Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:11

slimmerik schreef:
Buiten losloopgebieden waar honden los mogen is het gewoon verboden honden los te laten. (uitzondering eigen terrein) Al volgen ze nog zo goed. Gewoon om iedereen gelijk te behandelen. Een coureur zal ook gemakkelijk 200 op de snelweg kunnen rijden zonder dat hij een gevaar voor zichzelf of omgeving vormt. Maar regels zijn nu eenmaal regels. En het zou te gek voor woorden zijn dat je daar uitzonderingen op gaat maken.

En geef mij mijn vrolijke hond aan de lijn maar hoor tegenover die trieste vertoning van dat filmpje van die vent met zijn herders. Stelletje zombies vind ik het.

Met loslopende honden is het ook nog eens zo dat mensen die doodsbang voor honden zijn zich gewoon onveilig voelen. Voor hen is een hond, al staat ie nog zo goed onder appèl (wat voor een ander van ver af niet te zien of te weten valt) net zo iets als een dompteur op straat een wandeling maakt met een paar loslopende leeuwen. Daar zou je ook graag met een boogje om heen willen of je genoodzaakt zien een andere route te kiezen (het hazenpad). Voor hen is een aangelijnde hond al iets om met een boogje omheen te gaan.

edit:En natuurlijk kan iedereen zelf beslissen of ze de regels overtreden of niet. Maar mag een ander dat asociaal vinden?

betekenis volgens woordenboek asociaal: sociaal niet aangepast en hinderlijk voor anderen......als je geen rekening houdt met anderen.............. onmaatschappelijk...............zonder sociaal besef.......egoïstisch........grof.........iemand zonder fatsoen.....

Je niet aan de regels houden wil niet per definitie zeggen dat je hinderlijk bent voor anderen. En als er geen verantwoorde hondenlosloopplekken zijn werkt de gemeente zelf overtreding van de regels in de hand. Je bent er als gemeente ook voor de inwoners met een hond en je zult voor hen ook voorzieningen moeten treffen vind ik, en niet alleen speeltuintjes voor kinderen.

Anoniem

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:51

En dat terwijl je voor een hond hondenbelasting betaalt en voor een kind kinderbijslag krijgt :P :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:31

Ja dat is ook al zo lekker krom 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:35

Oja en nog iets, als mensen bang zijn voor honden is dat heel vervelend voor ze maar daar kunnen ze alleen zelf iets aan veranderen. Om dan te verwachten dat je omgeving zich daar aan aanpast is op zijn minst niet realistisch.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:53

Waar een aanlijngebod is dienen de honden vast te zijn.
Mensen die bang zijn voor loslopende honden 'horen' daar gewoon te kunnen komen. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:55

Nikass schreef:
Oja en nog iets, als mensen bang zijn voor honden is dat heel vervelend voor ze maar daar kunnen ze alleen zelf iets aan veranderen. Om dan te verwachten dat je omgeving zich daar aan aanpast is op zijn minst niet realistisch.

Precies. Ik wil best rekening daarmee houden maar men hoeft ook niet overhysterisch te gaan reageren en eisen dat er een lijn aangaat terwijl ik de hond al overduidelijk bij me houdt en mijn hond totaal geen interesse voor ze toont. (In losloopgebieden)

Weet je hoe leuk het is om met je dreumes van 1 jaar door de stad te lopen langs allemaal huis tuin en keukenhonden die aangelijnd naast de baas lopen en stuk voor stuk hun bek tegen het gezichtje van je kindje drukken. Niet alleen zeer gevaarlijk maar ook nog eens zeer onhygiënisch.
Ach maar hij is toch aangelijnd en hij vindt kindjes zo schattig want het is een echte gezinshond en wil alleen maar spelen.
Aanlijnen wil niet automatisch zeggen dat de situatie veilig is opgelost.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:20

*zucht*

Ik ga vanavond maar eens door rood fietsen op een 6 baans.... ik kijk heus wel en ik zorg wel dat ik niemand tot last ben.... oke?
Waarom? Kan makkelijk en ik bepaal het zelf gewoon. Misschien ben ik een slecht voorbeeld voor kinderen en andere volwassenen....Maarja, wat geeft het, IK vind het een onzinregel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:41

Ik vind een rood stoplicht geen onzinregel. Maar ik vind overal je hond moeten aanlijnen wel onzinnig en zelfs niet met mijn geweten overeenkomen omdat het het welzijn van mijn honden schaadt. Daarom is het een regel die ik overtreedt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:45

Ach midden in de nacht reed eens iemand door rood, ene politie tegen de andere "erachteraan die reed door rood" de andere politie "belachelijk daar gaan we niet achter aan er is niemand!" Bestuurder hebben ze dus door laten rijden. Soms gaat t niet alleen maar om ieder specifiek regeltje op te volgen maar ook naar het grotere geheel kijken. Was die bestuurder een gevaar op dat moment? Nee want er was niemand. Schrikken er beesten van mijn hond omdat deze niet is aangelijnd, nee ook niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:15

Paintlinger schreef:
Mensen die bang zijn voor loslopende honden 'horen' daar gewoon te kunnen komen. :roll:

Dat is helemaal waar, maar ik hoor toch vaak voorbij komen dat je honden in een hondenlosloopgebied ook moet aanlijnen.
Als je bang bent van honden of je hond kan niet met andere honden overweg, of is loops, of kan niet los,... dan moet je niet in een hondenlosloopgebied gaan lopen. Er zijn genoeg hondenaanlijngebieden, de meerderheid zelfs.

Als men schapen in een hondenlosloopgebied zet, dan is het aan de eigenaars van de schapen om die achter een draad te zetten of ze ergens anders te zetten, bv in een gebied waar honden niet los mogen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:17

Die schapen lopen daar meestal voor natuurbeheer.

Verder helemaal met je eens

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:18

Nikass schreef:
Ik vind een rood stoplicht geen onzinregel. Maar ik vind overal je hond moeten aanlijnen wel onzinnig en zelfs niet met mijn geweten overeenkomen omdat het het welzijn van mijn honden schaadt. Daarom is het een regel die ik overtreedt.

En als ik het rode licht nou wel een onzinregel vind?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:19

Die mogen daar lopen, maar ik zou daarvoor mijn hond niet aanlijnen, ik moet mij naar zo'n plek verplaatsen met de auto, ik rij speciaal naar daar voor mijn hond los te kunnen laten lopen, dan ga ik ze daar niet aanlijnen, had ik evengoed thuis een rondje aan de les kunnen lopen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:21

chanel1985 schreef:
Paintlinger schreef:

Dat is helemaal waar, maar ik hoor toch vaak voorbij komen dat je honden in een hondenlosloopgebied ook moet aanlijnen.
Als je bang bent van honden of je hond kan niet met andere honden overweg, of is loops, of kan niet los,... dan moet je niet in een hondenlosloopgebied gaan lopen. Er zijn genoeg hondenaanlijngebieden, de meerderheid zelfs.

Als men schapen in een hondenlosloopgebied zet, dan is het aan de eigenaars van de schapen om die achter een draad te zetten of ze ergens anders te zetten, bv in een gebied waar honden niet los mogen.

Tsja maar of je in een gebied met aanlijnplicht loopt maakt ook geen ene bal uit, blijkt maar weer uit dit topic, mensen laten hun hond net zo goed los waar het niet mag.

Als je bang bent voor honden kun je maar beter niet buiten komen :+ .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:40

Paintlinger schreef:
Nikass schreef:

En als ik het rode licht nou wel een onzinregel vind?

Dat is aan jou, of je de verantwoordelijkheid neemt om die regel te overtreden. Ik weet niet welk welzijn er geschaad wordt als je je er aan houdt, maar als jij het met je geweten niet kunt overeenkomen om voor het rode licht te wachten dan moet je dat misschien maar niet doen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:00

Ik denk dat we allemaal een afweging maken. Ik wel met Kenji. Zoveel los als als het kan. En anders aan de riem. Waar ze erg controleren doe ik zowieso een riem om. Bij de Loonse en Drunense Duinen heb je een mooi losloop gebied. Daar mag hij los en de rest aan de riem.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:29

Nikass schreef:
Finliox schreef:
Als ik moet kiezen tussen levend aan stukken gescheurd worden met veel stress en ontzettend veel pijn of een snelle kogel door mijn hoofd waar ik niet veel meer van merk ga ik toch voor het laatste, ik weet niet hoe dat met jou zit. Als je er op staat dat de natuur zijn gang mag gaan...

Maar ik neem aan dat jij geen prooidier bent?

Nee, maar ging het daarom? Gaat om het principe "liever een snelle pijnlose dood dan een lange pijnlijke dood" dat geld voor zowel prooidieren als jaagdieren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:32

Nu wordt de discussie wel erg breed. Het gaat niet over een aanlijnplicht an sich, maar dit specifieke geval van een waarschuwingsbord voor reekalfjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:50

Finliox schreef:
Nee, maar ging het daarom? Gaat om het principe "liever een snelle pijnlose dood dan een lange pijnlijke dood" dat geld voor zowel prooidieren als jaagdieren.

Het gaat erom dat het onzin is dat jij denkt te weten wat voor een ree prettiger of minder erg is. Feit is dat een roofdier die een prooi pakt (natuurlijke selectie) een natuurlijker proces is dan dood door een jager. En denk nou niet dat die altijd direct goed schieten. Soms is het wild alleen aangeschoten en verstopt zich in het bos.Niet zelden moet het dan worden opgespoord met, jawel, een hond om alsnog te worden afgemaakt. Hoezo geen lijdensweg?

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:22

En jij denkt dat die hond m dan mag verscheuren Nikass?
Absoluut niet!

Ik heb contact met meerdere jagers en ook met geleiders van jachthonden en ik heb niet het idee dat jij enig benul hebt waarover je praat.

Die mannen kunnen wel schieten hoor....

De losgeslagen huishond pakt trouwens gewoon de eerste de beste..niks natuurlijke selectie.
Een goede jager selecteerd weldegelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:16

Pfff alle boeren hier in de omgeving zijn jager. Jager worden kan iedere mafkees, niks bijzonders aan. Dat zijn echt geen sniper opgeleide schutters hoor. Het zijn vaak oude boeren die elkaars jachthond nog per ongeluk doodschieten omdat ze hem voor wild aanzagen met hun ADHD Triggerfinger 8)7
Als ze een ree hebben geschoten sms'en ze elkaar, komen ze samen en drinken er een biertje op. De laatste keer dat dat hier gebeurde dat ik het meekreeg werd het reetje zelfs in mijn weide ingang geslacht, rolpoorten onder het bloed, en zag ik hoe ze hun met bloed besmeurde mes in de waterbak van mijn paarden schoon wasten. Furieus was ik ! -:(-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:55

Repelsteel: heel akelig allemaal maar dat heeft toch weinig te maken met dit topic? Deze hele discussie over afschieten vs doodbijten is ook compleet off topic. Zullen we weer on topic gaan?

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 06:38

Repelsteel: dat zijn dus geen jagers...... maar prutsers die doen alsof.....

Schaar die maar niet onder de goeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:07

Maartje1990 schreef:
[naam]: heel akelig allemaal maar dat heeft toch weinig te maken met dit topic? Deze hele discussie over afschieten vs doodbijten is ook compleet off topic. Zullen we weer on topic gaan?

Er zitten hier mensen die de illusie hebben dat alleen hondenbezitters die hun hond ook niet- aangelijnd onder controle hebben "asociaal" zijn versus het bosbeheer (dat niet alleen maar uit Staatsbosbeheer bestaat ) die zogenaamd "altijd" op correcte wijze handelen.
Ik vind het wel ontopic wanneer ik aangeef dat de wereld van de "beheer" kant helemaal niet zo perfect in elkaar zit als mensen hier willen doen geloven.
Lekker makkelijk om alleen de hondenbezitters als rotte appels af te schilderen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 09:26

Rotte appels zijn rotte appels.....en die zitten in elke groep...

Het 1 sluit het ander nooit uit.