Koe en Kat, topic over katten #1!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke naam is leuker?

Koningin Nalina de tweede
27 (31%)
Smokey de jager
58 (68%)

Totaal aantal stemmen: 85

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:08

Flux schreef:
Hoewel ik het ernstig eens ben met de het niet straffen principe heb ik me er wel schuldig aan gemaakt.

Bij adoptie bleek onze kat onwijze voednijd te hebben. Tot het aanvallen van je benen (en doorbijten) aan toe. Je kon niet normaal met zijn voer door de kamer bewegen of hij vloog je luid gillend aan.

Mijn vriend heeft hem eens een schop (niet denken aan een karate trap, gewoon een goed gemikte voet) gegeven toen hij hem aanvloog. Kat knalde zo met zijn kop tegen de tafelpoot. Hij was zwááááár onder de indruk (en had zich vast ook pijn gedaan).

Nooit heeft ie mijn vriend weer aangevallen. Ook niet angstig. Netjes gepaste ruimte. Mijn vriend heeft hem zelfs (uiteraard vriendelijk, zonder straffen, gewoon met geduld) zitten geleerd. Nu gaat hij bij het krijgen van zijn voer netjes zitten en wachten tot hij geaaid wordt. Dan mag hij eten.

Relatie is totaal niet geschaad, sterker nog. Mijn vriend komt niet thuis vandaag. En raad eens wie strak tegen de voordeur ligt te wachten... :)

Nu wil ik (hard) straffen totaal niet aanprijzen. Niet zelfs, helemaaaaaal niet wanneer er angstgedrag in het spel is. Loki was gewoon hartstikke verwend op zijn vorige adres. Hoefde maar een scheet te laten of zijn baasje bracht hem lekkere natvoer, dat was bij ons wel anders. Nu praat ik ook over een 6,5 kilo kater die bijna zes jaar was toen hij kwam (en maar kort gecastreerd). Niet een klein poesje dus ^^

Totaal andere situatie, kat was zoals uit het verhaal blijkt gewend dat het eten sneller kwam nav zijn gedrag en is door tegen de voet aan te lopen zich rot geschrokken. Heeft vervolgens ontdekt dat hij zonder aan te vallen zijn eten ook wel krijgt. Maar dat gaat niet over een kat die aan het behang krabt of van je schrikt en uit zelf verdediging bijt.

Nathalie > een kat krabt ergens met een reden. Jij kan vinden dat er genoeg andere plekken zijn om aan te krabben, je kat vindt dat dus niet. Katten hebben graag krab plekjes op hun loop routes, dus niet in een hoekje van de kamer waar de krabpaal bij de meeste mensen staat. Daarnaast wil een kat zich graag uit kunnen strekken tijdens het krabben, krabpalen waar het krab gedeelte dus erg kort is kunnen er ook voor zorgen dat de kat andere krabplekjes gaat zoeken. Punt is, jij kan wel vinden dat het goed genoeg is voor je kat, maar uiteindelijk bepaalt de kat of hij voldoende gelegenheid heeft om zijn natuurlijk gedrag te uiten. Hij heeft er niet voor gekozen om bij jou te wonen, die keuze maak jij als mens en dus ben je naar mijn mening ook verplicht om aanpassingen te doen in je huis zodat ook je kat fijn kan wonen en als hij aangeeft dat het niet goed genoeg is niet boos te worden, maar te zoeken naar een oplossing.

xNathaliee

Re: Koe en Kat, topic over katten #1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:55

Oh dat is wel een goede. We hadden eerst 1 krabpaal en toen ze aan het behang ging krabben hebben we de krabpaal op de plek gezet waar ze krabt (looproute in de gang). Vervolgens een grotere krabpaal gekocht met een plateau voor het raam zodat ze lekker naar buiten kan kijken. Bij de grote kan ze zich uitrekken :j

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:58

Blijkbaar is die van ons tot nu toe dan heel lief :')
Geen noodzaak om te 'straffen'.

Meeste dingen die ze uithaalt moet ik eerlijk gezegd ook wel om lachen. :')
Zoals; kerstballen uit een kerststukje jatten en pennen van tafel gooien..
Doet ze ook alleen maar als er niemand is.

Iemand nog tips tegen haren op een stoffen bank?
Een grotendeels witte kat en een grijze bank gaan niet zo goed samen :\
Heb nu een plaid op de bank als we er niet zijn, maar gisteravond had ze die eigenhandig helemaal opgerold :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:45

Andere kleur bank :+ nee een andere oplossing dan een plaid en veel stofzuigen zou ik ook niet weten. Ik heb het geluk een grijze bank en bij toeval een grijze kat te hebben. Dus valt het gelukkig minder op.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:55

De kat veel borstelen met een kammetje dat de dode haren uit de vacht haalt? Dan verliezen ze veel minder haar.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:43

Hoe vaker je kamt, hoe meer je het haarverlies gaat stimuleren.. Lijkt me dus voor langertermijn juist geen goede optie.

Ik heb zelf ook een plaid, blijft goed liggen en kat weet dat hij niet op andere plekken van de bank mag komen :) . Al blijf je die haren houden, want ze zitten aan je kleren, waarmee je vervolgens weer op de bank gaat zitten.
Ik heb een speciale borstel gekocht waarmee ik de bank (en andere dingen zoals kleding) kan ontharen. En het werkt als een tierelier :D .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 03:13

@chantal: wat een onzin, sorry dat is hetzelfde als zeggen dat je 5 grijze haren terugkrijgt voor het verwijderen van eentje...

Kan de kat niet in een aparte kamer als jullje weg zijn? Verder had iemand mij ooit verteld over een soort handschoen die handig zou zijn. Zal eens vragen wat voor

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:58

Hier gaan ze twee keer per jaar naar een trimmer om geplukt te worden. Scheelt wel qua haar.
Maar zijn wel langharige katten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:19

Jij vindt het onzin, ik heb mijn achtergrond kennis. ;)

Ik ga me er verder buiten houden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:33

Ik moet voor heidi ook nog een kam of borstel kopen. Maar weet niet wat nu echt fijn is voor haar. Ze is denk ik kortharig. Maar op dr buik heeft ze half lang haar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:45

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:56

Maartje1990 schreef:
Kan de kat niet in een aparte kamer als jullje weg zijn? Verder had iemand mij ooit verteld over een soort handschoen die handig zou zijn. Zal eens vragen wat voor

Ze laat zich niet 'opsluiten' :')
Hadden haar de eerste nachten in de bijkeuken, maar na 3 nachten kregen we haar daar niet meer..
Nu loopt ze vrij in de woonkamer, wat heel goed gaat maar goed dat haar dus.. :')

Die borstel voor kleding (en de bank) heb ik ook. Ideaal voor kleren..
Inmiddels laat ze het plaid wel op de bank liggen, dus dat scheelt al een hoop.
Ook heb ik een furminator gekocht waarmee ik al heel wat haar eraf gekregen heb :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:41

zijn hier trouwens mensen met ervaringen katten mee op vakantie te nemen?
Wij gaan de eerste week van februari naar nieuwpoort (belgische kust). Hondje gaat zols altijd mee, doet ze al 12 jaar. We verblijven op een studio waar dieren toegelaten zijn.
Nu gaat dit jaar voor het eerst mijn katje ook mee. Ze wanded erg graag ana de riem langs mijn hond en geniet van wandelingen, dus ik ben zeker dat ze hiervan gaat genieten.
Wat neem ik nu best mee voor de kat? natuurlijk haar voer en haar kattenbak, maar dan. Ik dacht zelf haar kleine krabpaaltje ne wat speeltjes nog mee te nemen. Is dat voldoende of vergeet ik iets?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:51

Zoe_97 schreef:
Wij gaan de eerste week van februari naar nieuwpoort (belgische kust). Hondje gaat zols altijd mee, doet ze al 12 jaar. We verblijven op een studio waar dieren toegelaten zijn.
Nu gaat dit jaar voor het eerst mijn katje ook mee. Ze wanded erg graag ana de riem langs mijn hond en geniet van wandelingen, dus ik ben zeker dat ze hiervan gaat genieten.
Wat neem ik nu best mee voor de kat? natuurlijk haar voer en haar kattenbak, maar dan. Ik dacht zelf haar kleine krabpaaltje ne wat speeltjes nog mee te nemen. Is dat voldoende of vergeet ik iets?

Neem misschien haar mandje mee als ze dat heeft, iets dat vertrouwd ruikt om in te slapen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:53

The_Cat schreef:
Zoe_97 schreef:

Neem misschien haar mandje mee als ze dat heeft, iets dat vertrouwd ruikt om in te slapen

oh je vergeten! ze heeft ene grote bech (de grootste maar voor zo'n gigantische hond :') ) waar ze in slaapt, die gaat ook mee. mandjes die voor haar bedoeld zijn ligt ze niet in. Een boek is het allerleukste om te slapen :p

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:22

Misschien iets van feliway spray en verstuiver of hoe dat ook precies heet? Zodat ze zich daar ook op haar gemak voelt.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:47

Ik ben met mijn kat vier dagen weggeweest naar vrienden. Had zijn reismand mee, zijn eten, drinkbakje, speeltjes, krabmatje en lekkers mee. Eventueel kun je een EHBO kitje maken voor als er toch wat gebeurd.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:43

Was dit topic helemaal vergeten ! :(

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:59

Vanochtend weer iets raars meegemaakt.. Werd wakker, liep naar de gang zit mevrouw bij de kattenbak heeft ze de tas waar het schepje inzit stuk gevreten. Nu likt ze wel eens vaker aan plastic tasjes maar vanochtend lag ie stukgevreten op de grond. Toen ik eraan kwam bleef ze ook gewoon liggen.. Afgelopen weken pakte ze het tasje weleens onder de kast vandaan maar deed er verder niks mee. Tot vannacht dus. Toen ik het tasje had opgeruimd ging ze vervolgens weer bij de kattenbak liggen dus heb even gekeken in de bak en eromheen maar kon niks geks vinden.. Wat denken jullie?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:30

Iemand ervaring met blaasgruis/blaasontsteking bij hun kat? Krijg net een appje van mijn moeder dat ze vermoed dat hij blaasontsteking heeft. Wil telkens naar binnen en dan weer naar buiten, en zit lang op de kattenbak terwijl er niks uit komt. Hij drinkt sowieso te weinig denk ik.... Binnen drinkt hij nauwelijks, eigenlijk alleen buiten regenwater dat in een grote bak zit.
Ik ga het vanmiddag even aankijken, heeft een kat met blaasonsteking ook pijn als je hem bij z'n buikje aanraakt?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:38

Voor binnen kan je kijken voor een fontein. Katten drinken vaak graag stromend water :)
Ik heb er een bij http://www.keramik-im-hof.de/ vandaan. super service en super tevreden over :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:39

Daar had ik inderdaad ook al naar gekeken :j Denk dat dat eerder de oorzaak is dan stress. Er word met hem gespeeld, hij word geaaid, mag lekker naar buiten.... Denk dat 'ie te weinig drinkt.
Merk je echt verschil met zo'n fonteintje? En waar zet je die neer?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:41

UhNee schreef:
Iemand ervaring met blaasgruis/blaasontsteking bij hun kat? Krijg net een appje van mijn moeder dat ze vermoed dat hij blaasontsteking heeft. Wil telkens naar binnen en dan weer naar buiten, en zit lang op de kattenbak terwijl er niks uit komt. Hij drinkt sowieso te weinig denk ik.... Binnen drinkt hij nauwelijks, eigenlijk alleen buiten regenwater dat in een grote bak zit.
Ik ga het vanmiddag even aankijken, heeft een kat met blaasonsteking ook pijn als je hem bij z'n buikje aanraakt?

Spijtig genoeg veel te veel ervaring. Mijn kat is er supergevoelig aan. Kan inderdaad van stress komen, dat is bij ons het geval.

Wij hebben ook zo een fonteintje gekocht, het helpt wel omdat ze dan meer drinken, maar als het door stress komt zul je moeten kijken waardoor ze stress krijgt. Als het de eerste keer is dat de kat dit heeft, kan je gewoon zo'n fonteintje kopen en kijken of het overblijft, krijgt ze het frequenter, misschien andere opties bekijken. Zo een feliway spray, en kijken waardoor je kat stress krijgt. succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:41

Wij hebben hem in de huiskamer staan, dat is hun leefgebied (binnenkatten, komen niet buiten)
Ze drinken liever als ie aan staat dan dat ie uit staat :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:42

Bij ons staat hij in de keuken, een beetje verder dan de voederbakjes (anders morsen ze er hun eten in)