[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:55

Voor guanacotje vind ik het érg raar dat hier husky's/ierse wolfshonden/askan malamute wordt aangeraden, als ze aangeeft dat ze er intensief mee de hondensport in wil :+. Tuurlijk, het zijn allemaal honden die op te voeden zijn en waar de basis zeker goed kan aangeleerd worden. Maar het zijn over het algemeen toch geen honden waar je in de (reguliere) hondensport hier echt ver mee zal geraken (tuurlijk, sledehonden-toestanden is dan weer iets anders... maar als we het hebben over gehoorzaamheid/flyball/agility/ipo).

guanacotje, je zegt intensief ermee te willen gaan bezig zijn... welke richting wil je uit? Het hangt er namelijk erg vanaf of je nu behendigheid/flyball wil gaan doen, of je wil gehoorzaamheid gaan doen, of je wil pakwerk/IPO gaan doen.... Of speuren, of schapendrijven, of..

Als ik denk: groot/kortharig/werker denk ik in de richting van een kortharige duitse herder?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:04

estell__ schreef:
Ik vind een vrolijk en uitbundig karakter mooi. De hond moet los kunnen lopen, hij zal namelijk ook regelmatig meegaan naar de paarden en mee op bosrit.

Ik had daarnet in je andere topic al een reactie geplaats, maar dat topic was geloten voordat ik het kon posten. Mijn antwoord was daar allesinds dat ik persoonlijk niet voor die kruising zou gaan, net omwille van dat stuk jack dat erin zit. Kan het karakter deftig moeilijk maken.

Een [***] zou voor jou geen slechte keuze zijn denk ik. Vrolijk, uitbundig, leven ervoor om met hun baas mee te gaan en om te mogen werken voor hun baas. Persoonlijk zou ik wel durven stellen dat je, als je niet van plan bent om te gaan drijven, misschien best voor een border uit de showlijnen kan gaan ipv uit de werklijnen. Of allesinds toch niet puur uit werkljinen. Die uit de showlijnen zijn vaak kwa karakter toch wel wat relaxter dan die uit de werklijnen, en in de sport (op het drijven na dan misschien) doen ze vaak zelfs niet onder voor die van de werklijnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:49

Oke, ik ben ook wel benieuwd naar de ideën van een ander. Alle reacties zijn dus welkom!

Mijn woonsituatie:
Ik woon samen met mijn vriend in een huis zonder tuin. Onze woonverdieping (boven aan de dijk en dus berijkbaar zonder trap) is zo'n 45m2 groot. We hebben daar geen binnendeuren en deze hele ruimte is dus dag en nacht open voor de hond. Ook kan de hond met heel warm weer beneden (onder aan de dijk en ook deze ruimte is buitenom berijkbaar zonder trap) liggen. Daar is het een stuk koeler. Die ruimte is zo'n 20m2. Tussen de twee woonlagen is een trap. Maar door even buitenom te lopen is deze trap te vermijden.

Andere huisdieren:
We hebben een Jack Russel teefje met epilepsie (bijna nooit aanvallen). Mijn vriend had haar al voor ik hem leerde kennen. Het is een schat van een hond maar absoluut niet mijn ras.
Ook hebben we een lieve rode kater die het geweldig vind om op de hond te jagen en met haar te spelen. De hond heeft alleen geen zin in spelen. :P

Tijd:
Mijn vriend werkt in ploegen en is dus ook overdag veel thuis. Ik ga een dag in de week 's middags en 's avonds naar school en ik werk 2 dagen. Verder ben ik thuis. Op de dagen dat ik werk is mijn vriend dus vaak thuis.

Buiten:
Op 5 minuten lopen hebben we een strandje waar de hond zou kunnen zwemmen. Op 10 minuten zit een parkje waar veel honden komen en los lopen. Verder is het hier heel erg landelijk (veel landweggetjes en dijken) en ik kan dus perfect elke dag een stuk fietsen of wandelen met de hond.
De hond kan ook mee naar stal en daar zit om de hoek bos waar we heerlijk kunnen wandelen. 2 keer in de week door het bos banjeren moet zeker lukken. Wellicht wel vaker.

Vuil in huis:
Hebben we geen problemen mee. Moeten we maar wat vaker de stofzuiger pakken.

Onderhoud vacht:
Geen enkel probleem. Ik ben opgegroeid met Newfoundlanders.

Wensen:
Het lijkt me heel erg leuk als ik de hond af en toe mee kan nemen op een rustig buitenritje met mijn paard.
Ik wil een hond die rustig is in huis. Ik houd niet van constant heen en weer gedrentel en aanslaan bij het minste of geringste.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:29

Malenka schreef:
Oke, ik ben ook wel benieuwd naar de ideën van een ander. Alle reacties zijn dus welkom!

Mijn woonsituatie:
Ik woon samen met mijn vriend in een huis zonder tuin. Onze woonverdieping (boven aan de dijk en dus berijkbaar zonder trap) is zo'n 45m2 groot. We hebben daar geen binnendeuren en deze hele ruimte is dus dag en nacht open voor de hond. Ook kan de hond met heel warm weer beneden (onder aan de dijk en ook deze ruimte is buitenom berijkbaar zonder trap) liggen. Daar is het een stuk koeler. Die ruimte is zo'n 20m2. Tussen de twee woonlagen is een trap. Maar door even buitenom te lopen is deze trap te vermijden.

Andere huisdieren:
We hebben een Jack Russel teefje met epilepsie (bijna nooit aanvallen). Mijn vriend had haar al voor ik hem leerde kennen. Het is een schat van een hond maar absoluut niet mijn ras.
Ook hebben we een lieve rode kater die het geweldig vind om op de hond te jagen en met haar te spelen. De hond heeft alleen geen zin in spelen. :P

Tijd:
Mijn vriend werkt in ploegen en is dus ook overdag veel thuis. Ik ga een dag in de week 's middags en 's avonds naar school en ik werk 2 dagen. Verder ben ik thuis. Op de dagen dat ik werk is mijn vriend dus vaak thuis.

Buiten:
Op 5 minuten lopen hebben we een strandje waar de hond zou kunnen zwemmen. Op 10 minuten zit een parkje waar veel honden komen en los lopen. Verder is het hier heel erg landelijk (veel landweggetjes en dijken) en ik kan dus perfect elke dag een stuk fietsen of wandelen met de hond.
De hond kan ook mee naar stal en daar zit om de hoek bos waar we heerlijk kunnen wandelen. 2 keer in de week door het bos banjeren moet zeker lukken. Wellicht wel vaker.

Vuil in huis:
Hebben we geen problemen mee. Moeten we maar wat vaker de stofzuiger pakken.

Onderhoud vacht:
Geen enkel probleem. Ik ben opgegroeid met Newfoundlanders.

Wensen:
Het lijkt me heel erg leuk als ik de hond af en toe mee kan nemen op een rustig buitenritje met mijn paard.
Ik wil een hond die rustig is in huis. Ik houd niet van constant heen en weer gedrentel en aanslaan bij het minste of geringste.

Volgens mij is een golden retriever voor jullie de ideale hond!! Is rustig in huis, houdt erg van zwemmen en lekkere boswandelingen.
Is een gemakkelijke hond over het algemeen. Die van mij ging ook altijd mee met de buitenrit op het paard!!
Met andere dieren is een golden ook vaak erg makkelijk!!

Ik zou voor een volwassen hond gaan. Dat is minder intensief, plus is een andere hond ermee geholpen.
Wij hebben sinds kort ook weer een golden uit het asiel. ECht een schat..hij is zo dankbaar dat hij weer een fijn huisje heeft...en heel erg aan mij gehecht!!

Frances

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:46

Op zich denk ik dat er redelijk wat honden geschikt zouden zijn. Gewoon een hond die niet helemaal hyper is maar wel lekker actief mee op pad kan.. en niet te groot denk ik ivm de ruimte..
Tja op zich kunnnen daar heel wat honden bij. Retriever zou idd wel goed passen denk ik...
Heb je iets van wensen aan het uiterlijk misschien? wil je er nog een sport mee doen of nog andere wensen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:00

Het klinkt heel simpel. Maar de meeste jachthonden vallen af door jachtdrift. De meeste herders vallen af door hun drukke gedrag in huis. De meeste dogachtigen en berghonden vallen af door het gebrek aan uithoudingsvermogen. Pool en sledehonden hebben vaak ook erg veel jachtdrift en kunnen niet zo goed aan de slag in de zomerperiode.

Ik val meestal op rassen met flink grove poten. Het liefst een ras waar niet te veel gezondheidsproblemen in zitten. Een Berner Sennen zou ik bijvoorbeeld niet snel aanschaffen. Ik ben gek op Newfoundlanders. Maar dat soort honden zijn gewoon niet zo geschikt om mee op pad te gaan met het paard.

Ik wil er in principe geen sport mee doen. Maar als de hond ergens aanleg voor blijkt te hebben zou ik daar geen probleem mee hebben. Dan is het wel zo dat uitgebreid wandelen grotendeels vervangen (of gecombineerd) wordt door trainen.

Mijn vriend heeft ervaring met het schapendrijven met een Border Collie. Hij vond dat erg leuk om te doen. Echter zijn dat van die druktemakers en dat staat mij minder aan.

Golden Retrievers vind ik best leuke honden maar ik heb geen bijzondere klik met het ras. Mocht ik echter een herplaatser tegen komen waarbij ik een klik heb met de hond in persoon dan is dat wat anders. Ik denk niet dat ik me voor een pup in zou schrijven. Ik moet wel zeggen dat ik er dus ook nooit aan had gedacht een Golden aan te schaffen voor mezelf. Maar als ik het zo lees voldoet die wel aan al mijn eisen... Zie je maar weer dat andere ogen wel eens nuttig kunnen zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:56

ik woon zelf op 45m2 in mijn eentje met een heidewachteltje en een jack russeltje plus een tuin van ong. 20m2. met zijn tweeen op dezelfde ruimte wonen lijkt me vrij krap, een golden retriever zou ik in die situatie echt onprettig vol vinden, ik struikel in mijn eentje al regelmatig over de honden.
zou zelf dus naar een iets kleiner hondje zoeken :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:19

:D wij woonden in hoogvliet in een woning wat beneden 35m2 was (+1 bovenverdieping van ook 35m2 maar goed daar leef je overdags niet)...met een tuin(tje) erbij,maar met 5 grote honden...nooit last van gehad,en ja dan stap je een keer over een hond heen..ach,daarvoor heb je ze ook...

malenka is een rottweiler niet iets??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:21

Tja, we hebben in een tussenwoning gewoont met 3 newfoundlanders, kat en een klein kind. Het is maar net hoe de honden in huis zijn. Dat ging in ieder geval prima en ze lagen eigenlijk nooit echt in de weg. Ja, natuurlijk moet je wel eens over ze heen stappen. Maar daar wen je (ik in ieder geval) snel genoeg aan.

Bij mijn schoonouders lopen soms wel 10 honden (puli's, jack russel en komondor) rond in de woonkeuken. Op zich gaat dat prima tot de boel aanslaat.

EDIT:
Kimmie,

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik vind het geweldige honden om te zien en degene die ik heb meegemaakt vond ik ook erg leuk. Maar hoe zijn die qua waaksheid in huis? en zijn ze goed te trainen om los te kunnen lopen? Ik hoorde van mijn moeder (die heel wat jaren geleden bij een fokker heeft gewerkt) dat ze op een bepaalde leeftijd wel flink in opstand komen. Ik kan best het een en ander hebben bij honden (we hebben altijd herplaatsers gehad waarvan vel gedragsprobleempjes). Maar het moet natuurlijk wel te handelen zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:14

ze zijn waaks als ze waaks moeten zijn,geen grote blaffers,maar meestal is er wel iets als ze blaffen...
en ik heb inmiddels 7 rottweilers gehad en nooit een hond gehad die ineens in opstand kwam,maar ben wel duidelijk vanaf het begin af aan...

en 1 hond heb ik PH 1 mee getraind,die luisterde echt perfect kon prima los lopen,heeft heel wat kilometers los naast het paard gelopen.

de andere honden lopen hier over het terrein,daar wandel ik niet meer mee.

een rottweiler is alleen iets stugger in leren als een retriever of herder,dat zijn gewoon honden met wat meer will to please.

maar wat ze geleerd hebben vergeten ze niet meer :) ,gewoon consequent zijn met opveoden :)

het zijn echt gewoon heerlijke honden... :+:

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:26

Consequent ben ik zeker. Mijn vriend iets minder. Maar die kan het wel. Ik zie een rotweiler wel zitten. Heb het er net met mijn vriend over gehad en die keek vol afkeer... snap ik nou niets van.
Hij is alleen niet duidelijk met wat hij dan wel wil en wat hij eventueel zoekt in een hond. Ik ben bang dat we nog een lange zoektocht te gaan hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:33

:D een beauceron dan...

dat zijn ook erg leuke honden :j

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:56

Ezzzyy schreef:
Beste mensen,

Mijn ouders, broer en ik zijn opzoek naar een vriendinnetje voor mijn hond.
Mijn hond heeft atrose in zijn heup. Dit lijkt er niet zo veel mee te maken te hebben,
maar wij hebben een tijdje een logéehond gehad en mijn hond werd er veel vrolijker door. :D
Daarom zijn we nu dus opzoek naar een leuk teefje die mijn hond overdag gezeldschap kan houden.
We zoeken natuurlijk ook een tweede hond omdat we dat leuk vinden. ;)
Wat voor een hond wij zoeken:
- Het allerliefst een teefje (dit omdat wij een gecastreerde reu hebben en de meesten reuen altijd op zijn achterkant springen, omdat hij lekker ruikt volgens die honden en dit doet hem pijn. Ook zijn de meeste teefjes kleiner dan reuen).
- Zij moet het liefst kleiner zijn dan 50 centimeter (ze moet kleiner dan onze hond zijn).
- Zij moet het liefst 6 uur alleen kunnen zitten (dit in verband met school en werk).
- Zij moet het liefst rustig en lief zijn, maar toch speels.

Als jij nou de perfecte hond voor ons hebt stuur dan alsjeblieft een pb.

Met vriendelijke groet,
Vader, moeder, broer, Esther en de hond :D

Jammer genoeg hebben we nog steeds geen leuke hond gevonden, maar we hopen binnenkort bij iemand langs te gaan met een beagle. :D Dat vind mijn hond altijd leuke honden. :o

Edit: typo :o
Laatst bijgewerkt door Ezzzyy op 14-06-10 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:01

Ik heb bordercollies gehad, logeetjes gehad en veeeeel vrienden cq bekenden met bordercollies gezien. De honden waar gewoon mee getraind werd waren geen van allen 'druk in huis'.

Ezzzyy schreef:
Jammer genoeg hebben we nog steeds geen leuke hond gevonden, maar we hopen binnenkort bij iemand langs te gaan met een beagel. :D Dat vind mijn hond altijd leuke honden. :o

Beagles zijn wel vrij eigenwijs hoor. ;) Daar moet je ook maar net van houden.
Ik heb de voorkeur voor honden met een wat grotere will-to-please.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:06

Dat weten we. :D Mijn moeder heeft een hondencursus gehad (weet niet meer precies wat), maar mijn moeder heeft heel veel verstand van honden. :D Eigenwijs maakt ons niet echt heel erg uit als hij of zij maar goed bij mijn hond past. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:39

Ezzzyy,
Wij hebben een Welsh Corgi Cardigan gehad. Geweldig dier. Ik ben altijd vrolijk zodra ik er een zie lopen. Het zijn van oorsprong koeiendrijvers en dus behoorlijk hard. Omdat het herders zijn willen ze best wel wat voor je doen. Het zijn over het algemeen wel redelijk eigenwijze en felle honden. Maar met de juiste begeleiding hele leuke gezinshonden. Het zijn hele vrolijke en speelse honden.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:55

Klinkt leuk! :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:05

Malenka; Heb je al eens over een Spaniel nagedacht? Zou iets in die richting je aanstaan?

Wbt het afkeuren van herders, doggen en jachthonden; jachthonden horen naar hun baas te luisteren anders heb je er niets aan als jachthond, zijn dus meestal heel goed te trainen en kunnen dus goed loslopen mits opgevoed (Golden's zijn ook jachthonden). Herders zijn rustig in huis als ze buitenshuis voldoende beweging krijgen en dat geld eigelijk voor elke hond, als ze hun ei maar kwijt kunnen heb je er in huis meestal weinig last mee.
Doggen passen zich goed aan qua uithoudingsvermogen, het zijn idd geen herders maar een paar uur stevig wandelen houd een dog prima bij, als je echt duursporten gaat beoefenen past het idd niet, bv een uur of meer intensief wielrennen hoewel dat ook voor een deel training is.

Dus schrijf niet meteen zoveel honden af, het valt allemaal best mee en binnen 'herders' heb je ook drukkere en minder drukke rassen, zo heb je ook wel moeilijker te trainen jachthonden en met een Engelse bull ga je geen 2 uur stevig wandelen ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:28

Het valt mij idd ook op dat jachthonden vaak afvallen om hun jachtdrift, maar als je ze nooit leert jagen valt dat allemaal wel mee hoor! Mijn Friese Stabij jaagt nergens op hoor :)

Er zijn overigens ook andere retrievers als de golden he.. Labrador? is meer richting dogachtig.. dan is er de flatcoated retriever, geweldige honden vind ik dat :D of een ducktolling tetriever. die hebben ook wel uithoudingsvermogen..

En wat vind je van een american stafford ofzo? ik weet niet precies hoeveel uithoudingsvermogen ze hebben maar volgens mij moet je er wel redelijk lange wandelingen mee kunnen maken?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:36

ik heb nog eens gekeken naar wat rassen, maar weet daar wat minder van qua innerlijk
pointer, weimaraner of entlebucher sennehond?
Dalmatier misschien? volgens mij een aardig uithoudingsvermogen! maar wel een wat opzichzelf staande hond..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:11

anneliesdj,
Ik keur ook absoluut niet de hele rasgroepen af hoor. Dan houd ik niets over. :P Maar over het algemeen zijn de punten die ik noem nadelen binnen die groep waar dus op gelet moet worden bij het vinden van de juiste hond.

Spaniels spreken mij niet aan. Ik vind ze leuk bij een ander. Maar het is niet iets waar ik voor zou gaan.

Ik zou heel graag een Newfoundlander willen. Maar die hebben niet het uithoudingsvermogen dat er voor zorgt dat ze met het paard mee kunnen. Wellicht dat het lukt in de winterperiode. Maar zomers zit die vacht gewoon enorm in de weg. Scheren doe ik niet en is dus geen oplossing.
Wat ik positieve punten vind van de newf: sociaal, knuffelbaar, rustig in huis, buiten enthausiast, compacte stevige hond.

Frances,
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met jachthonden. Wel redelijk met herders, doggen en berghonden. Ik krijg van 'kenners' vaak te horen dat de meeste jachthonden niet geschikt voor mij zouden zijn. Ik weet dat retrievers jachthonden zijn en dat de golden daar ook onder valt.

Ik heb de mazzel dat ik ook op hondenshows werk en dus wel het een en ander heb gezien.

Staffords vind ik leuk. Maar daar weet ik inderdaad ook te weinig van af. Als ik ze zie zijn het van die druktemakers deie maar even op een plek kunnen blijven liggen om daarna weer even te controleren hoe het om het hoekje is en hoe het met de baas is. Maar misschien is er hier iemand die andere ervaringen heeft?

Ik weet dat een hele hoop opvoeding is. Maar je kunt er niet onderuit dat bepaalde rassen sterke eigenschappen hebben die in veel mindere mate trainbaar zijn. Ik moet het mezelf niet moeilijker maken dan nodig. Bovendien wil ik een hond kunnen bieden wat die nodig heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:40

Malenka schreef:
Ik zou heel graag een Newfoundlander willen. Maar die hebben niet het uithoudingsvermogen dat er voor zorgt dat ze met het paard mee kunnen. Wellicht dat het lukt in de winterperiode. Maar zomers zit die vacht gewoon enorm in de weg. Scheren doe ik niet en is dus geen oplossing.
Wat ik positieve punten vind van de newf: sociaal, knuffelbaar, rustig in huis, buiten enthausiast, compacte stevige hond.

Een Boxer, schiet me direkt te binnen :)
Sociaal, heerlijk enthousiast, behoorlijk wat uithoudingsvermogen, meesten zijn wel (wat)waaks en als ze buiten hun ei kwijt kunnen zijn ze in huis heel rustig.

Waarom zou je niet scheren? Teveel werk? Zielig?

En hoe zit het met wandelen? Wil je zelf gewoon die bewging hebben en moet de hond dat maar bij kunnen houden of wandel je om de hond een plezier te doen? Als dat laatste het geval is zou je ook wel overweg kunnen met een hond met wat minder uithoudingsvermogen denk ik?
En wat wil je er verder van? Je zegt dat je liever niet een te grote hond wilt maar je wilt wel graag een NFL, hoe zit dat?
Moet hij waaks zijn? Enthousiast naar vreemden of liever wat terughoudend? Wat vind je van bv het sluipende van Borders en het 'mijn baas is mijn idool' van herders?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:43

Malenka schreef:
Ik weet dat een hele hoop opvoeding is. Maar je kunt er niet onderuit dat bepaalde rassen sterke eigenschappen hebben die in veel mindere mate trainbaar zijn. Ik moet het mezelf niet moeilijker maken dan nodig. Bovendien wil ik een hond kunnen bieden wat die nodig heeft.

Daar heb je helemaal gelijk in maar even realistisch; een jachthond heb je niets aan als die niet naar je luisterd.
Goldens en Labradors zijn ook jachthonden maar perfekt te trainen en kunnen dus heel goed loslopen.
En dat geld voor de meeste jachthonden, ze hebben wel de neiging om achter d'r neus aan te gaan maar met een beetje opvoeding is dat prima te controleren en aangezien de meesten niet moeilijk te trainen zijn heb je daar dus niet meer moeite mee dan met een ander ras ;)

Edit; Gezien je NFL vind passen muv het uithoudingsvermogen, wat denk je van een kortharige Sint Bernard of een Zwitserse Sennenhond? En misschien niet helemaal je type maar ik noem hem toch maar even; een Dobermann?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:38

anneliesdj,

Boxer... hmmm daar ga ik eens over nadenken.

Ik zou een newfoundlander niet scheren omdat dit funest is voor de vacht. De vacht zal nooit meer zo goed worden als voor het scheren. Ik heb dat nu meerdere malen gezien (doordat we een aantal herplaatsers hebbengehad waarvan ook geschoren).

Ik wil zelf graag bewegen. Maar daar kom ik met een hond met iets minder uithoudingsvermogen ook wel. Het lijkt me wel geweldig als de hond met de paarden mee kan. Dat heeft dus mijn voorkeur. Maar als ik daardoor niet op de juiste hond terecht kom dan zal ik dat puntje moeten laten vallen.

Ik wil best een grote hond. Daar heb ik niets op tegen. Ik heb alleen niet zo'n groot huis en zelf geen tuin waardoor ik dus wel een hond nodig heb die zich goed aan kan passen in huis.
In mijn hart wil ik graag een newfoundlander. Maar ik zie daar wel een aantal minpunten aan ook. Ik heb echter zulke goede ervaringen en dus herinneringen aan newfoundlanders dat ik daar wel eens doorheen kijk. Maar ik wil niet achteraf balen van de nadelen van het ras. Vandaar dat ik ook andere opties af wil gaan. Ik ben opgegroeid met newfoundlanders om me heen. De liefde voor dat ras is er dus. Maar ik ben me er van bewust dat er meer is.

Ik zal de jachthonden eens doorbladeren in mijn boeken. Wellicht dat er iets is dat me echt aanspreekt. Als ik er zo over nadenk en jouw reactie lees denk ik inderdaad dat daar best wel eens iets tussen zou kunnen zitten.

Sint Bernard gaat me te ver. Zwitserse sennenhond... daar ga ik eens iets meer over zoeken. Ik heb wel eens wat gezien.

Dobermann is inderdaad niet mijn type maar ik vind ze toch leuk. Ze zijn vaak zo enthausiast en willen wel iets voor je doen. Niet gek gedacht dus.

Ik hoef geen waakse hond. Ik wil een sociale hond die niet terug deinst voor vreemden. Het sluipen van Borders spreekt me niet aan. En het enorme zwaamkleefaan of 'mijn baas is mijn idool' ook niet. Wel moet het een hond zijn die wil meewerken/samenwerken. Dus niet extreem zelfstandig (zoals b.v komondor).

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:55

Malenka schreef:
Het klinkt heel simpel. Maar de meeste jachthonden vallen af door jachtdrift. De meeste herders vallen af door hun drukke gedrag in huis. De meeste dogachtigen en berghonden vallen af door het gebrek aan uithoudingsvermogen. Pool en sledehonden hebben vaak ook erg veel jachtdrift en kunnen niet zo goed aan de slag in de zomerperiode.

Ik val meestal op rassen met flink grove poten. Het liefst een ras waar niet te veel gezondheidsproblemen in zitten. Een Berner Sennen zou ik bijvoorbeeld niet snel aanschaffen. Ik ben gek op Newfoundlanders. Maar dat soort honden zijn gewoon niet zo geschikt om mee op pad te gaan met het paard.

Uhhm... Een Duitse Dog moet als hij volwassen is toch wel 2x op een dag ruim een uur lopen hoor..
Al moet je een Dog niet nemen zonder erover na te denken, ze hebben over het algemeen veel gezondheidsproblemen (al ligt
dit heel erg aan de bloedlijnen) en moeten zorgvuldig aandacht krijgen tijdens de eerste 2 jaar. Doggen kunnen, mist aangeleerd
als pup, wel goed met paarden overweg en zijn heel rustig en vriendelijk in huis. Doggen zijn daarintegen geen allemansvrienden.

Boxers zijn ook druktemakers over het algemeen. Maar als je daar naar wilt kijken, kijk dan ook eens naar een Argentijnse Dog.
Of die minder bekende Hovawart, Tibetaanse Mastiff of een Briard. Alle drie enigzinds in de richting van een Newfoundlander.
Looplustigheid ligt ook deels aan de hond en aan de ouders.