Valkparkiet Saffier helaas overleden, update p22

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:57

Heel veel succes, Ik steek in iedergeval een kaarsje voor jullie 2 op! :(:)

truus1970

Re: Valkparkiet Saffier mogelijk een gebroken pootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:26

vergeet niet dat een amputatie eigenlijk maar een betrekkelijke kleine ingreep is. Ik vermoed dat Saffier met zijn levenslust zich daar mee uit de voeten (wel raar deze zin), kan.
Zeker het overwegen waard wanneer de andere optie inslapen is.

Heel veel sterkte...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:27

Voor een kleine vogel is het wel een flinke ingreep. Hij zal dan weer een zwaardere narcose moeten (net zo een als de eerste keer waar hij bijna niet meer uit kwam). Daar merk ik nog steeds de gevolgen van bij hem. Gisteren hebben ze hem alleen een roesje gegeven en daar was hij wel zo uit wakker, maar bij amputatie moet hij opnieuw volledig onder zeil.

Het lijkt een makkelijke keus maar dat is het echt niet.. Ik zie op dit moment meer nadelen dan voordelen. Hij is al verzwakt en zit niet goed in z'n vel. Die amputatie zelf zal het grootste probleem misschien niet zijn, maar het lijkt wel of veel mensen vergeten dat er nog een hele nasleep aan vast zit. Saffier is altijd een zorgenkindje geweest met slechte gezondheid en dat speelt hem nu ook parten (diarree, ondergewicht, slecht uit narcose komen, meer pijn dan gebruikelijk, langer herstel nodig etc).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:42

Cayenne, als ik heel eerlijk ben zou ik het ook niet doen. Heb zelf twee valkjes en kan me niet voorstellen dat ze zich kunnen redden met een pootje, in ieder geval niet valkwaardig. Karel klautert en loopt veel, dit is natuurlijk voor ieder valkje apart maar voor mij zou het geen optie zijn. :n Ik wil je nu niet de grond in drukken, ik ben gewoon eerlijk over mijn eigen gevoel en gedachtes.

Maar neem geen overhaaste beslissingen en laat alles rustig tot je doordringen.
Cayenne, heel heel heel veel sterkte! :(:) :+:

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:53

Als ik je laatste berichtje lees, heb je je besluit eigenlijk al genomen ...

Wat je ook doet, het is altijd goed, meid, omdat je doet uit liefde voor Saffier :(:)

Veel sterkte en wijsheid !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:58

Nee hoor, heb nog geen besluit genomen. Dat ligt echt aan de mening en advies van de vogelarts van vanmiddag, maar ik probeer het wel rationeel te bekijken en niet teveel hoop te hebben. Die klap van gisteren zag ik niet aankomen en deze keer wil ik voorbereid zijn op wat kan komen en geen emotionele beslissingen nemen waar ik straks spijt van krijg. Ik heb al een heel lijstje met vragen die ik de arts straks ga stellen over amputatie, operatie etc, maar ik wil wel dat hij eerlijk is over de kansen op een goed leven.

KimD, daar zit ik dus ook mee. Saffier is geen vogel die makkelijk door het herstel heen komt. Dat is me de afgelopen weken wel duidelijk geworden. In hoeverre kan hij dan straks weer klauteren etc? Dat wil ik hem niet afnemen. Als hij straks gedoemd is om de rest van zijn leven op de bodem van de kooi te moeten slijten, dan is de keus snel gemaakt....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:10

Ik begreep eruit dat je het eigenlijk diep in je hart wel genoeg geweest vond, voor hem dan !
Mede door de bijwerkingen en zijn toch al zwakke gestel ...

We houden de moed er nog even in tot vanmiddag !
:(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:12

Als de DA straks zegt dat het herstel langzaam is met geen hele grote kans op een vogelwaardig leven, dan vind ik het idd genoeg geweest, maar ik wacht eerst zijn oordeel af. Als de kansen goed zijn, wil ik best verder vechten, maar niet ten koste van alles (en bovenal zijn welzijn).

Pff, nog een paar uur..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:16

We leven allemaal met je mee en de duimen draaien overuren voor jullie !!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:19

Sterkte voor straks, we hopen echt op positief nieuws!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:49

Filmpje van een valkparkiet met maar 1 pootje.

Het voortbewegen vind ik toch wel heel confronterend om te zien. Op een klein stukje zie je ook dat deze valk haar snavel soms ter ondersteuning gebruikt. Saffier doet dat op 1 poot ook, alleen die gaat dan plat liggen waardoor het er nog vervelender uit ziet. Dat hupsen lijkt me wel een belasting voor het pootje en moeilijk qua evenwicht (valkparkiet in het filmpje wappert ook met haar vleugels omdat ze uit balans valt, maar de ondergrond lijkt ook wel erg glad voor haar). Ik ben benieuwd wat de DA zegt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-08-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:53

Sterkte straks ook met het nemen van je beslissing.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:25

Saffier ondervindt momenteel daarbij ook extra last van het gespalkte pootje en de kraag ... die maken het ook bijna onmogelijk om zijn balans te vinden.

Vindt het vogeltje op de film best opgewekt ogen eigenlijk , ze is er best "handig" mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:28

Het is idd heel confronterend, de vogel gebruikt zijn snavel en vleugels als compensatie voor de missende poot. Maar ik krijg niet de indruk dat de vogel er 'last' van heeft, ze heeft zich aangepast. Eigenlijk vind ik het wel redelijk positief. Het gaat toch om de effectiviteit en de last, niet om het zo normaal mogelijk voortbewegen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:32

Het grootste probleem wat je zult hebben is de overbelasting van het goede pootje. Waaronder drukplekken onder de voetjes die zeer pijnlijk kunnen zijn. Ook zie je op het filmpje dat het stompje best wat opvangt wat ook zeer gevoelig kan zijn/blijven.
Heb hier de medische vogelboeken er op na geslagen en die zijn niet bepaald positief.
Daarbij is een valk eerder een klimmer dan een echte vlieger. Heb zelf 12 valken in een zeer grote voliere en die vliegen weinig. Het meeste doen ze klimmend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:35

Op zich lijkt ze wel opgewekt, maar ik ben nu met de eigenaresse aan het mailen en het heeft wel een lange tijd geduurd voor ze ermee uit de voeten kon (week of 6 tot 8) en echt op stokjes zitten kan ze niet (raakt dan uit balans en compenseert met snavel). Ze leeft dus op de bodem van haar kooi en dat is juist niet wat ik voor hem wil. Saffier zit het liefste lekker op zijn stokje wilgentakjes te slopen of met z'n hoofd in zijn bel te fluiten.

Edit: wat Wilawander zegt is ook zeker iets wat ik meeneem.

Ik ben gisteren overigens totaal vergeten om te vragen hoe het met de zwelling was en of dat nog problemen kan geven. Ze waren wel blij dat ik er zo snel bij was, anders was het pootje bij voorbaat al niet meer te redden geweest ivm afknelling. Maar of de ontwrichting gisteren is gebeurd of 10 dagen geleden is niet te zeggen helaas. We weten dus ook niet of de zwelling daarmee te maken heeft.

minka

Re: Valkparkiet Saffier mogelijk een gebroken pootje, update p16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:33

Hoe was het Cayenne?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:36

Ik weet nog niets :\ Vijf minuten geleden nog gebeld maar de DA heeft nog geen tijd gehad om terug te bellen en de assistente mag geen informatie geven dat op het scherm staat (gok dat de DA dus al wel heeft gekeken). Ze proberen voor vijf uur terug te bellen en dan hoop ik hem vanavond sowieso te zien.

Ik vind het verschrikkelijk om tegen die lege kooi aan te kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:38

Jeetje ... wat een spanning ...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:39

Bah balen zeg.. vooral die onzekerheid is killing..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:57

Pfffff ik dacht, er is resultaat,maar nog langer wachten dus. Ben benieuwd naar het oordeel

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:09

ik heb alle achtien pagina's gelezen en mijn stemmingen gingen echt van :(:) naar :D naar |(
ik hoop echt dat je beestje er weer boven op komt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:10

O, wat een tegenslag zeg! -O-
Ik ga hard duimen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:11

Ik lees ook nu net de vervelende wending van het verhaal. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt en wens je veel wijsheid met je beslissing.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 16:11

Nou, het is idd wel een rollercoaster. Ik heb de afgelopen week wel de nodige vreetbuien uit emotie gehad :=
Hopelijk zometeen iig een telefoontje dat we vanavond even naar hem toe mogen.
Morgen gaan vriendlief en ik een dagje naar de Efteling, even de gedachten verzetten. Beetje dubbel, maar ik moet er ook echt ff uit.