Shadow0 schreef:Dat verklaart misschien sommige verschillen. Jouw ideeen over wat wenselijk gedrag is verschillen blijkbaar gewoon van de mijne. Ik vind meppen bv volstrekt niet nodig (behalve naar muggen.) En ik vind bijten door dieren ook gewoon niet aanvaardbaar. Als jij dat wel vindt in bepaalde omstandigheden, dan kun je je hond natuurlijk niet leren dat het niet zo is, want daar moet je zelf achter staan.
Maar dat zegt weinig over de methoden, en helemaal niets over Cesar Milan.
Nou, ik mep niet zo maar, want dat doe je nu zo over komen. Beter nog, ik ben een heel zachtaardig type. Alleen als een wildvreemd iemand mij in een auto zou drukken of in een gebouw zou duwen, mep ik wel ja. En mijn hond bijt als een wildvreemd iemand hem in de auto drukt.
Je schrijft dat je bijten door dieren niet aanvaardbaar vindt. Dat vind ik wel interessant: in elke situatie mag een dier niet bijten? Ik werk in twee dierentuinen en in de ene hebben we regelmatig bijtgevallen omdat het publiek daar door de leefgebieden van de dieren loopt. Een aap die geaaid wordt en al drie keer waarschuwt, dan dreigt (dat wordt genegeerd) en dan bijt: mag dat ook niet?
Ik wil mijn hond ook niet leren dat hij niet mag bijten, trouwens. Is ontzettend natuurlijk gedrag en het is mooi duidelijk. De laatste keer dat hij heeft gebeten is al een hele tijd terug hoor, het is geen bijtgraag monster, of zo. Alleen hij maakt mensen goed duidelijk dat ik hem heus wel ken en als ik zeg dat ze niet aan hem moeten duwen en trekken, ze dat beter ook niet kunnen doen.