Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:02

Ok, toch maar proberen door te zagen dan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:06

Ik heb trouwens Rodi (voor de hond), dat is precies in de juiste portie ingevroren :) Weet niet of dat ook voor katten geschikt is? Daar heb je ook meerdere compleetversies van.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:08

Mindfields schreef:
Ik heb twee katten dus ik voer een rol van 500g in 3 dagen op denk ik?

Mijn katten krijgen ieder 125gr per dag dus in 2 dagen een rol van 500gr. Langer dan 2 dagen zou ik zelf niet doen buiten de vriezer.
Heb zelf liever de rollen van 250gr

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:08

Nouja, ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar als mijn kat zonder problemen 19 wordt maar 23 had kunnen worden op barf, tja dan maar 19 hoor, ook een mooie leeftijd. Wil wel een goede brok voeren, maar ga niet aan 100% vers beginnen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:10

:')

Waarom dat? Ik vind smuldier ofzo niet moeilijker dan brokken *ervanuitgaande dat dat je reden is*

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:13

Mindfields schreef:
Ok, toch maar proberen door te zagen dan.

Meestal doet mijn vriend het, maar als ik zelf ga zagen dan spoel ik het mes tussendoor een paar keer na met heet water; gaat het er iets makkelijker doorheen. Ook zaag ik een stuk, draai de rol een beetje en zaag weer een stuk, draaien etc. Carnibest valt nog mee, maar ik heb een paar BARF rollen in de vriezer met stukjes bot... Moet je nagaan hoe makkelijk dat gaat :')

F_Orumster

Ik heb geen vriezercapaciteit voor Barf/kvv, heb er geen zin in en ook niet voor degene die de kat mogen voeren als ik even een paar dagen weg ben. En ook geen zin om uit te rekenen wat een goede balans is.
Ik wil graag op Orijen overgaan (heb de kat nog kort) maar moet even afwachten of ze ze eet.
En dan vind ik het wel prima en mocht ze het er maar een 3 jaar korter op doen maar wel gezond zijn, tja dan vind ik het prima hoor :)

Britt

Met 19 is het wel mooi geweest? :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:15

Volgens mij is dat al een prachtige leeftijd.
Orijen is 80% vlees en niet zoveel troep toegevoegd, dus is al goed voer.
Wij mensen eten ook niet 100% dat wat we zouden moeten doen, we kunnen ook gaan overdrijven natuurlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:20

Dus omdat jij het voor jezelf niet nodig vind om zo gezond mogelijk te leven mag je kat dat ook niet? Vind je dat zelf ook niet een beetje een kromme redenering?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:28

Wat betreft het snijden van die rollen; leg ze in een bakje met koud water voor een half uurtje en met een goed scherp groot mes, snij je er zo dagporties van. Voor de dag erna leg je in de koelkast, de rest gaat weer terug de vriezer in.

Toen ik nog aan kvv deed, kocht ik kg verpakkingen. Die zijn in verhouding goedkoper en op deze manier is dat prima te doen. Je moet er wel rekening mee houden dat je het binnen 3 weken opvoert als je de rol heb aangesneden, want daarna gaat de kwaliteit achteruit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:29

Ik vind dat als ik de beste brok voer ik het voor haar ook zo gezond mogelijk doe.
En als ze probleemloos 19 wordt dan vind ik dat prima inderdaad.
Er zijn landen waar de mens niet eens te eten heeft.
Er zijn landen waar de kat een trap krijgt terwijl ze zich al op straat moet zien te redden.
Ik denk dat het al fijn zat voor haar is dat ik haar van straat heb geplukt ipv na een paar weken rondzwerven een ritje asiel.
Ja, ik vind het prima zo. Dat jij je daar niet in vinden kan, is niet mijn probleem.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-12-11 17:32, in het totaal 3 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:29

F_Orumster schreef:
Wil wel een goede brok voeren, maar ga niet aan 100% vers beginnen.

Doe ik ook hoor :)

Mijn kat krijgt nu Applaws omdat hij heeft besloten geen blikvoer of kvv te eten. Voorheen kreeg hij Bozita, Smilla of Gimpet Shiny en soms verse kipfilet, koolvis of Carnibest/ Carnivoer.
In ieder geval krijgt hij wel voer met nauwelijks of zo min mogelijk koolhydraten. :)
Naar mijn idee niet slechter dan volledig vers.

Naast de kosten van kvv heb ik ook nog wat praktische problemen als geen plek voor een vriezer. Barf wil ik niet omdat ik geen buiten heb om te voeren en niet zit te wachten op afgekloven karkasjes in de woonkamer. Bovendien heeft hij vanwege zijn suikerziekte een redelijk stabiel dieet nodig en dat is met BARF ook wat lastiger.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:34

Nou precies, zo denk ik er ook over.
En idd, vriezerruimte en uitkienen welke combinaties ze moet hebben...
Ik ben zelf al veel te obsessief met eten, ga ik niet overstimuleren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:08

Mijn kat staat ook niet 100% op KVV/barf hoor, maar vind je redeneringe gewoon krom :=
Vriezerruimte valt hier gelukkig wel mee, een la ligt hier vol met worsten, maar ik haal ook altijd twee doosjes tegelijk, dat zijn 40 worsten en dus genoeg voor ruim 2 maanden. Maar we hebben dus nog wel een losse vriezer ipv alleen een vriezer in de koelkast. En we gebruiken de vriezer sowieso niet zo gek veel voor andere dingen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:18

Mijn beredenering dat ik tevree ben met 19 terwijl ze heel misschien ze op barf 22 ofzo had kunnen worden?
Tja, dat vind ik nu eenmaal.

Mijn vriezer ligt stampvol, hebben maar 3 lades.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:27

Overigens ben ik ook niet 100% overtuigd dat kvv/ Barf veel beter zou zijn dan zeer koolhydraatarme brok of blik. Komt dan nog bij de praktische bezwaren :)

Hoeveel kvv geven jullie trouwens per dag? Mijn kat weegt zo een 5.8 kg en heeft dan geen overgewicht is gewoon een grote ex-kater. Van Bozita blik kreeg hij 6*60 gram= 360 gram per dag en bleef daarmee mooi op gewicht. Aangezien hij het van de een op de andere dag niet meer wilde ten overgestapt op Applaws en daar krijgt hij 60 gram p.d. van. Heb wel het idee dat hij iets afgevallen is dus van de week maar even wegen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:34

Tinlo schrijft 30-35 Gr. Per dag per kg lichaamsgewicht voor, nu staat mijn kat op dieet (ze weegt 5,2 (woog 5,5) en moet naar 4-4,5) dus krijgt ze een gemiddelde van wat de lichaamsgewichten, 140 gram en nog 20 Gr. Natvoer per dag.

Niet die redenering van de leeftijd, wel die van 'ik eet niet gezond, dan hoeft mijn poes dat ook niet' (overdreven gezegd). :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:39

mijn katten wegen ieder zo'n 6 kilo en zijn niet te zwaar, moeten nog een stuk zwaarder worden en krijgen ieder 125 gram Tinlo per dag en daar krijgen ze dan nog natvoer/brokjes/rauw vlees/rauwe vis bij maar net wat ik dan voor handen heb :)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:29

Het is een beetje op het oog voeren. Als ik de grote kater hier die 30-35 g per kg lichaamsgewicht zou voeren, zou hij binnen 2 maanden te rollen zijn. ;) Hij krijgt 130 g per dag voor een kater van 6,5 kg.

Khalid de Sphynx krijgt 200 g met zijn 4 kg en Nemesis de poes, krijgt 90 g met haar 4,2 kg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:33

voor rollen door snijden. Laat ze gerust een paar uur buiten de vriezer en daarna snijden en terug doen. Hier kijk ik niet meer op een beetje meer/minder ontdooit. Vorige week weer een hoop vlees gekregen waarvan een homp van 5 kg kipkarkassen. Dat heeft er eerst 9 uur uit gelegen voordat ik het in porties goed kon verdelen en weer in de vriezer kon doen. Geeft 0,0 problemen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:27

Mijn kat is toch wel vrij actief dus ik denk dan dat ik toch rond de 200 gram Tinlo uit zou komen.
Ik heb van de week Prins complete meegenomen en dat is totaal 300 verdeeld in 12 porties van 25 gram. Is wel ideaal die kleine schijfjes, je kan kleine porties uit de koelkast halen.
Volgens die verpakking zou hij 6 porties dus 150 moeten hebben.

Ik ga eens zoeken naar Tinlo.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:53

Mijn 2 6kilo katers zijn zo lui als wat dus die verbranden niets :') 125gram is echt de max van wat ze moeten krijgen, komt ook wel mooi uit heb ik precies een rol per dag op :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:19

Voer sinds een half jaar ook carnibest en ben er erg tevreden over. Mijn kat heeft 12 jaar probleemloos brok gegeten totdat hij een half jaar terug last kreeg van diarree. Ontwormd, laten testen op alles en niets kunnen vinden. Op aanraden van de DA enorm dure speciale brok gaan voeren maar zonder verschil. En toen via een tip op bokt carnibest geprobeerd. Met 2 dagen was de diarree weg..

Ik laat de rollen een paar uur uit de vriezer liggen en snij ze dan in stukjes. Die stop ik per 3 of 4 in plastic bakjes en per 2 dagen ontdooi ik een bakje in de koelkast. Ik voer zoveel als dat er per dag op gaat :+ geen idee hoeveel gram dat is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:07

paar posten terug vroeg iemand of smuldier voor kat/en hond kon.op de verpakking staan zelfs een kat/hond.
ik voer het wel aan mijn katten en dan de pens compleet,de vlees compleet,kip,hart.ook krijgen ze rauwe zalm afval van de visboer.ook geef ik ze van bij de poelier kippenvleugeltjes en voor pootjes van een konijn.vinden het heerlijk.ook zet ik wat brok neer voor de kat die bij ons is komen aanlopen en komt eten.