Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:superpony schreef:Hier wordt steeds naar rasverenigingen gewezen, maar daar zijn dus ook nadelen aan. Zeker voor mensen die gewoon een (nieuwe) lieve hond willen.
Rassen fokkers kunnen echt naar overkomen en het gevoel geven dat je een sollicitatie gesprek hebt. Deels heel goed, maar hoe je het went of keert, stoot je daarmee ook een grote groep mensen af.
Dat is ook het puntAls ik pups verkoop, wil ik dat ze naar mensen toegaan die enige handigheid (of het gevoel ervoor, iedereen moet een keer beginnen) hebben. Mensen die snappen wat een hond is, mensen die snappen dat een energieke hond niet genoeg heeft aan 3x per dag een blokje om.
Mensen die niet zo áchterlijk stom zijn om de hond op de flikker te geven als hij eindelijk komt. Mensen die tijd en energie in de hond willen steken.
Ik WIL die hele groep mensen graag afstoten.
Evamarie schreef:@superpony even voor mijn beeldvorming: je hebt het over de Bearded Collie neem ik aan?
Dat kunnen heel leuke gezinshonden zijn idd. Wat mij opvalt is dat daar geen brood aan te verdienen valt (over broodfok gesproken, daar zit geen BC tussen en op MP ook niet)
En ook dat je relatief gemakkelijk aan een pup komt via de rasvereniging.
Dit laatste baard mij wel zorgen.
De scheidingslijn tussen gewone fok en broodfok kan ook dun zijn.
Dan wordt er bijv wel aan veel voorwaarden gedaan, maar of het nou echt zo goed voor de moederhond is allemaal dat vraag ik mij oprecht af.
Ook zie ik dat veel rasfokkers meer dan 1 hond in hun bezit hebben en er zitten ook fokkers bij waar de honden grotendeels ook in kennels doorbrengen en dat er veel herplaatsing onderling is of dat de oudere fokhond later alsnog als gezinshond wordt aangeboden.
Evamarie schreef:@superpony even voor mijn beeldvorming: je hebt het over de Bearded Collie neem ik aan?
Dat kunnen heel leuke gezinshonden zijn idd. Wat mij opvalt is dat daar geen brood aan te verdienen valt (over broodfok gesproken, daar zit geen BC tussen en op MP ook niet)
En ook dat je relatief gemakkelijk aan een pup komt via de rasvereniging.
Dit laatste baard mij wel zorgen.
De scheidingslijn tussen gewone fok en broodfok kan ook dun zijn.
Dan wordt er bijv wel aan veel voorwaarden gedaan, maar of het nou echt zo goed voor de moederhond is allemaal dat vraag ik mij oprecht af.
Ook zie ik dat veel rasfokkers meer dan 1 hond in hun bezit hebben en er zitten ook fokkers bij waar de honden grotendeels ook in kennels doorbrengen en dat er veel herplaatsing onderling is of dat de oudere fokhond later alsnog als gezinshond wordt aangeboden.
MyWishMax schreef:Is het slecht om meer dan 1 hond te hebben? Ik vind dat juist een plus voor een roedeldier.
Ik heb ook geen probleem met kennels als ze daarnaast ook in huis komen en gewoon uitgelaten worden en dingen mee worden gedaan. Veel liever als een bench.
Een bc is een border collie. Die zijn juist weer heel gevoelig voor verkeerde fokkers en verkeerde kopers.
MyWishMax schreef:Is het slecht om meer dan 1 hond te hebben? Ik vind dat juist een plus voor een roedeldier.
Ik heb ook geen probleem met kennels als ze daarnaast ook in huis komen en gewoon uitgelaten worden en dingen mee worden gedaan. Veel liever als een bench.
Een bc is een border collie. Die zijn juist weer heel gevoelig voor verkeerde fokkers en verkeerde kopers.
superpony schreef:MyWishMax schreef:Is het slecht om meer dan 1 hond te hebben? Ik vind dat juist een plus voor een roedeldier.
Wij hebben 4 honden en dat is echt heel anders dan 1, 3 of 4 is zelfs weer heel anders dan 2.
Maar waar wij waren zat binnen alles in een bench en dat vind ik zelf echt niks. Wij hebben geen benches en ook nooit gebruikt. Maar als je het gebruikt, moet dat niet als makkelijk er vanaf zijn worden gebruikt. In mijn ogen dan.
Maar in een donkere schuur en geen contact vind ik echt een heel groot probleem. Op zich zou ik daar best een nest kunnen laten slapen als de teef daar haar rust vindt bijv. Maar ze moeten wel alles leren kennen. Vaak missen ze veel als ze in een schuur zitten.
Evamarie schreef:@superpony dankje.
Dan is dat idd een voorbeeld waar ik ook op doel. Jouw verhaal neigt zelfs meer naar broodfok.
Een bordecollie zie ik echt als een werkhond dat uitdaging en enorm veel beweging nodig heeft.
Het nadeel van dit ras is dat ze heel mooi zijn. Veel mensen willen graag een mooie hond. Je ziet ook veel kruisingen border collie / stabij /labrador.
Heel geliefd als gezinshond maar vaak onvoldoende uitgedaagd/ aan het werk en opgevoed.
MyWishMax schreef:Met je eens hoor, maar evamarie heeft het over fokkers met meer dan 1 hond. Ik vind dat juist een plus, ook voor de puppen eigenlijk.
Mijn honden zijn geboren in de schuurDie werd gebruikt als bijkeuken, verwarmd met werpkist erin. De volwassen honden zaten in kennels als fokster weg was en 's nachts. Maar kwamen elke dag in huis, net als de pups. Idd was het voor de teef een fijne rustige plek en als ze een nest hadden met goed weer stonden de deur naar de schuur en woning open en liepen ze door de tuin en het huis. Je merkt dus echt geen verschil met die pups of degene die alleen maar in huis hebben geleefd.
Ik hoef geen fokker die pups meeneemt naar 100 dingen en er van alles mee doet. Moederhond laten opvoeden en dus erbij laten de volledige aantal weken, laten wennen aan van alles in huis en misschien aan een bench of riempje. En natuurlijk de da.
Maar met ze allen ergens naartoe, nee dank je. Ik heb daar ook het voordeel niet van ingezien bij de verschillende nesten en rassen waar ik geholpen heb.
Ik heb wel een bench gebruikt, met puppyren eromheen zodat ze wel ruimte hadden. Wilde ik niet, was toch nodig met het type honden dat ik had. En benches in de auto. Maar ik had het geluk nooit lang weg te zijn, dus ze hoefden er niet lang alleen in te zitten. De oudste is met een jaar naar buiten gegaan omdat hij echt te groot was voor bench vond ik en niet los kon lopen ivm slopen. Kennel heeft hij altijd erg prettig gevonden, bench in de auto ook. In huis niet, vandaar ren eromheen.
Evamarie schreef:Om te reageren om je laatste post:
Uiteraard is in de schuur een probleem. Je ziet direct verschil aan de pup (huiselijke kring of kennel,schuur, afgezonderde omgeving)
Dat was met mijn kittens ook zo. Die waren heel veel in handen bij de vorige eigenaar. Echt een plus. Is ons huis vol met visite? Dan zit onze kat er gewoon gezellig tussen.
Evamarie schreef:Hierbij deel ik een stukje waarin je onderaan kunt zien dat de PVVD als standpunt aantipt tegen de fok van (ras)dieren te zijn.
https://www.partijvoordedieren.nl/vrage ... ndenhandel
Brand maar los:
Wat vinden jullie hiervan?
superpony schreef:Maar elke thuissituatie is ook weer anders.
En voor het ene ras is het net iets belangrijker wat men er wel of niet mee doet als met het andere ras.
Ik vind het niet erg als ze dingen doen, ALS het op de goede manier gebeurt.
Maar heb bewust nog 1 keer een veulen gefokt, omdat ik vind dat er teveel mis gaat met fokken en opfokken. Als ik wat wilde kopen liep ik toch tegen teveel dingen aan en heb de goede merrie, dus gedaan en veel mazzel gehad.
Dat is overigens ook een ding; Ik zie mensen om me heen echt 0,0 hun best doen en dan gaat echt alles goed. En mensen die onwijs hun best doen, veel energie, tijd en geld erin steken en altijd pech hebben.
Je moet ook echt een beetje geluk hebben.