Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:25

geerke schreef:
ik heb 6 zwerfhonden...allerlei soorten kruisingen...een een gigantische rue herderx....als mijn honden een bot hebben kan ik er gewoon met mijn gezicht bij...ze gaan dan zelf een stapje terug en ik mag het bot hebben :D

Dat kan en is ook prima, toont vertrouwen in jou. Ik heb zelf drie jacks waarvan er twee ook zo zijn, die lachen er bij en zeggen ha baas gezellig dat je er bij komt.

De derde jack echter heb ik uit een vreselijke situatie gehaald bij een broodfokker waar ze voor haar kostje moest vechten en die verstijft als ik in de buurt kom, maar inmiddels gromt ze niet meer en worden de reacties steeds minder, ik pak het echter nooit van haar af. Ik leer haar alleen dat ik geen bedreiging ben.

Afpakken en dat willen afdwingen vindt ik echter absoluut fout. Daarmee creeer je juist baknijd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:25

De meeste pitbuls die afgemakt worden ben ik het ook niet mee eens, mensen maken veel fouten waar dieren de dupe van worden.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:26

Dat is het juist KiWiko, je kan nooit garanderen dat een hond niet bijt. Uit schrikt of angst kan elke hond bijten. Bekend zijn de verhalen van honden die uit een benauwde situatie worden gered (bijv. uit een meer of rivier) en dan vervolgens de gene bijten die hen aan de kant trekt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:27

KiWiKo schreef:
weet je........... ik snap best heel goed waar al de reacties vandaan komen van de hond een eerlijke tweede kans geven hoor, snap ik heel best.

De pest is alleen, dat hij nu de man des huizes gebeten heeft...... en dat kan je onderling oplossen, dat is geen probleem.....

je geeft de hond een tweede kans, je gaat in therapie of wat dan ook.........

en volgende week doettie het buurmeisje van 6 bijten............ sta je dan in je civiele procedure omdat het kind blijvend littekens heeft........

Hoe, hoe kan je jezelf dan nog aan kijken in de spiegel........ er is geen verantwoordelijkheid genomen...... liezel weet dat de hond een bijter is........ daar hangen gewoon consequenties aan..........

voor de hond en voor de eigenaar.

Ik kon het in iedergeval niet, ik kon niet mijn hond door laten leven wetend dat hij blijkbaar zo maar even kon bijten omdat het hem niet aanstond wat het wezen mens deed....... ik heb geluk gehad dat hij een volwassen man beet welke meer ontdaan was van de dood van de hond dan zijn eigen blijvende littekens in zijn gezicht.........

Als dit een pitbul of aanverwante hond was geweest had ook iedereen geroepen afmaken die handel!

Maar dit was een fout van de eigenaar.....

Wie zegt dat hij een kindje pakt? Dat kan mijn brave lobbes ook doen die nog nooit iets of iemand heeft gebeten, of zelfs maar gegromd...

Elke hond kan namelijk overgaan tot bijten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:28

Net als dat je nooit kunt garanderen dat een paard niet schrikt, of niet bijt of slaat. Het blijven dieren die NIET MENSELIJK DENKEN en dat ook nooit zullen gaan doen. Ze kunnen slechts afgaan op onze lichaamstaal, de enige taal die ze zelf beheersen en goed kunnen lezen. geven wij dus de verkeerde boodschap af dan kan een dier slechts reageren op dat wat hij ziet en aanvoelt.

KiWiKo

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:33

nogmaals........ paarden lopen niet los rond in onze maatschappij....... honden wel!!!

en honden die los rondlopen in onze maatschappij moeten niet mogen bijten......... netzoals puistenkoppen niet mensen in elkaar mogen slaan..........

Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen domme dingen doen, en daardoor gebeten zouden kunnen worden......... maar dat is hetzelfde als dat ik in mijn ieniemienie jurkje er nog steeds niet om vraag om verkracht te worden.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:33

Dit is typisch ``omgekeerde`` agressie niet bedoeld naar jou vriend toe maar naar de andere hond. Wij hebben een herder gehad in het asiel die uitviel naar andere honden en als je dit afstrafte of een andere kant opliep greep ze ons. Ga naar een gedragstherapeut en voorlopig op straat de hond muilkorven is mijn advies.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:34

KiWiKo schreef:
nogmaals........ paarden lopen niet los rond in onze maatschappij....... honden wel!!!

en honden die los rondlopen in onze maatschappij moeten niet mogen bijten......... netzoals puistenkoppen niet mensen in elkaar mogen slaan..........

Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen domme dingen doen, en daardoor gebeten zouden kunnen worden......... maar dat is hetzelfde als dat ik in mijn ieniemienie jurkje er nog steeds niet om vraag om verkracht te worden.

Honden horen ook niet los rond te lopen in onze maatschappij, en de meesten lopen ook niet los in onze maatschappij zonder aanhangend mens......

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:35

KiWiKo schreef:

en kinderen doen nu eenmaal nog meer domme dingen, zeker in de buurt van honden...

Mindfields

KiWiKo schreef:

Ehm nee want een mens weet dat je iemand niet mag verkrachten. Dieren reageren slechts op lichaamstaal en spanningen die daardoor kunnen ontstaan. We moeten niet gaan vermenselijken.

WeCo

elbert schreef:
Dit is typisch ``omgekeerde`` agressie niet bedoeld naar jou vriend toe maar naar de andere hond. Wij hebben een herder gehad in het asiel die uitviel naar andere honden en als je dit afstrafte of een andere kant opliep greep ze ons. Ga naar een gedragstherapeut en voorlopig op straat de hond muilkorven is mijn advies.

+:)+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:36

Je hebt al heel veel reacties gehad zie ik.
Als ik het incident zo inschat dan was jouw hond op het moment dat je vriend hem greep bezig met het intimideren van de andere hond. Hij bleef hem aanstaren en wilde dus een onderdanige reactie van de andere hond uitlokken.
Je vriend ontnam hem die kans, door hem te grijpen forceerde hij jouw hond in de onderdanige positie, en dat wilde hij uiteraard niet.

Het blijft wel heftig dat hij hem ook echt gebeten heeft, ik zou eerder een bijt verwachten die mis was. Mijn hond doet het ook weleens maar die bijt altijd mis (en dat doet een hond expres) ook het nagrommen herken ik.

Omdat hij hem beet haal ik daar uit dat hij denkt dit te kunnen maken tegenover je vriend. En dan heb je een serieus rangorde probleem.

Ik denk dat de ultieme vraag is; wil jouw vriend hier nog aan werken of niet. Als het vertrouwen voor hem weg is dan is het denk ik toch de beste optie om hem weg te doen. Inslapen vind ik te ver gaan eerlijk gezegd.
Mocht je vriend nog wel eraan willen werken dan zou ik ze samen op cursus sturen waardoor hopelijk de rangorde hersteld wordt. Maar het blijft altijd een hond om goed in de gaten te houden qua rangorde problemen. Het is geen "loose canon" die ieder moment een kat/kind bijt, enkel een hond die gevoelig is voor rangorde en snel probeert te stijgen in rang.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:38

Nuage schreef:
Het is geen "loose canon" die ieder moment een kat/kind bijt, enkel een hond die gevoelig is voor rangorde en snel probeert te stijgen in rang.

Amen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:43

Mindfields schreef:
Nuage schreef:
Het is geen "loose canon" die ieder moment een kat/kind bijt, enkel een hond die gevoelig is voor rangorde en snel probeert te stijgen in rang.

Amen.

Zou je het jezelf vergeven, met de wetenschap dat hij makkelijk bijt.......... als hij morgen het buurmeisje pakt????

Ik zou dat niet kunnen......... ik zou daar niet mee kunnen leven

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:43

Mindfields schreef:
Nuage schreef:

Amen.

Maakt dit hem dan veiliger voor een kind?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:45

slimmerik schreef:
Liezel1 schreef:
Waar staat dat dit al een probleemhond was?

In die twee uurtjes dat Magda hem gezien heeft heb je al verteld dat het een hond met gebruiksaanwijzing was. Dat gebruiksaanwijzing slaat toch meestal op "problemen" en niet op zweetpootjes.

Nou dat is maar net hoe je het uit wilt leggen. Onze oude golden retriever had ook de stempel: hond met gebruiksaanwijzing. Maar dit was zeer zeker geen probleemhond.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:45

Ik hoop 1 ding dat àls ie begint, bij hun eigen dieren begint....

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:47

Ach in godsnaam mensen. Liezel is toch geen idioot. Mijn honden hebben nog nooit de mogelijkheid gehad om alleen op straat te lopen en buurmeisje komt niet in mijn huis zonder dat ik er bij ben. Daarvoor heb ik deuren, poorten en sloten......

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:48

Mindfields schreef:
Nuage schreef:

Amen.

Klopt en in eerste instantie is dat geen probleem. Ware het niet dat deze hond wél de grens over gegaan is tot echt bijten en vasthouden! Er is een knop om gegaan. Dan kun je niet meer op de hond vertrouwen dat als er een kind in de buurt is er niets gebeurd. Kinderen zijn makkelijke "prooien" om hoger op te komen in rang. Daarbij zijn er ook genoeg kinderen die gaan "hondje aaien" erg leuk maar bij zo'n hond niet te vertrouwen en je kunt het niet voorkomen want kinderen zijn ook vlug als water.

En ja, dat wordt de hond aangerekend en dan ben je als eigenaar wel het zaadje := Mochten er andere oplossingen zijn prima maar ik vind dat je goed moet kijken of die hondwaardig zijn en het de veiligheid van de omgeving waarborgen.

Ben benieuwd wat er uit het gesprek met de geragskundige komt :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:49

KiWiKo schreef:
Zou je het jezelf vergeven, met de wetenschap dat hij makkelijk bijt.......... als hij morgen het buurmeisje pakt????

Maar waarom zou dat gebeuren als je met zo'n hond gaat werken en je de leider wordt. Ik heb zelf ook een opvanger gehad die mensen greep(was een jack maar ook die kunnen keihard bijten). Dit was bij hem ook vanuit onzekerheid en door een verkeerde benadering(had ook in zijn twee jarige leventje al 6 baasjes gehad dus had geen enkele zekerheid meer).

Dit gedrag is er helemaal uit gegaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:51

Liezel is geen idioot maar wel iemand die haar hond niet wil muilkorven, los laat lopen, andere dieren in huis heeft en iemand die visite ontvangt.

WeCo, hoe zou zij in jouw ogen de komende weken met die hond om moeten gaan?

KiWiKo

Liezel is zeker geen idioot......... absoluut mee eens!!! maar de hond is toch echt een ander iets...... de hond bijt, en bijt makkelijk........

en daar moet je gewoon de gevolgen van overzien, voor nu en voor de toekomst van zowel de hond als de mensen die het dier in de toekomst tegen gaan komen

bnb

In mijn ogen maakt het absoluut geen verschil of het nou een werkhond, of wat voor andere hond dan ook is.
Iedere hond reageert instinctief op situaties, in dit filmpje zie je een normale reactie op een zeer bedreigende actie en het is idd de schuld van zijn handler, die had zijn signalen moeten 'lezen'.
Er zijn duizenden signalen die hond, net als zijn aanverwant de wolf, gebruikt om te communicren, en wij kennen er maar een handjevol.
Het grommen van jouw hond was ook een waarschuwingssignaal en daar werd niet aan beantwoord en de enige reactie die hij kon geven was een beet. Als hij had gewild had hij nog veel meer schade aan kunnen richten.
Ik heb thuis een roedel van 8 totaal verschillende honderassen, en stuk voor stuk zouden zij ook zo reageren op zo'n 'bedreigende' situatie, zelfs de kleinste van het stel, de Chihuahua :D
Ik heb een Samojeed die zo getraumatiseerd was dat hij 'vals' was naar iedereen behalve naar mij.
Hij heeft zelfs mijn zoon gebeten in een soortgelijke situatie als in het filmpje, ik was er niet bij en had hem al 80 keer gewaarschuwd, hij eindigde met 5 hechtingen.
Nu is het de allerliefste van het stel en hij heeft nooit meer gebeten of gedreigd. Wat iedereen ook hier zegt, ik ben er van overtuigd dat castreren wel helpt om hem wat rustiger in zijn hoofd te maken en wat vlakker in zijn karakter te maken.
Ik wil maar zeggen dat het niet meteen een 'valse' hond is als zij gereageert hebben zoals zij het instinctief doen.
Kijk eens naar de dvd's van Cesar Milan, wie weet kun je hier wat mee en leer je hoe je je hond beter kunt 'lezen'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:52

Mindfields schreef:
KiWiKo schreef:

Maar waarom zou dat gebeuren als je met zo'n hond gaat werken en je de leider wordt. Ik heb zelf ook een opvanger gehad die mensen greep(was een jack maar ook die kunnen keihard bijten). Dit was bij hem ook vanuit onzekerheid en door een verkeerde benadering(had ook in zijn twee jarige leventje al 6 baasjes gehad dus had geen enkele zekerheid meer).

Dit gedrag is er helemaal uit gegaan.

jack kan aardig bijten, maar richt buiten doorpunctie geen schade aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:52

Mindfields schreef:
Nee maar hier wordt al door vele vele mensen geroepen, bijten = sowieso afmaken die hap.

Overigens is zo'n hond inderdaad opgeleid om zichzelf en zijn begeleider te beschermen bij dreiging. En deze reporter, hoe goed bedoeld ook, buigt zich over de hond heen en kijkt hem ook nog eens recht aan. Tsja, heel dom. De begeleider echter kende deze hond nog maar net en wist niet dat hij zo scherp was.
Zo'n hond doet dus EXACT waar hij voor getraind is.

Ik vind het zorgwekkend dat een beroeps gerichte hond ie bijt omdat hij getraind daarvoor is wordt vergeleken met een of andere huishond die zomaar uit het niets zijn baasje grijpt en ook nog eens even vasthoudt, zonder dat hierom gevraagd wordt.
Bijzonder dat dit filmpje dr bijgehaald wordt, zou toch helemaal niet nodig moeten zijn.
Immers appelen peren.