Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:07

@superpony even voor mijn beeldvorming: je hebt het over de Bearded Collie neem ik aan?

Dat kunnen heel leuke gezinshonden zijn idd. Wat mij opvalt is dat daar geen brood aan te verdienen valt (over broodfok gesproken, daar zit geen BC tussen en op MP ook niet)
En ook dat je relatief gemakkelijk aan een pup komt via de rasvereniging.

Dit laatste baard mij wel zorgen.

De scheidingslijn tussen gewone fok en broodfok kan ook dun zijn.

Dan wordt er bijv wel aan veel voorwaarden gedaan, maar of het nou echt zo goed voor de moederhond is allemaal dat vraag ik mij oprecht af.

Ook zie ik dat veel rasfokkers meer dan 1 hond in hun bezit hebben en er zitten ook fokkers bij waar de honden grotendeels ook in kennels doorbrengen en dat er veel herplaatsing onderling is of dat de oudere fokhond later alsnog als gezinshond wordt aangeboden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:07

Avalanche schreef:
superpony schreef:
Hier wordt steeds naar rasverenigingen gewezen, maar daar zijn dus ook nadelen aan. Zeker voor mensen die gewoon een (nieuwe) lieve hond willen.
Rassen fokkers kunnen echt naar overkomen en het gevoel geven dat je een sollicitatie gesprek hebt. Deels heel goed, maar hoe je het went of keert, stoot je daarmee ook een grote groep mensen af.

Dat is ook het punt :) Als ik pups verkoop, wil ik dat ze naar mensen toegaan die enige handigheid (of het gevoel ervoor, iedereen moet een keer beginnen) hebben. Mensen die snappen wat een hond is, mensen die snappen dat een energieke hond niet genoeg heeft aan 3x per dag een blokje om.

Mensen die niet zo áchterlijk stom zijn om de hond op de flikker te geven als hij eindelijk komt. Mensen die tijd en energie in de hond willen steken.

Ik WIL die hele groep mensen graag afstoten.

Maar je quote nu alleen dit stukje.

Ik geef juist aan dat je ondanks die gesprekken helemaal niet 100% kan weten of je honden goed terecht komen. Toen wij een hond zochten, kregen wij meerdere keren een hond aangeboden die terug was gekomen.
En elke keer weer; die mensen leken zo goed, zo enthousiast etc etc. 2 heb ik ook echt wel hoog zitten als liefdevolle foksters.

Zelfde met paarden. Dan staat erbij; zoekt een sport huis. Ik ken genoeg mensen die daarna spijt hadden dat hun paard met 2jr al kapot gereden werd. De kopers waren zo leuk, lief en aardig en hadden veel plannen. Maar beest werd bij trainer x gepleurd en naar God gereden.
Als je verkoopt heb je niks meer te zeggen.

En als fokker ben je ook nog eens slecht als honden, katten of paarden terug komen of verknald worden, want het ligt nooit aan de eigenaar.

Toen ik trainde en die groep mechelaar liefhebbers bezig zag, werd ik gewoon misselijk en beroerd. De experts die serieus trainde en fokte en op andere mensen afzeikte, maar zelf hun hond als robot gebruikten.
Tja, dan zie ik mijn hond liever naar een onwetend, beginnend iemand gaan die met veel liefde en inzet zijn best zal doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:11

Evamarie schreef:
@superpony even voor mijn beeldvorming: je hebt het over de Bearded Collie neem ik aan?

Dat kunnen heel leuke gezinshonden zijn idd. Wat mij opvalt is dat daar geen brood aan te verdienen valt (over broodfok gesproken, daar zit geen BC tussen en op MP ook niet)

Dan wordt er bijv wel aan veel voorwaarden gedaan, maar of het nou echt zo goed voor de moederhond is allemaal dat vraag ik mij oprecht af.

Ook zie ik dat veel rasfokkers meer dan 1 hond in hun bezit hebben en er zitten ook fokkers bij waar de honden grotendeels ook in kennels doorbrengen en dat er veel herplaatsing onderling is of dat de oudere fokhond later alsnog als gezinshond wordt aangeboden.

Nee, de border collies. Daar zitten er best wel wat van om mp, vaak zonder stamboom en niet getest.

Toen ik ooit mijn eerste BC kocht, kwam ik bij een officiele fokker die 6 benches in huis had staan en de dieren buiten hun rondje om bijna de gehele dag daarin zaten.
De andere teven waren zgn loops en hun reuen moesten apart blijven. Ik was snel weg, maar vermoedde dat er nog meer ruimtes waren met hokken.

Maar daar werden dus hondjes met stamboon gefokt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:13

Evamarie schreef:

Bordercollie volgens mij, dat zijn drijvers.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:13

Is het slecht om meer dan 1 hond te hebben? Ik vind dat juist een plus voor een roedeldier.
Ik heb ook geen probleem met kennels als ze daarnaast ook in huis komen en gewoon uitgelaten worden en dingen mee worden gedaan. Veel liever als een bench.

Een bc is een border collie. Die zijn juist weer heel gevoelig voor verkeerde fokkers en verkeerde kopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:14

Deels mee eens. Onwetende mensen maken ook stinkende wonden, dat ze bijv niet snel genoeg weten in te grijpen als een dier wat bijzonders heeft of ziek is. Het is dus niet zo zwart-wit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:18

MyWishMax schreef:
Is het slecht om meer dan 1 hond te hebben? Ik vind dat juist een plus voor een roedeldier.
Ik heb ook geen probleem met kennels als ze daarnaast ook in huis komen en gewoon uitgelaten worden en dingen mee worden gedaan. Veel liever als een bench.

Een bc is een border collie. Die zijn juist weer heel gevoelig voor verkeerde fokkers en verkeerde kopers.

Mijn huisgenoot had een BC, zo intens hoog in energie. Een hele leuke huishond als je iedere dag uren ging wandelen met 'm.

Ik denk dat veel mensen zich verkijken op wat bepaalde rassen (uitzonderingen zijn er altijd) nodig hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:19

MyWishMax schreef:

Wij hebben 4 honden en dat is echt heel anders dan 1, 3 of 4 is zelfs weer heel anders dan 2.

Maar waar wij waren zat binnen alles in een bench en dat vind ik zelf echt niks. Wij hebben geen benches en ook nooit gebruikt. Maar als je het gebruikt, moet dat niet als makkelijk er vanaf zijn worden gebruikt. In mijn ogen dan.

Maar in een donkere schuur en geen contact vind ik echt een heel groot probleem. Op zich zou ik daar best een nest kunnen laten slapen als de teef daar haar rust vindt bijv. Maar ze moeten wel alles leren kennen. Vaak missen ze veel als ze in een schuur zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:20

@superpony dankje.

Dan is dat idd een voorbeeld waar ik ook op doel. Jouw verhaal neigt zelfs meer naar broodfok.

Een bordecollie zie ik echt als een werkhond dat uitdaging en enorm veel beweging nodig heeft.

Het nadeel van dit ras is dat ze heel mooi zijn. Veel mensen willen graag een mooie hond. Je ziet ook veel kruisingen border collie / stabij /labrador.

Heel geliefd als gezinshond maar vaak onvoldoende uitgedaagd/ aan het werk en opgevoed.

Anoniem

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:24

Om te reageren om je laatste post:

Uiteraard is in de schuur een probleem. Je ziet direct verschil aan de pup (huiselijke kring of kennel,schuur, afgezonderde omgeving)

Dat was met mijn kittens ook zo. Die waren heel veel in handen bij de vorige eigenaar. Echt een plus. Is ons huis vol met visite? Dan zit onze kat er gewoon gezellig tussen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:30

superpony schreef:
MyWishMax schreef:

Wij hebben 4 honden en dat is echt heel anders dan 1, 3 of 4 is zelfs weer heel anders dan 2.

Maar waar wij waren zat binnen alles in een bench en dat vind ik zelf echt niks. Wij hebben geen benches en ook nooit gebruikt. Maar als je het gebruikt, moet dat niet als makkelijk er vanaf zijn worden gebruikt. In mijn ogen dan.

Maar in een donkere schuur en geen contact vind ik echt een heel groot probleem. Op zich zou ik daar best een nest kunnen laten slapen als de teef daar haar rust vindt bijv. Maar ze moeten wel alles leren kennen. Vaak missen ze veel als ze in een schuur zitten.

Met je eens hoor, maar evamarie heeft het over fokkers met meer dan 1 hond. Ik vind dat juist een plus, ook voor de puppen eigenlijk.

Mijn honden zijn geboren in de schuur :+ Die werd gebruikt als bijkeuken, verwarmd met werpkist erin. De volwassen honden zaten in kennels als fokster weg was en 's nachts. Maar kwamen elke dag in huis, net als de pups. Idd was het voor de teef een fijne rustige plek en als ze een nest hadden met goed weer stonden de deur naar de schuur en woning open en liepen ze door de tuin en het huis. Je merkt dus echt geen verschil met die pups of degene die alleen maar in huis hebben geleefd. Weer een stuk goede fokker of niet.
Hoe een kat of hond reageert op visite enzo is ook karakter. Niet alleen hoe ze de 1e weken opgegroeid zijn. Mijn katten waren allemaal in huis opgegroeid, de ene maakte dat ze weg kwam als het drukker werd in huis, de ander bleef slapen. Mjjn herplaatshond uit de broodfok klom op schoot terwijl die dus de vreselijkste eerste weken en daarna 2 jaar heeft gehad. De pups uit die schuur met dezelfde wijze van opgroeien verschillen ook enorm. De ene heeft niks met mensen en zal dus buiten of afgezonderd gaan liggen. De andere vond mensen niet boeiend maar bleef weer in de buurt.

Ik hoef geen fokker die pups meeneemt naar 100 dingen en er van alles mee doet. Moederhond laten opvoeden en dus erbij laten de volledige aantal weken, laten wennen aan van alles in huis en misschien aan een bench of riempje. En natuurlijk de da.
Maar met ze allen ergens naartoe, nee dank je. Ik heb daar ook het voordeel niet van ingezien bij de verschillende nesten en rassen waar ik geholpen heb.

Ik heb wel een bench gebruikt, met puppyren eromheen zodat ze wel ruimte hadden. Wilde ik niet, was toch nodig met het type honden dat ik had. En benches in de auto. Maar ik had het geluk nooit lang weg te zijn, dus ze hoefden er niet lang alleen in te zitten. De oudste is met een jaar naar buiten gegaan omdat hij echt te groot was voor bench vond ik en niet los kon lopen ivm slopen. Kennel heeft hij altijd erg prettig gevonden, bench in de auto ook. In huis niet, vandaar ren eromheen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-04-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:32

Evamarie schreef:
@superpony dankje.

Dan is dat idd een voorbeeld waar ik ook op doel. Jouw verhaal neigt zelfs meer naar broodfok.

Een bordecollie zie ik echt als een werkhond dat uitdaging en enorm veel beweging nodig heeft.

Het nadeel van dit ras is dat ze heel mooi zijn. Veel mensen willen graag een mooie hond. Je ziet ook veel kruisingen border collie / stabij /labrador.

Heel geliefd als gezinshond maar vaak onvoldoende uitgedaagd/ aan het werk en opgevoed.

Ja, maar die kregen dus wel een stamboom mee.......Ik was zo weer weg, want ik schrok een beetje van de situatie en dat was nog een beetje voor het internet tijdperk.

Ik ben het deels met je eens. Genoeg mensen die ook echt problemen hebben met hun labrador. En hoe vaak ik die niet tegen kom buiten met overgewicht........
Mensen denken vaak dat ze een sullige hond hebben, want ideale huis/gezins hond, dus hoef er niks mee en is altijd lief en braaf.....

De BC krijgt die slechte naam door de verkeerde kopers. Ik vind een BC juist ideaal. Ze leren snel en zijn heel gericht op de baas. Ik vind het allemaal voordelen hebben.
Maar van jongs af aan moet je rust pakken er wel een beetje in "trainen" en ze niet over de zeik laten gaan.

Dat past niet iedereen inderdaad, maar dat is met meer honden zo.

Mijn moeder had altijd poedels en toen vooral als schattige schoothond. De eerste was wat pittig, was een middenslag en de 2e toen ik jong was, was een dwergpoedel en een ideaal gezins, schoot hondje. Mijn moeder had geen idee van de behoefte van een poedel en kocht op uiterlijk.

Ze heeft daarna meerdere hondjes gehad en toen haar hondje overleed, heb ik vorig jaar een kleine herplaatser gezocht, maar wel heel erg gekeken naar wat er in zat. Haar hondje is ontzettend lief en makkelijk. Maar nu bij ons ook een echt erf hondje geworden die ook een stuk stoerder is opeens :) Maar van alle 4 het kleinst, maar grootste hart.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:32

Ik zie het juist als een pluspunt als een fokker een soort sollicitatiegesprek houdt voor je van die fokker op de lijst komt voor een pup. En onderwerp mensen ook aan veel vragen als ze bij ons komen. Mijn eerste vragen zijn altijd waarom dit ras en of ze weten wat het oorspronkelijke gebruiksdoel is. Ik wil een pup verkopen aan mensen die weten wat voor soort hond ze in huis halen qua karakter en die dus weten wat een hond nodig heeft om op te groeien tot een fijne stabiele hond die een fijn leven heeft.
Mensen die zo’n gesprek niet aan willen gaan, die gaan maar naar een andere fokker.

Wij hebben ook meerdere honden die gewoon bij ons in huis leven en onderdeel zijn van het gezin. We hebben wel twee benches in huis staan. Daar zitten de twee jongste honden in als ik van huis ben, want als die twee samen los lopen zonder toezicht gaan ze samen kattenkwaad uithalen. Maar die benches staan gewoon in de woonkamer bij de kachel. En alle honden gaan er regelmatig zelf in liggen als de deurtjes open staan. Ze vinden het allemaal een fijn en rustig plekje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:36

MyWishMax schreef:
Met je eens hoor, maar evamarie heeft het over fokkers met meer dan 1 hond. Ik vind dat juist een plus, ook voor de puppen eigenlijk.

Mijn honden zijn geboren in de schuur :+ Die werd gebruikt als bijkeuken, verwarmd met werpkist erin. De volwassen honden zaten in kennels als fokster weg was en 's nachts. Maar kwamen elke dag in huis, net als de pups. Idd was het voor de teef een fijne rustige plek en als ze een nest hadden met goed weer stonden de deur naar de schuur en woning open en liepen ze door de tuin en het huis. Je merkt dus echt geen verschil met die pups of degene die alleen maar in huis hebben geleefd.

Ik hoef geen fokker die pups meeneemt naar 100 dingen en er van alles mee doet. Moederhond laten opvoeden en dus erbij laten de volledige aantal weken, laten wennen aan van alles in huis en misschien aan een bench of riempje. En natuurlijk de da.
Maar met ze allen ergens naartoe, nee dank je. Ik heb daar ook het voordeel niet van ingezien bij de verschillende nesten en rassen waar ik geholpen heb.

Ik heb wel een bench gebruikt, met puppyren eromheen zodat ze wel ruimte hadden. Wilde ik niet, was toch nodig met het type honden dat ik had. En benches in de auto. Maar ik had het geluk nooit lang weg te zijn, dus ze hoefden er niet lang alleen in te zitten. De oudste is met een jaar naar buiten gegaan omdat hij echt te groot was voor bench vond ik en niet los kon lopen ivm slopen. Kennel heeft hij altijd erg prettig gevonden, bench in de auto ook. In huis niet, vandaar ren eromheen.

Maar elke thuissituatie is ook weer anders.

En voor het ene ras is het net iets belangrijker wat men er wel of niet mee doet als met het andere ras.

Ik vind het niet erg als ze dingen doen, ALS het op de goede manier gebeurt.

Maar heb bewust nog 1 keer een veulen gefokt, omdat ik vind dat er teveel mis gaat met fokken en opfokken. Als ik wat wilde kopen liep ik toch tegen teveel dingen aan en heb de goede merrie, dus gedaan en veel mazzel gehad.

Dat is overigens ook een ding; Ik zie mensen om me heen echt 0,0 hun best doen en dan gaat echt alles goed. En mensen die onwijs hun best doen, veel energie, tijd en geld erin steken en altijd pech hebben.
Je moet ook echt een beetje geluk hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:37

Eens superpony! Had hem nog aangevuld kn een edit. Maar helemaal met je eens.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-04-23 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:37

Maar als jij een Pomeriaan wil, liefst gisteren dan vandaag, dan ga je niet op zoek naar een serieuze fokker maar rijd je even door naar fokkers met namen als Puppyhouse waar ze dan precies hebben wat jij zoekt en geen lastige vragen stellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:38

Ik krijg altijd een beetje stekels dat marktplaats de schuld krijgt.
Je zal toch als koper en verkoper met elkaar in contact moeten komen?
Marktplaats ansich = niet per definitie slecht.
Een slechte fokker kan net zo goed via een website slechte beesten verkopen.
Dus hoe zien mensen dat voor zich als er geen kanaal meer is om met elkaar in contact te komen?
Die mensen willen vaak wel een dier maar dierenhandel is zielig (ik heb het niet over slechte verzorging).

Veel mensen vinden broodfok al als je er aan verdient.
Ik vind broodfok = je overschrijdt het aantal toegestane nesten.
Verzuimd goed voer en goede medische kosten te verlenen aan het dier.
Dus je bezuinigd op geld in het nadeel op het dier. En dat kan ook met 1 hond of kat in huis!
Genoeg plekken waar een zogenaamde hobbyist zn dieren vol propt en er niet goed voor zorgt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:02

Evamarie schreef:
Om te reageren om je laatste post:

Uiteraard is in de schuur een probleem. Je ziet direct verschil aan de pup (huiselijke kring of kennel,schuur, afgezonderde omgeving)

Dat was met mijn kittens ook zo. Die waren heel veel in handen bij de vorige eigenaar. Echt een plus. Is ons huis vol met visite? Dan zit onze kat er gewoon gezellig tussen.

Maar in een schuur is niet per definitie slecht, voor sommige rassen zelfs hartstikke noodzakelijk. Alles valt of staat met het doel van de hond. Mijn SC moet je niet in een schuur geboren laten worden, die overleven dat niet op ego. Maar er zijn wel degelijk rassen waarbij het noodzakelijk is en waarbij zo min mogelijk menselijk binden gewenst is. Die fokkers doen dan precies wat bij het ras gewenst is maar worden door driekwart van het ontwetend volk wordt gevierendeeld.

--

Ik heb voor mijn BC's ook hele strenge voorwaarden voor toekomstige baasjes. Negen van de tien mensen moet ik teleurstellen om uitlopende redenen die ze zelf vaak niet willen begrijpen. Maar juist daarom ben ik zo streng, ik wil de puppen liever niet terug zien. Dus ik WIL en MOET streng selecteren. Dat je soms een vergissing maakt kan gebeuren, heel vervelend maar dat is meer de uitzondering dan de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:12

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:17

Evamarie schreef:
Hierbij deel ik een stukje waarin je onderaan kunt zien dat de PVVD als standpunt aantipt tegen de fok van (ras)dieren te zijn.

https://www.partijvoordedieren.nl/vrage ... ndenhandel

Brand maar los:

Wat vinden jullie hiervan?

Dat ligt genuanceerder, weet niet of je het hele standpunt hebt gelezen?

"De gezondheid en het welzijn van dieren moeten voorop staan in de rasdierfokkerij. Daarom moet het verbod op het fokken op ongezonde uiterlijke kenmerken en op inteelt strikt gehandhaafd worden. Toch wordt er op de fokkerij van gezelschapsdieren niet of nauwelijks toezicht gehouden door de overheid. Alleen bedrijfsmatige fokkers van honden en katten zijn verplicht zich te laten registreren, de rest heeft op dit moment vrij spel. Iedereen die daar brood in ziet kan dieren fokken voor de huisdierenhandel, zonder specifieke voorschriften voor het dierenwelzijn.

De Partij voor de Dieren wil dat fokkers en handelaren moeten beschikken over een vergunning voordat zij dieren mogen fokken of verkopen. Voor die vergunning moeten strenge welzijnsvoorschriften gelden. Zo mogen jonge dieren pas van hun moeder worden gescheiden wanneer zij daar fysiek en sociaal aan toe zijn, en moeten huisvesting en verzorging voorzien in de natuurlijke behoefte van het dier. Selectieve fokkerij en inteelt moeten worden aangepakt en het aantal nesten dat een vrouwtje mag krijgen moet worden beperkt. Een welzijnskeurmerk moet de tegenhanger worden van de stamboom.

Daarnaast moet er een sluitende identificatie en registratie voor alle dieren komen. Op dit moment is er alleen een identificatie- en registratieplicht voor honden van kracht."

Anoniem

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:21

@baileymix klopt, dat komt naar voren zodra je dat standpunt aanklikt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:27

Evamarie schreef:

Haha ja toch belangrijk om te verduidelijken, voor je het weet gaat op Bokt weer wat rond als "PvdD haat puppy's!!" *D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:33

superpony schreef:
Maar elke thuissituatie is ook weer anders.

En voor het ene ras is het net iets belangrijker wat men er wel of niet mee doet als met het andere ras.

Ik vind het niet erg als ze dingen doen, ALS het op de goede manier gebeurt.

Maar heb bewust nog 1 keer een veulen gefokt, omdat ik vind dat er teveel mis gaat met fokken en opfokken. Als ik wat wilde kopen liep ik toch tegen teveel dingen aan en heb de goede merrie, dus gedaan en veel mazzel gehad.

Dat is overigens ook een ding; Ik zie mensen om me heen echt 0,0 hun best doen en dan gaat echt alles goed. En mensen die onwijs hun best doen, veel energie, tijd en geld erin steken en altijd pech hebben.
Je moet ook echt een beetje geluk hebben.

Is het ook niet zo dat als je bewuster bezig bent, veel tijd energie en geld er in steekt, dat problematiek ook eerder boven water komt?

Als je niet test, weet je niet of een dier wat mankeert. Is dat geluk hebben of is dat je kop in het zand steken?
Test je wel (bijvoorbeeld HCM/PKD echo’s bij katten) dan heb je eerder kans dat je afwijkingen tegen komt.

Vorige week belt een voormalig bijrijder mij ‘s avonds laat op dat de bevalling van haar kat helemaal mis gaat. Ik weet dat zij (voor mij) in de categorie “prut fokker” vallen, maar er is mogelijk een kat in nood, dus ik sjees er heen. Er zit een kitten vast dat ik er uit weet te krijgen, duidelijk een week of 2 daarvoor al overleden in de baarmoeder. Het kitten dat daarna komt is volgroeid maar dood, gelukkig leven de daarop volgende twee kittens wel (waarschijnlijk uit de andere baarmoederhoorn). In het gesprek blijkt de vorige keer de poes ook al dode kittens te hebben gehad, dus waarschijnlijk een infectie in de baarmoeder, als ik zeg dat ze de poes goed in de gaten moeten houden en het mijn advies is om die de volgende dag mee naar de DA te nemen en zo snel mogelijk op de antibiotica te zetten, dan zie ik al wazige blikken. Dat gaat dus niet gebeuren.

De moederpoes heeft geen aandacht voor haar levende kittens, dus ik vraag om een snuggle safe of kruik, ze komen met een metalen fles aan, veel te gevaarlijk voor pasgeboren kittens, maar we moeten het ermee doen, dus ik borg de fles zo dat die niet over de kittens kan gaan rollen.
Ze hebben gelukkig nog een pot melk en ik maak een flesje klaar, schrijf het schema op waarop ze moeten flessen en weer wazige blikken, moet dat echt zo vaak? Uiteindelijk ga ik midden in de nacht naar huis met een slecht gevoel. De bevalling is “gelukt” en nu begint de ellende. Ze appt me de volgende dag dat het niet goed gaat me één van de kittens, op mijn vraag of ze al met moeder en kittens bij de dierenarts is geweest blijft het stil. Die avond een appje dat een kitten is overleden en een paar dagen later bericht dat moederpoes een spoed sterilisatie nodig had (baarmoeder vol pus) maar gelukkig was de andere kat inmiddels ook bevallen en kon het overgebleven kitten daarbij. Of ik nog aanvragen heb voor herplaats poezen, want ja, de geholpen poes moet wel weg.

Over een paar weken zitten daar een paar onwetende kittenkopers op de bank en die kiezen dat kitten uit. Niet wetende dat het uit een geïnfecteerde baarmoeder komt en er een verhoogd risico is dat het kitten niet oud gaat worden.

Maar perfect gezin, kittens groeien in de woonkamer op en aan de oppervlakte lijkt het allemaal zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:36

BaileyMix schreef:
Evamarie schreef:

Haha ja toch belangrijk om te verduidelijken, voor je het weet gaat op Bokt weer wat rond als "PvdD haat puppy's!!" *D

Haha idd!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:37

Wat afschuwelijk zeg, Daphara...