slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:09

Yamcha schreef:
Vind altijd een beetje jammer in dit soort discussies dat de nuance totaal zoek lijkt.

Een beetje: "als je opvoedt dmv positive reinforcement stel je geen grenzen", tegenover: "als je corrigeert ben je een tiran".

Volgens mij is beide compleet overtrokken en dus niet waar.
Ik heb mijn jongste zoveel mogelijk positief opgevoed dmv heel veel belonen, positieve stimuli, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik geen grenzen stel, dat is echt grote onzin. Het woord "nee" kent ie prima, en begrijpt hij uitstekend. Wat wel zo is, als ik nee zeg (en de hond dan naar me toe komt, dat doet ie dan namelijk) beloon ik hem voor het luisteren. Ik heb hem altijd beloond voor naar me toe komen, en "kom" vindt ie echt een leuk commando.

Ik heb "nee" overigens neit aangeleerd als een correctie maar als een commando, wat inhoudt dat je ophoudt met wat je dan ook maar aan het doen bent, en dat wordt dat beloond met iets wat leuker is, waarbij de ontvanger de beloning bepaalt uiteraard. Voedselbeloning is vaak succesvol, maar niet altijd, mijn jongste doet ongeveer alles voor een knuffel, geknuffeld worden vindt ie echt het einde.....
Hij is allesbehalve slaafs, eigenlijk heel zelfstandig, een heel blije hond die graag wat voor me doet, maar ik geloof niet dat hij het gevoel heeft dat hij het moet, ik geloof niet dat hij zich gedwongen voelt.

Het grappige is ook, vind ik, dat je bij hem heel duidelijk ziet, dat de dominantietheorie waanzin is, hij trekt zich niets aan van dat soort zaken, kan met allerlei honden overweg, ook honden die als 'dominant' zouden worden betiteld. Het maakt hem niets uit. Hij is vrolijk, sociaal, onafhankelijk, intelligent en heel aardig. En hij heeft een grenzeloos vertrouwen in de wereld om hem heen. Echt geweldig, ik zou willen dat ik het jaren eerder zo had gedaan.

Ik ben ook niet van de dominantie, mijn hond is mijn maatje. Hij heeft dat ook, dat grenzeloze vertrouwen in de wereld om hem heen. Hier wordt ook het woord nee ook gebruikt en ook als commando, als hij dat dan doet, krijgt hij een aai over zijn bol, want dat heeft ie het liefst, dan kwispelt ie als een idioot :D Als hij eens niet naar nee luistert, omdat iets nou eenmaal reuze interessant is, dan verhef ik mijn stem en is de nee harder, maar altijd weer beloont met een aai als hij ophoudt.

In dierenartsen heeft hij geen grenzeloos vertrouwen :D Men kan hem niet voor een hartfilmpje op zijn zij leggen, zonder dat ik daarbij ben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:10

Mindim schreef:
Maar ik vind correcties helemaal niet erg, als ik zeg nee als mijn schoen wordt gepakt als speeltje, dan duw ik de hond zachtjes terug, zeg nee en bied hem iets anders aan. Mijn hond hoeft op dat moment ook geen plezier er in te hebben, want hij doet iets wat ik niet fijn vind. Ik geef er een positieve draai aan, bied een alternatief. Het woord nee zit er gauw genoeg in en is daarna ook voldoende om ongewenst gedrag te doen stoppen. Ik heb mijn hond ook het woord bah aangeleerd. Hij is namelijk van het blikjes verzamelen, als ik zeg bah, laat hij het vallen. Erg handig voor als hij iets in zijn bek heeft wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik heb nou niet het idee dat mijn hond daar enigszins hinder van ondervindt.

Kom hier is bij mij altijd kom hier, waarom zou je daarbij moeten corrigeren of duwen, als de hond gewoon komt? Hij heeft me wel eens de kost gegeven, hij dacht jippie vrijheid. Ik roepen, maar hij kwam niet. Toen ben ik weg gelopen en binnen 5 seconden liep ie naast me, beloond en sindsdien is kom hier geen probleem geweest. Bij mij zijn was een leuker alternatief dan in je eentje in de weide schijnbaar. Van mijn kant een correctie, maar zonder pijn. Misschien niet volgens de boekjes, maar voor ons werkte dat.

Nee is helemaal niet erg in mijn beleving.

Het ligt er ook wat je wilt doen met je hond, zo lang je geen chains wilt maken (bijvoorbeeld om te freestylen of agility) dan doet het er eigenlijk niet toe of de hond een oefening leuk vind of niet. En erg vind ik het ook niet, ik zie liever een hond die goed getraind is met correctie dan een hond die slecht getraind is door beloning.

Wat ik bedoelde is niet dat de 'kom hier' oefening zelf eerder door trekken of duwen bewerkstelligd werd (lijkt me ook lastig als de hond los is) maar dat het hierkomen an sich aan kracht en betrouwbaarheid wint op het moment dat een hond juist ook bij andere oefeningen niet getrokken of geduwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:12

@ Mindim: ja, super is dat hè? :D heeft die van mij ook, die vindt het bij de dierenarts ook helemaal leuk :D alle assistenten zijn ook helemaal gek van 'm. Het enige nadeel van al die vrijheid is dat meneer niet in de bench wil, hij is het niet gewend om opgesloten te zijn. Ik heb de bench nooit voor hem gebruikt, achteraf misschien wel moeten doen, dat kun je tenslotte heel positief aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:14

Yamcha schreef:
Juist, dat is het. Je leert er je hond ook mee om zelf na te denken, ipv af te wachten, ik heb liever dieren die meedenken, omdat ik leuk ben om bij te zijn.

Ik vind het zo zwart wit, waarom mag je geen nee zeggen bij ongewenst gedrag?
Mijn hond is ook graag bij de baas en verknipt is ie ook niet.

@essiesilly, jij legt hem toch ook een vorm van nee op, door hem aan de riem te houden, zodat hij er net niet bij kan? Doordat hij er net niet bij kan, kijkt ie naar jou. Jij belet hem toch ook bij de bak te komen, door hem net buiten bereik te houden?
Hier krijgen ze de bak, als de aandacht van het voer af is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:17

Yamcha schreef:
@ Mindim: ja, super is dat hè? :D heeft die van mij ook, die vindt het bij de dierenarts ook helemaal leuk :D alle assistenten zijn ook helemaal gek van 'm. Het enige nadeel van al die vrijheid is dat meneer niet in de bench wil, hij is het niet gewend om opgesloten te zijn. Ik heb de bench nooit voor hem gebruikt, achteraf misschien wel moeten doen, dat kun je tenslotte heel positief aanleren.

Volgens mij bedoelt Mindim in dit geval het tegenovergestelde van jou Yamcha.

Naar aanleiding van dit topic ben ik wel heel benieuwd geworden naar de honden die bij de baasjes horen moet ik zeggen :D

Heb ooit op een stal gereden waar een instructrice kwam die zei dat ze clickertrainer was, ze had ook altijd een hond bij zich. Nou die hond luisterde echt voor geen meter. De beste verdediging voor je trainingsmethoden (welke je ook gebruikt) is toch wel het gedrag van je hond!

En als je hond altijd komt als je hem roept en hij wil het liefste bij je zijn is de discussie 'wel of geen slipketting' eigenlijk ook overbodig, dan neem je je hond gewoon zonder riempje mee *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:18

sallandval schreef:
Het ligt er ook wat je wilt doen met je hond, zo lang je geen chains wilt maken (bijvoorbeeld om te freestylen of agility) dan doet het er eigenlijk niet toe of de hond een oefening leuk vind of niet. En erg vind ik het ook niet, ik zie liever een hond die goed getraind is met correctie dan een hond die slecht getraind is door beloning.

Wat ik bedoelde is niet dat de 'kom hier' oefening zelf eerder door trekken of duwen bewerkstelligd werd (lijkt me ook lastig als de hond los is) maar dat het hierkomen an sich aan kracht en betrouwbaarheid wint op het moment dat een hond juist ook bij andere oefeningen niet getrokken of geduwd wordt.

Op die manier, ik denk dat vertrouwen en het graag bij je zijn al heel veel doet. Wij hebben wel eens tijdens het wandelen dat mijn zoon vooruit loopt, dan pendelt de hond tussen ons in, hij houdt een ieder dan in de gaten en loopt altijd wat langer bij mijn zoon :D Leuk om te zien hoor :D Kom maar, wordt hier altijd ontvangen met veel gekwispel :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:18

:roll: :roll:

Anoniem

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:23

@ sallandval: je bent welkom hoor, om Raphi te komen meeten. Hij zal het leuk vinden, hij houdt van mensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:26

sallandval schreef:
Naar aanleiding van dit topic ben ik wel heel benieuwd geworden naar de honden die bij de baasjes horen moet ik zeggen :D

Meet Wintu, mijn boxer van inmiddels 11 jaar, is bijna helemaal doof nu en alleen hoge tonen hoort ie nog. Ook wordt hij wat seniel zo af en toe :D en haalt ie opeens streken uit, die hij in de tien jaar hiervoor nooit deed :') Het is altijd een heel actieve hond geweest, nooit alleen, zonder ons kwijnt ie weg. Vele km heeft hij afgelegd, is ontzettend lief en beschermend over mijn nu 7 jarige zoon. Een hond uit duizenden voor mij, het wordt heel lastig als hij er niet meer is! Het geluid kon ik er helaas niet vanaf halen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:28

Tay heeft niks met vreemde mensen of honden := En dat vind ik alleen maar positief.

Ik gebruik wel correcties, maar dan een stemcorrectieen als het heel bont gemaakt wordt een fysieke. (Zoals toen mijn angst agressieve hond zich omkeerde naar mij ). Dat wil niet zeggen dat ik dingen aanleer met duwen en trekken. Er volgt pas een correctie als de hond het commando 100% beheert en het commando hoort, maar ervoor kiest om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:28

Afbeelding
Raphi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:30

Mooie hond Yamcha! Geweldig die herders, mijn zus heeft ze ook, geweldige dieren. Is die van jou ook erg waaks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:36

Helemaal niet :') hij vindt het veel te gezellig als er bezoek komt :')

Gelukkig is de andere hond wel waaks, maar Raphi niet hoor, die doet daar niet aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:41

In het geval van het bakje.
Ik zet het bakje tussen mijn voeten, als hij er op af loopt dan zeg ik nee, wachten.. Als hij dan blijft staan zeg ik goedzo en mag hij het pakken.
Als je hem aan de riem zet leer je hem niet dat hij het niet mag pakken imo want hij kan er niet bij.
Ik kan hier ook het voer neerzetten en ze laten wachten tot ik zeg goedzo toe maar.
Ik vind nee zeggen dan ook niet onder een correctie vallen maar gewoon een woordje binnen het leerproces.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:56

dees_daan schreef:
Ik vind nee zeggen dan ook niet onder een correctie vallen maar gewoon een woordje binnen het leerproces.

Je mag vinden wat je wil, maar "nee" en dus de hond een bepaald gedrag verbieden is gewoon een correctie.
En ja, een correctie is bij jouw dus een deel van het leerproces (en bij mij ook trouwens).

Zijn de associaties bij dat woord zó negatief dat het niet meer gebruikt mag worden?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:59

Mindim schreef:
Dos_Caballos schreef:
Een voorbeeld van counter-conditioning wanneer een hond bijt: http://drsophiayin.com/resources/video_ ... ng_in_face

Hier een voorbeeld van (angst-)agressie: http://drsophiayin.com/resources/video_ ... other_dogs

Wat belangrijk is, is om de hond af te leiden van de stressgevende stimuli. Escalaties moeten worden voorkomen en je moet de hond nooit in een keer volledig in de stresssituatie gooien. Bijvoorbeeld wanneer de hond agressief gedrag vertoont naar andere honden, kun je zijn aandacht pakken en telkens als hij oogcontact met je maakt, een beloning geven. Zo let de hond op jou ipv op de andere hond. De andere hond wordt minder belangrijk en uiteindelijk kun je er dicht langs lopen, terwijl je de hond beloningen geeft als hij naar je kijkt. Doe je dit een paar keer, dan is zowel de angst als de agressie verdwenen, omdat hij 'gedesensiteerd' is. Beloningen zijn dan uiteindelijk niet meer nodig.

Als je bovenstaande methodes vergelijkt met punishment-methodes (bv. boos worden, slaan, schreeuwen, straffen) dan zijn deze methodes niet alleen diervriendelijker, maar ook effectiever omdat de hond het ongewenste gedrag niet meer vertoond omdat het niet nodig is (bv. de angst is weg). Bij punishment-methodes onderdruk je slechts het gedrag, maar los je het probleem niet op. Daarnaast zijn er veel honden die slecht tegen harde correcties kunnen.

Waarom zou je je hond volledig in een stress situatie gooien? Ik heb nog nooit een escalatie gehad zelfs.
Om even in jouw voorbeeld te blijven, hoe pak je op dat moment dan volgens jou de aandacht van de hond? Als mijn hond ergens de focus op heeft, dan pak ik zijn aandacht niet zo snel hoor, het lekkers zal hem dan een worst zijn, daar is geen aandacht voor, een aanraking daarentegen wel. Dan tik ik hem even op de schouder, van joehoe. Doet geen pijn helemaal niets. Maar dat is dan wel een correctie, dus hoe los jij dat dan op?
Waarom denk jij toch dat een correctie uit boos worden, slaan, schreeuwen en straffen bestaat?
Ik corrigeer mijn kind ook, dat kan ook zonder al dat hoor.
Je hebt het ook over angstig en agressief, waarom?

Mindim, ik zeg niet dat JIJ je hond volledig in een stresssituatie gooit, maar dit is wel een veel gebruikte trainingsmethode helaas. Kijk bijvoorbeeld naar Cesar Millan, die lost angst op met full exposure (ook wel ''flooding'' genoemd). Hij sleurt honden die bang zijn voor bijvoorbeeld traplopen met alle kracht de trap op en af (MET slipketting) tot de hond niet meer reageert. Vervolgens zegt hij ''kijk hij is nu kalm en vredig!'' terwijl de hond aangeleerde hulpeloosheid laat zien. Dat is waarom ik benadruk dat dit niet de manier is. Ik ben blij dat jij dat niet doet!

Wat betreft het trekken van de aandacht: je kunt het stapje voor stapje opbouwen in situaties die steeds iets oplopen in moeilijkheidsgraad. Zorg dat je hond het 'spelletje' al kent in de moeilijkste sitiuatie zodat hij al weet dat hij zijn aandacht op jou moet richten voor beloning.

Verder heb ik het over angst-agressie, omdat agressie altijd een oorzaak heeft en angst een veelvoorkomende oorzaak is. Daarom lijkt mij dit een relevant voorbeeld.

Jammer dat de discussie nu over ''nee'' zeggen gaat. Ik heb niet zozeer problemen met louter ''nee'' zeggen. Is het nodig? Waarschijnlijk niet, maar ach, dat moet eenieder maar zelf weten. Wat mij stoort, is het gebruik van een choke-chain rechtvaardigen, dat is iets heel anders dan ''nee'' zeggen. Hier gaat dit topic oorspronkelijk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:03

Kuggur schreef:
dees_daan schreef:

Je mag vinden wat je wil, maar "nee" en dus de hond een bepaald gedrag verbieden is gewoon een correctie.
En ja, een correctie is bij jouw dus een deel van het leerproces (en bij mij ook trouwens).

Zijn de associaties bij dat woord zó negatief dat het niet meer gebruikt mag worden?

Dan is het woordje 'wachten' ook een correctie.
Hij mag het op dat moment idd niet pakken, dat is niet omdat ik hem voor iets corrigeer maar zodat hij leert dat hij moet wachten voordat hij het pakt. Stukje training zonder op een voor de hond negatieve corrigerende manier te werken.
Ik zie corrigeren meer iets als het afleren van ongewenst gedrag, in plaats van het aanleren van bepaald gedrag (wachten op iets)
Het wordt hier totaal niet negatief opgevat dus ik denk wel dat ik het mag blijven gebruiken :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:10

Dos_Caballos schreef:
Ik heb niet zozeer problemen met louter ''nee'' zeggen. Is het nodig? Waarschijnlijk niet, maar ach, dat moet eenieder maar zelf weten..

Nooit een border collie op schapen getraind neem ik aan.
Het is een relatief specifiek gebied van training, toegegeven.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:15

Kuggur schreef:
Dos_Caballos schreef:
Ik heb niet zozeer problemen met louter ''nee'' zeggen. Is het nodig? Waarschijnlijk niet, maar ach, dat moet eenieder maar zelf weten..

Nooit een border collie op schapen getraind neem ik aan.
Het is een relatief specifiek gebied van training, toegegeven.

Dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan, misschien dat daarbij nee zeggen wel nodig is. Dat vind ik in principe ook vrij onschuldig. De border collie is wel een mooi voorbeeld trouwens van een ras waarbij je moet oppassen met harde correcties, choke-chains en prong-collars. Het zijn hele gevoelige en soms zelfs neurotische honden die je mentaal echt kapot kan maken met een harde opvoeding.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:29

Dos_Caballos schreef:
Dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan, misschien dat daarbij nee zeggen wel nodig is. Dat vind ik in principe ook vrij onschuldig. De border collie is wel een mooi voorbeeld trouwens van een ras waarbij je moet oppassen met harde correcties, choke-chains en prong-collars. Het zijn hele gevoelige en soms zelfs neurotische honden die je mentaal echt kapot kan maken met een harde opvoeding.

Absoluut waar. Die ondingen zou ik met geen vinger aanraken, ook de teletac niet die bij sommige drijfwerktrainers blijkbaar sporadisch wel gebruikt wordt (maar hier in IJsland gelukkig niet, ook verboden)

Ook de reden niet te vroeg te beginnen met het trainen op schapen; de hond moet eerst geleerd hebben, en genoeg rijpheid hebben "een correctie te kunnen nemen".
Begin je met een gevoelige hond die dat nog niet aankan, kan je grote schade aanrichten.
En dan hebben we het in principe over verbale correcties, communiceren, "ik wil niet dat je dát doet".

Overigens het scala is breed onder de populatie werkende bordercollies (ik haat de term "werklijnen" ;andere discussie), er zijn ook zeer harde honden onder die nauwelijks onder de indruk zijn van harde correcties.

Okay, ik zet m´n stokpaardje weer terug in de wei nu :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:36

Kuggur schreef:

Ik heb niet zozeer nare associaties bij een woord maar ik zie wel een verschil in 'nee' waarbij een hond geleerd heeft 'want anders...' of het woord 'nee' aangeleerd als cue die betekent dat 'dit gedrag niets gaat opleveren'.

Je kunt volgens mij dus niet echt stellen dat het woord an sich een correctie is. Het eerste gebruik is wel een correctie, het tweede imo niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:06

Even totaal off-topic... Wat een prachtige hond, Yamcha! Zou ik hem eens als referentie voor een schilderij mogen gebruiken :o ?

Overigens vibd ik dit verder een hele interessante discussie. Complimenten ook voor het nette verloop :).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:42

sallandval schreef:
Kuggur schreef:

Ik heb niet zozeer nare associaties bij een woord maar ik zie wel een verschil in 'nee' waarbij een hond geleerd heeft 'want anders...' of het woord 'nee' aangeleerd als cue die betekent dat 'dit gedrag niets gaat opleveren'.

Je kunt volgens mij dus niet echt stellen dat het woord an sich een correctie is. Het eerste gebruik is wel een correctie, het tweede imo niet.

Kugger zal voornamelijk op het eerste doelen. Al hoewel "Nee" niet altijd wil betekenen "want anders". Hier is bijvoorbeeld "Nee" de correctie. Er komt niet nog een andere straf of correctie achteraan. Na Nee is het klaar zeg maar.

Je tweede voorbeeld van "Nee" is totaal iets anders. Ook inderdaad niet te zien als correctie, maar als aanwijzing. Ik roep het hier ook in de vorm van "oepsie" (Daar waar hij nee al kent als correctie en nee voor jezelf al snel een woord is met een negatieve lading wat je vervolgens in je stem kan laten overbrengen wat in die situatie totaal niet de bedoeling is). Dit gebruik ik wel eens als mijn hond tijdens de dogdance training als hij te ver door gaat in een trucje terwijl ik in het aanleren de andere kan op wil.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:32

MyWishMax schreef:
Paintlinger schreef:
En als je hond zich uit een normale halsband wurmt...............dan zittie dus te los ;-)

Als ik mijn teefje in een normale halsband wil houden, moet ik hem zo strak zetten dat ze naar adem gaat happen. Klopt dus niet. Je hebt gewoon honden waarvan de nek net zo breed is als de kop.

Zo'n hond heb ik ook.....er is altijd een standje 'precies goed'.
Het zit nie zo snel te strak

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:58

MyWishMax schreef:
Paintlinger schreef:
En als je hond zich uit een normale halsband wurmt...............dan zittie dus te los ;-)

Als ik mijn teefje in een normale halsband wil houden, moet ik hem zo strak zetten dat ze naar adem gaat happen. Klopt dus niet. Je hebt gewoon honden waarvan de nek net zo breed is als de kop.

Paintlinger schreef:
Zo'n hond heb ik ook.....er is altijd een standje 'precies goed'.
Het zit nie zo snel te strak

Er is geen standje net goed bij mijn hond. Ik heb namelijk liever niet dat ze naar adem hoeft te happen.