Flux schreef:Hoewel ik het ernstig eens ben met de het niet straffen principe heb ik me er wel schuldig aan gemaakt.
Bij adoptie bleek onze kat onwijze voednijd te hebben. Tot het aanvallen van je benen (en doorbijten) aan toe. Je kon niet normaal met zijn voer door de kamer bewegen of hij vloog je luid gillend aan.
Mijn vriend heeft hem eens een schop (niet denken aan een karate trap, gewoon een goed gemikte voet) gegeven toen hij hem aanvloog. Kat knalde zo met zijn kop tegen de tafelpoot. Hij was zwááááár onder de indruk (en had zich vast ook pijn gedaan).
Nooit heeft ie mijn vriend weer aangevallen. Ook niet angstig. Netjes gepaste ruimte. Mijn vriend heeft hem zelfs (uiteraard vriendelijk, zonder straffen, gewoon met geduld) zitten geleerd. Nu gaat hij bij het krijgen van zijn voer netjes zitten en wachten tot hij geaaid wordt. Dan mag hij eten.
Relatie is totaal niet geschaad, sterker nog. Mijn vriend komt niet thuis vandaag. En raad eens wie strak tegen de voordeur ligt te wachten...![]()
Nu wil ik (hard) straffen totaal niet aanprijzen. Niet zelfs, helemaaaaaal niet wanneer er angstgedrag in het spel is. Loki was gewoon hartstikke verwend op zijn vorige adres. Hoefde maar een scheet te laten of zijn baasje bracht hem lekkere natvoer, dat was bij ons wel anders. Nu praat ik ook over een 6,5 kilo kater die bijna zes jaar was toen hij kwam (en maar kort gecastreerd). Niet een klein poesje dus ^^
Totaal andere situatie, kat was zoals uit het verhaal blijkt gewend dat het eten sneller kwam nav zijn gedrag en is door tegen de voet aan te lopen zich rot geschrokken. Heeft vervolgens ontdekt dat hij zonder aan te vallen zijn eten ook wel krijgt. Maar dat gaat niet over een kat die aan het behang krabt of van je schrikt en uit zelf verdediging bijt.
Nathalie > een kat krabt ergens met een reden. Jij kan vinden dat er genoeg andere plekken zijn om aan te krabben, je kat vindt dat dus niet. Katten hebben graag krab plekjes op hun loop routes, dus niet in een hoekje van de kamer waar de krabpaal bij de meeste mensen staat. Daarnaast wil een kat zich graag uit kunnen strekken tijdens het krabben, krabpalen waar het krab gedeelte dus erg kort is kunnen er ook voor zorgen dat de kat andere krabplekjes gaat zoeken. Punt is, jij kan wel vinden dat het goed genoeg is voor je kat, maar uiteindelijk bepaalt de kat of hij voldoende gelegenheid heeft om zijn natuurlijk gedrag te uiten. Hij heeft er niet voor gekozen om bij jou te wonen, die keuze maak jij als mens en dus ben je naar mijn mening ook verplicht om aanpassingen te doen in je huis zodat ook je kat fijn kan wonen en als hij aangeeft dat het niet goed genoeg is niet boos te worden, maar te zoeken naar een oplossing.