slimmerik schreef:Buiten losloopgebieden waar honden los mogen is het gewoon verboden honden los te laten. (uitzondering eigen terrein) Al volgen ze nog zo goed. Gewoon om iedereen gelijk te behandelen. Een coureur zal ook gemakkelijk 200 op de snelweg kunnen rijden zonder dat hij een gevaar voor zichzelf of omgeving vormt. Maar regels zijn nu eenmaal regels. En het zou te gek voor woorden zijn dat je daar uitzonderingen op gaat maken.
En geef mij mijn vrolijke hond aan de lijn maar hoor tegenover die trieste vertoning van dat filmpje van die vent met zijn herders. Stelletje zombies vind ik het.
Met loslopende honden is het ook nog eens zo dat mensen die doodsbang voor honden zijn zich gewoon onveilig voelen. Voor hen is een hond, al staat ie nog zo goed onder appèl (wat voor een ander van ver af niet te zien of te weten valt) net zo iets als een dompteur op straat een wandeling maakt met een paar loslopende leeuwen. Daar zou je ook graag met een boogje om heen willen of je genoodzaakt zien een andere route te kiezen (het hazenpad). Voor hen is een aangelijnde hond al iets om met een boogje omheen te gaan.
edit:En natuurlijk kan iedereen zelf beslissen of ze de regels overtreden of niet. Maar mag een ander dat asociaal vinden?
betekenis volgens woordenboek asociaal: sociaal niet aangepast en hinderlijk voor anderen......als je geen rekening houdt met anderen.............. onmaatschappelijk...............zonder sociaal besef.......egoïstisch........grof.........iemand zonder fatsoen.....
Je niet aan de regels houden wil niet per definitie zeggen dat je hinderlijk bent voor anderen. En als er geen verantwoorde hondenlosloopplekken zijn werkt de gemeente zelf overtreding van de regels in de hand. Je bent er als gemeente ook voor de inwoners met een hond en je zult voor hen ook voorzieningen moeten treffen vind ik, en niet alleen speeltuintjes voor kinderen.