Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:36

Hier op de weg, 3 KM lang lopen plus minus 30 katten op en rond de boerderijen.
Mag best wat minder ja

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:18

Onze eerste kat ,midden in de stad,kwam veel buiten. Via schuttingen en zo kwam hij overal.Geregeld moest hij naar de DA om verwondingen van gevechten met andere katten te laten behandelen. We kregen ook veel klachten van buren.Hij ging bij achterbuurvrouw naar binnen en op haar schone was liggen slapen. Ook mensen met volieres hadden er last van. Dit was in de jaren-50, alle katten (en honden) liepen toen los rond. Tenslotte is hij vergiftigd.Dit had allemaal anders gemoeten maar in die tijd was daar nog geen bewustzijn voor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:54

Sclimpre schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik ben geen kat-hater.

Ik ben wel van mening dat als je een dier aanschaft, je daar ook verantwoordelijkheid voor moet nemen, alleen bij katten mag het niets kosten blijkbaar 8)7
Als je kat zo druk is binnen, kun je ook met hem spelen. Vindt je kat leuk, is voor jou leuk, krijg je een betere band van met je kat. En voordat je roept: dat wil hij niet: er is voor elke kat een speeltje te vinden wat ze wel leuk vinden. Aan een tuigje buiten lopen vindt een puppie ook niet leuk, maar je kunt het ze prima aanleren. Sommige katten kun je het ook aanleren. De mijne vindt het minder geslaagd, dus ik heb binnen voor hem een kattenspeeltuin gemaakt. Met krabpaal, plankjes, klimmogelijkheden, overal is kattenspeelgoed.

Met alle respect, maar dat komt imo op hetzelfde neer als een paard 24/7 op stal zetten en hem een slowfeedernet en een speelbal geven.
Met kosten heeft dat niks te maken. Net zoals een hond regelmatig een wandeling nodig heeft, wil een normale kat ook regelmatig de buurt gaan verkennen. Als dat niet kan (te druk verkeer, te stadse omgeving) is geen kat de beste optie.

Ladyson schreef:
Ik ben geen rekentalent, maar mijn woonkamer is al groter dan mijn paard haar stal. En een paard is veel groter dan een kat. Ik denk dat een paddock paradise dan een betere vergelijking is.

Dat dus. Plus dat je de leefomgeving ook nog enorm kunt verrijken als je wilt. Mijn kat heeft een soort super highway door het huis heen, met touwen, plankjes, klimmogelijkheden, speelgoed. Hij heeft ook denkspellen, ik speel dagelijks met hem, ik heb niet altijd voer staan maar voer 3x per dag rauw, waar hij ook iets voor moet doen, en ik heb een heel leuke vrolijke zelfzekere kat.
En ik denk dat hij het buiten idd ook leuker zou vinden, is vooral heel veel minder moeite voor mij.

Maar ik heb gekozen voor een kat, en dus moet ik er ook moeite voor doen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:18

Krijgen jullie ook zoveel klachten dan?
Hier redelijk volle wijk. Maar zie en hoor nooit dat ze op auto's zitten. Nu zijn mijn katten buiten redelijk schichtig, dat scheelt.
Alleen mijn buurvrouw heeft weleens geklaagd. Mijn killer kat zat eens binnen en vaak in haar tuin, maar ze blijkt muizen te hebben :Y)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:21

Ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Mijn ouders hebben een boerderij, daar lopen ze wel los en dat is prima.
Zelf woon ik in een stad en heb 2 kittens. Deze komen alleen in de tuin als ze naar buiten willen. Ik wil niet dat mijn katten bij iemand anders in de tuin poept. Als ze over de schutting heen gaan, moeten we daar nog even wat op bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:22

Saskia9 schreef:
Krijgen jullie ook zoveel klachten dan?
Hier redelijk volle wijk. Maar zie en hoor nooit dat ze op auto's zitten. Nu zijn mijn katten buiten redelijk schichtig, dat scheelt.
Alleen mijn buurvrouw heeft weleens geklaagd. Mijn killer kat zat eens binnen en vaak in haar tuin, maar ze blijkt muizen te hebben :Y)

Het probleem met katten is dat je niet weet waar ze thuishoren..
Ik wil ze ook niet in mijn tuin hebben maar voor nu is het nog niet mogelijk om langs de hele schutting rollers te plaatsen.
Mijn tuin is voor de vogels, amfibieën en insecten, zelfs de honden kunnen niet in de hele tuin komen maar van t zomer toch elke keer een kat die in de boom (waar de vogels het liefst zitten) ging liggen omdat ie dan in de schaduw lag.. De vogels durfden dan dus niet te komen eten of badderen, ik heb toen het hekje wel een paar keer open gezet en de honden naar buiten gelaten als die kat er weer was maar helemaal weg blijft ie niet. Ik heb sowieso 3 verschillende katten die ik regelmatig weg jaag en dat zijn de katten dan nog die ik zie.
Voor volgend jaar haal ik een super soaker, kijken of dat helpt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 00:08

Bij mijn ouders in de straat (waar ik 21 jaar heb gewoond) zijn er zo veel katten dat het continu ruzie is, zelfs tussen de straatbewoners omdat de katten elkaar aanvliegen. En wij stonden er tussen in |o

De kat van nr 10 was echt water en vuur met de kat van een paar huizen verderop, aan de overkant van de straat woonde ook nog wat katten en de straat grenzend aan de achtertuin woonde ook meerdere katten. De katten hadden dus een eigen territorium van pakweg 2 of 3 tuinen, waar ze dan ook nog eens niet gewenst waren of gewoon domweg weg gejaagd door ons konijn! _O-

Voordat wij konijnen kregen, strooide mam altijd koffieprut in de tuin om maar te voorkomen dat de katten in onze tuin gingen scheiten.

Verder vond de kat van nr 10 onze auto altijd een heerlijk plekje om op te liggen, waren mijn ouders echt niet blij mee. Nr 10 had eerst 2 katten, één was nogal brutaal en heeft meerdere keren bij ons (en de rest van de straat) op zolder gezeten. Lief beestje maar het is niet heel handig een poes in huis als je hamsters hebt...

Het is jammer voor de katten als ze tot hun eigen tuin veroordeeld zouden worden, maar in dit geval zou er best veel rust voor terug komen zonder steeds ruziënde katten. (En buren die niet heel lekker met elkaar door één deur konden vanwege de katten)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:54

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:22

Kuggur schreef:
Leuk dit topic. Heel vermakelijk te zien wat voor romantische ideeën katten liefhebbers, niet gehinderd door enige biologische kennis, bij elkaar fantaseren over de rol die hun huiskat zou vervullen in het locale ecosysteem.

Schattig, die IJslanders, die romantische ideeën over wilde dieren zoals muizen en ratten hebben en denken dat die wilde dieren zich niet tegoed doen aan door mensen geproduceerde voedselbronnen. En die fantaseren dat door mensen gehouden (en dus gevoerde) dieren een verstoring van het ecosysteem zijn, als ze daar op jagen :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:26

Ah, in ieder geval een gevoelig snaartje geraakt zie ik _O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:51

Dat kan ik niet ontkennen -O-

Maarja, mensen met een zwakke of slechte argumentatie raken nu eenmaal een gevoelige snaar bij mij...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:54

Karl66 schreef:
Dat kan ik niet ontkennen -O-

Maarja, mensen met een zwakke of slechte argumentatie raken nu eenmaal een gevoelige snaar bij mij...

Op de man spelen is in het algemeen géén indicatie dat je aanstoot neemt aan "slechte argumentatie", eerder het tegendeel.
Er is tot nu toe ook niemand hier ingegaan op mijn steekhoudende argumenten waarom huiskatten géén normale predatorrol kunnen spelen in het locale ecosysteem.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:16

Omdat in het locale ecosysteem waar je het hier over hebt, het wild, muis, rat of bijvoorbeeld duif, net als de kat volop voeraanbod heeft van de mens. De kat omdat hij gevoerd wordt, het wild omdat die het voedsel van de mensen pikken. In beide gevallen is natuurlijk voeraanbod dus niet de bepalende factor. Een ecosysteem hoeft allang niet meer persé een natuur- of natuurlijk gebied te zijn, sterker nog, de meeste huiskatten zullen nooit met een natuurlijk ecosysteem te maken krijgen. Daarvoor is hun territorium domweg te klein.

Jouw argument dat katten, die bijgevoerd worden, het ecosysteem verstoren is dus gewoon een zwak argument.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:30

Zie, je kunt wel een normale discussie voeren als je een beetje je best doet, en aangemoedigd wordt..
In een stedelijke omgeving maak je een redelijk argument.
Mijn tegenpunt zou zijn dat goed doorvoede huiskatten niet eens een klein deukje maken in de ratten-muizen- duiven- etc. populaties. Reden waarom échte predatoren, die voor zichzelf zorgen, zoals vossen, boommarters en torenvalken succesvol de steden intrekken. Verwilderde katten zouden daar wellicht ook onder geschaard kunnen worden. In Nederland okee? Misschien...
In grote delen van de wereld waar de huiskat door de mens is geintroduceerd in kwetsbare ecosystemen? Zeker niet.
Ik ben dan ook geen felle tegenstander van vrijlopende katten in Nederland; daar is weinig schade (meer) aan te richten, zo goed als alles cultuurlandschap.
Mijn opmerking waar je je zo over opwond ging over de imo schromelijke overschatting van de positieve invloed van huiskatten op andere dierpopulaties.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:42

Je hebt nog steeds niet door dat ik jouw bericht spiegelde? :D

En ja, katten maken zeker wel een deuk in de populaties van die dieren. Anders zouden ze namelijk niet de aantallen dieren doden, die ze volgens de wetenschap wel doden. En daarmee houden ze niet alleen die populaties mede in toom. Daarnaast concurreren ze met roofdieren, zoals die vossen en marters, die anders in nog grotere getale de stad in trekken. En laten die roofdieren nou ook nog eens overlast geven...

En we praten hier over Nederlandse juristen, die een uitspraak doen over buiten lopende katten in Nederland. Het lijkt me dus ook een redelijke veronderstelling dat we het in deze discussie over Nederland, en daarnaast nog een beetje België, hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:50

Spiegelen, een persoonlijke sneer als reactie op een algemene opmerking noem je spiegelen _O-
Wat ik ook een leuke vind is de term "cherry picking", uit wetenschappelijke informatie dát pikken wat je mening ondersteunt, en afwijzen wat niet in je straatje past. Komt dat bekend voor? Nee? Okay....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:22

Joh, het enige wat jij doet is alleen maar op de man spelen. Ik reageer wel weer als je de moeite neemt om op de inhoud in te gaan :wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:48

Karl66 schreef:
Daarnaast concurreren ze met roofdieren, zoals die vossen en marters, die anders in nog grotere getale de stad in trekken. En laten die roofdieren nou ook nog eens overlast geven...

Hoe vaak moeten we in dit topic nog roepen dat loslopende katten OOK overlast bezorgen. :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:56

Maar het topic gaat helemaal niet over overlast. Het gaat over een Europese richtlijn die zegt dat je moet vermijden schade toe te brengen aan fauna.
Als het over overlast gaat moet je alles afschaffen. Want mensen ergeren zich niet alleen aan katten, maar ook aan blaffende honden, huilende baby's, buurman die zijn auto voor hun deur parkeert, hangjongeren, hangouderen, kerkklokken, paardenstallen in het landschap, duiven, bbq bij de buren, ... De lijst is eindeloos en daar gaat het niet over. Wel over schade aan fauna.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:22

Het topic gaat over meermaals over overlast door katten hoor. Dat is het mooie aan discussiefora, je kan een onderwerp ook iets wijder bespreekbaar maken.
Afschaffen hoeft van mij ook niet, maar als ik de halstarrige 'mijn kat veroorzaakt geen overlast, dus ik doe lekker niks' van sommige katteneigenaars hoor, dan vrees ik dat de wetgever inderdaad gaat tussen komen.
Over overlast zijn al heel veel regelgevingen (geluidsoverlast, hangjongeren, sluikstorten, hondenpoep, honden los laten lopen etc.). Alleen katten zijn nog - letterlijk - vogelvrij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:20

Kort geleden las ik nog waar mensen zich ergeren aan in hun buurt en stonden katten niet in de top 5, dus blijkbaar valt het op dat gebied nog erg mee.
Zelf ook echt nog nooit overlast gehad van katten uit de buurt ergens en heb al op diverse plekken gewoond. Stads, dorps en weids.....

Dat ze zeggen dat het vreemd is dat katten als enige huisdier nog vrij los mogen lopen, hebben ze gewoon een punt.

Maar ze moeten niet de kat als oorzaker van bijv minder vogels gaan noemen en de andere oorzaken zoals landbouw gif, andere manier van land bemesten etc voor het gemak even overslaan. Dan jaag je mensen tegen je in het harnas.

Incl mensen die vinden dat katten vrij moeten kunnen rondlopen, omdat het hun natuur is. Wat feitelijk ook krom is, want vrijwel geen enkel gehouden dier mag naar zijn natuur leven hier in Nederland.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:12

Maar het blijft iemands huisdier die bij anderen overlast veroorzaakt.. hun huizen en tuinen binnentreden, daar schijten en huisdieren van anderen zo mogelijk de stuipen op het lijf jagen..

Ik blijf bij verantwoordelijkheid voor eigen dier houden.. Anderen horen daar geen last van te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:09

IMJ schreef:
Maar het blijft iemands huisdier die bij anderen overlast veroorzaakt.. hun huizen en tuinen binnentreden, daar schijten en huisdieren van anderen zo mogelijk de stuipen op het lijf jagen..

Ik blijf bij verantwoordelijkheid voor eigen dier houden.. Anderen horen daar geen last van te hebben.

Ja, gek genoeg is dat jarenlang normaal gevonden. Op incidenten na waar je wel hoort dat het niet goed gaat.
Onze kat is ook eens binnengekomen dat hij gif binnen had gekregen en die liep echt amper de tuin uit......
Daarna dus alles hermetisch afgesloten.

Maar er zijn ook mensen die last hebben van vogels en daar doe je natuurlijk niks tegen.

Mijn moeder woont ergens waar de appartementen de vogels niet mogen voeren.....Ik snap het wel, maar vroeger dachten mensen daar niet eens over na volgens mij. Ik kan het me iig niet herinneren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:07

Zelf geen moeite met loslopende katten, snap het alleen niet, ik zou me constant zorgen maken dat ik niet weet waar ze zijn. Er verdwijnen een behoorlijk aantal katten per jaar. Dat leed wordt vaak voor lief genomen. En waarom, ik denk vaker gemakzucht dan mijn kat moet wel zijn jachtinstinct kunnen gebruiken. En daar kan je zelf wat aan doen, kost je alleen wat tijd.

Sinds 3 jaar katten en die blijven in de afgezette tuin. Ook nog eens geen overlast voor buren (buurvrouw was iig erg blij toen ik zei dat ik ze in de tuin ging houden). Vangen af en toe een muisje in de tuin, vogels krijgen ze eigenlijk alleen te pakken als ze tegen het raam vliegen.

Wat ik wel vind is dat een kat naar buiten moet kunnen, afgezet balkon of ren is prima, maar echt alleen maar binnen, zou ik niet voor kiezen.

Afbeelding

Afbeelding

Doe ik nog dagelijks

https://youtu.be/EfEssIlWMDg