houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:14

Ik lees wel mee, heb ook even geprobeerd te googelen.. heb overigens wel het stukje gevonden over de agent in Den Haag..

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -den-haag/

*weer even verder googelen*

EDIT: Niks gevonden over een missend stofje.. (Ja op een ander forum, maar geen hard bewijs)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:13

PinkPrincess schreef:
Ik heb gezegd google het eens.

Dat is meer dan flauw te noemen, jij beweerd, jij bewijst, dat is hoe discussie's werken.
Je gooit het zelf in de groep, jij hebt blijkbaar het betreffende onderzoek gelezen en weet waar je het kan vinden, een linkje geven is dan wel zo netjes.

Allienda

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:50

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:53

Wat jij daar laat zien is een ziekte die alleen bij Engelse staffords voorkomt staat los van agressie is meer een ataxie achtig afwijking
http://www.gencouns.nl/l2hga-1.php

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:19

Seven schreef:
Wat jij daar laat zien is een ziekte die alleen bij Engelse staffords voorkomt staat los van agressie is meer een ataxie achtig afwijking
http://www.gencouns.nl/l2hga-1.php

Ik probeer mee te denken wat het zou kunnen zijn wat er bedoeld werd, gevolgen van deze aandoening is vaak juist wel agressie..............De honden zijn in de war / beginnen te dementeren of zijn gewoonweg niet meer te handhaven of te vertrouwen. Naja dat zou ik niet willen met mijn hond!

Wij hebben een intensief gesprek gehad over deze aandoening nadat ik ervan gelezen had met onze DA en wilden onze hond laten testen *voorkomen is beter dan genezen, zeker in ons geval -adoptie hond gefokt door broodfokker (dit bleek achteraf na enige research)-*

En idd komt alleen voor bij Engelse Staffs kwamen we later achter*Ik zag Staffordshire staan en dacht gelijk aan onze hond :+ *, wij hebben een Amstaff.............Maar toch kan het zijn dat iemand dit bedoeld heeft.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:27

Ik heb er 1 met deze ziekte gehad en in dat nest van 9 waren er nog veel meer en geen 1 toonde agressie wel, angstig etc inderdaad maar geen vechtende honden eerder gewoon verwart dus niet wat pp beschrijft het stofje waardoor ze zich dood willen vechten.
Onze had ook epilepsie en is ingeslapen, heel sneu was net 10 maanden was een herplaatser

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:21

Het spoort vooral niet met wat ik heb gezien. Ik heb het genoegen dat ik een heel aantal goed opgevoede honden van deze rassen ken. Geen daarvan is zonder grenzen, allemaal hebben ze een stop en vertonen gewoon normaal hondengedrag. Ze lopen wel wat vlotter door de waarschuwingen heen als bv de gemiddelde golden, maar kennen hetzelfde systeem in weze.
Het is vaak oppassen met andere honden die een confrontatie aan willen gaan, vooral omdat je succeservaringen wil voorkomen, maar verder vertonen ze normaal gedrag, inc heel soms een kleine schermutseling die gewoon daarbij blijft en waarbij de de-escalerende signalen van de ander gewoon opgevangen worden.

Maar bij die honden is de aangeboren drive dan ook gericht, die honden hebben een "baan", tussen haakjes omdat dat gaat van hondensport tot hardlopen netjes naast de baas. Ze kunnen ergens hun focus en energie in kwijt.
Bij degene die ik ken die niet goed opgevoed zijn, maar ook niet bewust vals zijn gemaakt is dat niet aan de orde, bij de een heb je dan het "geluk" dat er een complete obsessie voor balletjes ontstaat, of een hobby maakt van lange mensen de neus likken terwijl ze staan (opspringen, kinderen omkegelen e.d.), de ander raakt gefrustreerd en gaat "matten". Bij bewust vals gemaakt is die drive gericht op stoer doen, macho gedrag, lekker je hond aan een boomtak hangen om te kijken hoe lang hij dat volhoud ipv leren lossen. Het aangeboren gedrag dat kan uitlopen in pure ellende wordt versterkt en beloond. Want natuurlijk moet die hond aan die (dikke) ketting hangen die je vast hebt, blaffend en happend, want dat is stoer, jij die zo'n hond hebt en "beheerst".

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 18:34

PinkPrincess schreef:
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. In spanje zover ik weet is dit overigens niet. (Tenminste niet in het zuiden)

Wel waar het gaat om heftige hondenrassen. Althans volgens de hondenbescherming.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:28

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:57

Ik snap nooit waarom er ras bij moet is al erg genoeg zonder de benaming pitbulls
Voor de man vreselijk maar ik vind dit weer zo'n niets zeggend bericht niemand kan hier toch wat mee te weinig info om ook maar iets te zeggen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:11

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:39

Citaat:
"Het is namelijk niet de eerste keer keer dat de honden zo agressief zijn", zegt een van hen.

"Een van de honden heeft al een keer een chihuahua doodgebeten en iemand anders aangevallen. Iedereen wist dat de honden agressief waren."

Ja sorry hoor maar als mijn hond dit doet neem ik absoluut geen risico's..................................

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:52

Desiree schreef:
kohtje schreef:
En hoe moeten mensen dat gaan aantonen?

Ik weet niet hoe ze dat in Duitsland en Spanje doen. Er zal toch wel een manier voor bestaan.

In duitsland heb je dacht ik VZH/BH nodig om zonder muilkorf met bepaalde rassen/type honden over straat te mogen... dit is een hondgebonden diploma/certificaat trouwens en weet ook niet of het in alle delen geld.
Zou ik even moeten zoeken als ik in de buurt van de laptop ben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:14

Allienda schreef:

Ja ik had het gisteren al op de radio gehoord. Was ook weer zo iemand die dacht zo´n hond te kunnen managen en dan nog wel twee.

Had al een hondje doodgebeten, iedereen wist dat de honden agressief waren.

Toch was het kennelijk nodig dat eerst dit gebeurde.

Hier een mooi en alleszeggend filmpje dat ik gedeeld heb op mijn Facebook.
https://www.facebook.com/Onrechtvaardig ... 554142036/

Een hele goede boodschap. Alleen zal hij de doelgroep waar hij heen moet niet bereiken vrees ik.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:39

Ik meld mij ook even in deze discussie. Ik zal later even het hele topic lezen. Wel alvast even mijn mening... Houd-/fokverbod heeft geen zin. Certificaat voor eigenaar (en eventueel eigenaar-hond combinatie) denk ik eerder, maar dat is weer geen haalbare zaak. Zelf heb ik een kruising Staff teef van bijna 6 jaar in co-ouderschap. Zij vertoont absoluut geen hond/hond agressie. Naar mijn idee blijft het een gebrek aan opvoeding (en wellicht ook gebrek aan karakterselectie bij ouderdieren). Ik ben en blijf een enorme fan van Staffs en aanverwanten, maar ook ik heb niet onder een steen gelegen de afgelopen jaren.... Er zijn teveel incidenten, de asiels zitten vol met "gevaarlijke honden" en als ik met mijn hond over straat loop zie ik de angst bij sommige mensen, heel erg jammer...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 17:15

Waarom is een certificaat geen haalbare zaak? Als dat niet kan, dan moeten we overgaan tot houd en fokverbod. Want zo doorgaan zoals het nu gaat kan niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:17

HorseTopShop schreef:
Hier meer info. Duidelijk gevalletje: Fout van de mens. Ook hier kan je de honden niks kwalijk nemen. Baasje had al veel eerder in moeten grijpen.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/135704/Pi ... an-die-arm

Sorry? Ze zijn levensgevaarlijk en daar heeft een fout van de mens niets meer mee te maken.

Een mens kan niet altijd en overal op tijd bij zijn en of ze te baas zijn.

Feit is en blijft dat zulke honden niet te vertrouwen zijn, klaar punt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:20

Equira schreef:
Ik meld mij ook even in deze discussie. Ik zal later even het hele topic lezen. Wel alvast even mijn mening... Houd-/fokverbod heeft geen zin. Certificaat voor eigenaar (en eventueel eigenaar-hond combinatie) denk ik eerder, maar dat is weer geen haalbare zaak. Zelf heb ik een kruising Staff teef van bijna 6 jaar in co-ouderschap. Zij vertoont absoluut geen hond/hond agressie. Naar mijn idee blijft het een gebrek aan opvoeding (en wellicht ook gebrek aan karakterselectie bij ouderdieren). Ik ben en blijf een enorme fan van Staffs en aanverwanten, maar ook ik heb niet onder een steen gelegen de afgelopen jaren.... Er zijn teveel incidenten, de asiels zitten vol met "gevaarlijke honden" en als ik met mijn hond over straat loop zie ik de angst bij sommige mensen, heel erg jammer...

Typisch een fan van zulke honden en die zal het altijd goed gaan praten en roepen dat het zulke lieve betrouwbare dieren zijn.

Daar gaat het ook fout, niet willen inzien maar goedpraten tot het een keer fout gaat. Zoveel mensen zeggen: doet ie nooit of vertoont absoluut geen agressie, blabla.

Een papier, een certificaat houdt een dier niet tegen.
Die liggen ergens in een la of kast.

Houd of fokverbod is veel beter, jammer maar het is zover gekomen en dat hebben de mensen toch echt zelf gedaan en dan moeten ze er ook mee gaan ophouden, het is tig keren bewezen dat het niet door een mens te hanteren zijn en niet te voorkomen zijn.

Hoeveel slachtoffers moeten er nog gaan volgen/ vallen????

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:30

Ragdollcat schreef:
HorseTopShop schreef:
Hier meer info. Duidelijk gevalletje: Fout van de mens. Ook hier kan je de honden niks kwalijk nemen. Baasje had al veel eerder in moeten grijpen.

Sorry? Ze zijn levensgevaarlijk en daar heeft een fout van de mens niets meer mee te maken.

Fout van de mens als in opvoeding. .. of gebrek aan
Generaliserend geneuzel is ook echt een nuttige toevoeging in een discussie.
jij vind een hele groep rassen niet te vertrouwen... prima, maar dat is een mening. Geen feit.

Edit:laat ik eventuele foute fok ook maar toevoegen als eventuele fout van de mens.

Edit 2 :ik ken verschillende voorbeelden van bepaalde types(stafford, amerikaans en engels ea) toevallig allemaal met papieren , die in mijn ervaring beter te vertrouwens zijn als een hele kudde andere honden van rassen die o zo lief zijn...
Waaronder een golden neptriever die kleine kindjes opvrat en uitviel baar bepaalde leden van het gezin.
Lang leve foute fok in dat laatste geval
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-12-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:37

Ragdollcat schreef:
HorseTopShop schreef:

Jij kent de honden?

Als je ze niet de baas bent, ben je niet geschikt als baasje.
Een hond wordt niet geboren om te killen. Ze worden zo door gebrek aan opvoeding.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 02-12-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:38

Fout van de mens, inderdaad, ze is ze gaan fokken en houden met dat doel en dan nog steeds ermee blijven fokken en houden terwijl deze honden daar voor het grootste deel niet geschikt voor zijn.

Niet voor de mensen en niet voor de honden zelf.

Ik ken het ras ja en ik zou het niet willen hebben, niet op mijn geweten willen hebben dat ie de anderen mogelijk wat gaat aandoen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-12-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:42

De RAD is afgeschaft omdat het niet bleek te werken. Waarom zou een houd- en fokverbod nu wel werken dan?
Ik ben van mening dat het probleem ligt bij de eigenaar. Deze heeft vaak onvoldoende kennis en ervaring om een 'stoere' hond goed op te voeden. En dan krijg je agressie of bijtincidenten. Een mentaliteits verandering zal nodig zijn, het betreft toch vaak een bepaald type mens dat een niet goed opgevoede stoere hond heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:43

Ragdollcat schreef:
Fout van de mens, inderdaad, ze is ze gaan fokken en houden met dat doel en dan nog steeds ermee blijven fokken en houden terwijl deze honden daar voor het grootste deel niet geschikt voor zijn.

Ik ben het wel met je eens, helaas. Ik zeg helaas, want ik hou echt van honden, heb er zelf negen.
Maar ik denk echt dat deze rassen ervoor gefokt zijn om soortgenoten te doden en dat blijkt ook wel uit de ongelukken die ermee gebeuren. Zo jammer dat veel mensen dit maar niet in willen zien, dit is de reden dat er zoveel ellende is met die dieren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:47

Als ze niet opgevoed werden vanaf de geboorte..........dan zijn het zulke killers dat zit er gewoon in.

Dus dat een hond niet geboren worden om te killen gaat hier echt niet op.

Ze hebben hun kracht, hardheid en bouw mee dat ze moeilijk te stoppen zijn als ze eenmaal doorgeslagen zijn, daar zijn ze op gefokt, want anders bestond zulke honden niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:49

Mijn honden zijn gefokt om wolven aan stukken te scheuren. Ze kunnen met gemak met de roedel een beer aan.
Tot 20 jaar geleden werden ze daar nog gewoon voor gebruikt.

Dat zit erin gefokt. Dat is 1 ding dat zeker is. Ze werden niet gefokt op uiterlijk. Ze werden gefokt op kracht, lef, etc.
Maar geen van mijn honden zal ooit zoiets flikken. Omdat ze opgevoed zijn.

Ik heb een herplaatser (zie onderschrift) die ook iemand aangevallen en gebeten heeft. Ze is hier nu anderhalf jaar en is de liefste, best luisterende hond die ik ooit gehad heb.
Dus waar ligt het aan...????? Hond of baasje?

Dus ja, het zal er vast in gefokt zijn. Maar met een goede baas, zal een Pitbull nooit doorslaan. Net als elk ander ras.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 02-12-15 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt