Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:32

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden van het fokbeleid van de Australian Labradoodle? Deze pups worden allemaal met 8/9 weken gesteriliseerd, tenzij je een fokhond wilt. De prijzen van een steriele pup liggen tussen de 1600 en 2200 euro en voor een fokteef/reu rond de 4000 á 5000 euro. Op deze manier wil men het 'recept' zuiver houden en er een een erkend ras van maken.Ook de allergievriendelijkheid claim wil men zo proberen te behouden. Deze honden worden dus puur op vacht (allergievriendelijkheid) en karakter gefokt. Veel van de Australian Labradoodles worden ingezet als hulp/therapie honden. Dit was ook het oorspronkelijke doel van het fokprogamma dat in eerst instantie door de blindengeleidenbond van Australie werd gestart.(let wel even op het verschil tussen de Labradoodle en de Australian Labradoodle voor je reageerd, deze zijn niet het zelfde vanwege de infusions bij de AL)
Ik ben wel benieuwd wat jullie van dit fokbeleid vinden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 23:24

HalloDan schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden van het fokbeleid van de Australian Labradoodle?

Simpel; idioterie.

Ze horen allemaal gecastreerd te worden want verder fokken is voor idioten en de prijs is idioot.

Dat is niks recept zuiver houden maar bíííg business.

Er een ´ras´ van willen maken is een commerciële zaak.

Het is een schoolvoorbeeld kynologisch zwartgeld drukken en marketing van dat belang.

Wie hier intrapt verdient wat hij/zij krijgt; een scheet in een duur netje.

Goed, na dit verkoopverhaal over een commerciële exploitatie van een designer-dog kunnen we daar een streep onder zetten omdat het niets bijdraagt aan het topic; de fok met rashonden en de problematiek erbij.
Hmm. Het draagt eigenlijk wél iets bij; het illustreert de commerciële belangen bij fok, ´ras´ en het verhaal erbij.
Het laat zien hoe belangrijk het is dat de koper zich realiseert dat de voorlichting vanuit de kynologie puur marketing is.

Euh... misschien kan ik wel de WaterBull gaan fokken. Kruising andalusiche waterhond en franse bulldog. Anti-alergisch handzaam formaat vrolijke hondjes.
Allemaal supergezond F1 en allemaal gecastreerd. Worden nooit loops en gaan nooit op de loop naar een teef in de buurt.
Ik erken mezelf en geef een heel mooi afstammingsbewijs.
De vaste eenheidsprijs is slechts 1000 euro.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:11

Goed, na dit verkoopverhaal over een commerciële exploitatie van een designer-dog kunnen we daar een streep onder zetten omdat het niets bijdraagt aan het topic; de fok met rashonden en de problematiek erbij.

Ik ben geen fokker of anders belanghebbende: vroeg me slechts af hoe jullie daar tegenover stonden aangezien je hiermee wel rastypische gezondheidsproblematiek/doorfok misschien kan voorkomen? Gelukkig zijn er veel 'idiote' eigenaren erg blij met hun 'scheet in hun duur netje' aangezien ze op iedere andere hond wél allergisch reageerde.
Maar excuses voor de vraag en het niets bijdragen aan dit topic, Huertecilla.... :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:39

Jij vraagt wat ik ervan vindt, dus wat is het probleem?
Als je het topic gelezen zou hebben had je het antwoord al kunnen weten, want designer dogs lossen mbt het probleem niets op.
Het woordgebruik ´idioot´ heeft in dit topic een context met goede uitleg.

Fijn dat jullie er een leuke hond aan hebben doch prijs en fok zijn voorbeelden van commercie boven gezond verstand; dat wat de huidige stand van dierendrama heeft geceëerd.
Imo illustreert jouw reactie dat wat de exploitatie mogelijk maakt; de emotie boven de ratio bij de kopers.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:56

Hoorde op de radio dat er onderzoek naar inteelt gedaan was op fruitvliegen. En dat er al vanaf 10% een hogere morbiditeit is voordat ze volwassen zijn en een lagere vruchtbaarheid. Verder werden de afwijkingen veel groter naarmate de hoeveelheid inteelt toe nam. En om dan te bedenken dat je veel afwijkingen niet eens kunt zien bij een fruitvlieg, probeer een fruitvlieg maar eens de pols af te nemen. :?
Inteelt om recessieve genen vast te leggen kan dus wel kwaad, maar dat het zo snel al nadelig is wist ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:12

Pentax schreef:
Hoorde op de radio dat er onderzoek naar inteelt gedaan was op fruitvliegen. En dat er al vanaf 10% een hogere morbiditeit is voordat ze volwassen zijn en een lagere vruchtbaarheid. Verder werden de afwijkingen veel groter naarmate de hoeveelheid inteelt toe nam. En om dan te bedenken dat je veel afwijkingen niet eens kunt zien bij een fruitvlieg, probeer een fruitvlieg maar eens de pols af te nemen. :?
Inteelt om recessieve genen vast te leggen kan dus wel kwaad, maar dat het zo snel al nadelig is wist ik niet.

Ja, het gaat heel rap. Inteelt betreft álle recessieve eigenschappen.
Bij fruitvligen echter is uitval, hoe hoog het % ook, een geaccapteerd feit. 90% van de populatie onder de vliegenmepper is geen punt.
Bij rashonden kost dat geld.
Je hebt net kunnen lezen hoéveel geld bij designer-dogs en eerder in het topic dat fok daarmee een loterij is waarbij de meeste pups moeten uitvallen.
Inteelt om gewenste eigenschappen vast te leggen is als een geschenk van de Grieken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:33

Huertecilla schreef:
Jij vraagt wat ik ervan vindt, dus wat is het probleem?
Als je het topic gelezen zou hebben had je het antwoord al kunnen weten, want designer dogs lossen mbt het probleem niets op.
Het woordgebruik ´idioot´ heeft in dit topic een context met goede uitleg.

Fijn dat jullie er een leuke hond aan hebben doch prijs en fok zijn voorbeelden van commercie boven gezond verstand; dat wat de huidige stand van dierendrama heeft geceëerd.
Imo illustreert jouw reactie dat wat de exploitatie mogelijk maakt; de emotie boven de ratio bij de kopers.

Ik wist niet dat ernstige allergie een emotie was?? En voordat je nu komt met 'er zijn wel meer allergie-vriendelijke honden'...bij andere als allergie-vriendelijk bekend staande honden (zoals Poedel, Lagotto etc.) treed er dus wél reactie op.
Maar waarschijnlijk was dat dus een emotionele reactie, jeetje wat een hopeloos emotioneel mens ben ik toch zeg!?! :D
Hier laat ik het maar bij, wordt er zó emotioneel van... :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:06

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:15

Die laatste is gewoon een klein dik propje :+

Hc, je zou een boek moeten schrijven over de kynologische geschiedenis. Foto's van elk 'gehyped' ras 100 jaar geleden en nu. Ik zou hem kopen. Wel simpel houden als je er wat mee wilt verdienen. veel nederlanders lezen liever plaatjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:25

HalloDan schreef:
Ik wist niet dat ernstige allergie een emotie was?? En voordat je nu komt met 'er zijn wel meer allergie-vriendelijke honden'...bij andere als allergie-vriendelijk bekend staande honden (zoals Poedel, Lagotto etc.) treed er dus wél reactie op.
Maar waarschijnlijk was dat dus een emotionele reactie, jeetje wat een hopeloos emotioneel mens ben ik toch zeg!?! :D
Hier laat ik het maar bij, wordt er zó emotioneel van... :+

De ethiek van dergelijke big business loterij-fok met een discutabel anti-allergie doel is een totaal andere discussie die ik gráág met je voer op een ander topic. Van míjn kant zal deze rationeel het dierenwelzijn behelzen. Over in hoeverre een luxe mensendoel commerciële loterij-fok met veel ´uitval´ rechtvaardigt.

Dít topic gaat over de valse voorlichting over commerciële kneuzenfok met erkende stamboom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:33

Pentax schreef:

Hc, je zou een boek moeten schrijven over de kynologische geschiedenis. Foto's van elk 'gehyped' ras 100 jaar geleden en nu. Ik zou hem kopen. Wel simpel houden als je er wat mee wilt verdienen. veel nederlanders lezen liever plaatjes.

Bedankt.
Ik héb een aantal boeken geschreven.
Wat ik te schrijven heb wil de lezer niet weten. Dat geeft alleen maar hoofdpijn en beperkingen. Zie mijn site over paardrijden.

Ik ben nu bezig met een gewoon léuk boekje voor kinderen. ´Geschreven´ door een pup. Helaas gaat het ook bij die groep hoofdzakelijk om de plaatjes tegenwoordig, doch het is bedoeld als voorleesboekje voor kinderen die eigenlijk wel zelf kunnen lezen maar wel wat motivatie daartoe kunnen gebruiken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:39

Pentax schreef:

Met name de amerikanen hebben van het vrolijke actieve hondje wat ratten kón vangen een hulpbehoevende engelse bulldog met vleermuisoren gemaakt, inclusief ademhalingsproblemen, hartaanvallen bij dekking, keizersnede bij bevalling.
De europese kynologen hebben het met open armen ontvangen, want de door Hollywoord populair gemaakte parodie van een hónd verkoopt als een wilde.
Geheel erkend en verantwoord gedaan allemaal...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:40

Pentax schreef:

Eens. Maar ik denk inderdaad ook dat er geen markt voor is. Of je moet het zo verpakken dat het geen kritiek op de kynologie meer lijkt, en dat is ook weer een kunst apart..

Mijn ogen heb je in ieder geval verder geopend met dit topic, dus ergens is wel een doel bereikt lijkt me, ook al is het maar klein ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:53

Neej schreef:
Of je moet het zo verpakken dat het geen kritiek op de kynologie meer lijkt, en dat is ook weer een kunst apart..

Zoals je hier op Bokt breed geïllustreerd ziet is er altijd wel iemand die wát je ook schrijft optilt om er de lange tenen onder te kunnen schuiven.
Ik zie dat als mijn probleem niet.
Mijn benadering is simpel:
Ik deel. Leer ervan of niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:53

De oude foto lijkt op een boston terrier, echter zou deze weer amersfoort bloed bevatten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:40

Moll schreef:
De oude foto lijkt op een boston terrier, echter zou deze weer amersfoort bloed bevatten.

De minst romantische versie van de ontstaansgeschiedenis van de Boston Terrier welke te onderbouwen is, is dat het de Franse Bulldog ís uit de minder geslaagde exemplaren die de fransen eind 19de eeuw verkochten.

Kijk eens naar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tand_w.jpg

Een knap stuk betere Franse Bulldog dan de modale Franse Bulldog...

Voeg die twee weer bij elkaar en verbiedt de vanuit de engelse bulldog via fraudeleuze kruisingen ingebrachte kleuren.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:11

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:14

Huertecilla schreef:
Moll schreef:

De minst romantische versie van de ontstaansgeschiedenis van de Boston Terrier welke te onderbouwen is, is dat het de Franse Bulldog ís uit de minder geslaagde exemplaren die de fransen eind 19de eeuw verkochten.

Kijk eens naar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tand_w.jpg

Een knap stuk betere Franse Bulldog dan de modale Franse Bulldog...

Voeg die twee weer bij elkaar en verbiedt de vanuit de engelse bulldog via fraudeleuze kruisingen ingebrachte kleuren.

kijk dat is nog eens iets wat verbetering kan brengen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:18

Nou stuur de ze link van deze discussie naar dier en welzijn, en gaan we kijken wat ze er mee doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:24

Neej schreef:
Kijk eens aan http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kerij.html

En dan ga ik 'm zelf ook maar even lezen :)

Bedankt.

Het venijn zit in de staart;

´Uitgangspunt is daarbij dat fokken van dieren op verantwoorde wijze geschiedt ter
voorkoming van nadelige gezondheids- of welzijnseffecten voor nakomelingen en
ouderdieren.´

Zet dat tegen de huidige problematiek welke de drijfveer is voor deze brief en er ligt een uitdaging voor degenhen die als verantwoordelijken geïndentificeerd worden.

Een ander heel duidelijk signaal is dat verbod op tentoonstellingen en/of -fok voor tentoonstellingen als overwogen wordt genoemd.

Daar staat heel netjes:
´Doe wat of we verbieden de hele zooi´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:29

Moll schreef:
kijk dat is nog eens iets wat verbetering kan brengen.

Het is voor veel rassen allemaal niet zo moeilijk.
Kwestie van wat hekken naar andere populaties weg en wat commerciële verwordingen weer aanscherpen.

Wat dit tegenhoudt is:
- dat de wil bij de fokkers ontbreekt omdat de rasgrenzen broodbescherming zijn
- dat door gebrek aan realistische voorlichting er een vraag is voor die hokjesgeest-rasfok door de kopers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:42

Rasgrenzen zijn wel broodbescherming, alleen rasgrenzen hoeven geen landsgrenzen te zijn toch :D

In Tsjechië zitten heel knappe Duitse Herders. Kijk naar de Oost-Duitse lijnen. Niks mis mee (oké, wle wat temperamentvol, dat wel). Oostenrijk voert mooie lijnen, in België zitten een paar heel mooie lijnen. Pak je auto en laat je teef ergens anders dekken :) stuur haar desnoods uit logeren, of herberg tijdelijk een reu :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:47

Yamcha schreef:
Rasgrenzen zijn wel broodbescherming, alleen rasgrenzen hoeven geen landsgrenzen te zijn toch :D

In Tsjechië zitten heel knappe Duitse Herders. Kijk naar de Oost-Duitse lijnen. Niks mis mee (oké, wle wat temperamentvol, dat wel). Oostenrijk voert mooie lijnen, in België zitten een paar heel mooie lijnen. Pak je auto en laat je teef ergens anders dekken :) stuur haar desnoods uit logeren, of herberg tijdelijk een reu :)

Naar mijn persoonlijke mening is dit niet nodig, ja om wat goeds op te zetten, echter in 18 honderd ging men ook niet ver om te laten dekken werken met de honden en alleen de beste in zetten en rest elimineren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:51

En dat heeft geresulteerd in een angstwekkend smalle genenpoel :j

Buiten dat denk ik dat met sommige rassen er haast wel iets nieuws opgezet moet worden...... vroeger kón het niet, nu gebeurt het niet.....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:21

Yamcha schreef:
En dat heeft geresulteerd in een angstwekkend smalle genenpoel :j

Buiten dat denk ik dat met sommige rassen er haast wel iets nieuws opgezet moet worden...... vroeger kón het niet, nu gebeurt het niet.....

Vroeger was het niet nodig, door uitzonderlijk goeie manier van selecteren, het is nu nodig omdat er extremitijd in het fokken zover door gefokt is dat er geen weg terug meer is.