Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:39

Jis_ schreef:
_San87_ schreef:

Arme Boor ;(.

Ahhh sorry Boor, er zijn vast wel lieve, maar 1 er van is wel achter mijn pup van 6 maanden gegaan, die naar mij toe kwam rennen en kreeg hem ook te pakken voor ik kon handelen, de andere zat bij ons op de hondenschool, was ook echt onbetrouwbaar. En de 3e kwam ik tegen in losloop gebied met nogal een houding waar ik bij uit de buurt wilde blijven.

Oh ik vind ook echt niet alle Weims aardig. Zo zijn er van alle rassen wel exemplaren die niet tikken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:01

Hoe ik het graag zou zien is, verplichte cursus ( maar niet alleen voor baasjes met een hoog risico hond !!! ALLE hondenbaasjes dus, want je hebt er toch onnozele tussen zitten met ook kleine hondjes ).

En wat ik een goed idee zou vinden, is dat ze gewoon in iedere gemeente losloopvelden realiseren met omheining.
En dan geen postzegel formaat maar een fatsoenlijke grote weide waar je je hond los kunt laten lopen.
Voor de rest gewoon overal aanlijnplicht. Heb zelf ook 2 honden en wordt er soms echt helemaal simpel van dat sommige honden op je afgevlogen komen in de bossen.

Mijn ene hond vind het allemaal heel gezellig, maar de andere hond dus niet. Zou ook een hoop gedoe voorkomen.
Ik ga er vanuit dat mensen waarvan de honden andere honden niet leuk vind, dan ook niet naar zo'n losloopveld gaat komen, niet dat daar dan geen incidenten kunnen gebeuren want dat kan ALTIJD, maar toch denk ik dat het veel gedoe op zou lossen.

KarmaChansy

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:12

joh op ons losloop veld is mijn border 3 keer aangevallen door 3 verschillende Labradors, allemaal o zo sociaal :n nou ze doken gelijk op hem nu is die doodsbang voor labradors. Helaas zie ik nog genoeg mensen die denken dat hun hond sociaal is maar uiteindelijk dus echt niet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:18

En daarom zou er verplicht cursus moeten zijn, zodat mensen ook eens echt leren om hun hond te lezen en te begrijpen.

Incidenten kunnen uiteraard altijd gebeuren, het zijn immers dieren en geen robotjes.
Maar ik denk toch dat dit beter gaat zijn dan je hond overal her en der maar losgooien, te pas en te onpas.
Want dat is wat er nu gebeurt. Ik zit daar niet op te wachten dat een andere hond op die van mij afdenderd. Mijn herder is oud en helaas in zijn laatste fase, ik vind het verschrikkelijk irritant dat mensen hun hond niet bij houden en mijn herder daar stress van ondervind.

Mijn herder zou ik dus ook nooit meenemen naar een losloopgebied/veld, die doe je daar gewoon geen plezier mee.

En buiten die velden/gebieden gewoon kei hard optreden en flinke boetes uitschrijven voor wie hun hond los heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:39

Maar dan mag jouw herder ook nooit meer los. Ik doe mijn herders geen plezier met zo'n veld als er andere honden zijn. Daarom loop ik ook niet in losloopgebied. Maar de reu loopt wel los als het even kan, hij juist omdat hij alles negeert en ontwijkt tenzij het op hem springt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:45

Dat begrijp ik niet zo goed MyWishMax. Hoe ver loopt hij vooruit (of achteruit) dan? Er zijn ook hele lange lijnen, 15-20 m? Ik laat ze niet los, heb veel te enthousiaste honden die ik niet kwijt wil raken, maar neem ze wel mee aan een lange lijn. Denk dat je met zo'n enorm lange lijn hetzelfde hebt toch? Of zie ik dat verkeerd?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:05

Een cursus, zowel theorie als praktijk, is hier in Zwitserland een hele tijd verplicht geweest (maar inmiddels afgeschaft naar mijn weten). Theorie werd door iemand begeleid en dan kreeg je uiteindelijk een soort "hondenbewijs" wat je moest aangeven bij de gemeente. Had je dit niet, maar wel een hond, kreeg je een boete.

Wij (mijn moeder en ik) hebben die cursus samen gedaan. Theorie bestond uit wekelijks opdrachten, voornamelijk lezen over hondengedrag en dan werd je aan het einde van een hoofdstuk getoetst (bijvoorbeeld: foto van iemand die voorovergebogen richting hond staat en de vraag "is dit een goede of een slechte benadering/houding tegenover een hond? Wat kan er beter?" etc.). Naast informatie over hondengedrag werd er ook advies gegeven over de aanschaf van een hond en de mogelijkheden (fokker, asiel, etc.).
Ik had wel ervaring met honden, maar niet met eigen, dus een stukje theorie vond ik heel prettig. Dit gold trouwens voor iedereen die een hond aan wilde schaffen, onafhankelijk van het ras (wij wilden en hebben een teckel), aangezien je deze theorie moest halen vóórdat de hond in huis was.
Ik weet niet precies wat het praktijkexamen inhield, maar dit waren geen hele moeilijke oefeningen voor zover ik weet.

Of het aan deze eerder verplichte cursus ligt weet ik niet, maar ik kom vrij weinig honden/eigenaren tegen die in dit topic beschreven worden. Nu kan ik door de lichamelijke toestand van mijn hond niet veel wandelen en wonen we ook wat buitenaf. Wel ben ik veel met paarden onderweg in een gebied waar ook veel honden komen en ik kom zelden iemand tegen die zijn hond niet direct aanlijnt als ze mij en het paard zien en de enkele waarvan de hond toch op ons afkomt, probeert zijn hond bij zich te roepen en verontschuldigt wanneer dit niet lukt (is pas een keer voorgekomen).

Ik heb dus o.a. ook op cursus gestemd, aan de hand van wat ik hier heb ervaren. En aan dit topic te zien zou een cursus zoals die hier verplicht was dus geen slecht idee zijn in Nederland.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:40

MyWishMax schreef:
Maar dan mag jouw herder ook nooit meer los. Ik doe mijn herders geen plezier met zo'n veld als er andere honden zijn. Daarom loop ik ook niet in losloopgebied. Maar de reu loopt wel los als het even kan, hij juist omdat hij alles negeert en ontwijkt tenzij het op hem springt.

Inderdaad, dan zou hij ook niet meer los mogen. Maar goed dat zijn dan gewoon de regels.
Voor mijn wolfhond heb ik een 10meter lijn gekocht en hij komt alleen in losloopgebieden los.

Je moet ergens een lijn trekken, niet de ene wel en de andere niet om maar te zeggen.
Zie het nog zovaak mis gaan.
Hier in de wijk eens echt bonje gehad met een vrouw en haar hond, ik liep daar met mijn herder en die hond komt op ons af gedenderd. Ik roep "roep je hond terug ! '
Wat krijg ik terug "hij doet niks hoor !! "

Mijn hond in totale paniek en die andere hond ( een hoog risico hond ) begon ook lelijk te doen, daar sta je dan en die eigenaar stond dom te lachen.
Mijn herder is eens een paar keer aangevallen door een andere hond en sindsdien vind hij het helemaal niks.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:47

Ja hier heb je ook verplichte aanlijnplicht overal vanaf 1 maart tot 31 augusti. Daarbuiten mogen los echter zorg je voor overlast melden bij de overheidsorgaan en als je geen maatregelen neemt fikse boetes en uiteindelijk kun je je hond dus kwijtraken

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:48

AnnickT schreef:
Een cursus, zowel theorie als praktijk, is hier in Zwitserland een hele tijd verplicht geweest (maar inmiddels afgeschaft naar mijn weten). Theorie werd door iemand begeleid en dan kreeg je uiteindelijk een soort "hondenbewijs" wat je moest aangeven bij de gemeente. Had je dit niet, maar wel een hond, kreeg je een boete.

waarom is het afgeschaft?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:48

Waarom zou dat afgeschaft zijn? zonde.

Ik heb een jaar terug nog wel een incident met hond meegemaakt in het bos, wij in stap en zat er een hond zonder dat wij het door hadden ineens bij de achterbenen van mijn paard, denk dat hij geen kwaad in de zin had maar gewoon nieuwsgierig was, was een Vizsla, paard schiet naar voren hond rent weg geen baas te bekennen. Die hond had echt mazzel dat mijn paard niet snel slaat. Wat voor mij wel weer een stuk veiliger zou zijn dan weg schieten.

En vorige week een hond die de paarden op de PP echt aanviel, baas gillend er achter aan en gewoon aanlijn plicht daar langs en in het bos. _-:( Een paar merries gingen niet zuinig in de tegen aanval, dan knijp je als hondeneigenaar wel even je billen bij elkaar denk ik. Goed afgelopen voor allemaal gelukkig. Hoop dat hij hier wat van geleerd heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:17

MightyMike schreef:
Dat begrijp ik niet zo goed MyWishMax. Hoe ver loopt hij vooruit (of achteruit) dan? Er zijn ook hele lange lijnen, 15-20 m? Ik laat ze niet los, heb veel te enthousiaste honden die ik niet kwijt wil raken, maar neem ze wel mee aan een lange lijn. Denk dat je met zo'n enorm lange lijn hetzelfde hebt toch? Of zie ik dat verkeerd?

Mijn herder teef loopt aan een lange lijn, ja. Dat vind ik een ramp, ze komt vast te zitten om bomen heen, krijgt het voor elkaar om de lijn om haar poten te wikkelen en lichamelijk is het voor mij bijna niet te doen als ze eens vergeet dat er een einde aan de lijn zit. Maar zij luistert niet goed genoeg en is angstagressief, dus mag absoluut niet los van mij en loop ik dus mee aan de lijn. De reu loopt zo'n 20 meter om mij heen op zijn verst. Ik raak hem ook absoluut niet kwijt, hij negeert honden en mensen, jaagt niet en luistert goed. Ik kom niet in een losloopgebied met hem, omdat hij juist niks van andere honden wil weten. In die gebieden ben ik toch al meerdere keren honden tegen gekomen ben die geen signalen lezen en enthousiast boven op hem springen, omdat ze willen 'spelen'. Hij vindt dat enorm vervelend en snauwt terug. En dat mag weer niet. Ik weet zeker dat hij geen honden dood maakt, maar het is voor hem en mij niet leuk als je niet eens ontspannen kan wandelen. Een hond die wel de hondentaal goed spreekt laat hem namelijk of met rust, of komt rustig kennis maken. Dan gebeurt er ook niks, maar helaas zijn de losloopgebieden hier in de buurt zo druk dat je elke wandeling wel 3/4/5 onbeleefde honden tegenkomt.

Ik kom ook geen mensen tegen in de gebieden waar ik loop. In een week tijd misschien 2 fietsers en als ik pech heb 1 andere hond. Ik kom daar speciaal voor de andere hond, de teef, en de reu kan daar dus loslopen, omdat we niemand tot last zijn. In de wijk komt hij niet los, loopt hij aan de korte lijn. In een druk bos of zoals afgelopen weekend met mooi weer loopt hij aan de lijn. Dan kom ik alsnog geen honden tegen, maar wel mensen en dan houd ik hem vast. Ik neem ze dan ook niet tegelijk mee, bij een aanlijnwandeling altijd apart. Maar doordeweeks loopt hij daar dus wel los, je hebt er overzicht, mooie paden, hij haalt regelmatig zijn bal op en kan zwemmen als hij daar zin in heeft en het van mij mag.

Ik reageerde op de opmerking van sunshine dat er dan maar losloopvelden moeten komen en hele hoge boetes. Losloopvelden ontwijk ik juist, ik vind ze verschrikkelijk, zelfs met de meest sociale hond ooit zou ik daar niet komen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:07

Hoorde vandaag van een kennis dat er zondag hier in het losloopgebied een ruiter van zn paard is gevallen door een los lopende hond. Behoorlijk wat lichaamsdelen gebroken :+ :(

Dan gaat er toch iets mis. Of hond niet onder appel, of paard niet onder appel.

Maar het maakt mij wel bang dat door dit soort ongelukken het losloopgebied gaat verdwijnen.

Losse honden en paarden gaan helaas niet goed samen, het kan altijd gebeuren dat één van de 2 erg stout is.

Skip zat vorige week nl ook achter een heet paard aan in een jolige bui, terwijl hij donders goed weet dat het echt niet mag. Heeft ook een duidelijk standje van mij gekregen, maar de ruiter was erg blij dat Skip besloot te gaan luisteren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:28

mvdende schreef:
Hoorde vandaag van een kennis dat er zondag hier in het losloopgebied een ruiter van zn paard is gevallen door een los lopende hond. Behoorlijk wat lichaamsdelen gebroken :+ :(

Maar het maakt mij wel bang dat door dit soort ongelukken het losloopgebied gaat verdwijnen.

Losse honden en paarden gaan helaas niet goed samen, het kan altijd gebeuren dat één van de 2 erg stout is.

Skip zat vorige week nl ook achter een heet paard aan in een jolige bui, terwijl hij donders goed weet dat het echt niet mag. Heeft ook een duidelijk standje van mij gekregen, maar de ruiter was erg blij dat Skip besloot te gaan luisteren.

Kun je mij een voorbeeld geven wanneer een paard stout is in zo'n situatie?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:31

Jis_ schreef:
mvdende schreef:

Kun je mij een voorbeeld geven wanneer een paard stout is in zo'n situatie?

Dribbelen, bokken, stijgeren, compleet over de zeik gaan....

Ruiter had paard duidelijk niet onder controle! Hond hoort onder appel te staan, maar zoals ik al zei, die van mij luisterde vorige week ineens ook niet terwijl hij meestal goed terug te roepen is/ paarden negeert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:40

Maar dat is toch een volkomen natuurlijke reactie van een paard als er een roofdier achter je aan zit? Dat is geen stoutheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:43

Ik ben ook even heel verbaasd over wat ik net lees. Paard wordt aangevallen door een loslopende hond en de reactie van het dier maakt het stout/niet onder appèl? Wat?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:55

_San87_ schreef:
Ik ben ook even heel verbaasd over wat ik net lees. Paard wordt aangevallen door een loslopende hond en de reactie van het dier maakt het stout/niet onder appèl? Wat?

Avalanche81 schreef:
Maar dat is toch een volkomen natuurlijke reactie van een paard als er een roofdier achter je aan zit? Dat is geen stoutheid.

Precies wat ik dacht.

Hond valt paard lastig niet andersom. Kan hoor een paard die achter een hond aan gaat met ruiter er op maar heb het nog nooit gehoord.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 26-03-19 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:56

Ik weet niet wat de hond gedaan heeft en hoe het paard heeft gereageerd. Ik weet alleen dat de ruiter behoorlijk in puin ligt.

En het is een heeel vervelend bosje als het om verdeling van de ruimte aan komt: 2 grote maneges direct aan het bos die in de zomermaanden met alle lessen naar buiten gaan, losloopgebied voor honden, druk fietspad om van de ene kant naar de andere kant te gaan zonder om fietsen, mountainbike parcours, wandelaars en hardlopers.

Er is gewoon te weinig ruimte voor iedereen.

Ik heb hier 3 jaar gestaan met mijn paard en ook talloze honden tegen gekomen die achter mijn paard aan zaten/ liepen te blaffen. Ben ontelbare keren in rengalop richting stal verdwenen, meestal parkeerde ik paardlief maar in een boom }> om een rem te vinden.

Is gewoon een rottige samenloop geweest waarschijnlijk. Hond die niet helemaal luisterde en paard wat niet tegen honden kan....

Het is heel erg wat er is gebeurd, maar zoals het bosje nu in elkaar zit, gaat het ook niet de laatste keer zijn dat een hond met paard botst. Of die vervelende mountainbikes die over het ruiterpad moeten fietsen, terwijl er een mtb parcours naast loopt....

En hopelijk blijft het losloopgebied! Maar ben er bang voor....... gemeente Den Haag en gemeente Westland zijn op dit moment aardig bezig met honden eigenaar pesten door zo veel mogelijk losloopgebied in te dammen. Deze maand al 1 losloopgebied gehalveerd en 1 losloopgebied compleet gesloten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:01

mvdende schreef:
Ik weet niet wat de hond gedaan heeft en hoe het paard heeft gereageerd. Ik weet alleen dat de ruiter behoorlijk in puin ligt.

En het is een heeel vervelend bosje als het om verdeling van de ruimte aan komt: 2 grote maneges direct aan het bos die in de zomermaanden met alle lessen naar buiten gaan, losloopgebied voor honden, druk fietspad om van de ene kant naar de andere kant te gaan zonder om fietsen, mountainbike parcours, wandelaars en hardlopers.

Er is gewoon te weinig ruimte voor iedereen.

Ik heb hier 3 jaar gestaan met mijn paard en ook talloze honden tegen gekomen die achter mijn paard aan zaten/ liepen te blaffen. Ben ontelbare keren in rengalop richting stal verdwenen, meestal parkeerde ik paardlief maar in een boom }> om een rem te vinden.

Is gewoon een rottige samenloop geweest waarschijnlijk. Hond die niet helemaal luisterde en paard wat niet tegen honden kan....

Het is heel erg wat er is gebeurd, maar zoals het bosje nu in elkaar zit, gaat het ook niet de laatste keer zijn dat een hond met paard botst. Of die vervelende mountainbikes die over het ruiterpad moeten fietsen, terwijl er een mtb parcours naast loopt....

Gelukkig houd mijn paard niet van lang rennen. :D Ontzettend braaf peerd, maar ja ook dan kan je pech hebben. Paard schrok een keer van een hond die schrok van mijn paard bij het langs lopen, sukkels, sprong opzij, bleef zitten maar had weken last van mijn nek. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:02

Mja, ik ga op zulke plekken al niet lopen met een hond. Teveel op te weinig ruimte..... dat gaat niet goed. Er zijn teveel paarden die geen honden gewend zijn, waarmee mensen dan wel op zulke plekken gaan rijden. Ik snap dat nooit zo goed, dan ben je imo als ruiter ook niet vreselijk slim bezig.
Je kunt je paard socialiseren natuurlijk, ze kunnen echt met van alles om leren gaan, maar ik denk dat mijn merrie ook niet zo leuk reageert op een hond die geen paarden gewend is (want die mensen lopen er ook) en die er dus achteraan komt. Nou is die van mij zo'n schatje die uithaalt, maar ik zit dan weer niet te wachten op grote schade aan de hond.
Dan vind ik het nog niet de schuld van het paard (of van de hond for that matter) ik vind het wel echt de schuld van hondeneigenaren die hun hond laten loslopen daar terwijl ze geen paarden gewend zijn. Neem je verantwoordelijkheid toch met je hond. Als je hond niet onder appel staat, hoort hij niet los te lopen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:06

Avalanche81 schreef:
Mja, ik ga op zulke plekken al niet lopen met een hond. Teveel op te weinig ruimte..... dat gaat niet goed. Er zijn teveel paarden die geen honden gewend zijn, waarmee mensen dan wel op zulke plekken gaan rijden. Ik snap dat nooit zo goed, dan ben je imo als ruiter ook niet vreselijk slim bezig.
Je kunt je paard socialiseren natuurlijk, ze kunnen echt met van alles om leren gaan, maar ik denk dat mijn merrie ook niet zo leuk reageert op een hond die geen paarden gewend is (want die mensen lopen er ook) en die er dus achteraan komt. Nou is die van mij zo'n schatje die uithaalt, maar ik zit dan weer niet te wachten op grote schade aan de hond.
Dan vind ik het nog niet de schuld van het paard (of van de hond for that matter) ik vind het wel echt de schuld van hondeneigenaren die hun hond laten loslopen daar terwijl ze geen paarden gewend zijn. Neem je verantwoordelijkheid toch met je hond. Als je hond niet onder appel staat, hoort hij niet los te lopen.

Die van mij is honden gewend, ook echt lief voor ze, ook voor de stal hond die kan onder hem door lopen maar is ook wel slim genoeg om te weten dat vreemde honden niet vriendelijk hoeven te zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:16

Die van mij is gewend aan mijn eigen hond. Andere honden verdraagt zij nog steeds niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:21

Mijn merrie is honden ook gewend. Ik kon altijd op honden af rijden wanneer deze iets te enthousiast op haar af komen stormen, ze draaide enthousiast naar ze toe en draafde er zelfs op af. Dat remde de meeste honden genoeg af om af te druipen.

Tot de dag met de herder. We zijn ruim 2 km in volle rengalop over t strand gejaagd door een gigantische mechelaar die maar naar haar achterhand bleef springen en bijten. De angstigste minuten van mijn leven.

Gelukkig kon ik mijn merrie terugrijden en droop de hond af toen ik m met mijn vuist op de kop kon slaan (eigenaar is m snel gepeerd). Paard had op wat schrammen na geen ernstige verwondingen. Die gebeurtenis heeft wel een enorme deuk in haar lef gegeven. Nu een jaar later is ze bijna terug op haar oude niveau. Alleen herders blijven eng.

Dit soort dingen gebeuren veel te vaak. Honden die overal maar op af rennen, eigenaren die niet opletten omdat de telefoon leuker is, sowieso valt het mij op dat mensen op het strand hun omgeving volledig lijken te vergeten, met hondeneigenaren voorop.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:59

Wat heftig San. ;(