The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:31

Nikki__ schreef:
Succes Sabin_e! :D
Haha dankje :D
Ik lees dat jullie al wat leuke gesprekken en discussies hebben gevoerd :) Hondengedrag (en wolvengedrag) vind ik erg interessant. Mede nadat ik stage had gelopen bij Martin Gaus (niet dat deze man is te vergelijken met the dog whisperer :+ maargoed) heb ik me erg ingelezen in het gedrag en opvoeding. Met die stage begon het allemaal, nu heb ik een beetje mijn eigen doen en laten opgebouwd hoe ik er tegenaan kijk.

Ik ben het verder met je eens Nikki__ dat een groep honden kan verwilderen. Al denk ik wel dat dit wel afhangt van het ras en de mate waarin ze zijn doorgefokt (en gedomesticeerd zijn).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:44

Citaat:
Interessant. Cesar Milan gelooft daar namelijk helemaal niet in! Cesar gaat er vanuit dat de meeste honden helemaal niet de baas willen zijn, maar het worden als er niemand anders die rol vervult. Buitengewoon ander uitgangspunt dus! Hij benadrukt keer op keer dat vrijwel alle honden veel liever een veilige omgeving hebben met een duidelijke structuur en er geen enkele moeite mee hebben om die te aanvaarden.

Sorry, heb je voorgaande bericht niet helemaal goed gelezen.
Dominantietheorie slaat op dat JIJ dominant over de hond bent, met handelingen die 'in de natuur' ook zouden worden gebruikt, iets wat Cesar wel toepast. Had even het stukje gemist dat jij typte dat de hond altijd maar dominant wil zijn.
Natuurlijk is het duidelijk dat een hond een stabiele omgeving nodig heeft, daar hoef je geen expert voor te zijn.

Even kijken of ik het je duidelijk uit kan leggen. Cesar werkt met middelen die zogenaamd in de natuur ook zouden gebeuren. Door deze methodes te handhaven, geloofd hij dat de hond dan onderdanig word, omdat jij die handelingen bij de hond uitvoert.
Dat is, in mijn ogen, de dominantietheorie. Daaronder behoren voornamelijk; de hond mag niet boven de baas komen (op bed/bank enz), de hond moet als laatst eten, de hond moet onderworpen worden als hij iets doet wat niet mag, enz.
In deze theorie geloof ik niet, vandaar dat ik daarom cesar niet als de god der honden ziet.

Maar ik geloof dat ik dat inmiddels al zo'n 20x heb uitgelegd. Neem aan dat jij ook wel slim genoeg bent om mijn berichten goed te lezen, daaruit had je al lang je conclussie kunnen trekken over hoe ik over zijn methodes denk en wáárom ik er zo over denk. Dus elke keer weer hetzelfde punt aanhalen word echt vervelend nu. Ik blijf het uitleggen, maar op een of andere manier lees je alleen wat je lezen wil. Dat is vrij vervelend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:49

Nikki__ schreef:
Even kijken of ik het je duidelijk uit kan leggen. Cesar werkt met middelen die zogenaamd in de natuur ook zouden gebeuren. Door deze methodes te handhaven, geloofd hij dat de hond dan onderdanig word, omdat jij die handelingen bij de hond uitvoert.
Dat is, in mijn ogen, de dominantietheorie. Daaronder behoren voornamelijk; de hond mag niet boven de baas komen (op bed/bank enz), de hond moet als laatst eten, de hond moet onderworpen worden als hij iets doet wat niet mag, enz.
In deze theorie geloof ik niet, vandaar dat ik daarom cesar niet als de god der honden ziet.

Dat doet Cesar ook niet, ik heb hem nog nooit horen zeggen dat de hond als laatste moeten eten en hij heeft nog nooit wat gezegd van het feit dat honden op het bed/bank zitten. Hij geeft aan dat er regels nodig zijn, welke dat zijn moet je zelf bepalen en maakt in princiepe ook niet uit, als je maar duidelijk bent in je regels accepteerd de hond jou toch wel als baas, ookal ligt hij bij je op de bank of in bed.
Het onderwerpen doet Cesar alleen bij honden die het echt nodig hebben, dus heel dominant zijn, hij gebruikt dat niet als correctie voor elk fout gedrag.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:51

Sabin_e schreef:
Nikki__ schreef:
Succes Sabin_e! :D
Haha dankje :D
Ik lees dat jullie al wat leuke gesprekken en discussies hebben gevoerd :) Hondengedrag (en wolvengedrag) vind ik erg interessant. Mede nadat ik stage had gelopen bij Martin Gaus (niet dat deze man is te vergelijken met the dog whisperer :+ maargoed) heb ik me erg ingelezen in het gedrag en opvoeding. Met die stage begon het allemaal, nu heb ik een beetje mijn eigen doen en laten opgebouwd hoe ik er tegenaan kijk.

Ik ben het verder met je eens Nikki__ dat een groep honden kan verwilderen. Al denk ik wel dat dit wel afhangt van het ras en de mate waarin ze zijn doorgefokt (en gedomesticeerd zijn).

Sowieso is het altijd belangrijk om daarin je eigen weg te vinden en niet een iemand aan te houden als 'de persoon'. Natuurlijk kan je leren van zijn theorie, maar je zal altijd in praktijk je eigen weg moeten vinden. Elke hond is anders, en heeft daarom ook een andere methode nodig van opvoeding.

Natuurlijk heeft het ook wel met het ras te maken. Als je een bijvoorbeeld Akita oid neemt, deze zullen veel makkelijker verwilderen, dan bijvoorbeeld een Lab. Ook zullen ze makkelijker overleven dan een Lab. Het is niet voor niks dat de echte straathonden vaak worden ingeslapen omdat het gedrag niet te veranderen is.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:54

anneliesdj schreef:
Nikki__ schreef:

Dat doet Cesar ook niet, ik heb hem nog nooit horen zeggen dat de hond als laatste moeten eten en hij heeft nog nooit wat gezegd van het feit dat honden op het bed/bank zitten. Hij geeft aan dat er regels nodig zijn, welke dat zijn moet je zelf bepalen en maakt in princiepe ook niet uit, als je maar duidelijk bent in je regels accepteerd de hond jou toch wel als baas, ookal ligt hij bij je op de bank of in bed.
Het onderwerpen doet Cesar alleen bij honden die het echt nodig hebben, dus heel dominant zijn, hij gebruikt dat niet als correctie voor elk fout gedrag.

Waarom denken jullie toch elke keer, als ik uitleg wat IK versta onder de dominantietheorie, ik dan ook maar gelijk zeg dat cesar dat doet? Ik heb toch nergens getypt dat Cesar al deze methodes uitvoert? Nou dan!

Echt serieus, nog eenmaal.

Ik vind een AANTAL methodes van hem niet goed/juist/nodig. Die zijn gebaseerd op de dominantietheorie. Het op de rug leggen van een hond, zodat hij onderdanig is, is achterhaald. Het als eerst door de deur gaan, ook. Honden mogen hun eten verdedingen als ze het eenmaal hebben, iets wat hij niet accepteerd. DIT zijn dingen waar ik bij HEM oa geen voorstander voor ben. Zo zijn er wel meer dingen.

Die ANDERE voorbeelden zijn voorbeelden van wat met onder dominantietheorie verstaat, in MIJN ogen.

Ik hoop dat het nu wel eindelijk eens duidelijk word, of dat men gewoon eens leest en niet elke keer voor mij denkt.

LADPR

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:57

Ik hoop nog steeds dat hij eens naar Nederland komt. Ik zou hem graag eens met onze hond aan het werk zien.

Ik durf hier geen gedragsdeskundige in de arm te nemen omdat ik niet zou weten hoe ik een juiste kan kiezen tussen alle slechte. Daarnaast is het ook geen standaard probleem en vind maar eens een hele goede dan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:06

Nikki__ schreef:
Waarom denken jullie toch elke keer, als ik uitleg wat IK versta onder de dominantietheorie, ik dan ook maar gelijk zeg dat cesar dat doet? Ik heb toch nergens getypt dat Cesar al deze methodes uitvoert? Nou dan!

Ik vind een AANTAL methodes van hem niet goed/juist/nodig. Die zijn gebaseerd op de dominantietheorie. Het op de rug leggen van een hond, zodat hij onderdanig is, is achterhaald. Het als eerst door de deur gaan, ook. Honden mogen hun eten verdedingen als ze het eenmaal hebben, iets wat hij niet accepteerd. DIT zijn dingen waar ik bij HEM oa geen voorstander voor ben. Zo zijn er wel meer dingen.

Nouja, je zegt dat Cesar dominantietheorie toepast en dat zijn oa ... tuurlijk neem ik aan dat je het dan over hem hebt.

Het op de rug leggen kun je wel achterhaald noemen maar heeft dus echt wel zin bij hem, ik weet niet of hij dat puur doet om de hond onderdanig te krijgen maar dat denk ik niet. Hij weet ontzettend veel van hondenpsychologie en dan weet hij vast ook dat je een hond niet kunt dwingen onderdanig te zijn. Je kunt hem wel in een onderdanige/onderwerpende positie brengen en daarmee beinvloed je dus wel weer de gedachtegang van de hond, die weet wel dat hij op dat moment in een onderdanige positie is.

Over dat eten; ik kan me niet voorstellen dat iemand die én honden én kinderen in huis heeft het goed vind dat de hond zijn eten verdedigd. Als hij jou als volwassene bijt is dat je eigen schuld maar je kunt van een kind niet verwachten dat hij zijn koekje niet terug gaat halen als de hond dat pakt.
Je kunt een hond ook leren dat hij iets vervangends krijgt als je zijn eten afpakt en daarmee dus dat het helemaal niet erg is als je eten wordt afgepakt.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:13

Honden horen niet hun eten te beschermen dat is naar mijn idee een teken dat ze hoger in rang staan.
Op de rug leggen gebeurd onderling bij honden ook.
Met het eerste door de deur gaan weet ik eigelijk niet.
Hier lopen ze als eerste maar pas als ik zeg dat ze mogen niet eerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:17

Dat als eerste door de deur gaan is ook een psygologisch verhaal; als je voor hem loopt kan een hond niet trekken en als je hem eerst laat gaan geef je hem dat eigelijk op een presenteerblaadje.
Het vooruit lopen geeft de baas ook meer zekerheid en zelfvertrouwen.
Het gaat er meer om de hond te laten gehoorzamen en als hij achter je zit is dat nu eenmaal makkelijker dan wanneer je aan het einde van de riem moet sleuren en roepen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:19

Marielle231; Ken jij de hondentaal?
Een ranglagere mag zijn eten namelijk ten alle tijden verdedingen, als hij het eenmaal heeft. Dan ook tegen de ranghogeren.
Honden horen dus wel degelijk hun eten te beschermen ;) Dat wij het niet accepteren is iets heel anders.
Op de rug leggen gebeurden absoluut niet onderling. Als een hond onderdanig word, zal hij zich op zijn rug werpen, maar dat zal een andere hond nooit bij een hond doen. Heeft namelijk totaal geen zin en kost alleen maar een hoop energie.

@Annelies;
Dat iets zin heeft, wil niet zeggen dat het goed is ;). Een hond atlijd een klap geven als hij iets doet wat niet mag, zal hij het uitendelijk niet meer gaan doen hoor, maar is het goed?
De gedachtengang van een hond is echt niet zo makkelijk beïnvloedbaar.

Ik heb van huis uit áltijd geleerd dat als de hond eet, je hem met rust moet laten. Kwam ik dan toch te dicht in de buurt en snauwde de hond? Eigen schuld!
Het verdedigen van iets wat gestolen is, is weer een heel ander verhaal.
Tuurlijk, ik kan bij mijn honden hun brokken weg halen als het moet, dat is ook iets wat ik wil dat kan. Maar het is dus in hondentaal iets totaal onduidelijks, omdat je normaal je eten wél mag verdedigen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:25

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:28

Ik vind hem erg goed, hij heeft zelf een enorme roedel die samen heel relaxed zijn.
Wat hij doet met honden is vaak weer hond zijn, mensen vergeten wel eens dat een hond een hond is en een alpha nodig heeft!
Eten bij een hond wegnemen vind ik ook niet tof, maar ik kan me voorstellen als je kleine kinderen hebt je niet wil dat de hond gaat bijten.
Zijn werkwijze is helemaal super vind ik.
Wij mensen laten de hond vaak geen hond meer zijn, een hond raakt daar gefrustreerd van, gespannen.
Mensen denken soms niet goed na bij de aanschaf van een hond, laten veel te veel toe.
En dan na een aantal jaar ontstaan er problemen waar ze niet mee om kunnen gaan!
Zo ver moet je het niet laten komen vind ik!
Ik ben van mening dat een hond als hij eet of slaapt met rust gelaten moet worden, ik zou het ook niet op prijs stellen als mijn bord met eten onder mijn neus vandaan wordt getrokken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:35

Je kon trouwens op het filmpje zien dat de hond zich niet volledig overgaf. De hond moet én ontspannen én blijven liggen totdat jij zegt dat hij mag gaan én daarna niet terug in spanning schieten met opstaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:40

Nikki__ schreef:

Onder andere omdat je elke keer dat er gevraagd wordt om iets te schrijven dat over alternatieve benaderingen gaat, je zelf aangeeft dat dat off-topic is en het hier alleen over Cesar gaat.

Niet verwonderlijk dus dat men aanneemt dat jij het over Cesar hebt.

Citaat:
[b]Ik vind een AANTAL methodes van hem niet goed/juist/nodig. Die zijn gebaseerd op de dominantietheorie. Het op de rug leggen van een hond, zodat hij onderdanig is, is achterhaald.

Dat is dan ook niet wat Cesar doet.

Citaat:
Ik hoop dat het nu wel eindelijk eens duidelijk word, of dat men gewoon eens leest en niet elke keer voor mij denkt.

Misschien kan het er ook iets mee te maken hebben hoe jij de dingen uitlegt?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:41

Ik vind het goed en kijk met plezier naar de afleveringen.
Pas het toe op de jonge hond van mijn moeder (die adhd heeft) en het werkt goed!
Helaas doet me moeder het weer anders, die is veels te soft..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:42

Heeft je moeder adhd of de hond?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:48

Vele manieren kunnen werken, maar hij heeft mega veel ervaring, met denk ik wel alle rassen en hij krijgt het voor elkaar!
Hij is er rijk door geworden en waarom zou hij dingen doen die niet werken?

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:48

De hond is een adhd pup...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:56

Ik vind het persoonlijk niet zo'n goed idee om menselijke diagnoses (serieuze menselijke diagnoses) op honden te gaan toepassen. Ten eerste omdat het de indruk geeft dat je de menselijke variant niet al te serieus neemt.
Ten weede: als het om puppy's gaat lijkt adhd me een nogal onzinnige aanduidelijk: alle puppy's zijn druk en hebben weinig concentratievermogen. Dat is nogal puppy-eigen...

Een ander risico van het gebruik van dat soort termen is dat mensen al snel geneigd zijn te denken: 'oh, zo is hij nou eenmaal, daar is niks aan te doen'. Ik vind persoonlijk dus dat je dat soort termen (medische diagnoses) beter buiten dit soort beschrijvingen kunt houden.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:21

Hahah god wat serieus zeg, de hond is druk, drukker dan onze andere honden die we hebben gehad en daarom noemen we het onze adhd pup. :D

Ik heb eerder mensen geholpen met problemen die ze met hun hond hadden. Ik noem mezelf geen hondentrainster, maar heb meerdere problemen op kunnen lossen samen met de eigenaren en heb zelf altijd hele brave honden gehad die erg prettig waren in de omgang.

Zelf heb ik een keer een prive cursus gehad met een duitse dog die zware gedragsproblemen had en daar heb ik veel van geleerd. De hond is na 3 maanden terug gegaan naar de eigenaar en die maakte er helaas weer een zooitje van, ik kon de hond niet houden omdat ik zwanger werd.

Ik kijk graag naar het programma en steek er dingen van op en pas ze toe op de hond van mijn moeder en sindsdien loopt hij voor het eerst in 9 maanden als een engeltje naast me en kan ik hem van afstand navigeren, wat eerst haast onmogelijk leek, want hij had totaal geen interesse of oog voor ons.
De hond respecteerd ons nu veel meer en het extreme puppie happen wat hij deed is over.

Het is mijn moeders hond, dus zie hem niet zo vaak, maar vind het een leuke hond om mee te oeffenen en dwing mijn moeder zowat te kijken naar de afleveringen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:54

kladruber schreef:
Hahah god wat serieus zeg, de hond is druk, drukker dan onze andere honden die we hebben gehad en daarom noemen we het onze adhd pup. :D

Maar dit is niet thuis, dit is een forum, en niet eens een HK-onderwerp. En adhd is voor velen een serieus probleem.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:57

niet het hele topic gelezen, maar ik wil toch nog wel even toevoegen dat ik helemaal fan ben van cesar.
ik vind dat hij een hele fijne no-nonsense manier van omgaan met honden heeft, zonder de hond van zijn persoonlijkheid te ontdoen en met aandacht voor plezier en belonen. dan belonen niet altijd een koekje, of een aai is, maar ook een keer het wegnemen van iets negatiefs of gewoon je eigen ontspanning vind ik alleen maar terecht.

wat ik ook erg grappig vind is dat ik zelf al sinds dat ik klein ben van mijn ouders heb geleerd om op zo'n manier met honden om te gaan ( terwijl we cesar pas net hebben ontdekt :P ) ok, misschien noemden wij het niet calm-assertive enzo, maar de principes waren hetzelfde.
sommige honden vind ik zo over de top, dat is ontzettend knap als hij ze dan weer gehoorzaam krijgt.
ook heel fijn, dat hij eigenlijk alleen de scherpe randjes eraf haalt maar dan van de eigenaar verwacht dat er doorgetraind wordt, want degene die denkt dat je binnen een dag een probleemhond omgetoverd hebt is niet goed wijs. ;)

leuk voorbeeld is mijn huidige oppashond :D ontzetend lief beest, uit de kluiten gewassen weimaraner. eigenlijk niet de beste hond voor haar gezin ( twee kleine kinderen) en is dan ook niet geweldig opgevoed. kort door de bocht, hond is superenthousiast, maar wordt snel in de bench geplaats omdat ze niet "luisterd". dier moet gewoon energie kwijt en discipline.
ik ken haar al haar hele leven, en pas ook regelmatig op. en iedere keer is het een paar weekjes bootcamp. :D er worden regels en limieten opgesteld, maar er is ook zeker tijd voor beloningen.
ik heb haar nu net pas weer drie dagen, de eerste dag was heel zwaar. ik moest heel stevig corrigeren. een van de meest vervelende dingen is dat ze hyperactief tegen je opspringt en haar klauwen in je vlees zet, allemaal van opwinding dat ze aandacht krijgt. na dag een was dit eruit, ze probeert heel af en toe nog om op te springen, maar een kleine correctie ( "nee!") is genoeg om haar op de grond te houden.
ze wilde altijd erg graag als eerst door deuren en perst zich er dan tussen, gooit haar hele lijf in de strijd. en hoewel ze nog steeds een herinnering nodig heeft iedere keer, kan ik nu gewoon rustig een deur openen, ook die van haar bench als ze erein zit zonder dat ze eruit stormt, zelf de deur door en op een handgebaar, of "kom maar" haar uitnodigen om ook te komen. dit is trouwens een hond wiens eigen commando's ophouden bij zit en af. kan je nagaan.
trekken aan de riem en uitvallen naar andere honden was ook een probleem. ze heeft een slipketting, was niet mijn keuze geweest, maar het is niet mijn hond en ik ga geen nieuwe halsband voor haar kopen. ze heeft ooit zo'n prikketting gehad, bij een van de eerste keren oppassen werd mij nadrukkelijk verteld dat ik die ten alle tijden om zou moeten houden want anders was ze levengevaarlijk ( ik kende haar al wel even hoor, niet denken dat ik zonder voorkennis werk), ik heb dat onding nooit gebruikt, en op haar slipkettinkje ging het prima. eigenaren verteld, prikketting de deur uit :)
layla wil nog erg graag trekken, kan ook zomaar iets zien en dan enorm erop focussen. de regels zijn simpel, er wordt naast mij gelopen, trek je aan de riem dan trek ik terug. gewoon een klein rukje, maar ik wil wel reactie, geen reactie = hardere ruk. als ze te gefocussed wodt geef ik ook een "kick" ( voorheen gaf ik een hond altijd een duwtje of een prik in de zij, maar aan de riem is dat zo onhandig om met je handen te doen, zeker als de hond wat kleiner is, zo'n schopje is veel makkelijker :D ) werkt niet altijd, soms ben ik al te laat. of was mijn eerste reactie te zacht. ( ik begin met nee, of layla! als dat niet werkt een klein rukje, als dat niet werkt een kick en als ik dan nog steeds geen reactie krijg stel ik me boos op en moet ze gan zitten of af, als we hier zijn ben ik wel erg grof, maar dat is dan jammer er zijn genoeg waarschuwingen geweest)
daarnaast krijgt ze nou enorm veel beweging, alles bij elkaar werpt het ontzettend z'n vruchten af. ik gaf hier wat voorbeelden maar de hele training die ze nu krijgt is er gewoon op gebaseerd dat ze wacht op mijn commando's en tekens. dat zelet op wat ik doe. ik merk dat ze, nu er duidelijk is wat wel en niet mag, een veel blijere hond is, niet meer hyperactief en met een waas voor haar ogen in haar eigen wereldje, maar veel toegankelijker en vriendelijker. ze kan ook affectie krijgen als ze zelf rustiger is en nu ze dat doorheeft doet ze dat dan ook graag. ze drentelt niet de hele dag rond, omdat ze nu ook echt haar rust moet pakken wanneer ze het kan krijgen :P

samengevat is cesar voor mij heel interessant om naar te kijken, hij behandeld honden zoals ik ze ook behandel en ik heb daar alleen maar positieve reslutaten mee behaald. ( ook trauma cases, twee jaar asielwerk en je komt de meeste gestoorde honden tegen).
eigenlijk hoop ik stiekem dat ik nog eens een keer een woordje met em kan wisselen, misschien kan ik wel stage bij hem gaan lopen voor m'n opleiding uiteindelijk.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:59

Wauw Abeltje_xx, goed verhaal :j
Stage zou geweldig zijn! Welke opleiding volg je? (off-topic, dus mag ook via PB ;) )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:01

ik volg nu fysiotherapie, maar hoop hierna dierfysiotherapie te volgen. een stage daar lijkt me heerlijk, aangezien hij zo'n heel centre heeft met vanallesennogwat voor die honden. plus het lijkt me echt een geweldige man om te ontmoeten en om van te leren.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:03

Ja dat lijkt mij ook :j