Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:42

Air schreef:
Hoe kunnen volgens jou dan dierenartsen die dat niet vragen voor een spuitje nog draaiende zijn? Volgens jou bestaan die nu toch allemaal niet meer.....

Wat een leuke misplaatste sneer :D

Ik neem aan dat deze dierenartsen de kosten die ze op euthanaseren van ratten (bijvoorbeeld) verlies draaien, weer compenseren door andere behandelingen wat duurder te maken :). Verlies draaien is voor geen enkel bedrijf gezond en gaat je hoe dan ook uiteindelijk de kop kosten.

cam

Dat heb ik al een eindje terug uitgelegd.
En een beetje creatief boekhouden.

En voor je vraagt hoe ik dat weet.,ik ben dierenarts assistent geweest.

dyoka

Ik lees het hele topic al mee maar jezus, Air, wat ben je fel in dit topic. Ook spreek je jezelf een paar keer tegen.

Anyway, iemand kwam ook met de vraag of de flesjes voor prikjes één keer wordt gebruikt, of meerdere malen. Ik heb stage gelopen bij een dierenarts, en daar werd het meerdere malen gebruikt. Weet natuurlijk niet of dat overal zo is, maar het lijkt me zonde om het na één keer weg te gooien aangezien je het best een paar keer kan gebruiken.

Ook ik vind 50,- duur, maar als ik daar tegenover zet om mijn rat in een kussensloop te doen en hem tegen de muur te smijten, betaal ik die 50,- met alle liefde. Sommigen willen het niet betalen, anderen kúnnen het niet betalen. Wil je het niet betalen, dan vind ik inderdaad dat je niet aan het beestje had moeten beginnen. Kan je het niet betalen omdat er toevallig iets gebeurd is om persoonlijke redenen, ja sorry, maar ik vind dat je dat ook geen mens kwalijk kan nemen. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal. TS, zoals aan het begin al is genoemd, kun je het bedrag niet in 'termijnen' betalen? Bijv. elke maand een tientje. Misschien is het dan wel haalbaar voor je?

Overigens, het is ook maar net wat je gevoel erbij is. Persoonlijk zou ik die 50,- wel willen en kunnen betalen, ook al is het 'maar' een rat of muis of whatever. De zorg die ik aan het begin voor het beestje heb genomen, neem ik tot het einde. Een ander wil of kan het bedrag niet betalen. Tja, daar valt vrij weinig aan te doen. Die kunnen zo'n beest tegen de muur gooien of overrijden of weet ik veel wat. Ik persoonlijk kan dat niet.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:43

_San87_ schreef:
Air schreef:
Hoe kunnen volgens jou dan dierenartsen die dat niet vragen voor een spuitje nog draaiende zijn? Volgens jou bestaan die nu toch allemaal niet meer.....

Wat een leuke misplaatste sneer :D

Ik neem aan dat deze dierenartsen de kosten die ze op euthanaseren van ratten (bijvoorbeeld) verlies draaien, weer compenseren door andere behandelingen wat duurder te maken :). Verlies draaien is voor geen enkel bedrijf gezond en gaat je hoe dan ook uiteindelijk de kop kosten.

Idd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:44

Ik denk overigens ook dat dierenartsen die toch echt een hoge studie hebben gevolgd wel simpel basis kunnen rekenen en niet hun eigen kuil graven.
Ik denk namelijk dat de DA zelf het beste weet wat het kost en niet voor de lol tegen de klant gaan zeggen dat het 10 euro is terwijl het daadwerkelijk 30 euro is.

Maargoed, blijkbaar ben ik daarmee degene die minachtend over dierenartsen doet :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:46

Niet iedere DA is hetzelfde, dus heeft niet dezelfde kosten :)*
Ik heb een grote praktijk hier in de buurt, met 2 DA's, 1 in opleiding, en een paar assistenten. Zij voeren verschillende operaties uit.

Maar in de dierenwinkel in mijn buurt, huurt een startende DA een ruimte. Zij voert alleen kleine ingrepen uit en inentingen e.d. Zij heeft geen röntgenapp., geen assistente, enz. Ik kan mij voorstellen, dat zij onder de prijs van de grote praktijk gaat zitten om een klantenkring op te bouwen. Zij heeft ook een stuk minder (on-)kosten.

Maar hoe duur het euthaniseren ook is, als je een dier hebt, ben je daar verantwoordelijk voor.

En @Air, een DA kan best rekenen, maar salarisbetalingen en de administratie doen, daar heeft hij/zij meestal weer geen kaas van gegeten, daar zal hij iemand voor inhuren :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:54

En het was geen sneer Air ik vraag me echt af hoe oud je bent en of je op je zelf woont.
Want je komt over als een iemand die weinig ervaring heeft met het kosten plaatje van een bedrijf.
Dus vraag ik me af of je enig idee hebt wat alles kost.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:55

Air schreef:
Ik denk overigens ook dat dierenartsen die toch echt een hoge studie hebben gevolgd wel simpel basis kunnen rekenen en niet hun eigen kuil graven.
Ik denk namelijk dat de DA zelf het beste weet wat het kost en niet voor de lol tegen de klant gaan zeggen dat het 10 euro is terwijl het daadwerkelijk 30 euro is.

Maargoed, blijkbaar ben ik daarmee degene die minachtend over dierenartsen doet :+

De opmerking over minachting werd in mijn ogen gemaakt omdat jij dierenartsen die meer vragen dan wat jij redelijk vindt als geldkloppers neerzet. In je onderschrift staat dat je fotograaf bent. Stel dat jij daar een opleiding in gaat doen en investeert in een studio, goede camera's en apparatuur en een auto om naar klussen te rijden (verder moet ja natuurlijk ook betalen voor ziektekosten, verzekeringen, pensioenopbouw, afdrukken, photoshoppen etc etc.). Als je dan op een klus komt die uiteindelijk neerkomt op 10 minuten foto's maken (plus tijd inplannen, erheen rijden, etc etc.) en je vraagt 50 euro, wat zou jij er dan van vinden als de klant zou zeggen "nou hoor eens, vorige week was ik in de supermarkt en daar stond ook een fotograaf die maakte foto's en dat kostte maar 5 euro! Jij bent een geldklopper!". Zou jij dat niet een beetje minachtend vinden voor jouw werk?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:55

Je draait geen verlies als je de kostprijs hanteert. Dat is wat anders dan er winst over berekenen.

Electra: imo ben je verantwoordelijk voor een goed leven van je dier en op het moment dat dat nodig is een einde, hoe, waar en hoeveel je daar voor betaald zijn daaraan niet relevant, daar krijgt het dier niks van mee.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:57

Air schreef:

Denk dat die dierenarts tussen de middag ook graag een plakje kaas op zijn boterhammetjes heeft...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:59

Ja maar dan moet je wel alle kosten in de kostprijs stoppen.
En dat doe jij in mijn ogen niet.
Jij kijkt alleen wat de spuit heeft gekost en niet de zaken er om heen die ook moeten worden betaald

Air

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:07

Sallandval, fotografie erbij halen is niet relevant in deze discussie, daarnaast weet je voordat je een shoot boekt de prijs, hetzelfde als dat je in de winkel op het kaartje de prijs kan lezen. Als ik eerder 10 euro was en opeens vraag ik 50 euro, dan verwacht ik geen blije klant ;)

Cam: Grappig, als ik alleen zou kijken naar wat de spuit zou hebben gekost dan zou dat iets van 2 cent zijn. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:08

Suelza schreef:
Air schreef:

Denk dat die dierenarts tussen de middag ook graag een plakje kaas op zijn boterhammetjes heeft...

?
Dus de dierenarts die zelf(!) alleen de kostprijs vraagt kan dat niet?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:11

Air schreef:
Je draait geen verlies als je de kostprijs hanteert. Dat is wat anders dan er winst over berekenen.

Electra: imo ben je verantwoordelijk voor een goed leven van je dier en op het moment dat dat nodig is een einde, hoe, waar en hoeveel je daar voor betaald zijn daaraan niet relevant, daar krijgt het dier niks van mee.

Maar ik wil dat mijn dier een snelle, pijnloze (indien mogelijk) dood heeft, uitgevoerd door iemand die daar kundig in is, dus een DA.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:13

Air schreef:
Suelza schreef:

?

Als hij enkel de kostprijs vraagt, blijft er toch geen salaris over?

Vind het trouwens bijzonder hoe men wel geld uit wilt geven aan paardrijles, waar een hoop instructeurs zonder papieren/diploma's enkel kennis overdragen, waarvan sommigen puur en alleen op eigen referenties/ervaringen teren. Dan heeft men geen moeite om tientallen euros te betalen voor enkel tijd en gesprekstof.

Maar de dierenarts, die a. heeft moeten studeren b. daar veel geld voor heeft betaald c. een praktijkruimte moet huren (is ook niet gratis) d. materiaal moet aanschaffen en e. medicatie moet aanschaffen, mag enkel kostprijs rekenen?

Dat is toch omgekeerde wereld of zie ik het nu verkeerd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:13

En mensen die dat ook willen maar graag ook nog geld over houden voor hun andere dieren om die te kunnen helpen op het moment dat ze ziek zijn en daardoor een goedkopere DA zoeken of naar iemand gaan die dat ook kan... is daar wat fout aan?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:14

Nee Air daar ga je de fout dus mee in.
Die spuit kost geen 2 cent,maar goed ik denk dat bedrijfskunde en economie iets te hoog gegrepen is voor je.
Hopelijk begin je nooit een eigen bedrijf. :o
En hou je die fotografie maar als hobby.
Oja en inkomsten hiervan moet je netjes op geven bij de belasting en ook als je toeslagen aan vraagt.
Maar misschien doe jij net zo creatief boekhouden als die goedkope dierenartsen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:14

Air schreef:
En mensen die dat ook willen maar graag ook nog geld over houden voor hun andere dieren om die te kunnen helpen op het moment dat ze ziek zijn en daardoor een goedkopere DA zoeken of naar iemand gaan die dat ook kan... is daar wat fout aan?

Dan kun je 2 keuzes maken.

A. Geen (of minder) dieren houden

B. Dier verzekeren tegen ziektekosten

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:15

Ik ga ok naar de dierenarts als ik geen geld heb, soms zit ik even krap zoals afgelopen maanden overgang van school op werk. Zoek een baantje erbij, en vraag de dierenarts of je de rekening mee kan nemen dan heb je 2 weken extra. Ik heb jaren ratten gehad heb nu muizen cavias konijnen fretten en een paard. Maar als er ook maar iets is, al moet me muis ingeslapen worden twijfel ik geen moment, rekening mee naar huis en geen gezeur, je wilt een dier wat door de mens in hokjes word gestopt,dan dien je het ook te verzorgen met respect naar mijn mening.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:16

Air schreef:

Nou, alleen het aantal dieren nemen waarvan je zeker weet dat je de kosten kan betalen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:18

Suelza schreef:
Air schreef:

?

Als hij enkel de kostprijs vraagt, blijft er toch geen salaris over?

Vind het trouwens bijzonder hoe men wel geld uit wilt geven aan paardrijles, waar een hoop instructeurs zonder papieren/diploma's enkel kennis overdragen, waarvan sommigen puur en alleen op eigen referenties/ervaringen teren. Dan heeft men geen moeite om tientallen euros te betalen voor enkel tijd en gesprekstof.

Maar de dierenarts, die a. heeft moeten studeren b. daar veel geld voor heeft betaald c. een praktijkruimte moet huren (is ook niet gratis) d. materiaal moet aanschaffen en e. medicatie moet aanschaffen, mag enkel kostprijs rekenen?

Dat is toch omgekeerde wereld of zie ik het nu verkeerd?

Nou, de hele dag bestaat gelukkig niet uit ieder kwartier een dier inslapen, dat zou wel heel treurig zijn.

Daarnaast is goede instructie juist belangrijk om je paard gezond te houden zodat het dier geen blessure's krijgt... zodat je er geen DA bij hoeft te halen daarvoor. Of ben je dan ook weer fout beaig omdat je werk weg haalt bij een DA? :+

Electra63

Een goedkopere DA zoeken vind ik prima, maar noem de ander geen oplichter/uitbuiter enz. Die duurdere DA heeft waarschijnlijk meer investeringen/kosten e.d. maar biedt misschien ook meer mogelijkheden.

idsie

Air schreef:

Ja dat is fout:) dan moet je geen dieren nemen , als jij een enge ziekte hebt en niet veel geld. Ga je dan bezuinigen op de behandelende arts?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:19

Suelza schreef:
Air schreef:

Dan kun je 2 keuzes maken.

A. Geen (of minder) dieren houden

B. Dier verzekeren tegen ziektekosten

De vraag is of daar wat fout aan is, niet wat de keuze's zijn volgens mensen die het erg vinden als je er liever minder voor betaald.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:21

@Air, paarden worden ook weleens gewoon ziek of geblesseerd, niet alles kan je voorkomen door "rechtrichten".