nou hier nog steeds op zoek naar een leuk kitten telkens als ik een leuke zie is er iets mee ppffff wil het liefst een langharige maar ga er zeker geen honderden euro's voor uitgeven
Bij ons op stal zijn er 2 witte kittens van een aantal maanden oud gedumpt/gebracht/meegenomen of whatever. Ze zijn echt zo leuk! Met blauwe ogen
karlli
Geplaatst: 08-11-12 21:57
hier ook een poezelbeest acht jaar oud en met een probleempoot helaas, al sinds het begin bij ons(samen geweest met broertje), waren gedropt in het bos als kittens. broertje is al sinds ie klein is overleden hier kasper-bijnaam veranderd met de dag denk
nu een jaar geleden een kat uit het asiel gehaald (uiteindelijk geen goede ervaring voor mij), sinds 30 mei overleden mis der nog altijd mijn lieve kyra-bijnaam kippetje
lucifertje
Geplaatst: 08-11-12 23:32
Ik ben heel rustig aan het rond kijken wat er bij komt kijken om een kat als huisdier te nemen. Volgend jaar (nog maart) ga ik zeer wss op mijzelf wonen, even afhankelijk waar ik een baan vind Aangezien ik een gezelschapmens ben wil ik graag als ik thuis kom wat aanspraak hebben. Ik heb mijn oog laten vallen op een ocicat, iemand bekent met dit ras? Ik heb mij er over ingelezen Graag wil ik 2 kittens aangezien ze overdag alleen zitten en ik dat niet eerlijk vind als er geen maatje is voor 1 kitten. Ik zit alleen een beetje met het voer, ik wil absoluut geen brok voer gaan voeren ivm de samenstelling ervan, net zoals een paard alleen maar mais voeren . Graag zou ik informatie willen hebben over een KVV menu. Ik heb al verschillende merken opgezocht en bekeken maar ik zie even niet wat ik nou het beste kan doen. Zijn KVV merken zoals Carnivoer/Carnibest compleet of moet er nog een aanvulling bij? Ik neem ruim de tijd om na te denken en mij voor te bereiden op de gezinsuitbreiding :p
Katten zijn obligatore carnivoren. Dit houdt in dat zij echt alleen op vis/vlees gebouwd zijn en dus niet op een grasje, bes, fruit of groente gebouwd zijn. Katten zijn dan ook een stuk gevoeliger voor graan, deze wil je dus echt vermijden bij je kat, waar je bij je hond best wat rijst erbij kan geven. (Doe ik zelf alleen als ik even niks anders voor handen heb: rijst, ei en gestoomde groente.)
Omdat er in veel kvv's voor honden (of voor hond én kat) rijst en groente verwerkt zit, wordt het afgeraden om die aan de kat te geven. Inderdaad zijn de verhoudingen voor een kat ook anders dan voor een hond. Dit omdat kleine prooidieren qua verhouding orgaan/spiervlees/bot anders in elkaar zitten dan de grotere.
Voor de hond wordt ongeveer aangehouden: 40-50% vleesbot, 25-35% spiervlees, 15-20% orgaan (waarvan de helft pens) en 5-15% groente. Voor de kat is dat ongeveer: 45-55% vleesbot, 35-45% spiervlees, 15-20% orgaan (geen pens).
Orgaan wil je niet teveel en niet te weinig voeren, deze zijn een belangrijke vitaminebron, maar je kunt dus ook te snel overschotten krijgen. In de meeste kvv's (de goedkopre oha) zit teveel orgaan. Tinlo weet ik zo de percentages niet meer van maar zat dacht ik goed in de buurt, van Carnibest weet je de percentages niet en zijn ook niet te krijgen en Haaksbarf is heel transparant en zit ook goed in de buurt.
Maar eigenlijk zit in elke kvv te weinig bot. (Let wel: als er staat bot, bedoelen ze kaal bot. 20% bot + 20% spiervlees = 40% vleesbot)
Ik koop gemalen mixen en maak daar mijn eigen KVV van voor de kat. Daar mijn kat nogal gevoelig is en een blaasgruispatient (stond voorheen op brok, en ook de Carnibest waar dus toch rijst in zit kon hij niet verdragen). Overigens wordt 1x in de week een dag vette vis aangeraden (zoals zalm bijv.), maar ook niet vaker. Dit tel ik bij de spiervlees.
Zelf een kvv maken is dus ook nog makkelijk te doen en zeer zeker goedkoper dan een goed in elkaar zittende kvv, wat betreft verhoudingen.
ze is erg mooi maar geen volle noor volgens mij, mn ouders hebben dr een, das toch anders.Oh karlli die met rood is apart getekend loopt door dat rood en die ander is ook leuk.
Rytir
Geplaatst: 09-11-12 22:11
Tja met mijn twee poezels wil ik mij ook wel even melden
Yoko is een Noor x htk maar met het karakter en uitstraling van een bengaal Op de foto is ze net een half jaartje, ondertussen heeft ze prachtig knalgroene oogjes
En mijn grote trots; Poes Lee! Zij is een dochter van Yoko en de papa is een prachtige stamboek Maine Coon! Kan wel meer foto's plaatsen maar dat is een overkill ('t is gewoon een lekker ding
En helaas, sinds twee maanden niet meer hier maar dit was de hele familie:
Over het voervraagje; ik voer Porta 21 Feline Finest Sensible - Grain Free. Zoals de naam al zegt, zonder granen en een hoog vlees percentage. De kat van mijn ouders (20) is eigenlijk al 5 jaar af en aan, aan de dunne en toen hij bij mij kwam (en uiteraard mijn voer moest) binnen een week weer mooie drolletjes...
Allemaal herplaatsertjes De twee mannen (gecastreerd) beide uit hetzelfde huis en de laatste een poesje van 7 mnd. uit Belgie. De mannen zijn Yoda (donkere) Jinjo (rooie) Kama (makerel/blue/grijs) en Lila (torty -geloof ik- lapjes maar dan kaal).