Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:32

assie schreef:
Ben benieuwd. Ik hoop dat alles goed gaat met transport e.d, want dat is ook een grote operatie.

En stel dat het misgaat, dan kun je niet 'I told you so' zeggen, want je weet niet (en dat zullen we ook nooit weten), of ze niet in de natuur eerder was doodgegaan ;)

Natuurlijk wel. In de natuur hoort ze thuis, in de natuur was ze al lang en breed dood geweest en opgevreten door andere dieren, circle of life en zulks.

De mensen van het Dofinarium en Loro Parque geven haar uitstel van executie, de orka's daar zijn niet agressief omdat ze het daar zo leuk hebben :).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:56

precies,snap niet waarom we ons in hemelsnaam zo druk maken over de dood van een orka...

laat haar vrij,denk dat haar wilde instinkt nog zal doen verbazen hoe ze zich kan redden,en gaat ze dood,so be it,dan was ze niet sterk genoeg om in de natuur te overleven...elke dag gaat er wel een orka dood in de natuur,vermoed ik zo,waar niemand wakker over ligt ...

maar goed dan leverd ze geen miljoenen op in de vermaakindustrie voor ons mensen...dat is dan wel weer zo...onze pleziertjes zijn natuurlijk wel eerste prioriteit...

Berdien

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:02

Een orka in het wild kan 40 worden, in gevangenschap worden ze vaak niet ouder dan 8. En dan leven ze 8 jaar in een badkuip ter vermaak van mensen en worden ze en passant ook nog eens ingezet als broedkip. Kan ze beter een poging gedaan hebben om het in het wild te redden dan dat je haar nu al veroordeeld tot een vroege dood in een badkuip.
En er gaan inderdaad dagelijks zeezoogdieren dood. Sterker nog, we staan met z'n allen oogluikend toe dat er in Denemarken ELK JAAR tientallen dolfijnen op een gruwelijke manier worden afgeslacht en Japan mag ook nog steeds tientallen walvissen per jaar harpoeneren onder het mom van 'wetenschap'. Maar Morgan mag niet naar de zee want oh jee oh jee ze zou het eens niet overleven.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:43

Die 40 jaar in de natuur klopt niet. Er zijn orka's die 80 worden. Er zijn orka's die 1 worden, er zijn orka's die doodgeboren worden. Maar in welke percentages? Dat is niet bekend. Precieze cijfers zijn er gewoon niet.
Daartegenover worden orka's pas 40-50 jaar in gevangenschap gehouden. Daar zijn vele opstartproblemen geweest. Maar er zijn gewoon ook orka's die al 40 jaar zijn he in gevangenschap! Hoeveel ouder ze worden is nu nog niet bekend, simpelweg omdat we niet in de toekomst kunnen kijken ;)

Verder wil ik eigenlijk niet meer in discussie gaan, want ik denk niet dat jullie daar voor open staan.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:08

Ik heb altijd nog een beetje hoop gehouden dat haar directe familie met 100 % zekerheid gevonden zou worden zodat ze terug zou kunnen maar helaas is dat niet gebeurt. Ik hoop dat Morgan in haar nieuwe verblijf snel een plekje zal vinden en dat ze aansluiting vindt bij de orka's die er al zijn. Dat is in iedergeval beter dan alleen in het te kleine bassin in Harderwijk.

Ik las trouwens op twitter dat ze al onderweg zou zijn!?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:32

Heb het vanaf begin af gevolgd.
Toen ik het nieuws hoorde dat er een orka gevonden was en die naar Hardewijk zou gebracht worden , had ik er al een zwaar hoofd in.
Waar haal je het recht als mens vandaag om te bepalen wat er met zo een beestje gebeurd.
De mens is te machtig want kan namelijk een zoogdier uit de zee vissen en ermee doen wat ze willen.

Morgan had gewoon moeten dood gaan toen, dat is de natuur, ze was zwak en de zwakkeren overleven het nu eenmaal niet!
En dan zeggen arm ding we kunnen een orka toch niet dood laten gaan en indd zoals eerder gezegd… zijn al die arme dolfijnen en walvissen
Die vermoord worden overal dan niet bijzonder genoeg???

Vreselijk ras zijn wij bah !

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:32

Op http://www.kraamkamer.nl is nét een blog over Morgan geplaatst, waar ze nog gewoon in haar bassin zit. Ben benieuwd, heeft er niemand een helicopter om even te gaan checken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:35

ik hoop voor morgan dat ze maar 8 wordt of liever jonger nog...,dat is dan 5 jaar te lang voor vermaak voor de mensch in leven gehouden worden in een aquarium...

beessie zou je niet eens toewensen 40 jaar in zulke ellende te moeten leven... :n

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:41

assie schreef:
Op http://www.kraamkamer.nl is nét een blog over Morgan geplaatst, waar ze nog gewoon in haar bassin zit. Ben benieuwd, heeft er niemand een helicopter om even te gaan checken?

Is las de geruchten op twitter: https://twitter.com/#!/orkacoalitie
Zie nu wel een tweet dat ze niet zeker weten of Morgan echt al verplaatst is...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:41

Ik hoop dat ze heel jong de zin in het leven verliest!
Vreselijk dat de mens zomaar het lot bepaalt van zo een dier bah!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:28

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:33

_San87_ schreef:
assie schreef:
Ben benieuwd. Ik hoop dat alles goed gaat met transport e.d, want dat is ook een grote operatie.

En stel dat het misgaat, dan kun je niet 'I told you so' zeggen, want je weet niet (en dat zullen we ook nooit weten), of ze niet in de natuur eerder was doodgegaan ;)

Natuurlijk wel. In de natuur hoort ze thuis, in de natuur was ze al lang en breed dood geweest en opgevreten door andere dieren, circle of life en zulks.

De mensen van het Dofinarium en Loro Parque geven haar uitstel van executie, de orka's daar zijn niet agressief omdat ze het daar zo leuk hebben :).

Precies, gewoon terug geven aan de natuur. Gaat het dood? Dan is ze ook nog nuttig voor de andere zeedieren en zorgt ze op die manier weer voor leven.

Waarom zo'n machtig dier vastzetten in een badkuip? De goudvis in een kommetje is al een tijd schande, waarom wel de orka vastzetten in een voor haar klein bakkie?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:31

Weet je wat ik pas shockerend vind? Dat de orka coalitie nu zegt Morgan op te geven. Rechtszaak verloren, duizenden euro's aan gedoneerd geld verdwenen zonder verklaring waaraan (al die reisjes die Ingrid Visser maakt zijn vast ook niet gratis...). En nu gaan ze ook nog eens niet door met Morgan bevrijden? Nogal sneu voor al die mensen die hun zuurverdiende geld hebben gedoneerd.
Reden nummer 1 voor mij om niet aan zulke 'goede' doelen te doneren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:33

denk je dan dat ze morgan uit tenerife kunnen bevrijden,of morgans kooitje gewoon open zetten,kan ze vluchten.. :+

wat wil je nou...tis vechten tegen de bierkaai.. :n tegen de bureaucratie van geld en macht...tja,sta je mooi in je hempie...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:30

Dat zou een mooie actie zijn, het deurtje openzetten *gniffel*.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik had minimaal een actie verwacht voor/tijdens het vervoer ja. Of een actie in het Dolfinarium. Maar niets van dat alles. Daarnaast is er gewoon nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan via de EU, én kan er in Loro Parque nog van alles worden gedaan als ze Morgan zo nodig vrij willen hebben, maar dat wordt allemaal niet gedaan.
Wat me het meeste dwars zit is dat er geen openheid wordt gegeven in de uitgaven. Dat ben je imo verplicht aan je donateurs. Anders komen er scheve gezichten, zeker als je wel allerlei helicoptervluchtjes gaat doen én naar Noorwegen heen en weer gaat met een groep mensen. Maar misschien ben ik de enige die dat zo ziet ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:41

assie schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar ik had minimaal een actie verwacht voor/tijdens het vervoer ja. Of een actie in het Dolfinarium.

dat is leuk een orca die al gestressd uit het water is gehaald.. met een heleboel joelende mensen erom heen.. zodat die niet weg kan.. hangt die daar in zijn vervoersbak/zak of hoe ze het ook doen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:36

assie schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar ik had minimaal een actie verwacht voor/tijdens het vervoer ja. Of een actie in het Dolfinarium. Maar niets van dat alles. Daarnaast is er gewoon nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan via de EU, én kan er in Loro Parque nog van alles worden gedaan als ze Morgan zo nodig vrij willen hebben, maar dat wordt allemaal niet gedaan.
Wat me het meeste dwars zit is dat er geen openheid wordt gegeven in de uitgaven. Dat ben je imo verplicht aan je donateurs. Anders komen er scheve gezichten, zeker als je wel allerlei helicoptervluchtjes gaat doen én naar Noorwegen heen en weer gaat met een groep mensen. Maar misschien ben ik de enige die dat zo ziet ;)

Ik denk dat de Orca coalitie wijzer is... Je gaat een transport van een orka niet verstoren, daar breng je het dier ook mee in gevaar, ze hebben vast meer hersens dan dat.

Hoger beroep? Misschien, maar daar is geld voor nodig, misschien hebben ze dat niet. Misschien zijn ze wel bezig geld in te zamelen en een zaak voor te bereiden. Weten wij veel. Ik vind het getuigen van goede wil jegens het dier door niet te protesteren bij het vervoer. En de coalitie is helemaal niks verplicht jegens donateurs, ze hebben verweer gevoerd en hebben helaas verloren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:53

Ach, meer hersens dan dat? Er zijn al meerdere bedreigingen geuit: 'liever die orka dood dan in tenerife', je zult net de gek treffen die de orka dood maakt.
Goed, we zullen het gaan zien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:56

:) zou voor de orka een bevrijding zijn denk ik,ben het met die stelling wel eens :j , 100x liever dood als jaren lang dobberen en gebruikt worden als circusact in een bassin wat zo gruwelijk tegennatuurlijk en te klein is...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:51

Pff wat hypocriet zeg. Er zitten zoveel dieren in gevangenschap maar voor een orca is dat meer zielig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:05

Pauline schreef:
Pff wat hypocriet zeg. Er zitten zoveel dieren in gevangenschap maar voor een orca is dat meer zielig?

Ik vind een orka in een pierenbadje inderdaad een heel stuk zieliger dan een paard in de weide.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:06

kimmie261 schreef:
:) zou voor de orka een bevrijding zijn denk ik,ben het met die stelling wel eens :j , 100x liever dood als jaren lang dobberen en gebruikt worden als circusact in een bassin wat zo gruwelijk tegennatuurlijk en te klein is...

Moeten we dan ook de helft van de paarden afschieten omdat die iedere dag kunstjes moeten vertonen en maar een paar uur per dag buiten komen, pff wat een onzin......

Er zijn zoveel paarden die niet de hele dag buiten komen in een stuk land dat groot genoeg is etc.
En als het over een orka gaat is het ineens een probleem?
Natuurlijk is het fijner voor het beessie als hij in het wild gaat leven, maar ik ben ervan overtuigd dat niet alle dieren het vervelend vinden om onder de mens te leven, ookal is er een beter perspectief.
Je schiet toch ook geen mensen af omdat ze niet optimaal leven, omdat jij denkt te weten wat voor waarde het leven van diegene heeft......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:08

mychamp schreef:
kimmie261 schreef:

Moeten we dan ook de helft van de paarden afschieten omdat die iedere dag kunstjes moeten vertonen en maar een paar uur per dag buiten komen, pff wat een onzin......

Er zijn zoveel paarden die niet de hele dag buiten komen in een stuk land dat groot genoeg is etc.
En als het over een orka gaat is het ineens een probleem?
Natuurlijk is het fijner voor het beessie als hij in het wild gaat leven, maar ik ben ervan overtuigd dat niet alle dieren het vervelend vinden om onder de mens te leven, ookal is er een beter perspectief.
Je schiet toch ook geen mensen af omdat ze niet optimaal leven....

Een dier dat uit het wild is gehaald kan je per definitie NIET vergelijken met een dier dat al eeuwen gedomesticeerd is.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:10

Dat kan ik dan wel weer een klein beetje begrijpen, maar er zijn ook genoeg paarden die niet buitenkomen, die wil je ook redden en ga je ook niet afschieten. Ik vind het een beetje raar om te bepalen dat het dier een verschrikkelijk leven tegemoet gaat, je kunt niet in het hoofd van zo'n beest kijken en zo'n beest denkt daar ook niet bij na, zoals de mens wel doet...

Een dier denkt niet, pfff ik had beter dood kunnen zijn dan dat ik in dit bassin zwem. Een dier reageert voornamelijk op de energie om hem heen.

Natuurlijk ben ik het volkomen eens met het feit dat het BETER voor het dier is dat hij zijn instinct en dergelijke kan volgen, maar dat het dier dadelijk ongelukkig is, nee daar kan ik niet mee instemmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:14

De voorzieningen voor een paard zijn heel erg veel makkelijker te treffen dan die voor een wilde orka, die gewend is duizenden kilometers te zwemmen en 30 meter diep te duiken.

Waar vind je zo'n bad?

En zijn dieren die agressief zijn, zelfs trainers aanvallen, te bestempelen als gelukkig? Ik denk het niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-11-11 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt