de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:29

Blacky94 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Kruisbanden hoort bij de meeste grotere rassen, net zoals HD en ED, en patella luxatie zie je regelmatig bij kleinere hondjes, zoals teckels, jack russels.

De berner sennen een probleemras noemen op basis van informatie die niet eens klopt wekt juist vooroordelen dat rashonden ongezond zijn. Wat je bij de Berner Sennen wel ziet is kanker, en dat zit er veel in.

En de gemiddelde leeftijd van een Berner Sennen is niet vijf maar acht jaar, ook niet oud maar wel stuk ouder dan wat beweerd word.

Ik weet niet of jij mijn post daarvoor gelezen hebt, maar daar heb ik precies dezelfde informatie gegeven als die jij nu hier omschrijft. Ik heb het in ieder geval nooit een probleemras genoemd op basis van informatie die niet klopt, alhoewel ik door jouw post wel dat gevoel krijg.

En er zijn idd genoeg rashonden die wel degelijk ''ongezond'' zijn.

Had het ook niet tegen jou specifiek, :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:12

Simpele oplossing voor al deze ellende ga fokken op functie, dan volgt de vorm wel.
Het conformatie fokken is ongelovelijk idioot, die menen dat het omgekeerde waar is, dat functie vorm volgt 8)7

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 01:10

Ben het met je eens, Kuggur, dat op functie gefokt zou moeten worden.
Al zijn er ook dan mensen die daar heel creatief mee om kunnen gaan:

Wat dacht je hiervan: iemand kocht een Jack Russel van een htk "fokker" en toen dat hondje een raar huppeltje had (mank door losse patella door foute fok) verklaarde de fokker dat het ras expres zo gefokt was, want dan bleven ze door dat losse knietje niet steken in holen in de grond. 8)7 Over functie die vorm volgt gesproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 07:20

Zoolgangster schreef:
Ben het met je eens, Kuggur, dat op functie gefokt zou moeten worden.
Al zijn er ook dan mensen die daar heel creatief mee om kunnen gaan:

Wat dacht je hiervan: iemand kocht een Jack Russel van een htk "fokker" en toen dat hondje een raar huppeltje had (mank door losse patella door foute fok) verklaarde de fokker dat het ras expres zo gefokt was, want dan bleven ze door dat losse knietje niet steken in holen in de grond. 8)7 Over functie die vorm volgt gesproken...

Er zijn ook veel eigenaren die niet weten dat het door de knieën komt, toen ik nog geen chihuahua had en me dus nog niet in dat soort afwijkingen verdiept had, had een kennis van mij er ook 1.. ik vond hem zo apart lopen dus maakte daar een opmerking over en kreeg als antwoord nee hoor, zo lopen alle Jack Russels, dat hoort zo.. wist toen al wel dat dat niet zo was maar die had dus geen idee waar het door kwam.. Ik heb wel vaker van mensen gehoord dat "het zo hoort"

Suusie22

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 07:34

patella luxatie komt inderdaad veel voor bij jackrussels, maar lang niet alle jackrussels hebben er last van gelukkig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 07:39

Zo hoort het helemaal niet!!! Fokkers verdoezelen zo hun fouten en goedgelovige mensen trappen daar dus in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:52

Ik weet dat het niet zo hoort, maar er zijn dus eigenaren die dat niet weten en denken dat het bij het ras hoort..

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:55

hier nog een filmpje over risico's bij sommige rassen echt te triest voor woorden

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:31

Suusie22 schreef:
patella luxatie komt inderdaad veel voor bij jackrussels, maar lang niet alle jackrussels hebben er last van gelukkig.

Volgens mij komt het vooral voor bij de hussels. De jack's met papieren hebben er naar mijn idee veel minder vaak last van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:36

Machie schreef:
Suusie22 schreef:

Volgens mij komt het vooral voor bij de hussels. De jack's met papieren hebben er naar mijn idee veel minder vaak last van.

En dan beweert men dat fokkers ongezond bezig zijn....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:24

xx_Horsiex schreef:
Machie schreef:

En dan beweert men dat fokkers ongezond bezig zijn....

Je bent gewoon fokker als je een nest pups op de wereld zet. Of ze nu papieren hebben of niet ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:48

Er is verschil tussen fokker en broodfokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:54

xx_Horsiex schreef:

Mijn herder waar ik eerder in dit topic over gepost heb komt bij een fokker weg die fokte met stamboomhonden, en er zijn genoeg mensen die fokken met stamboomhondjes en alleen naar het uiterlijk kijken, niet naar de gezondheid..
Een fokker zonder papieren is niet meteen een broodfokker, een fokker die fokt met de papieren is niet automatisch een goede fokker, stamboom zegt niks over de broodfokkers

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:56

Op uiterlijk fokken is nooit goed, je fokt om karakter en gezondheid te verbeteren en daarna op eventuele dingen die voor uiterlijk belangrijk zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:59

xx_Horsiex schreef:

Het is net wat je een brood fokker vind ;)

Ik vind een brood fokker al iemand die van de inkomsten van zijn hond leeft. En dat HOEFT niet verkeerd te zijn.

Die andere zijn geen fokkers maar die doen aan honden vermeerderen puur en alleen voor de winst.

Verbaas me er over hoeveel mensen er nog bij zulke broodfokkers/honden vermeerderaars hun hondje kopen.
Brr.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:04

blokje schreef:
xx_Horsiex schreef:

Het is net wat je een brood fokker vind ;)

Ik vind een brood fokker al iemand die van de inkomsten van zijn hond leeft. En dat HOEFT niet verkeerd te zijn.

Die andere zijn geen fokkers maar die doen aan honden vermeerderen puur en alleen voor de winst.

Verbaas me er over hoeveel mensen er nog bij zulke broodfokkers/honden vermeerderaars hun hondje kopen.
Brr.

Omdat die goedkoper zijn vaak. Wij vragen 950 voor een pup, maar dan krijg je er wel een gezonde ontwormde, en ingeente pup, zonder levershunt voor. In plaats van de 450 bij de handelaar voor een pup zonder heupkommen bijvoorbeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:11

xx_Horsiex schreef:
Op uiterlijk fokken is nooit goed, je fokt om karakter en gezondheid te verbeteren en daarna op eventuele dingen die voor uiterlijk belangrijk zijn.

Jij linkt broodfokker aan een fokker die zonder papieren fokt, en dat klopt dus niet.. Dat op uiterlijk fokken niet goed is lijkt me duidelijk.. Maar heeft niks te maken met wel of geen stamboom

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:15

xx_Horsiex schreef:

Onder conformatie- en showfok is uiterlijk het enige dat telt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:24

Ik vind iemand al een mindere fokker als diegenen 3 of meer nesten per jaar fokt :)

Ik denk ook dat er te veel mensen zijn die een kampioen zo leuk vinden. Zo hier ook, iemand in de wijk helemaal trots op haar (stamboomloze) labje, jaaa, vader is kampioen! En gezondheidstesten ho maar...
En en kan ook. Ik heb een hondje die het op shows heel goed doet maar ook gewoon goed in elkaar zit. Maar geen populair ras dus amper doorgefokt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:28

dees_daan schreef:
xx_Horsiex schreef:

Jij linkt broodfokker aan een fokker die zonder papieren fokt, en dat klopt dus niet.. Dat op uiterlijk fokken niet goed is lijkt me duidelijk.. Maar heeft niks te maken met wel of geen stamboom

Een fokker zonder papieren heeft geen kennelnaam, is hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten bij raad van beheer en bij vereniging van het ras en heeft geen enkele voorkennis van voorouders of gezondheidsgegevens. Zonder stamboom fokken is i.m.o. al slecht fokken. Pretnesten fokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:30

Machie schreef:
Ik vind iemand al een mindere fokker als diegenen 3 of meer nesten per jaar fokt :)

Ik denk ook dat er te veel mensen zijn die een kampioen zo leuk vinden. Zo hier ook, iemand in de wijk helemaal trots op haar (stamboomloze) labje, jaaa, vader is kampioen! En gezondheidstesten ho maar...
En en kan ook. Ik heb een hondje die het op shows heel goed doet maar ook gewoon goed in elkaar zit. Maar geen populair ras dus amper doorgefokt.

Ik moet zeggen dat ik ook wel trots op mijn reu was toen ik hem ging googlen en er bij zijn dochter fCI Worldchampion stond, is toch leuk om te lezen :o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:38

Kuggur schreef:
xx_Horsiex schreef:

Onder conformatie- en showfok is uiterlijk het enige dat telt.

daarom vind ik het ook belachelijk dat er bij veel rassen "showlijnen" en werklijnen bestaan >;) zouden in mijn ogen allemaal functionele (werk)honden moeten kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:40

xx_Horsiex schreef:
dees_daan schreef:

Een fokker zonder papieren heeft geen kennelnaam, is hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten bij raad van beheer en bij vereniging van het ras en heeft geen enkele voorkennis van voorouders of gezondheidsgegevens. Zonder stamboom fokken is i.m.o. al slecht fokken. Pretnesten fokkers.

Een fokker met papieren die puur op uiterlijk fokt en daardoor hondjes met problemen fokt is goed? Honden die er 'mooi' uitzien maar niet oud worden of dagelijks pijn en problemen hebben omdat het zo 'mooi' is dat is goed?
Ik zie liever een fokker die fokt op de gezondheid en karakter en niet op dat korte platte neusje, het appelhoofdje, of de breedte van een hond.
Ik ga de discussie verder niet met je aan, maar een papier zegt niet dat er goed gefokt word, broodfokkers zijn er bij stamboomhonden en honden zonder stamboom.
(fraude met stambomen niet eens meegerekend)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:46

Suusie22 schreef:

Sterker nog, vorig jaar had geen enkele van de (voor de fok) preventieve geteste Jacks (met stamboom) een luxabele patella! Supergoed. Dat kan dus juist het voordeel zijn van aanschaf echte rashond. Juist bij de zg. ' look alikes' komt wel veel p. L voor.

Probleem is dat niet alle stamboomfokkers testen dus moet de koper goed opletten en na vragen. Maar doen ze niet altijd ze vertrouwen de fokker.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:48

Veel fokkers zondertamboom fokken toch ook op uiterlijk, bijv. Chihuahua's en Boomers?