Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shiloh schreef:flavlip schreef:Er zullen ook honden compleet verpest worden door de Zak methode...
Overigens geloof ik écht niet dat een hond compléét verpest kan worden door positieve reinforcement. Echt niet. Er zullen vast wel gedragsproblemen zijn die niet makkelijk op te lossen zijn, maar de typisch echt agressieve/bange, compleet verpeste honden krijg je niet alleen positive reinforcement goed gebruikt is in de opvoeding.
Puchje schreef:Nog een mooie quoteCitaat:Negeer je hond `s ochtends als je op staat, ga dan met hem wandelen en geef hem daarna eten en aandacht
Als ik dat zou doen, heb ik een HEEL verdrietig hoopje ellende.
Gossie.
flavlip schreef:De CM methode (goed gebruikt) is niet verkeerd, het gaat verkeerd als mensen het niet juist toepassen, maar ditzelfde geld voor de Zak methode.
Citaat:Negeer je hond `s morgens als je op staat, ga dan met hem wandelen en geef hem daarna eten en aandacht.
Agossie schreef:Citaat:Negeer je hond `s morgens als je op staat, ga dan met hem wandelen en geef hem daarna eten en aandacht.
Dit moet ik zo uitvoeren anders blijft mijn slaapkamer niet heel en kan ik niet zonder vallen en opstaan mijn bed uit komen. Dit werkt dus wel bij mijn hond. Dankzij Cesar kan ik normaal mijn bed uitkomen. En mijn hond is écht niet zielig.
Shiloh schreef:Dit vind ik dus onzin, in mijn ogen heb je hem gewoon niet geleerd normaal te gedragen en dat hij alleen aandacht krijgt als hij met 4 poten op de grond staat
Shiloh schreef:Als hij dat nog niet kan, is het jou taak zijn omgeving te controleren, wat dus betekend dat jij niet fatsoenlijk kan opstaan en hij je slaapkamer verwoest, dat hij gewoon niet in de slaapkamer mag komen.
Agossie schreef:Dus boor je hem de grond in. Het is hetzelfde als iemand jouw levenswerk helemaal fout en waardeloos zou vinden en op alle manieren mensen daarvan zou willen overtuigen, dan zou jij je persoonlijk ook aardig aangevallen voelen.
Maar daar gaat jouw "discussie" niet over. Er is blijkbaar helemaal niets uit zijn methodes waar jij eventueel heel voorzichtig over kunt zeggen 'ja, daar heb je wel gelijk in, dat werkt wel goed bij sommige honden'.Shiloh schreef:Dit vind ik dus onzin, in mijn ogen heb je hem gewoon niet geleerd normaal te gedragen en dat hij alleen aandacht krijgt als hij met 4 poten op de grond staat
Precies! Dus negeer ik het drukke gedrag en als ze rustig is, krijgt ze aandacht.
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cesar ook wel goede punten heeft? Je hoeft het echt niet met alles eens te zijn, dat ben ik ook echt niet, maar er zitten wel degelijk hele goede dingen in zijn trainingsmethodes, zoals die er ook bij Zak zijn en andere trainers.
Agossie schreef:Citaat:Negeer je hond `s morgens als je op staat, ga dan met hem wandelen en geef hem daarna eten en aandacht.
Dit moet ik zo uitvoeren anders blijft mijn slaapkamer niet heel en kan ik niet zonder vallen en opstaan mijn bed uit komen. Dit werkt dus wel bij mijn hond. Dankzij Cesar kan ik normaal mijn bed uitkomen. En mijn hond is écht niet zielig.
Agossie schreef:Dus boor je hem de grond in. Het is hetzelfde als iemand jouw levenswerk helemaal fout en waardeloos zou vinden en op alle manieren mensen daarvan zou willen overtuigen, dan zou jij je persoonlijk ook aardig aangevallen voelen.
Maar daar gaat jouw "discussie" niet over. Er is blijkbaar helemaal niets uit zijn methodes waar jij eventueel heel voorzichtig over kunt zeggen 'ja, daar heb je wel gelijk in, dat werkt wel goed bij sommige honden'.Shiloh schreef:Dit vind ik dus onzin, in mijn ogen heb je hem gewoon niet geleerd normaal te gedragen en dat hij alleen aandacht krijgt als hij met 4 poten op de grond staat
Precies! Dus negeer ik het drukke gedrag en als ze rustig is, krijgt ze aandacht.Shiloh schreef:Als hij dat nog niet kan, is het jou taak zijn omgeving te controleren, wat dus betekend dat jij niet fatsoenlijk kan opstaan en hij je slaapkamer verwoest, dat hij gewoon niet in de slaapkamer mag komen.
En hoe leer je dat af? Enthousiast de slaapkamer uit sturen? De hond de hele nacht alleen laten (dus negeren)? Of de hond op de slaapkamer laten (waardoor ik me veiliger voel) en alleen 's morgens met wakker worden en opstaan even negeren? Zonder dat je het misschien beseft, haal je zelf iets aan wat CM ook zou leren.
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cesar ook wel goede punten heeft? Je hoeft het echt niet met alles eens te zijn, dat ben ik ook echt niet, maar er zitten wel degelijk hele goede dingen in zijn trainingsmethodes, zoals die er ook bij Zak zijn en andere trainers.
Shiloh schreef:Goof schreef:Wat is nou heel concreet het probleem van opvoeden op deze manier?
Er is nog nooit een hond slechter van geworden en CM's aanpak heeft in alle gevallen succes.
En hier nog een voorbeeld. Een wetenschappelijk paper die correlatie studies heeft gedaan tussen verschillende training methodes (met en zonder hulp van proffesionals) en de type trainingmethode die gebruikt wordt:
http://ac.els-cdn.com/S1558787807002766 ... ae1752db07
Positive reinforcement: iets stimuleren door iets toe te voegen
Negative reinforcement: iets stimuleren door iets weg te nemen
Positive punishment: iets ontmoedigen door iets toe te voegen
Negative punishment: iets ontmoedigen door iets weg te nemen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dat problemen vaker voorkomen als niet alleen positive reinforcement wordt gebruikt (zowel mét als zonder positieve begeleiding) lijkt me duidelijk.
Als de plaatjes en links niet werken, even laten weten, ik zit op een netwerk die meer toegang heeft dan de gemiddeld persoon en kan er hier niet achter komen of deze literatuur open access is.
Puchje schreef:Overigens, wél iets van CM dat ik toepas...
We zijn laatst voor het eerst op vakantie geweest, voor het eerst naar een ander huisje.
Daar heb ik wel zijn riem aangehouden en hem aan de riem even onder begeleiding laten snuffelen.
Dus niet enthousiast overal op af stormen, maar zijn energie in toom houden, door even aangelijnd te houden.
Hij heeft wél geleerd om te zitten als hij aandacht wilt, mij wilt begroeten, maar hij moet gewoon héél even wachten tot ik mijn handen vrij heb. Dan gaat dat kontje héél blij heen en weer over de grond
Cyella schreef:Heb het artikel opgezocht en deze resultaten zijn gewoon dmv een survey tot stand gekomen. Resultaten dmv natuurwetenschappelijk onderzoek zijn vaak al onbetrouwbaar, laat staan dmv een survey. Zou dit dus echt met een enorm korreltje zout nemen als ik jou was. Andere onderzoeken van haar vind ik ook niet enorm goed onderbouwd om eerlijk te zijn, zijn allemaal zeer beschrijvend.
Shiloh schreef:Lijkt me helemaal niks verkeerd mee, en ook een goed punt van CM. Zak en andere positive reinforcement trainers doen exact hetzelfde. Het is niet allemaal zwart wit, het een doet dit en het ander doet dat, er zitten hier en daar zeker overeenkomsten.
Zak nadrukt bijvoorbeeld bij elke kans die hij krijgt, dat als een hond niet geleerd heeft zijn impulsen te beheersen en het gewenste gedrag te vertonen, is het jou taak zijn omgeving te controleren en beheersen. En als dat binnen aan de riem betekend, dan betekend het dat.
Een overeenkomst dus.
Puchje schreef:Inderdaad Shiloh, je mag je hond niet begroeten in de ochtend. Dat is wat er stond.
Negeren doe ik ook heel even als meneertje stuiterend om me heen staat te springen, als ik mijn handen vol heb met boodschappenHij heeft wél geleerd om te zitten als hij aandacht wilt, mij wilt begroeten, maar hij moet gewoon héél even wachten tot ik mijn handen vrij heb. Dan gaat dat kontje héél blij heen en weer over de grond
Je hebt hem geleerd dat tegen je opspringen als jij volle handen hebt, (of uberhaubt) geen resultaat oplevert (je negeert hem) en dat als hij netjes wacht dat hij dan beloning krijgt (begroeting en aandacht van de baas). Precies zoals ik het ook zou doen.