Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:14

kimmie261 schreef:
:n snapt het dus niet...

volgens mij zijn er meerdere mensen die het gewoon niet snappen... waaronder jij! dat je het normaal vind dat een hond schopjes in de zij krijgt doordat je al genoeg hebt gezien dat honden in elkaar getrapt werden en jij je hond door heel de tuin zou schoppen als hij je zou bijten in zo n geval als het filmpje zegt al genoeg... wie heeft er hier nu een steekje los?...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:25

als je nu eens leest...ik schrijf dat ik er niet van onder de indruk ben,dat is wat anders als normaal vinden ,dat is punt 1

punt 2 ,ja als mijn honden zo zouden bijten schop ik ze de hele tuin door,inderdaad...dat flikken ze hier echt niet,en moeten ze daarna ook NOOIT meer in hun botte kop durven halen,noem het maar een steekje los,ik vind het meer een steekje los hebben als je dit soort gedrag goedkeurd en tolereerd....

ESSIE70

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:52

Ik begrijp ook niet dat iemand het goed vindt en zelfs slim als een hond je bijt :n
Hier wordt het ook echt niet getolereerd. En dat straf ik ook niet zachtjes af.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:04

overigens hoef ik het niet te doen hoor,en heb het ook nog nooit hoeven doen,ik voed mijn honden nl op,en daarbij hoort ook een 0,0 vorm van voedselnijd..

maar als een hond zo zou bijten en het zou zo'n reden hebben als wat er in dat filmpje was...tja,dan ben ik niet lief nee...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:46

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in wel asiel TS heeft gewerkt?

Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen aanpakt heeft om honden te trainen, maar CM passen niet bij mij. Iedereen moet het voor zich weten hoe hij wat doet. Als jij je goed voelt bij die methode, moet je dat doen, als ik me goed voel bij deze aanpak, doe ik het zo. Dat is iets wat ik in de afgelopen jaren wel geleerd heb. Ieder zijn ding!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:51

Helemaal mee eens urko. Nog een (imo) belangrijke aanvulling: ook wat de hond goed doet. Ik heb zelf akitas, als ik die met harde hand op zou voeden dan zou dat absoluut heel erg fout gaan, want dan pikken ze niet. Daar zijn ze echt veel te trots voor. Het feit dat mijn hond alles van me accepteert en me ziet als baasje absoluut een teken is dat zij deze manier van werken prettig vind.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:57

Soms heeft bijten of niet bijten niks met opvoeding te maken. Een hond heeft geen normen en waarden en weet dus niet dat bijten slecht is, wel dat het iets is dat je toe past als je je er echt toe gezet voelt. Als iemand je heel onzeker maakt, of als iemand je heel boos maakt, of als iemand al je kalmerende signalen negeert (daar heeft Cesar een handje van). iemand dacht eens mijn hond terug de auto in te drukken. Hij draait zo zijn kop om en hangt in haar arm. Hij houdt er niet van als vreemde mensen hem in dat soort situtuaties brengen: dus hij bijt. En als hij bijt, houdt het op, dus bijten werkt. Wie ben ik dan om hem nog de hele parkeerplaats over te schoppen en daarmee al zijn vertrouwen in mij kwijt te raken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:02

Hhilde schreef:
en weet dus niet dat bijten slecht is,

Wel als hij dat geleerd heeft natuurlijk.

Citaat:
En als hij bijt, houdt het op, dus bijten werkt.

Dat lijkt me dan ook precies de reden dat Cesar dan niet ophoudt. Om te zorgen dat die link 'bijten werkt' doorbroken wordt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:09

@Secricible: ik heb een american akita nu op mijn puppy cursus en dat kan echt een secreet zijn tgo de andere pups. Die hebben we telkens weggezet als ze zich niet gedroeg en nu kan ze wél op het niveau van de andere pups spelen. (met andere woorden: Jij je stom gedragen: einde speelkwartier, 15 sec afkoelen en je krijgt een nieuwe kans!)
Eigenaar heeft heel veel geduld met haar wat er wel in resulteert dat ze een behoorlijk aantal gedragingen hebben kunnen aanleren.

Ik werk zelf alleen maar met clickertraining en ik werk ook niet met schatjes van honden: regelmatig honden voor mijn kiezen uit het asiel die agressie inzetten naar andere honden of zelfs omgerichte agressie naar mensen. Ik werk dus wel met een vaste methode, maar gelukkig heeft die methode heeel veel wegen die naar het gewenste resultaat leiden: je moet alleen soms enorm creatief zijn.

@Hhilde: Ik ben het met je eens. Ik vind dat CM ook heel veel kalmerende singalen mist waardoor veel agressie voorkomen én zelfs weggetraint kan worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:14

precies,denk dat er maar weinig mensen zijn die zich zo vaak haast vrijwillig laten bijten,om die bijtcircel te doorbreken..

vind overigens CM zelf in het filmpje ook zeer correct reageren,hij geeft in eerste instantie toe dat ie die niet zag aankomen,en later dat het gewoon zijn werk is,hij reageert minder kinderachtig als sommige mensen reageren op zo'n bijtincident...

en nogmaals,hij zet de hond meters achteruit,en die hond ligt daar gewoon,CM doet verder echt helemaal niets,hij wil hem zelf gewoon aaien,als ie nou die hond blijvend aan het treiteren was zeg ik tja eigen schuld,maar hij laat de hond rustig liggen,en zit zelfs niet aan hem..

als mijn honden in zo'n situatie bijten,ja dan zijn ze gewoon heel erg fout in mijn ogen...had CM die hond nu zitten duwen,teasen of weet ik veel wat en had die hond dan gebeten had ik anders gereageerd als nu.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:54

Urko schreef:
@Secricible: ik heb een american akita nu op mijn puppy cursus en dat kan echt een secreet zijn tgo de andere pups. Die hebben we telkens weggezet als ze zich niet gedroeg en nu kan ze wél op het niveau van de andere pups spelen. (met andere woorden: Jij je stom gedragen: einde speelkwartier, 15 sec afkoelen en je krijgt een nieuwe kans!)
Eigenaar heeft heel veel geduld met haar wat er wel in resulteert dat ze een behoorlijk aantal gedragingen hebben kunnen aanleren.

Allereerst is een amerikaanse akita qua gedrag niet een japanner. Amerikaanse akitas zijn doorgefokt door japanners met o.a. Herders en andere rassen te kruisen. Er zit dus veel meer will to please in naar mensen en ze zijn relaxer naar andere honden. Die extreme trots van een japanner heeft een amerikaan niet, amerikanen zijn ontzettende doetjes. Dat op de eerste plaats :)
Mijn eerste akita was ook een ongelooflijk secreet naar andere pups, overal bovenop klimmen, hard doorbijten, niet stoppen bij de bijtrem, enz. Echt typisch akita. Ik ben ook begonnen met haar af te laten koelen, gevolg werd dat ze alleen maar feller en feller werd. Toen ben ik haar gaan corrigeren en dat werkte een stuk beter.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:07

kimmie261 schreef:
[ Video ]

hier is een filmpje van mijn laatst overleden hond toen ze nog pup was :+: ,vanaf 35 sec doet ze iets wat niet mag...corrigeer ik met "nee"is dat dan ook meteen negatief??

en ja je kan zeggen,je had die schoenen weg moeten halen,maar dan kon ik mijn hele huis wel preventief leeghalen want een pupje bijt overal weleens ergens in,daarnaast moest ze gewoon leren van schoenen af te blijven,wat ook prima gelukt is.. :D

maar is dit dan negatieve opvoeding??

Je pup daar snapt er geen bal van. Logisch. Het is een puppy. Nee op zich is niet erg, maar dan moet je hond wel weten wat het betekend. Dit is gewoon normaal puppengedrag en je wéét dat puppy's slopen. Ik vind dit dus wel wat negatieve opvoeding...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:53

Uit nieuwsgierigheid aan het lezen geslagen hier, pfoe schrok wel van het filmpje van die hond met voernijd die zo bijt..... Vind zo'n reactie van een hond naar wie dan ook niet normaal, en zou dat absoluut ook niet van mijn honden tolereren. Gelukkig hebben die ook geen enkele behoefte om mensen te bijten ;).

Ben geen fan van CM, zag toevallig laatst een filmpje van een JR met uitval problemen. Diertje had een enorme prikband om en doormiddel van schopjes in de zij en rukjes aan de halsband werd het probleem opgelost. Vind het vreselijke banden en dan nog bij een hondje van wat zal het zijn 8 kilo....nee niet mijn ding.

Ik ben van positieve opvoeding, werken met beloning, negeren. Mijn honden hebben het NEE commando geleerd op cursus dus NEE is een prima commando hier om bepaald gedrag te doen stoppen.

Maar soms moet je toch even duidelijk doorkomen.
Zoals mijn jonge reu, die wilde laatst ineens naar mijn paard springen, en toen ben ik niet met een brokje gaan staan maar heb ik hem echt even vastgepakt en duidelijk met verheven stem toegesproken. Springen naar paarden is not done, veel te gevaarlijk want hij heeft zo een trap te pakken als paardlief schrikt..... dus ja dan even niet heel positief maar gewoon duidelijk zijn.

Trappen en slaan, gebeurd hier niet daar geloof ik niet in. Ik denk als je op het niveau bent gekomen dat je je hond moet trappen of slaan dat je je hond allang niet meer de baas bent, en duidelijk last hebt van onmacht.

Sommige dingen vind ik meevallen van CM en lijken te werken, maar er zijn ook dingen die ik dan weer echt afkeur.....

Mijn honden zijn dan wel weer helemaal fan van CM en zitten voor de televisie met zeer veel interesse te kijken :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:57

Voernijd vind ik juist heel begrijpelijk gedrag. De hond vertrouwd je gewoon niet bij zijn eten en is bang dat je het af gaat pakken. Mijn hond heeft ook voernijd naar andere dieren toe, behalve één hond die zij compleet vertrouwd. Nu kan ik daar niet echt mee oefenen aangezien zij mijn enige hond is, maar ik snap wel dat ze dit gedrag vertoond. Vaak is met voernijd dat de verhoudingen ook niet goed zitten. Als je hond je vertrouwd, is er ook geen voernijd. Er zijn een hoop dingen die andere mensen niet moeten proberen bij mijn hond, want dan kunnen ze echt gebeten worden. Maar doe ik datgene bij haar, dan is er niets aan de hand.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:58

Ik begrijp voernijd ook heel goed, en ik vind dat je honden tijdens het eten ook gewoon lekker met rust moet laten. Maar dit filmpje laat wel iets meer zien dan alleen baknijd.....

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:18

Ik moet toch echt ff uit meeleesmodus komen.

Nimfee ik weet niet wat jij verstaat onder opvoeding en vertrouwen maar een hond mag mijn inziens helemaal niemand bijten. Of hij die persoon nou vertrouwd of nog nooit gezien heeft! Vind het echt van de zotte als je zegt, ja mijn hond kan wel bijten als je iets doet wat hem niet aanstaat. ja oke, als je hem pijn doet, mag hij zich verdedigen, maar gewoon bijten omdat je aan voer komt of wat dan ook, is bij mij not done.
Nee zeggen is negatief? Wat doe jij dan? Braaf zeggen? Of het negeren en een paar nieuwe schoenen gaan halen?

Voernijd begrijp ik niet. Een hond die gewoon altijd te eten krijgt heeft geen enkele reden om voernijd te hebben. En ik denk niet dat er veel honden in nederland nou echt eten te kort komen. Zie tegenwoordig juist vaak veel te dikke honden!

Ik ben geen CM fan, ik ben geen Gaus fan. Maar een hond die zo aanvalt een slimme hond noemen? Er is geen enkele reden voor een hond om zo te bijten! Niet eens om zo te grommen! Menig mens had gezegd maak hem maar af en hij neemt hem op in zijn roedel. Dat vind ik wel bijzonder.

Mijn eigen puppy? We oefenen wat met snoepjes en soms met alleen een aai over zijn bol. Gebeurt er iets wat echt niet door de beugel kan? Dan pak ik hem gerust bij zijn nekvel om hem eens streng toe te spreken (hij blijft gewoon met 4 pootjes op de grond staan). Gelukkig is een ferme NEE meestal voldoende.
Hij is nu 15 weken, altijd blij en luistert eigenlijk 99% van de gevallen. Heb ik dan de perfecte opvoeding? Zeker niet, maar wel een waar ik achter sta en wat werkt voor hem en mij.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:45

Veel mensen denken nog dat je moet oefenen met de voerbak juist om voernijd te voorkomen. Dus bij puplief wordt dan regelmatig met de handen door de bak gerommeld en of de bak weggetrokken tijdens het eten. Ik denk juist dat je dan problemen maakt omdat hond er dood nerveus van wordt. Inmiddels zijn daar de meeste hondenscholen wel van teruggekomen....

Verder kan ik me voorstellen dat als honden in een heel druk gezin bijvoorbeeld terechtkomen, waar rond de etensbak veel gebeurd of nog andere honden om heen staan er best dit soort problemen kunnen ontstaan. Vooral bij wat zenuwachtige, onzekere honden... Eten is voor dieren het belangrijkste wat er is, want eten is overleven!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:00

Wat ik heel regelmatig doe bij de pup is gewoon er naast gaan zitten en tijdens het eten, als de brokjes bijna op zijn er brokjes bij doen. Mijn hand in de bak is dan ook echt feest :)
Onze vorige hondenschool was een domme tut die onze hond bijna voedernijd op heeft laten lopen. Tijdens de theorieles verdedigde ze haar konijnenoortje tegen een dominant reutje dat zijn oortje al op had.
Vervolgens wilde die therapeut haar oortje ruilen tegen een ander oortje, maar dat wilde onze hond niet. Uiteindelijk liet ze haar oortje los en toen werd het afgepakt en had ze niks meer.
Thuis ben ik echt uuuuren bezig geweest met koekjes ruilen tegen lekkerdere koekjes enzo. Nu pikt ze het eigenlijk bijna altijd. Soms valt ze even terug met bijvoorbeeld een varkensoor oid, vooral bij mijn broer ofzo dus dan mag hij weer even ruilen met haar en dan is het goed :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:23

Jeetje secricible dat is ook wat zeg, vervelend als dat gebeurd bij je hond met dat konijnenoortje!

Ja dat voer bij gooien doen ze nu bij ons op de club ook ipv bak wegnemen... Bij mijn pup nu heb ik niets gedaan met de voerbak, gewoon eten geven als bak leeg is weghalen. Hij en mijn 7 jr. teef eten naast elkaar zij aan zij heel lief zonder problemen. Ook kluiven worden om de 5 minuten gewisseld door ze, dan kijken ze elkaar aan en staan op en wisselen van kluif heel vreedzaam :D .

Mijn vorige teefje (moeder van mijn huidige teef) die moest altijd eerst eten en dan moest dochterlief ook echt afstand houden. Die stond dan ook op afstand braaf te wachten tot zij aan de beurt was....
Maar gelukkig nooit baknijd gehad hier!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:30

Shadow0 schreef:
Hhilde schreef:
en weet dus niet dat bijten slecht is,

Wel als hij dat geleerd heeft natuurlijk.

Citaat:
En als hij bijt, houdt het op, dus bijten werkt.

Dat lijkt me dan ook precies de reden dat Cesar dan niet ophoudt. Om te zorgen dat die link 'bijten werkt' doorbroken wordt.

Hoe zou ik mijn hond moeten leren dat bijten 'slecht' is? Hem in elkaar rossen als hij ooit bijt? Sorry, maar ik steun mijn hond tot op zekere hoogte en daar heeft hij ontzettend veel aan. Je hebt hem als vreemde maar gewoon niet aan te raken, ik mep ook als je mij ergens in probeert (terug) te duwen. Ik snap dat nooit zo, dat nog even aanraken. Ook als ik met mijn hond in de bus zit, hebben mensen de neiging hem tijdens het uit stappen nog aan te halen. Gelukkig is mijn hond er eentje die naar mij kijkt of het goed is en zich er bij neer legt, maar voor hetzelfde geld hangt een hond in je arm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:50

Hhilde schreef:
Hoe zou ik mijn hond moeten leren dat bijten 'slecht' is? Hem in elkaar rossen als hij ooit bijt?

Als je de zaken zo in het extreme blijft trekken kan ik je daar geen antwoord op geven.

Citaat:
Je hebt hem als vreemde maar gewoon niet aan te raken, ik mep ook als je mij ergens in probeert (terug) te duwen.

Dat verklaart misschien sommige verschillen. Jouw ideeen over wat wenselijk gedrag is verschillen blijkbaar gewoon van de mijne. Ik vind meppen bv volstrekt niet nodig (behalve naar muggen.) En ik vind bijten door dieren ook gewoon niet aanvaardbaar. Als jij dat wel vindt in bepaalde omstandigheden, dan kun je je hond natuurlijk niet leren dat het niet zo is, want daar moet je zelf achter staan.
Maar dat zegt weinig over de methoden, en helemaal niets over Cesar Milan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:26

Shadow0 schreef:
Dat verklaart misschien sommige verschillen. Jouw ideeen over wat wenselijk gedrag is verschillen blijkbaar gewoon van de mijne. Ik vind meppen bv volstrekt niet nodig (behalve naar muggen.) En ik vind bijten door dieren ook gewoon niet aanvaardbaar. Als jij dat wel vindt in bepaalde omstandigheden, dan kun je je hond natuurlijk niet leren dat het niet zo is, want daar moet je zelf achter staan.
Maar dat zegt weinig over de methoden, en helemaal niets over Cesar Milan.

Nou, ik mep niet zo maar, want dat doe je nu zo over komen. Beter nog, ik ben een heel zachtaardig type. Alleen als een wildvreemd iemand mij in een auto zou drukken of in een gebouw zou duwen, mep ik wel ja. En mijn hond bijt als een wildvreemd iemand hem in de auto drukt.

Je schrijft dat je bijten door dieren niet aanvaardbaar vindt. Dat vind ik wel interessant: in elke situatie mag een dier niet bijten? Ik werk in twee dierentuinen en in de ene hebben we regelmatig bijtgevallen omdat het publiek daar door de leefgebieden van de dieren loopt. Een aap die geaaid wordt en al drie keer waarschuwt, dan dreigt (dat wordt genegeerd) en dan bijt: mag dat ook niet?

Ik wil mijn hond ook niet leren dat hij niet mag bijten, trouwens. Is ontzettend natuurlijk gedrag en het is mooi duidelijk. De laatste keer dat hij heeft gebeten is al een hele tijd terug hoor, het is geen bijtgraag monster, of zo. Alleen hij maakt mensen goed duidelijk dat ik hem heus wel ken en als ik zeg dat ze niet aan hem moeten duwen en trekken, ze dat beter ook niet kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:22

Hhilde schreef:
Een aap die geaaid wordt en al drie keer waarschuwt, dan dreigt (dat wordt genegeerd) en dan bijt: mag dat ook niet?

Da's een lastige, het gaat inderdaad vooral op voor huisdieren. Maar persoonlijk vind ik dus dat die huisdieren niet mogen bijten en dat je als mens verantwoordelijk bent voor de bescherming van het dier. Werkt wat mij betreft beide kanten op.

Maar als jij je hond niet af wilt leren om te bijten, wat heeft het dan voor zin om het te hebben over methoden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:25

Methoden zijn toch niet alleen voor bijtgevallen??
Ik kan me er wel in vinden wat zij stelt. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gezien hoe een hond geterroriseerd werd door een kind. Ouders konden er alleen maar om lachen en de hond haalde uit. Het spijt me, maar ik kan het die hond niet kwalijk nemen :P

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:15

Ik moet toch echt ff uit meeleesmodus komen.

Nimfee ik weet niet wat jij verstaat onder opvoeding en vertrouwen maar een hond mag mijn inziens helemaal niemand bijten. Of hij die persoon nou vertrouwd of nog nooit gezien heeft! Vind het echt van de zotte als je zegt, ja mijn hond kan wel bijten als je iets doet wat hem niet aanstaat. ja oke, als je hem pijn doet, mag hij zich verdedigen, maar gewoon bijten omdat je aan voer komt of wat dan ook, is bij mij not done.
Nee zeggen is negatief? Wat doe jij dan? Braaf zeggen? Of het negeren en een paar nieuwe schoenen gaan halen?

Ja, als iemand mijn hond pijn doet dan bijt ze. Dat heb ik allang gemerkt bij de dierenarts. Inmiddels vertrouwd ze mij volledig dat een dierenarts nu alles bij haar kan doen, omdat ík erbij ben. Als ik er niet bij zou zijn, dan weet ik niet hoe ze reageert. Ze kent de dierenarts niet, vertrouwt hem niet, wat compleet logisch is.
Nee zeggen is niet negatief maar je hond moet wel begrijpen wat het betekend. Nee is hier gewoon dat ze het gedrag moet stoppen wat ze laat zien. Dat kan zijn als ze besluit om toch achter een kat aan te willen gaan, een simpele nee brengt haar weer even terug en dan weet ze weer dat dat niet mocht. Het is de manier hoe de 'nee' wordt gezegd, dat is heel erg belangrijk vind ik zelf. Als ik een hele ferme, boze nee zeg, gaat mijn hond gewoon door. Die is daar niet van gediend en pikt dat niet van mij, want zo'n nee is een ongeduldige nee.
En ja, als dat zou betekenen dat ik een nieuw paar schoenen moet halen dan doe ik dat. Ik zou aller eerst niet eens mijn dure, goede schoenen in de buurt leggen van een puppy. Ik hecht verder weinig waarde aan materiaal. Ik heb al zo veel kleding, schoenen en spullen weg moeten gooien omdat er gaten in zaten of vlekken die ik er niet meer uit kreeg. Jammer dan, mijn schuld, ik heb besloten om die kleding aan te trekken, ik had er ook voor kunnen kiezen om oudere kleding aan te trekken.

Voernijd begrijp ik niet. Een hond die gewoon altijd te eten krijgt heeft geen enkele reden om voernijd te hebben. En ik denk niet dat er veel honden in nederland nou echt eten te kort komen. Zie tegenwoordig juist vaak veel te dikke honden!

Voernijd zijn toch één van de dingen die heel veel mensen niet begrijpen, terwijl het compleet logisch hondengedrag is. Het gaat ook totaal niet om dat een hond eten tekort komt, maar dat het zíjn eten is. Zo werkt dat bij honden onderling ook: eenmaal gegeven, dan mag je het houden. Zelfs een ranglagere mag zijn eten verdedigen tegenover de ranghogere. Dat begint met een grom, wat gewoon vertelt: hé, dit is mijn eten! Ga je door, dan kan het overgaan op bijten want dan ga je gewoon een dikke grens over.

Ik ben geen CM fan, ik ben geen Gaus fan. Maar een hond die zo aanvalt een slimme hond noemen? Er is geen enkele reden voor een hond om zo te bijten! Niet eens om zo te grommen! Menig mens had gezegd maak hem maar af en hij neemt hem op in zijn roedel. Dat vind ik wel bijzonder.

Dit snap ik even niet, waar noem ik een hond een slimme hond?
Als ik een hond zie grommen dan zie ik een hond die zijn grens aangeeft en dan geef ik de hond de ruimte. Juist om bijten te voorkomen. Voor grommen worden er al heel veel signalen gegeven om ervoor te zorgen dat je niet over de grens van de hond heen gaat. Mis je deze signalen of negeer je deze en ga je door, dan gaat het over op grommen. Negeer je dit grommen ook, dan gaat het over op bijten. Omdat mensen vaak de eerste signalen missen, gebeurd het vaak dat een hond besluit om de eerste signalen maar niet meer uit te zenden: want hier wordt toch niet naar geluisterd. En dat is erg, want dan kan het zo lijken alsof een hond 'uit het niets' gaat grommen of bijten.
Ik zie het vaak bij mijn eigen hond. Ze heeft last van haar knie en houdt daarom graag andere honden op afstand. Dit laat ze heel duidelijk merken door die eerste signalen. Wegkijken, negeren, bevriezen. De meeste honden zien deze signalen en laten mijn hond met rust. Maar er zijn enkele honden die deze signalen niet zien (wellicht hondentaal niet goed kennen) en toch mijn hond lastig gaan vallen. Ja, dan gaat mijn hond grommen en snauwen. Logisch gedrag.

Mijn eigen puppy? We oefenen wat met snoepjes en soms met alleen een aai over zijn bol. Gebeurt er iets wat echt niet door de beugel kan? Dan pak ik hem gerust bij zijn nekvel om hem eens streng toe te spreken (hij blijft gewoon met 4 pootjes op de grond staan). Gelukkig is een ferme NEE meestal voldoende.
Hij is nu 15 weken, altijd blij en luistert eigenlijk 99% van de gevallen. Heb ik dan de perfecte opvoeding? Zeker niet, maar wel een waar ik achter sta en wat werkt voor hem en mij.

En zo zou ik een hond nooit aanpakken. Nooit. Het is een puppy! Waarom zou je die aan zijn nekvel beetpakken? Ja, hij zal daarna wel zeker luisteren, om te VOORKOMEN dat hij weer zo gestraft wordt. Ik leef liever in harmonie en steek liever meer tijd in om situaties te voorkomen dan dat ik ferm moet ingrijpen.