Brits Korthaar eigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:48

Vacht

De vacht van de Brits Korthaar moet kort en dicht zijn.

De vacht mag niet zacht van structuur zijn, maar moet wat de Engelsen noemen 'crisp' zijn. De kleur moet eenkleurig en tot op de huid doorgekleurd zijn.

Eenkleurige Britten vertonen in hun jeugd vaak een vaag tabbypatroon in hun vacht. We noemen dit verschijnsel "ghostmarkings" of spooktekening. In de meeste gevallen is die spooktekening (wanneer de kat volwassen is) verdwenen. Soms blijft het verschijnsel bestaan en dat is natuurlijk geen showkat.

http://www.neocatbritten.nl/artikelen/britskorthaar.htm

En nog een quote:

Uiterlijk
Het meest passende woord om de Brits Korthaar te omschrijven is “rond”. Ronde kop, ronde wangen, grote ronde, open ogen. Kleine, afgeronde oren, korte neus, korte nek, korte poten met ronde voeten. Het lichaam is compact, de rug is kort en de staart is van gemiddelde lengte, met een brede staartwortel en een rond uiteinde.
De vacht is kort, crispy, verend en dicht ingeplant en kan vele kleuren hebben:
– effen (d.w.z. zonder patroon): blauw (het populairst), zwart, rood, crème, lilac, chocolate, cinnamon, fawn, wit, en de torties (gemêleerd: dit zijn vrijwel altijd vrouwelijke dieren).
– tabby (met patroon: gemarmerd, gestreept, gevlekt of ticked).
– met wit (parti-colours)
– silver en golden tabby, shaded golden en shaded silver, smoke, chinchilla.
– colourpoints.
De oogkleur van een Brits Korthaar kan oranje, groen, blauw of soms odd-eyed zijn, afhankelijk van zijn vachtkleur.

http://www.huisdieren.nu/katten/rassen/ ... -korthaar/

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:50

Amaris schreef:
Nachtlampje schreef:
Crispy? Hoe moet ik me dat voorstellen..? (Ik denk nu aan krokant gebakken uitjes, wokkels en cornflakes)

(ik ook, maar ik heb honger) :Y)

Hahahaha ja lekker en laat ik nou net op dieet zijn :(

Simoonzel

Re: Brits Korthaar eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:55

Als ik mijn BK zou moeten omschrijven zou het denk ik hierop neerkomen:

Lui en goedaardig, maar ook echt sullig (of gewoon dom..) :')
Ze houdt van bij je zijn, maar komt nooit op schoot. Een aai is leuk, maar na 3 aaitjes loopt ze gewoon langzaam weg.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:11

Crisp... is dat wat je kunt noemen: "een beetje varkenshaar"?

Mijn halfje blijkt erg gereserveerd naar vreemden.. ik ben verhuisd en hij ziet nu regelmatig bezoek maar kruipt dan "achter mama's rokken" :`)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:14

Baas het is te vroeg, wanneer hebben we weekend??
Afbeelding

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:25

Die blik, zo cute. <3
Dat van die stekelvacht herken ik wel een beetje. Mijne heeft een hele dikke, donzige ondervacht en de laag daarboven is dunner en wat stekeliger. Nog wel zacht (geen varkenshaar), maar bijvoorbeeld lang niet zo zacht als mijn halve Brit, die is heel zacht maar heeft weer niet zo'n dikke ondervacht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:39

Mijne heeft echt geen harde haartjes, wellicht omdat ze een kruising (of mss zelfs 1/4e BKH) is?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:14

Beetje net als mijn kruising misschien? Die voelt aan als een konijntje. <3
En de vacht is niet zo dik als van de BK.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:29

denk het wel ja, erg zacht en een beetje pluizig iig, maar wel een retedikke (onder)vacht erop. :)
Bijnaam is niet voor niets Pluismuis, breedreet of miss fluffybottom. :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:41

Een fotootje als vergelijkingsmateriaal (van mijn halfje dus):

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:46

de rechtse?
de mijne is wat boller en dikker behaard, redelijk klein maar compact:
Afbeelding
het terrarium waar ze naast zit is 40cm hoog, heb je meteen een idee van haar grootte. :)
's Winters is ze overigens nog dikker behaard en wat donkerder. <3

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:53

Nee, de linker! De rechter was de kat van de buren. Ik zie wel overeenkomsten, vooral die lekkere ronde kop. :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:03

die van jou heeft ook een wat openstaande vacht zo te zien, zo'n vacht waar je 'in' kijkt ipv dat hij mooi aansluit.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:09

Ja precies, dat bedoel ik met dat hij niet zo'n dikke ondervacht heeft als een Brit, maar een wat dunner donsvachtje. :j
De jouwe is meer fluffy/poofy haha, zoals je bij Britjes de vacht verwacht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:11

de mijne heeft ook zo'n openstaand vachtje, maar idd een dikke fluffy vacht. <3
en door haar kleur heeft ze optisch hele korte pootjes waardoor ze nog wat compacter oogt dan ze al is. :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:18

Hihi lief. Hoeveel weegt ze eigenlijk (vind ik een makkelijkere maatstaf dan hoogte haha)? Mijn "echte" BK is heel klein, weegt 2,9kg. De grote woog eerst 6,7kg maar dat was niet gezond, dus hebben we hem terug gehaald naar 5,5kg. Nu is hij mooi slank. :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:19

om en nabij de 3,5kg, ik zorg dat ze niet meer dan 3,7kg weegt omdat ze daarboven te vet wordt.
Maar ze is kleiner dan mijn eerste kat (xSiamees) en die woog ong hetzelfde. :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:37

O dan heb ik wel een hele kleine. :=
Fotootje naast elkaar:

Afbeelding

Ik moet zeggen, hij is een best grote kat en zij is een best kleine kat. Dus het verschil is duidelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:39

Hij is de kruising?
Katers zijn meestal zowiezo groter. :)
Thuis hadden we 2 nestgenootjes, xSiamees en identiek gekleurd en de kater woog 6,5-7kg en het poesje ong 3,5kg.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:18

Van mijn 3 Britten heeft de jongste de mooiste typische Britten vacht. Van Breezer is de vacht ook wat te zacht en wat langer dan de andere 2. Bijou heeft juist weer een hele dikke korte vacht. Maar gelukkig hoeven die van mij niet naar de keuring :D

Crisp voelt niet als varkenshaar hoor :P Weet niet hoe ik het moet uitleggen, dat moet je voelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:35

Al zou ik naar show willen dan word ik er meteen uitgeknikkerd vrees ik. :+
Mowgli is te bang en verstijfd helemaal plus ze heeft rare neusgaten, nystagmus, een verrotte knie en luchtwegproblemen (veroorzaakt door hooikoorts en haar neusje). :(:)
Gewoon een kneusje eigenlijk die ik het showen niet wil aandoen. :n

Zijn die van jullie ook zo onelegant, lomp gewoon?
Mo stort zich gewoon naar beneden als ze ergens vanaf springt waardoor ze met een *kebonk!* landt :+ en je denkt dat ze minstens alle 4 d'r poten breekt als ze dat doet bij hoge kasten enzo. %) :x

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:53

Nee, De mijne zijn niet lomp :P die springen en klimmen in de hoge krabpaal en hup de kast op. Zijn zijn mollig maar wel lenig!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:45

Hopelijk is hier iemand die mij kan helpen, ook al is het al eventjes geleden voordat iemand hier was.

Ik zit met het dilemma dat mijn britse korthaar(gecastreerde kater) van nu 15 maanden oud altijd Jarco Indoor kreeg en sinds een aantal weken "dunnere" poep had dan normaal.
Toen zei de persoon waar hij vandaan komt misschien moet je RC British Shorthair geven. Ik van haar 2 kg mee genomen om te proberen. Na een aantal dagen heeft hij dus al 3 x over gegeven(overlegd met de DA geen koorts en zolang het niet nog vaker gebeurd kan het geen kwaad).
Nu zit ik met het feit: Welk katten voer ga ik dan geven?!
Ik heb overal zitten zoeken op voer wat voor het grootste gedeelte uit vlees bestaat(omdat nu ik aan t zoeken ben ik er achter ben dat zowel RC als Jarco veel granen bevatten) kwam ik dus uit op Applaws.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou iemand mij hier mee kunnen helpen?
Aangezien ik nu het idee heb dat ik me kat te kort kom. :(

Ook heb ik geprobeerd om hem gekookte kipfilet te geven, dit lust hij niet, helaas.

Dankjewel alvast...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:05

@Nicky91: goed dat je je verdiept in kattenvoer :j

RC is, hoe raar het misschien klinkt, troep!
Het hoofdbestanddeel van RC zijn granen. Iets waar katten veel van moeten poepen en wat nauwelijks voedzaam is. Alle Whiskas enz. hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen (ruwe as, conserveringsmiddelen en kleur/geurstoffen enz). Katten kunnen er best slecht uit gaan zien wanneer ze niet de juiste voeding krijgen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik geef mijn katten Cat Lovers Gold.

Citaat:
Cat Lovers Gold:

Cat Lovers Gold is een natuurlijke brokvoeding voor katten van alle leeftijden. Zonder toevoegingen van tarwe, maïs of soja, dit maakt het uitermate geschikt als hypoallergeen voer. Er wordt géén gebruik gemaakt van geur-, kleur- en smaakstoffen of schadelijke houdbaarheidstoffen.

Voordelen van Cat Lovers Gold:
- Bevat kippenvlees meel, vismeel, verse zalm en gedroogde eieren voor een uitstekend aminozuren patroon.
- 100% gegarandeerd: geen maïs, tarwe of soja, geen vulstoffen.
- Bevat hypoallergeen en glutenvrije bruine rijst. Perfect voor gevoelige katten.
- Bevat pure zalmolie, kippenvet en lijnzaad voor optimale Omega 3 en 6 vetzuren. EPA/DHA voor soepele gewrichten, glanzende vacht en gezonde huidconditie.
- Bevat probiotica, prebiotica en chelated mineralen om een sterk immuunsysteem te bevorderen, maag-darmproblemen te verminderen en een gezonde balans van bacteriën.
- Geen toegevoegd suiker of zout.
- Geen chemische kleurstoffen of houdbaarheidsstoffen.
- Bevat op volledig natuurlijke wijze geconserveerde antioxidant op basis van rozemarijn, vitamine E en vitamine C.
- De samenstelling zorgt voor een uitstekende verteerbaarheid.
- De brok is zeer smakelijk, katten zijn er dol op
- De brok is betaalbaar! €26,75 voor een zak van 5kg.

Die van mij moesten ook overgeven van RC. Ik gaf 'RC obesitas' omdat mijn Britten 11,5 en 12,1 kg waren toen ze herplaatst werden bij mij :(:) Van 'RC obesitas' vielen ze te snel (gevaarlijk snel!) af. Mede omdat ze het voer er weer uit spuugden. Dus vrij snel ging ik over op Cat Lovers Gold.

Nu (4 jaar later) zitten ze goed in de vacht. Lady weegt 5,7 en Macho 6,0 kg. Beide hebben ze sinds Cat Lovers Gold niet meer gespuugd (behalve haarballen dan ;) ) en de ontlasting is goed.

Ik denk dat jouw kat ook een wat gevoelige kat is. Het maag-darmstelsel wil zo snel mogelijk van de onnatuurlijke stoffen af. En de snelste weg is overgeven.

Er zijn proefzakjes te verkrijgen bij de verkooppunten. (De officiële naam van het merk is 'Dog Lovers Gold', maar vrijwel elk verkoopadres in de link heeft ook Cat Lovers Gold).

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:23

@Sabini Super bedankt! Hier heb ik wat aan :D Ik ga zeker weten dit proberen en Oleg weegt al bijna 5 KG maar is ook echt al heeeel groot nog nooit zo'n grote kat gezien hihi maar wel super lief!

Hopelijk slaat het goed aan! Zo ja, laat ik het zeker weten! Goed katten voer moet meer gepromoot worden vind ik. Veel dingen zijn nog zo onbekend bij mensen en dat is jammer!