Sonja_vR schreef:Tuurlijk... alles ligt aan de opvoeding

of de hond... maar die word gevormd door de mens dmv opvoeding )

Mijn vorige, gecoupeerde, dobermann stond bekend als immens vriendelijk, sociaal en een knuffel naar iedereen toe anders...
Meer zelfs, wij werden op straat talloze malen staande gehouden door mensen die ermee wilden kennismaken, de jongste was denk ik 6 jaar oud, de oudste die vroeg hem te knuffelen was als ik me niet vergis 82j oud... Misschien zijn belgjes gewoon minder bang van gecoupeerde honden dan Nederlanders? Ik heb niet de indruk dat hier de perceptie leeft dat gecoupeerde dobers d'office Agressief zijn...
Sonja_vR schreef:Een staart word gebruikt voor verschillende zaken, waaronder wendbaarheid en communicatie
,
En nee! Ik zeg nergens dat alle honden zonder staart of met korte staart slecht of niet kunnen communiceren
Maar wel dat er in het algemeen een stuk beter gecommuniceerd kan worden dmv lichaamstaal (waar het gros van hondentaal uit bestaat) als je alle onderdelen waarmee ze geboren worden laat zitten
Misschien moet er dan ook een verbod komen om te fokken met zwarte kleur of rassen waarbij men fokt met een langharige variant.. Zowel lange haren als de kleur zwart verdoezelen lichaamstaal bij hondencommunicatie...en dat is een crime als ik hier zo lees.
Ik heb nooit communicatieproblemen gezien bij mijn vorige, gecoupeerde, dober in contact met andere honden of mensen. Hij maakte wel duidelijk wat hij bedoelde. Zijn oren hadden een miljoen standen en hij werd eigenlijk nooit bestempeld als agressief, in tegendeel zelfs.

Er zijn veel hondenrassen met staande oren, ook daar is er d'office niet persé een groot communicatieprobleem bij mijn weten. Ook zijn er diverse rassen met een korte of zelfs zonder staart die niet direct als agressief te boek staan daardoor.
Hondencommunicatie onderling, gebeurt door heel het lichaam, niet enkel door 2 oren en een staart...