Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:50

Anderhalve week aan de schijt is geen ontgiften hoor, lijkt me niet echt gezond. Ik zou lekker weer over gaan op brokken, maar dat doe je al.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:53

Kuggur schreef:
Beste Nynckel, je hebt geen fluit verstand van spijsvertering en stofwisseling.
Gifstoffen geproduceerd door stofwisselingsprocessen? Hoe belanden die in je darm? Die slakken van je bestaan niet, er blijft niets achter in je darmen als die gewoon normaal functioneren .
Groene leem is kwakzalverij van het zuiverste water, uitzinnige claims (zouden zelfs chips uit het lichaam kunnen verwijderen....), geen enkele onderbouwing.

Helaas heeft kuggur wel gelijk.. Maar ik snap ook wel een beetje dat mensen in deze bullshit trappen, aangezien je er tegenwoordig mee dood gegooid wordt. Stel altijd vragen bij de dingen die je leest, en kijk naar de bronnen en publicaties. Is het een onafhankelijke bron? Zo nee, probeer te zoeken naar informatie over het onderwerp van een onafhankelijke bron met referenties (en check de referenties natuurlijk).

Voor mensen die echt meer willen weten over hoe je betrouwbare bronnen vindt is hier een leuk stukje:
I Dont Know What To Believe

Helaas niet in het nederlands. -O-
Ik heb ook nog ergens een paper over de onzin van detox, al gaat het natuurlijk niet over versvlees, het idee is het zelfde. 'Detox' is een handige marketingterm maar verder heb je er niks aan.

Douraque

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:04

Ontgiften vind ik ook te ver gaand woord. Maar het is natuurlijk wel zo dat een dier zijn darmen moeten aanpassen aan ander voer, daar het eerst brokken kreeg en nu vers vlees. Zo ook bij een mens die moet aanpassen indien deze vegetariër dan wel wederom vleeseter (dus van vega naar vlees) wordt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:15

kiki1976 schreef:
Jammer dat je je niet meer hebt ingelezen over kvv.
Want dan had je geweten dat deze reactie normaal is na overstap op kvv/barf.
Lees bv eens op barfplaats over ontgiftigen.

Tevens @essiesilly

Ik heb me wél ingelezen over KVV, tevens nog heel gesprek gevoerd met Lotgering-dealer die me geadviseerd heeft hoe over te stappen.
Met diarree had al rekening gehouden, maar dit was, vlak voordat ik dus weer ben overgestapt op brok, een dikke enge taaie slijmdraad van zeker 20 cm.

Daarnaast, is de reactie van mijn border Collie: traag, lusteloos, kortom zonder energie dan een normale reactie ? Want dát heb ik dus op geen enkele website/forum/infopagina gelezen.....
Ik weet zeker dat mijn hond 1,5 week zich helemaal niet lekker heeft gevoelt, want normaliter 'vliegt' ie voor me en is totaal gestoord als ie maar een schaap ziet. Afgelopen zaterdag, tijdens de schapendrijf-training kéék ie er niet eens naar en wou hij echt niet lopen.

Sinds zaterdag dus weer op brok: Gistermiddag vloog ie bijna door de autoruit heen omdat we de auto stopte voor een winkel, waar toevallig een nep-schaapje in de etalage stond :D I rest my case.....

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:56

Kuggur schreef:
Beste Nynckel, je hebt geen fluit verstand van spijsvertering en stofwisseling.
Gifstoffen geproduceerd door stofwisselingsprocessen? Hoe belanden die in je darm? Die slakken van je bestaan niet, er blijft niets achter in je darmen als die gewoon normaal functioneren .
Groene leem is kwakzalverij van het zuiverste water, uitzinnige claims (zouden zelfs chips uit het lichaam kunnen verwijderen....), geen enkele onderbouwing.

Gelukkig hebben we jou op het forum, die ons precies kan vertelen hoe het zit _/-\o_

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:07

Kuggur, je bezit een flinke dosis goeie info, maar door je manier van deze delen heb ik de afgelopen tijd je berichten geskipt...jammer, want ze zijn kwa inhoud echt wel zinvol...maar kwa toon :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:15

Sorry, maar het herhaaldelijk spuien van totale onzin met een air van absolute zekerheid maakt me wat te geirriteerd, en dat heeft een (wellicht te) negatieve toon tot gevolg. Ik vind het verbreiden van dergelijke misinformatie uiterst kwalijk.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:23

Onze hond (mini jack russel) heeft onbeperkt brokken en eet deze alleen wanneer ze honger heeft. s'avonds krijgt ze haar blikje vlees en ze is razend enthousiast als ze ziet dat mijn moeder begint met koken en het dus bijna tijd is voor haar maaltijd.

Waarom ze vlees krijgt.. Een hond is een vleeseter van nature en ze vindt het heel erg lekker.
Waarom zul je kleine jack van ondertussen alweer 13 jaar niet geven wat ze lekker vindt? Ze is absoluuuuut niet dik, echt het geval van een klein en dun gebleven hondje. Ze krijgt overgens een half blikje, en ze laat zelfs staan wat ze niet meer lust, genoeg is dus genoeg...
Laatst bijgewerkt door Danique07 op 03-10-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:25

Ik heb hier de nodige opvanghonden in huis gehad, en nog steeds. Die veranderden van stinkende huiden, slechte vachten, ontzettend veel ontlasting, heel veel drinken, en huisproblemen, naar gezonde honden die beter in hun vacht begonnen te zitten, niet meer stonken, en heel veel klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. De ontlastin reduceerde van gemiddeld drie grote hopen stront naar één keurig barf drolletje....

al zou ik willen voor het gemak! want een zak brokken halen en elke dag in hun bakken donderen zou mij zeeen aan tijd geven, maar ik kán niet meer terug. :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:14

@freespirit,
Toch heb ik door de jaren heen er wel vaker over gelezen op oa BP dat honden oa last hadden van
*Diaree en ja soms met slijm
*Braken
*Raar in hun vacht (soms alsof het wel dood haar leek)
*Lusteloos en uit hun doen.

En eigenlijk ging het bijna alle daarna weer de goede kant op, het had meer tijd nodig.
Lotgering heb ik nooit gevoerd dus kan iets over hun kvv zeggen.
Van horen zeggen heb ik wel gehoord dat het een vrij vette kvv is.
Mag ik vragen op wat voor manier je bent over gestapt en hoelang heb je daar de tijd voor genomen of in één keer overgestapt? En hoe geef je het?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:34

Danique07 schreef:
Onze hond (mini jack russel) heeft onbeperkt brokken en eet deze alleen wanneer ze honger heeft. s'avonds krijgt ze haar blikje vlees en ze is razend enthousiast als ze ziet dat mijn moeder begint met koken en het dus bijna tijd is voor haar maaltijd.

Waarom ze vlees krijgt.. Een hond is een vleeseter van nature en ze vindt het heel erg lekker.
Waarom zul je kleine jack van ondertussen alweer 13 jaar niet geven wat ze lekker vindt? Ze is absoluuuuut niet dik, echt het geval van een klein en dun gebleven hondje. Ze krijgt overgens een half blikje, en ze laat zelfs staan wat ze niet meer lust, genoeg is dus genoeg...

een blikje vlees??

dat is geen vlees voeren,onder vlees wordt hier vers vlees bedoeld,een kvv of echt stukken vers vlees,wat ingeblikt is mag geen vlees genoemd worden.

al heb je tegenwoordig blikvoeders met 80% vlees erin,maar denk niet dat je deze '' blikvoer'' bedoeld...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:06

kiki1976 schreef:
@freespirit,
Toch heb ik door de jaren heen er wel vaker over gelezen op oa BP dat honden oa last hadden van
*Diaree en ja soms met slijm
*Braken
*Raar in hun vacht (soms alsof het wel dood haar leek)
*Lusteloos en uit hun doen.

En eigenlijk ging het bijna alle daarna weer de goede kant op, het had meer tijd nodig.
Lotgering heb ik nooit gevoerd dus kan iets over hun kvv zeggen.
Van horen zeggen heb ik wel gehoord dat het een vrij vette kvv is.
Mag ik vragen op wat voor manier je bent over gestapt en hoelang heb je daar de tijd voor genomen of in één keer overgestapt? En hoe geef je het?

Lotgering-dealer verzekerde mij dat 'cold turkey' overstappen, dus van de ene op de andere dag, het beste was. Ik gaf het op kamertemperatuur en verdeeld over twee porties per dag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:16

tja ook met vers vlees is het zo dat je soms even naar een soort kvv moet zoeken waar je hond het goed op doet...

dat is ook zo met brokken,als je hond het op een bepaald soort brokken slecht doet zijn dan meteen alle brokken rotzooi?? of zoek je dan ook naar een brok waar je hond het wel goed op doet..?

er zijn inmiddels zoveel soorten kvv te koop,voor hetzelfde geldt had je hond het prima gedaan op een ander merk...het is maar wat je zelf verder wil,maar doet je hond het goed op de brokken en ben je er zelf gelukkig mee...

dan prima toch...

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:22

Kuggur schreef:
Sorry, maar het herhaaldelijk spuien van totale onzin met een air van absolute zekerheid maakt me wat te geirriteerd, en dat heeft een (wellicht te) negatieve toon tot gevolg. Ik vind het verbreiden van dergelijke misinformatie uiterst kwalijk.

Wat zin of onzin is, wat misinformatie is....bepaal jij :+
Wie heeft er hier nou last van een air van absolute zekerheid?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.......

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:41

Ik zie echt duidelijk stukken kip in het blikje vlees terug komen. Verder heb ik geen idee wat er in zit.
De hond vindt het lekker en leeft na al deze jaren nog steeds

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:51

@Freespirit,
In veel gevallen kan je in één keer overstappen op kvv, daar hebben ze bij Lotgering gelijk in. En dat gaat eigenlijk altijd goed, toch zijn er honden die daar wel wat bijwerkingen bij krijgen. Hoe erg dat verschilt per hond.

In het geval van jouw hond werkt het dus niet helemaal. Dat kan 2 oorzaken hebben.
*Jou hond zal je rustig aan over moeten wennen. Neem hiervoor een kvv waar geen (grover) gemalen bot in zit en meng dit met brok. Dagelijks verander je de verhouding steeds meer kvv en steeds minder brok.
*Of jouw hond kan gewoon weg niet tegen Lotgering. Persoonlijk zou ik een andere minder vette kvv proberen. Denk dat bv aan Energique, eventueel de NR 4.
De energique 4 is speciaal gemaakt voor honden met maag/darm problemen. En het is makkelijker verteerbaar. Veel honden doen het daar goed op na het overstappen van brok naar kvv.
Wanneer dit wel goed gaat zou je na een tijdje langzaam aan andere soorten kvv kunnen gaan geven.

Er is natuurlijk altijd een kleine groep honden die het gewoon niet goed doen op kvv, het zijn er niet veel...
M'n moeder heeft een Spaanse straathond (kruising Podenco). Ze is een jaar bezig geweest met haar over te zetten op rauw. Ze heeft bijna alle soorten kvv geprobeert en ook deels barf, maar de hond bleef braken, diaree en gewoon niet goed in haar vel.
Uiteindelijk toch maar terug op brok gezet, maar ook dat was een heel gezoek. Want ook op de meeste soorten/merken deed ze het niet goed....
Uiteindelijk 1 soort brok gevonden waar ze het wel super op doet, al zou m'n moeder liever zien dat ze op rauw stond...
En verder was er bij haar geen medische oorzaak voor te vinden want dat was ondertussen allemaal onderzocht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:53

Danique07 schreef:
Ik zie echt duidelijk stukken kip in het blikje vlees terug komen. Verder heb ik geen idee wat er in zit.
De hond vindt het lekker en leeft na al deze jaren nog steeds

Blikvoer is niet rauw, dat is verhit of gestoomd.
De meesten honden en katten vinden blik lekker.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:00

Als je het wil vergelijken:
Vlees voor honden is voedsel, blikvoer is naar de Mc Donalds of naar de friettent gaan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:10

wat bij 1 van onze honden goed heeft gewerkt met overstappen, hij was toen een pup en was al diverse soorten voer gewent.
De overgang van ander huis en voer, deed duidelijk het eea met zijn darmen.
Ik ben begonnen met Carnibest, niet de goedkoopste KVV maar in mijn ogen wel 1 van de betere, dit kreeg hij verdeeld over 6 porties(ik praat over een pup die normaal op die leeftijd 4 keer krijgt), over dit vlees deed ik wat gekookt water en dit liet ik afkoelen. Het heeft een aantal weken geduurd voordat hij continue goede ontlasting had. Sinds toen, heeft hij super ontlasting, is hij inmiddels 70 kg en een heerlijke hond die alles aan vers vlees eet, van lappen pens, botten, kvv, runderhart, schapenribben, noem het maar op, ik kan er echt alles aan kwijt.
Voordat mijn honden op vers vlees stonden, raakte ze ook wel eens meteen van slag met hun darmen als ze een keer wat vers kregen.
Ik vind het advies van in 1 keer overstappen, niet handig en zou het echt nog een keer durven proberen maar dan heel geleidelijk met 1 keer per dag een beetje met gekookt water en dat zo opbouwen en minimaal 6 uur tussen vlees en brok maaltijd laten zitten.
Ik snap dat deze situatie ervoor zorgt dat je wantrouwend word naar vlees, maar imo ligt het niet aan het vlees maar aan de manier waarop het is verlopen.
Border collies zijn vaak erg gevoelig, de borders van een vriendin van me, hebben dit ook geleidelijk opgebouwd gekregen en staan nu probleemloos op vers, sterker nog, 1 is er enorm door verbeterd!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:28

NynckeL schreef:

Maar Nyncke, waar komt jouw kennis vandaan? Het klinkt namelijk nogal als dit-heb-ik-ergens-gelezen, en dat zegt mij een stuk minder dan informatie van iemand die een opleiding over onder andere dit onderwerp heeft gevolgd. Als jouw verhaal klopt, dan is het toch ook niet zo moeilijk om daar betrouwbare bronnen bij te vinden? Wil je dat mensen iets van je leren, iets van je aannemen, of wil je gewoon je verhaal dumpen en meer niet? In dat eerste geval zijn die bronnen dus wel prettig, in het tweede geval zou het je sieren wat minder honend te doen naar een ander..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:38

Kuggur schreef:

ik snap het ook wel, maar ja, op die manier voorkom je een beetje dat je info echt op waarde geschat word en dat is ook weer zonde natuurlijk.

wat betreft het "wat is nu goed voor een hond" sja, ik heb een hond gekocht die op vers is afgespeend en heb dat doorgezet, hond doet er prima op (moeder en oma staan ook op vers, fokker heeft er 8 lopen trouwens, alle 8 op vers)
ik vind hem nog steeds mooier groeien dan de gemiddelde graan etende hond, verschil tussen voor en achterkant is altijd minimaal geweest, spieren zijn vanaf dag 1 heel mooi door ontwikkeld (bodybuilder, echt bizar) en zijn vacht is te shiny en zacht voor woorden.
ook kwa energie vliegt ie de pan uit :=
maar voor mij komt er eerdaags een mogelijkheid tot bewijs van het dieet, hij gaat geröntgend worden voor dat ie aan het werk mag (pakwerk etc) dus ik ga het zien. als ie helemaal rare dingen vrij is kotm dta in ieder geval niet door het 5 minuten schema en je hond kalm houden :n dat is niet haalbaar met die losgeslagen idioot :+ niet dat dat 5 minuten schema ook maar enige wetenschappelijk onderbouwing heeft

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:40

NynckeL schreef:
Kuggur schreef:

info of misinfo is niet zo uit te leggen,
wetenschap geeft bepaalde inzichten en "feiten" , ik zet feiten tussen aanhalingstekens omdat het idd wel aan de onderzoeksmethoden ligt en deze ook continu in ontwikkeling zijn
maar om wetenschap af te doen als vrijelijk interpreteerbaar is natuurlijk ook weer niet realistisch.
en gedegen onderzoek met bijbehorende resultaten op te pakken als onzin ook niet .

maar ik vind het wel lastig omdat resultaten ontzettend afhankelijk kunnen! zijn van de opdrachtgever van het onderzoek en het voor leken lastig is om bij de onafhankelijke onderzoeken te komen.
ook denk ik wel dat er meer onderzoek gedaan word om het nut van brokken te bewijzen dan dat van vlees.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:10

Ik lees informatie, ik denk na over informatie en verwerk die naar mijn lekenhersens.
Ik leg het dus zo uit.
Verder kijk ik naar wat logisch is.

Het grappige is, de belangrijkste informatie heb ik van Prins ( brokkenfabrikant) gekregen toen mijn kat blaasgruis had.
We zijn bijna geen van allen onderzoekers maar de onderzoekster die en dierenarts is en onderzocht heeft is Tannetje Koning.

Ook bij onderzoekers, het is maar welke je gelooft.
Ik geloof Tannetje en Edwin (...achternaam kwijt )

Mijn uitleg zal niet waterdicht zijn, ik ben geen onderzoeker, ik ben geen docent.
Maar zo heb ik het begrepen en vind het volstrekt logisch.

Ik weet ook niet wat er in Mc Donalds zit maar ik geloof en heb ervaren dat biologisch lekkerder en gezonder is. Ik heb gelezen in boeken dat dat ook nog eens waar is, lucky me.
Wie heeft de waarheid in pacht?
Voor mij is wat ik schrijf bewezen door wat ik zie aan mijn hond en wat ik heb gelezen ondersteund dat.

Maar ik zeik nergens mensen af, ook geen mensen die denken dat ze gelijk hebben met het voeren van brokken.

Dit topic heet
Waarom vlees? En geen brokken?
Er is niet gevraagd naar een wetenschappelijke studie....
Ik weet haast zeker dat mensen die vlees voeren zich vele malen meer hebben verdiept in het waarom dan mensen die brokken in de hondenbak doen.

Dat iemand anders dat niet geloofd wat mijn lekenhersenen ervan hebben gebrouwen, zal mij eerlijk gezegd worst zijn, misschien is er iemand die het wel snapt, daar staat het ervoor. Er zijn vast nog meer lekenhersenen zijn die hetzelfde als die van mij werken.
Iedere hond meer die vlees krijgt is een gelukkige gezonde hond extra.

En voor ik het vergeet, we hebben allemaal onze info uit boeken, op enkele onderzoekers na....de brokkenverhalen heb ik ook al 100x in het bos gehoord.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:33

over stappen kan in een keer van brok naar kvv/barf.hier in ieder geval nooit problemen gehad ook niet met de katten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:43

NynckeL
het gaat er mij niet om wie er gelijk heeft, maar puur dat er hier weer hetzelfde ontstaat als in alle topics,
snauwen en grauwen "ikke heb gelijk" stampvoet
info die wel degelijk waardevol is word ondergesneeuwd door "mijn gelijk willen halen"
en word afgedaan als onzin , terwijl het nogmaals allemaal waardevolle info kan zijn.

en mensen reageren pissig op elkaar en de info gaat verloren...ik maak me hier zelf ook schuldig aan, maar laten we alsjeblieft proberen elkaar respectvol te bejegenen en info uit welke hoek dan ook niet direct als bullshit af te doen...
ik geef zelf ook vlees ipv brok omdat ik vind! dat dit de betere optie is en mijn hond het er gewoon super op doet, maar ik wil echt wel de info van bijvoorbeeld een Kuggur tot me nemen want ondanks dta ik echt niet zomaar brok zal gaan voeren , is het wel kennis die je ook voor je kunt laten werken .