kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:32

Afbeelding
de haan : Omelet, hier geboren en nu bijna 3 jaar oud. hij is verschrikkelijk lief en je kunt alles met hem doen :D ook 'speelt' hij met de hond, en schrik je je soms kapot als ze hij de bocht om komt rennen in een poging de hond te pakken te krijgen.

Afbeelding
een beetje een banger uitgevallen kippetje, ze heet shissle...
2 jaar geleden heeft ze kuikens gehad, ze accepteerde alle kuikens behalve 2 zwarten( :') ) die gelukkig door een andere broedse kip geaccepteerd werden.

Afbeelding
een van de legkippen...

van de rest heb ik nog geen goede foto's, ik was van plan om vandaag even een fotoshootje te doen met ze

TrIjNiE__

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:19

Hallo bokkers, ik heb een vraag over 1 van onze kipjes, dus misschien kan er iemand helpen?
Wij hebben 3 kippen, 2 bruine en een witte. De witte is er later bijgekomen, en is ook een ander ras. (Geen idee wat voor ras ze zijn, gewoon kipjes :+ ) Maar nu, we dachten dus dat onze witte kip broeds was, ze zat steeds op het nest. Dus we halen haar al bijna een week elke dag een paar keer van het nest en steken haar kont in een emmer water :) . Maar nu zat ze er vandaag weeral op, dus heb ik haar eraf gehaald en de bakjes waar ze in leggen, bovenop het hok gezet. Nu ging ik daarstraks kijken, en ze zat op stok. Is ze dan nog broeds of niet? Want ze kan ook gewoon in het stro gaan zitten. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:11

TrIjNiE__ schreef:
Hallo bokkers, ik heb een vraag over 1 van onze kipjes, dus misschien kan er iemand helpen?
Wij hebben 3 kippen, 2 bruine en een witte. De witte is er later bijgekomen, en is ook een ander ras. (Geen idee wat voor ras ze zijn, gewoon kipjes :+ ) Maar nu, we dachten dus dat onze witte kip broeds was, ze zat steeds op het nest. Dus we halen haar al bijna een week elke dag een paar keer van het nest en steken haar kont in een emmer water :) . Maar nu zat ze er vandaag weeral op, dus heb ik haar eraf gehaald en de bakjes waar ze in leggen, bovenop het hok gezet. Nu ging ik daarstraks kijken, en ze zat op stok. Is ze dan nog broeds of niet? Want ze kan ook gewoon in het stro gaan zitten. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

moet je morgenochtend ff kijken, wss niet aangezien ze anders ook op het nest slapen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:12

Is het een legkip? Lijkt me dan sterk dat ze broeds is. Misschien legnood?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:21

elinevandijk schreef:
TrIjNiE__ schreef:

moet je morgenochtend ff kijken, wss niet aangezien ze anders ook op het nest slapen.

Dus ik moet deze nacht de bakjes niet terug zetten?

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:32

elinevandijk schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Dus ik moet deze nacht de bakjes niet terug zetten?

je kan het proberen, als ze er meteen weer op gaat zitten(of morgenochtend) haal je ze dan een paar nachtjes weg

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:33

elinevandijk schreef:
elinevandijk schreef:
[quote="

je kan het proberen, als ze er meteen weer op gaat zitten(of morgenochtend) haal je ze dan een paar nachtjes weg

Oke, ze zitten nu alledrie op stok, ik kijk morgen of ze er direct weer op gaat zitten als ik het terug zet :)
Bedankt :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:33

Ze zat gewoon op een andere plek -O- Heb haar nog maar eens in het water gestoken, maar ik denk dat het niet helpt...Iemand nog tips?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:49

waarom steek je haar in het water? nooit gehoord van die methode, lijkt me niet zo diervriendelijk. Ongewenste broedse hennen worden hier gewoon buiten bij de rest gegoooid, desnoods gaat het hok ff dicht. zijn binnen 24 uur altijd broeds af.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:41

Ik heb zojuist een tuinhuis gekocht als nachthok.voor de kipjes,met 15kippen Incl kuikens moet je wel de ruimte hebben om te slapen :D binnenkort halen we hem op.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:42

Ik ken dat ook niet, in het water dompelen. Wat is het idee erachter? Mijn kippen leggen eieren en gaan dan op een moment op het nest zitten en gaan broeden. Ik zet dan het nest wel van de legplek zodat ze verder niet gestoord worden door de andere kippen. Momenteel zitten er twee te broeden.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:28

Omdat de temperatuur van de kip dan daalt. De tuinman had het gezegd en op veel sites staat het ook. Dus eigenlijk moet ik haar gewoon gerust laten?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:31

TrIjNiE__ schreef:
Omdat de temperatuur van de kip dan daalt. De tuinman had het gezegd en op veel sites staat het ook. Dus eigenlijk moet ik haar gewoon gerust laten?

Nergens gelezen dat dat zo werkt. Mijn kippen worden alleen broeds als ik de eieren te lang laat liggen, en dan raap ik ze en zorg dat ze even niet bij het legnest kan komen. Hier hebben ze meer dan 40m4 om te scharrelen, dus ze vergeten het broeds zijn snel. Naar mijn idee is t broeds zijn meer een psychologische state dan een lichamelijke..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:34

LenaBaars schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Nergens gelezen dat dat zo werkt. Mijn kippen worden alleen broeds als ik de eieren te lang laat liggen, en dan raap ik ze en zorg dat ze even niet bij het legnest kan komen. Hier hebben ze meer dan 40m4 om te scharrelen, dus ze vergeten het broeds zijn snel. Naar mijn idee is t broeds zijn meer een psychologische state dan een lichamelijke..

Ik kan het nest wel weghalen maar er ligt ook gwn stro in het hok en dan gaat ze daar op broeden. En de andere kippen moeten toch ook kunnen leggen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:38

Afbeelding

Ze zijn nu bijna 2 weken jong

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:39

Leuk topic!

Wij hebben ook kipjes, 1 wit / zwarte wyandotte kriel, 3 zwarte orpington krielen en sinds een paar weekjes 2 zwart/witte antwerpse baard krielen. Allemaal hennen overigens.

Als een van de hennen broeds is zetten we ze apart. Hebben een binnen rennetje in de schuur met een donkere "ligplek". Eigenlijk zijn ze dan altijd zo broeds af.

Op dit moment zit de wyandotte hen te broeden, liggen 5 orpinton broed eieren onder. Nog anderhalve week en dan kijken of er wat uitkomt. Iemand alvast tips?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:42

Ik denk kuikens... _O-
Grapje...

Leuk... ben altijd benieuwd naar wat eruit komt... zo schattig.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:56

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:14

Ik heb vandaag weer 2 kuikens mogen verwelkomen.. tot nu toe 6 van de 8 eieren uitgekomen.
Wij hebben een ruim nachthok met legnesten en dat hok staat gewoon de hele dag open, verder scharrelen ze op zo'n 45m4 bosgrond. Wij hebben gewoon de eieren niet geraapt en ze broeds laten worden, verder geen lampen, of ander overbodig gefrutsel. Kippen hebben niets nodig om gezonden kuikens op te laten groeien. Vind het zo jammer dat niemand het aan de natuur over durft te laten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:16

Nee hoor .. alleen dat ze veilig rond kunnen scharrelen
Vorig jaar had ik ze in de schuur, alle kieren afgezet en toch waren er 3 achter de krat gekomen en overleden. Vond ik wel heel erg.
Hier zitten ze gewoon in een apart hok buiten op het gras naast de ren

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:19

@lenabaars:
Wie zegt dat ik / we dat niet durven?

Maar snap je wel hoor, vaak wordt het kunstmatig beinvloed. Dat bedoel je toch?
Wil wel alleen weten waarop we moeten letten, hoewel ik al tijdje kipjes heb worden dit de eerste kuikens.

De broedse kip zit nu in een apart hokje en krijgt een grotere (overdekte) ren zodra de kuikens er zijn. Meer dan het nodige voer (legkorrel) en vers water krijgt ze nu niet. De overige dames overigens ook niet. Hoewel, soms een handje graag, als aanvulling op het voer.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:27

LenaBaars schreef:
Ik heb vandaag weer 2 kuikens mogen verwelkomen.. tot nu toe 6 van de 8 eieren uitgekomen.
Wij hebben een ruim nachthok met legnesten en dat hok staat gewoon de hele dag open, verder scharrelen ze op zo'n 45m4 bosgrond. Wij hebben gewoon de eieren niet geraapt en ze broeds laten worden, verder geen lampen, of ander overbodig gefrutsel. Kippen hebben niets nodig om gezonden kuikens op te laten groeien. Vind het zo jammer dat niemand het aan de natuur over durft te laten.

Omdat ik het zonde vind als die natuur mijn kuikens op eet.
( en ook trouwens zonde zou vinden als onze bordeauxdog ze aan zou zien voor éénhapskrackertje ... of is dat ook natuur ? )
Daarom heb ik mijn grote niet overdekte ren afgesloten en mijn hok met ren wat afgedekt is als mooie opgroeiplek voor ze.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:14

De dieren in je achtertuin kan je niet vergelijken met de natuur.

Hier aten de andere kippen de kuikens eens op, gewoon weg omdat die legkippen niet wisten wat een kuikentje was. Zagen het als lekker hapje. Resultaat, dode kuikens.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:07

Even een knuppel in het hoenderhok vraagje, is er wat te verdienen met raskippen fokken of is het een schip van bijleggen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:29

kohtje schreef:
Even een knuppel in het hoenderhok vraagje, is er wat te verdienen met raskippen fokken of is het een schip van bijleggen?

Is niets aan te verdienen.
Broedmachine kost stroom.
Warmtelampen kosten stroom.
Kuikenmeel kost vrij veel geld.
En de kippen zelf brengen niet veel op.
Bodembedekking (en dat heb je veel nodig) kost geld.

Ik verkoop nu koppels voor 15 euro en trio's voor 25 euro die nu zonder lamp kunnen, dus 2 maanden oud. Maar als je alles bij elkaar op telt ben je meer geld kwijt.