan roep ik hem weleens terug, lijn hem even aan of laat hem zitten en wachten etc... dus ook dan zit er wel spelenderwijs wat training in verwerkt.
Tijdens de kortere wandelingen zit meer training in verwerkt en thuis in huis leer ik alle nieuwe commando's aan. Dat is zo, omdat thuis veilig en prikkelarm is voor de hond. Als iets thuis goed gaat, gaan wij het commando en het gedrag wat wij daarbij willen zien ook buiten oefenen. Eerst met weinig afleiding en daarna met steeds meer kans op afleiding.

Ik probeer een soort van vaste dag structuur voor Ravi een mij aan te houden voor zover dat mogelijk is. Zo houd ik voor Ravi enigszins voorspelbaar wat we gaan doen op een aantal vaste momenten in de dag.
Dat zorgt voor duidelijkheid en veiligheid voor hem.
Hij krijgt zijn beweging, maar ook zijn rust. Een pup slaapt zo'n 18-20 uur per dag. In de nacht gaat hij nog in de bench, maar overdag niet. Tenzij hij daar zelf voor kiest.

Wanneer hij zijn dekje niet op heeft, is het zijn vrije tijd. Dat wil echter niet zeggen dat hij mij dan niet helpt als dat nodig zou zijn.

Is je vraag zo een beetje duidelijk beantwoord?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 18:16

Ik heb Ravi vanmiddag mee genomen naar de papiercontainer om een hele grote doos weg te kunnen doen.
Heb hem laten zitten en ben met het lijntje alleen aan het handvat vast, dus verder een losse lijn, de doos uit elkaar gaan scheuren en in stukken in de container gaan doen.

De container staat op een hele drukke parkeerplaats, aan een winkelcentrum. Dus heel erg veel afleiding / prikkels.

Ravi is de hele tijd keurig blijven zitten totdat ik klaar was en ik hem uiteraard met een snoepje en stem beloond heb. Ook tijdens de beloning bleef hij nog netjes zitten.

Met dat laatste heeft hij nog moeite, want eten = leven dus springt hij vast maar op naar de beloning toe.

Zo trots weer <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:20

Meer dan beantwoord!!
Wat ben jij een top baas! Jij denkt aan jezelf én de hond.

Wat fijn dat hij ook lekker mag spelen met andere honden..en wat knap dat hij dan het verschil weet tussen werk en vrije tijd, dat vergt training en consequent zijn van jou.

Want tijdens zijn werk kan hij niet ineens gaan rollebollen met een andere hond.

Superknap!

Is dit ook de reden waarom hulphonden niet geaaid mogen worden? Om die dunne lijn tussen werk en prive zegmaar gescheiden te houden?

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:31

Klinkt echt perfect zoals je het aanpakt. Ik blijf het heel bijzonder vinden dat je hem - ondanks je eigen ongemakken - zelf aan het opleiden bent. En hoe consequent je bent. Moet wel steeds een fantastisch gevoel geven als dingen lukken.
Dat het een blije hond is straalt van elke foto en elk filmpje af. Heel knap stel zijn jullie samen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 22:05

Jolliegirl schreef:
Is dit ook de reden waarom hulphonden niet geaaid mogen worden? Om die dunne lijn tussen werk en prive zegmaar gescheiden te houden?

Dankjewel :o
Ook Pimmetje heel lief dat jullie dat zeggen <3

Nee de reden dat hulphonden niet geaaid mogen worden is omdat het de hond afleidt van zijn werk.
Je kunt je vast wel voorstellen dat als een blindengeleidehond wordt afgeleid, het er voor kan zorgen dat zijn baasje ergens tegenaan loopt of iemand tegen hem opbotst of iets dergelijks.

Voor mij is het heel belangrijk dat Ravi niet wordt afgeleid tijdens zijn werk, omdat 1 van zijn taken is om te signaleren dat mijn spanning oploopt en hij aan mij duidelijk maakt dat ik rust moet gaan zoeken, doe ik dat niet of lukt dat niet om 1 of andere reden blijft hij strak bij mij, blokt mensen en oefent druk op mijn lichaam uit als een soort zwaartedeken en zo kalmeer ik weer.

Dit is 1 ding waarvoor dat geld, maar stel je daarnaast eens voor dat ik in een winkel loop en de hond word afgeleid en tja Ravi is een blij ei en gaat “ gezellig” rondspringen waardoor er artikelen op de grond vallen of hij laat mij vallen etc…

En ook buiten gewoon niet doen. Onbedoeld kun je een gevaarlijke situatie veroorzaken.

Als een hulphond zijn dekje niet op heeft, dan is hij niet herkenbaar als hulphond en mag je mét toestemming van zijn baasje de hond wel aaien.

Maar dit geldt voor iedere hond. Vraag gewoon altijd toestemming aan de eigenaar en accepteer een nee als het baasje nee zegt. Geen discussie, het baasje zegt niet zonder reden nee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 14:48

Ravi ging op ons rondje door de wijk ( inclusief een loslooppad) nooit de sloot in.
Vandaag wilde hij perse een stok hebben die langs de kant half in de sloot lag.
Het resultaat? Ravi viel in de sloot en heeft nú ontdekt dat hij daar ook het water in kan, want hij sprong er gewoon nogmaals in :x _O-

Ik moet over een kwartier weg naar een afspraak met Ravi :+
Hij is inmiddels handdoek droog. Gelukkig schijnt de zon zullen we maar zeggen he.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:37

En dan staat hij daar natuurlijk ingelukkig en heel trots op zichzelf naar je te kijken "baas, ikke knap?!" en is kwaad worden onmogelijk. Kan je er al om lachen of duurt dat nog even?