Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:54

ik zeg ook niet dat er maar 1 manier is om je hond goed te voeren,maar ga alleen niet vertellen dat RC en die andere merken zo vreselijk goed zijn,zijn gewoon gevulde granen brokken met vleessmaak ,voor een hoop geld :)

en tuurlijk worden honden daar oud op,in egypte heb ik hondjes gezien,die groot werden op theezakjes en rommel wat toeristen achter lieten,een hond blijft wel een leven zolang je ze eten geeft...

maar als er dan een discussie komt over wat te voeren,tja,dan ben ik toch geneigd om te zeggen,dat een hond meer aan vlees heeft als aan bietenpulp/granen,dus voor de mensen die wel zoekende zijn of die er over gaan nadenken gaan misschien over naar een andere brok met hoger vlees precentage..

mijn algehele advies is,kijk zelf op de zakken voer,en 20% vlees betekend voor de rest opvulling,en vraag je dan af of je niet beter je geld kan uitgeven aan een brok/product waar je meer waar krijgt voor je geld... :)

doe ermee wat je wil... :)

MamboBeach

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:59

Ik begrijp heus wel wat je punt is hoor maar mijn honden doen het toevallig goed op RC, andere honden misschien niet...

Weet je, ik ga ervan uit dat het niet echt heel slecht is... Mijn oudste hond is 11 jaar en is echt nog een heel fitte hond, iedereen denkt dat hij nog een stuk jonger is.

Dat mensen dat kvv of BARF voeren, ik vind het prima maar ik zal dat dus niet doen... Ieder zijn ding denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:39

Slecht voer bestaat niet meer is mij verteld ;)
de komst van premium voer is een fixe verbetering op de markt als je dit vergelijktmet het voer wat er vroeger werd verkocht en dieren jong sterven.
Dus zullen ze idd wel iets goed doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:43

Ik geloof ook niet dat er heel slecht voer is.
Natuurlijk zal er verschil in kwaliteit zijn hoor maargoed waarmee heb je dat niet?
Er zal inderdaad wel iets goed in zitten denk ik dan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:45

Precies, zoals RC die een heel assortiment in zijn assortiment heeft en ook al deze dieren heeft zitten om de brok uit te proberen, hoe die dieren op de verschillende soorten reageren om zo te observeren wat het beste is.....Dan ga ik het wiel niet meer uitvinden hoor ben juist blij dat dit aanbod er is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:50

Vind ik ook! Honden hebben altijd al de croc, die bestaat echt al jaren... Dat was voorheen "de" brok om het even zo te zeggen. Nouja, mijn honden doen het prima, heb ook al eens gevraagd of die 'oude' niet een aparte brok met hebben, 'bejaard' of iets :) maar er wordt gezegd als hij het goed doet op de croc je er beter op kunt blijven. Nouja, dan doen we dat toch!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:50

Tja, er zijn nu eenmaal mensen die liever niet de bekende weg bewandelen..
En die dierenrechten wel belangrijk vinden, als ze misbruikt worden bij dierproeven

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:52

Wimmus, wat is de bekende weg?

Wie zegt dat ik dierenrechten niet belangrijk vindt maar ik denk dat je je eens moet verdiepen met welke producten dat allemaal niet wordt gedaan (dierproeven en dergelijke) nou, dan gebruik je haast geen producten meer...

Vind het een beetje een vreemde reactie van je maargoed...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:52

wimmus schreef:
Tja, er zijn nu eenmaal mensen die liever niet de bekende weg bewandelen..
En die dierenrechten wel belangrijk vinden, als ze misbruikt worden bij dierproeven

En er zijn ook mensen die elkaars keuze in hondenvoer respecteren en geen steken onderwater geven.
Iedereen geeft om zijn huisdieren en probeert het beste ervoor te doen binnen zijn/haar mogelijkheden ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:54

In principe heeft het lichaam (van een mens, een hond, een paard) een zelfregulerend vermogen. Dit betekent kortweg dat het in staat is te herstellen van negatieve invloeden zonder dat het daadwerkelijk ziek wordt. Het lichaam kan behoorlijk wat negatieve invloeden handelen voor er echt een probleem ontstaat. Een voeding hoeft dus niet optimaal passend te zijn om een relatief gezonde toestand te handhaven.

Wanneer er echter al wel een gezondheidsprobleem ontstaan is, moet daar extra energie en zorg naartoe. Er blijft dan minder energie over om de slechte invloeden van buitenaf te handelen. Op die manier stapelen problemen zich op en kunnen gezondheidsproblemen zich uiten, zowel heel direct (diarree) als indirect (hyper gedrag of een huidprobleem) als we het voedingsgerelateerd zien.

Als je dus weet dat je hond een probleem heeft met de gezondheid is het belangrijk dat de voeding zo optimaal mogelijk is, zodat het systeem niet onnodig wordt belast. Of als je wilt dat je hond zo optimaal mogelijk kan functioneren, ook al is er niet direct een gezondheidsprobleem. Voor een carnivoor is het dan het meest logisch om vlees te voeren en geen granen. Voor een herbivoor is het dan het meest logisch om groenvoer te voeren. Praktisch elk paardenmens weet toch ook dat je een paard gezonder houdt op m.n. ruwvoer dan op m.n krachtvoer..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:59

Ik geloof dat de KVV'ers en Barfers hier ook niet bepaald gerespecteerd worden :+

De bekende weg is imo 'premium' brok voeren zonder er verder over na te denken wat je je hond voert.
Brok voeren en er wél bij nagedacht hebben, kan ik wel respecteren. Ik ben ook echt niet van mening dat alles behalve brok heilig is.
Ik snap het ook best als mensen Eukanuba gaan voeren. Maar niet als ze daarbij gaan beweren dat dat product diervriendelijk getest word, want dat is niet zo.

@MamboBeach, er zijn inmiddels al veel producten die zonder dierproeven getest worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:07

wimmus schreef:
Ik geloof dat de KVV'ers en Barfers hier ook niet bepaald gerespecteerd worden :+

De bekende weg is imo 'premium' brok voeren zonder er verder over na te denken wat je je hond voert.
Brok voeren en er wél bij nagedacht hebben, kan ik wel respecteren. Ik ben ook echt niet van mening dat alles behalve brok heilig is.
Ik snap het ook best als mensen Eukanuba gaan voeren. Maar niet als ze daarbij gaan beweren dat dat product diervriendelijk getest word, want dat is niet zo.

@MamboBeach, er zijn inmiddels al veel producten die zonder dierproeven getest worden.

Maar er zijn ook heel veel producten die nog met dierproeven worden getest...

Ik val niemand aan hoor, KVV en BARF, ik heb alleen gezegd dat ik dat niet doe omdat mijn honden het prima op RC doen maar het is niet zo dat ik 'tegen' ben hoor...

Ik ben qua voer wel eens veranderd om te kijken hoe mijn honden reageren op ander voer e.d. maar kom altijd weer op RC uit.

Met paardenbrok ook en ja Chubby, ik ben ook van mening dat ruwvoer het meest belangrijke is voor je paard maar ligt er ook wel weer aan wat je met je paard doet en dergelijke.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:16

Onze terrier werd 16 jaar en kreeg Nutro choice. Hij deed het er beter op dan op alle andere soorten voer. Jammer genoeg had hij, voordat we hem kregen, voer van mindere kwaliteit gekregen, en zijn tanden waren al verpest voordat wij hem kregen.

Rauw voer beviel niet echt. En al dat rauwe vlees in de koelkast met eventuele parasieten erin vonden we ook niet zo fris. En hoeveel moet de hond krijgen voordat ie genoeg heeft? Ik vond het lastig doseren, met zo'n klein hondje. Ook kost de opslag van diepvriesvoer extra energie, global warming en zo...als we dan toch ecologisch gaan denken.

Dat KVV-ers en barfers niet gerespecteerd worden is om dezelfde reden als "naturals" niet altijd gerespecteerd worden: nadat ze "het licht" gezien hebben, gaan nogal wat exemplaren respectloos andere mensen hun mening opdringen, en zeggen dat ze hun dieren mishandelen als ze niet op hùn manier gaan voeren. Niet vreemd dat mensen dan afknappen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:16

onze honden krijgen hills voer
keen en legbricht (ofzo iets)

is voor de groei en wat zwaardere honden
is goed voor de botten en gevrichten en honden die tegen heup problemen aanlopen.

is behoorlijk aan de prijs maar gelukkig werkt vader lief bij hills zelf

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:23

Zoolgangster schreef:
Onze terrier werd 16 jaar en kreeg Nutro choice. Hij deed het er beter op dan op alle andere soorten voer. Jammer genoeg had hij, voordat we hem kregen, voer van mindere kwaliteit gekregen, en zijn tanden waren al verpest voordat wij hem kregen.

Rauw voer beviel niet echt. En al dat rauwe vlees in de koelkast met eventuele parasieten erin vonden we ook niet zo fris. En hoeveel moet de hond krijgen voordat ie genoeg heeft? Ik vond het lastig doseren, met zo'n klein hondje. Ook kost de opslag van diepvriesvoer extra energie, global warming en zo...als we dan toch ecologisch gaan denken.

Dat KVV-ers en barfers niet gerespecteerd worden is om dezelfde reden als "naturals" niet altijd gerespecteerd worden: nadat ze "het licht" gezien hebben, gaan nogal wat exemplaren respectloos andere mensen hun mening opdringen, en zeggen dat ze hun dieren mishandelen als ze niet op hùn manier gaan voeren. Niet vreemd dat mensen dan afknappen.

Het is misschien een beetje offtopic maar ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt! ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:25

Ik voel me niet aangesproken :D

Nee, serieus: het spijt me als ik zo overkom. Zo bedoel ik het helemaal niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:31

wimmus schreef:
Ik voel me niet aangesproken :D

Nee, serieus: het spijt me als ik zo overkom. Zo bedoel ik het helemaal niet.

Oke, ik geloof je! :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:33

Ok, ik geloof je ook! :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:33

@Wimmus, gelukkig is het maar een enkeling die het zo ziet ;)
Ook ik ben meermalen aangevallen alsof ik een of ander barf-secte lid zou zijn. Ik ben dan ook een stuk voorzichtiger geworden in dit soort topics.

Je kan wel zeggen dat je vers voert, maar je moet niet beweren dat het beter is in welk opzicht dan ook. Zeg dus dat je het voert omdat je dier het gewoon lekkerder vind :D

En zodra je bepaalde brokmerken gaat noemen als zijnde slecht, oeh, dan ben je pas echt fout!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:36

Laika, je berichtje komt grappig over maar er zit wel een ondertoon in... Het maakt mij niet uit hoor...
Want eigenlijk doe je wel wat Zoolgangster zegt... :=
Toch weer happen en een steek onder water geven.

Maar het is goed, jouw hondjes helemaal happy de peppy met hun heerlijke verse vlees en mijn honden helemaal gelukkig met hun overheerlijke brokjes waar bijna geen vlees in zit! :)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:44

ik heb twee sheltie's van 12 jaar en van 7 maanden
die van 12 staat al jaren afwisseld op de dieetbrokken van hill's en soms kenner Eqcuise lam en rijst omdat hij een vertraagde schildklier heeft en dus snel dik word krijgt hij lightvoer hij heeft er ook medicijnen voor
1 keer in de week staan de honden op vlees renske
onze pup van 7 maanden is een adhd hondje en eet slecht heb ik al vanalles voor geprobeerd
nu staat hij op kenner Eqcuise maar stinkt enorm uit zijn bek sinds hij dat krijgt
nu ga ik over op qualityperfect heb ik hele goede dingen over gehoord
ze hebben ook dieetbrokken
het is op natuurlijke basis dus geen rotzooi toegevoegd
je kan het online bestellen en dan heb je het binnen een paar dagen in huis
http://www.qualityperfect.com

hier de beschrijving

De natuurlijke voeding voor uw hond en kat.

Quality & Perfect heeft voor elke hond en kat een voeder van speciaal geselecteerde ingrediënten.
Voor de pup/kitten tot en met de Senior. Maar bijvoorbeeld ook voor honden en katten met
voedsel-allergieën of huidproblemen zijn de specifieke voeders van Quality & Perfect de oplossing.

De Kenmerken:
* Een uitgekiende en uitgebalanceerde samenstelling.
* Gebruik en verwerking van hoogwaardige grondstoffen.
* Een goede opname en acceptatie.
* Een uitstekende verteerbaarheid.
* Een uitgebreid assortiment van pup/ kitten tot en met senior.
* Een speciaal assortiment voor oudere honden en katten.
* Een speciaal assortiment voor honden en katten met allergische aandoeningen.
* Een voeder dat aan de strengste controles wordt onderworpen.
* Een voeder waar een jarenlange know-how achterstaat.
* Een voeder zonder kunstmatige conserveringsmiddelen.
* Een voeder zonder kunstmatige smaakstoffen.
* Een voeder zonder kunstmatige kleur- en geurstoffen.
* Een voeder zonder destructieafvalproducten.
* Een voeder zonder destructievetten.
* Een voeder met een gunstige kwaliteit/prijs verhouding
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 03-02-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:46

Het is best wel eens lastig om je overtuiging onder stoelen en banken te steken, zeker als je ergens dusdanig enthousiast over bent ;) Topics als deze lopen pagina's en pagina's door, je treft er bokkers die openstaan en meer willen weten en die je dus wilt informeren én je treft er bokkers die kritisch zijn (wat absoluut goed is, want kritiek maakt dat je ontwikkelt en ook jezelf vragen blijft stellen) en door alle overload soms zelfs anti-vlees worden..

Ieder heeft recht op zijn eigen mening en eigen ervaringen én om deze te uiten op een open vraag zoals aan dit topic ten grondslag ligt. Laten we er niet om gaan rellen, toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:47

Chubby schreef:
Het is best wel eens lastig om je overtuiging onder stoelen en banken te steken, zeker als je ergens dusdanig enthousiast over bent ;) Topics als deze lopen pagina's en pagina's door, je treft er bokkers die openstaan en meer willen weten en die je dus wilt informeren én je treft er bokkers die kritisch zijn (wat absoluut goed is, want kritiek maakt dat je ontwikkelt en ook jezelf vragen blijft stellen) en door alle overload soms zelfs anti-vlees worden..

Ieder heeft recht op zijn eigen mening en eigen ervaringen én om deze te uiten op een open vraag zoals aan dit topic ten grondslag ligt. Laten we er niet om gaan rellen, toch?

Dat is ook mijn insteek. Ieder zijn ding! Dat schrijf ik ook al een aantal maal op.
Ik kan me wel voorstellen dat je ergens enthousiast over bent hoor! :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:48

Tinkertje: heel erg leuk, maar van de soorten die ik zo vlug even heb bekeken, is graan nog steeds het hoofdbestanddeel :) En dat hebben honden helemaal niet nodig.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:48

@Mambobeach Oh, maar van mij mag je gewoon je brokjes blijven voeren hoor! Ieder zijn ding. Mijn ene kat eet ook nog altijd overwegend brok.
En mijn vorige berichtje zit geen ondertoon in. Het staat zoals het staat.