Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tijn8

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:03

haha, is niet zielig hoor! Nu zitten ze met al die hormonen waar ze niets mee kunnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 10:36

Ik weet het maar ik vind het wel spannend. Misschien stom, maar voor mijn gevoel ga ik 2 gezonde jongetjes (tijdelijk) ziek maken. Hopelijk gaat er niks mis.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:34

Muronia schreef:
Ik weet het maar ik vind het wel spannend. Misschien stom, maar voor mijn gevoel ga ik 2 gezonde jongetjes (tijdelijk) ziek maken. Hopelijk gaat er niks mis.

Altijd spannend, die van mij heeft er helemaal geen last van gehad.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:02

Blijft altijd spannend, snap ik wel. Vraag wel specifiek om goede langwerkende pijnstilling want dat is in veeartspraktijken niet altijd standaard kwam ik ooit achter. En plan verder niet teveel op die dag zodat je de tijd hebt om ze in de gaten te houden. Tijdens de ingreep en het bijkomen uit verdoving zorgen dat ze niet helemaal plat liggen, keel altijd wat hoger houden. Mijn bokjes hingen vaak een beetje in zithouding tegen mij aan, vond DA fijn werken maar dat zal voor iedere DA anders zijn. Bij bijkomen kun je ze ook beetje stutten met stro of opgerolde deken zodat ze in borst-buikligging blijven. Geiten koelen ook snel af dus een dekentje bij de hand houden of warmtelamp is ook fijn. Komt goed hoor, voor je het weet hupsen ze weer rond!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 01:07

Dank je voor de tips Karina. Ik moest zorgen voor handdoeken en lauw water, maar zal ook nog even vragen naar de pijnstilling. Ik kan zelf niet bukken of hurken of op de grond zitten vanwege mijn rug (artrose), dus even nadenken hoe ik dat dan moet doen. Ik ben de hele dag thuis/in de buurt dus dat komt sowieso goed.

Het is een kleine ingreep, dat weet ik maar ik weet ook dat dat anders kan uitpakken dan van te voren bedacht. De castratie van 1 kater liep uit op een operatie omdat 1 balletje in de buik bleek te zitten. Mijn eigen galblaas-verwijdering kreeg grote complicaties waardoor ik er bijna niet meer was geweest. Dus ik neem kleine ingrepen ook echt wel serieus.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:45

Misschien samen met het bokje wat aan de beurt is op een strobaal zitten? Gewoon even samen met de DA bekijken wat handig is. Ik had ooit toen ik ook nog schapen had een DA bij een castratie van een ram en hij had een techniek dat ie ze zo half rechtop in een gekiepte kruiwagen deed zetten, ook nooit meer gezien later. Maar hij vond dat heel handig bij kleine herkauwers.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:09

Die van mij is liggend op een tafeltje gecastreerd.