Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:24

BibicheB schreef:
HBVisser; Dat is waar! Het is een hond die gericht op de jacht gefokt is. Wel eens waar deels vanuit molossers en met duidelijke molosser kenmerken.

Met de Fila en Mastino heb je een heel ander type hond te pakken. Mijn ervaring met de Mastiff daarentegen is weer positief op will to please gebied (een kennis van mij heeft er 3).

Maar je hebt zeker gelijk als je stelt dat niet alle molossers geschikte werkhonden zijn. Eigenzinnig zijn ze in ieder geval volgens mij bijna allemaal! :+ :D

Mijn Fila Kruising heeft ENORME will te please!! :j
Maar misschien is dat ook wel omdat de andere helft Holl. Herder is ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:46

@paintlinger, uitzonderingen bevestigen de regel ;) Er zijn ook prima luisterende Fila's dus
hoeft het niet per definitie aan het stukje holl. herder te liggen wat er in jou hond zit ;)

Replay

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:15

Wij hebben hier een Tosa Inu van nu 1,5, wil ontzettend graag voor je werken en doet heel erg zijn best! Staat tijdens het trainingsuur alleen maar te kwispelen. Een bal ophalen zal hij nooit voor je doen, hij kijkt er echt bij van: haal hem zelf maar, je gooit hem toch weer weg daarna!
Is niet sloom, niet dom, maar juist eigenlijk heel slim!

Pak je de ketting, dan wordt hij pas écht wakker en probeert hij ons jackie te molesteren van plezier! (vind Jackie niet leuk)

De slipketting hebben wij wel nodig, aangezien een Tosa reu altijd wel reageert op een andere reu, maar die van ons er écht niet tegen kan als hij wordt aangekeken of als er een hond op hém afloopt!

Gaan volgende maand starten met jachttraining, dat is iets wat hij wél echt leuk vindt, iets doen wat nut heeft. (voor hem dan)

Niet banketstaaf bedoeld, maar mensen met herders zeggen altijd dat doggen sloom zijn (mijn schoonvader oa), er is en blijft natuurlijk een héél groot verschil tussen een herder en een molosser!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:21

Weet ik Replay :)

Daarom zal Annelies nooit een herder meer nemen, en zal ik nooit een molosser nemen ;)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:26

Ik vind dit wel een zéér interessant topic...omdat dit voor mij & de mijne op t moment t grootste probleem vormt!
Ik heb n Jack russel van nu 6 maand.
Geweldig dier overigens en ik train met hem 2x week vanaf dat ie 3.5 maand was. We hebben de puppyklassen doorlopen en we zitten momenteel in de A klas. Hij doet alles super en luistert eigenlijk als de beste. Ook thuis hebben we geen last met em gehad: steeds héél consequent geweest, heeft niets gesloopt in huis en kent ook perfect zn plaats, is fantastisch sociaal naar andere honden, is zo'n fijne hond... Alleen energie te over dat wel.
Het enige enorme probleem, ook tijdens de training is het 'volgen' en dus ook het wandelen.
Als ik met hem naar het bos ga loopt ie standaard los, dus dat is geen probleem.
Maar door de week, wandel ik voor ik naar mn werk vertrek een goed half uur met hem blokje om, en ook 's avonds weer. Er is echt geen kans om hem los te laten dan...drukke baan kom ik tegen, fietsende kleine kinderen die vaak n beetje bang hebben van n vinnig hondje, andere honden ( hij is zéér sociaal naar andere honden, maar ik kom steeds n oudere man met n minder sociale dobberman tegen oa.) , ...
Hij is dan ook héél springerig en energiek. en dus ook trekkerig...kan dus niet...Op training gaat dit met zeer kleine stukjes al goed.

We maken dan cirkels rond kegels, lopen stukjes rechtdoor,...
( ik train met clicker en ja ook met beloning als voer...dat is n andere discussie...).
Probleem daar is: aandacht is bij mij , maar niet altijd en hij loopt vaak voor mij uit. Niet goed dus.

Als ik thuis wandel: Eerst ging ik met de flexilijn, maar na het lezen van een topic hier ben ik daar van afgestapt omdat dit trekken in de hand zou werken. Ik wandel dus , zoals op training, met gewone halsband + lijn. Hij trekt ongeloofelijk.
Wat doe ik? Ik neem clicker mee. Trekt ie, stop ik, zet em aan de voet en vertrek opnieuw. Doet ie het opnieuw begin ik weer opnieuw...Maar eerlijk waar zo raken we écht geen meter verder...

Nu heb ik slipketting gehaald en ook zo'n friendly walker. Ik zou graag beiden eens willen voorleggen aan mijn instructeur op school en willen proberen. Eentje tijdelijk willen proberen tot hij netjes naast me wandelt , en dan opnieuw naar mijn vertrouwde halsbandje + lijn overschakelen.

Heeft iemand nog nuttige tips voor me? ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:30

Yamcha schreef:
Nee, hoor, heel af en toe maar.

Annelies: da's omdat mensen eerst naar het formaat kijken, dan pas naar het karakter :D

Oehh, dus herders hebben eigelijk een * karakter?? }>
Maar ik denk dat je idd wel gelijk hebt, alleen zijn de meeste doggen natuurlijk nog groter.

Overigens zag ik 5 mei een hond die wss wel een strottenhoofdbeschadiging gaat oplopen.
Was een mooie grote pittbullachtige hond (ik ben van heel veel rassen op de hoogte maar hoe dat nu heet weet ik nog steeds niet), flink fors dier, gok dat hij ook minstens een kilo of 45 moet wegen. Iig die was zijn baas door de stad aan het sleuren, beide uit alle macht trekkend aan de riem, baasje was zo'n kaal geschoren jongeman van een metertje of 2.
De hond had zo'n brede halsband om en dat getouwtrek was duidelijk niet van gister gezien de nekspieren van de hond.
Ik vond dit wel sneu om te zien, zowel voor de hond als de baas en dan waren er nog niet eens andere honden in de buurt :=

Replay heeft helemaal gelijk trouwens, foto, foto (van je Tosa)
Yamcha, waarom zou jij nooit een molosser willen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:39

Wij hebben thuis altijd Rottweilers gehad en mijn opa heeft ook altijd Rottweilers of Herders gehad en hier ook mee getraind.

Mijn opa werkte zelf met leer en die had een soort van slipketting voor de honden, maar dan van leer.Ik zal eens proberen uit te leggen hoe die lederen halsband eruit zag.

Het was een stuk leer met aan beide uiteinden een ring. Door die ringen zit een stuk leer gelust die aan de riem van zit. Net zoiets als een hengstenketting die strak trekt wanneer je een ruk geeft. Je kan dus eenzelfde effect creëren als bij een slipketting, maar wel een stuk vriendelijker omdat het materiaal minder sterk is en er een beperking zit aan hoe stak het kan komen zitten door het eerst stuk leer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:43

Vuyatela; ik begrijp dat het vooral een aandachtsprobleem is?
Hou wel in je achterhoofd dat je hond pas 6 maanden is he, dan is het nog erg moeilijk om geconcentreerd te blijven.

Als je wandeld en hij houd zijn aandacht niet bij jou dan kun je proberen om gewoon eens stil te gaan staan, zonder iets te zeggen, de eerste minuten zal je hond om zich heen kijken maar na een paar minuten zal hij jou aankijken om te zien wat je van plan bent, misschien zal hij zelfs gaan zitten. Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.
Je hoeft er dus geen commando oid aan te koppelen, hij moet gewoon leren dat als hij zijn aandacht bij jou houd dat dat wat lekkers opleverd.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:00

anneliesdj schreef:
Vuyatela; ik begrijp dat het vooral een aandachtsprobleem is?
Hou wel in je achterhoofd dat je hond pas 6 maanden is he, dan is het nog erg moeilijk om geconcentreerd te blijven.

Als je wandeld en hij houd zijn aandacht niet bij jou dan kun je proberen om gewoon eens stil te gaan staan, zonder iets te zeggen, de eerste minuten zal je hond om zich heen kijken maar na een paar minuten zal hij jou aankijken om te zien wat je van plan bent, misschien zal hij zelfs gaan zitten. Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.
Je hoeft er dus geen commando oid aan te koppelen, hij moet gewoon leren dat als hij zijn aandacht bij jou houd dat dat wat lekkers opleverd.

Tis voor mij mn eerste hondje...
Ik weet dus niet op welke leeftijd ze eigenlijk netjes naast je zouden moeten 'kunnen' wandelen?
Hij is inderdaad nog jong, maar jong geleerd is oud gedaan :D en op training hameren ze echt zo fel op dat volgen en dat netjes naast je wandelen. Vandaar dat het mij ook zo'n belangrijk punt lijkt. En geloof me, ook al is het een ieniemienie hond op het ogenblik , kracht heeft ie wel, en als je zo een half uur blokje om moet, dat is niet fijn!

Jou tip is heel handig!
Die heb ik toevallig vanmorgen half toegepast. Alleen mijn fout is , ik babbel gewoon te veel. Soms op het smekerige af volgens mijn instructeur, en daar profiteert mijn Jackje dan weer van...Maar inderdaad als ik stop, komt hij wel netjes bij me zitten en kijkt hij me aan van, kom op dan !? dan beloon ik hem , vertrekken we terug maar dan trekt ie gewoon opnieuw...

Op training heeft hij overigens bij alle andere oefening wel volop aandacht voor me. Alleen als we gaan wandelen op de training, dus de volgoefeningen, is het gedaan met de aandacht...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:09

Wij werden bij trekken altijd geadviseerd achteruit te lopen dan heeft je hond eerder door dat het niet helpt. (dat hij niet daar naar toe gaat waar hij naartoe wil). Sommige honden hebben dat als ze stil staan en met hun volledige concentratie op het trekken staan namelijk niet zo heel erg door. Je moet trouwens nooit tegen je hond praten als hij zich niet gedraagt dat is verwarend voor je hond(alleen nee en dan op een strenge toon misschien maar gewoon kletsen niet). Onze hond liep trouwens pas rond 1 jaar echt naast je maar trekken deed ze al met 4 maanden niet meer.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:44

Bij deze foto's van ons Toosje Benjiro.

Afbeelding
Met ons Jackie Tawny, waar hij beter lief tegen kan blijven doen

Afbeelding
Baywatch!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De beste training!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:15

Jongens, jullie gaan een beetje erg offtopic! Dadelijk gaat het topic hierom dicht, dat zou zonden zijn. Open anders een nieuw topic daarover?

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:23

Rustig maar hoor, heb het toevallig wel over de slipketting gehad! En waarover zouden we dan een ander topic moete openen volgens jou?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:30

vuyatela: je bent iig goed bezig met het stilstaan. wat bij ons meestal helpt is plotseling omdraaien en de andere kant oplopen en dit steeds opnieuw. dan gaan ze meestel wel meer op jouw letten ;)
wij hebben een boxer (eigenlijk altijd boxers gehad) en eigenlijk altijd een slipketting gebruikt. werkt prima. (vind die slipkettingen met stekels eigenlijk nergens voor nodig zou het leuk vinden als mensen die dit gebruiken uit willen leggen waarom?.) halsband loop ik af en toe mee maar vind ik niet erg prettig als je moet corrigeren. gentle leader hebben we ook ooit geprobeert maar daar is de hond het niet mee eens :P

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:38

Zelfde probleem hier. Halsband is te breed (moet wel) en daar reageert hij minder op, slipketting geeft een goede reactie en hoef je echt niet hard aan te trekken.

Hebben ook tijdens training een GL gebruikt, maar daard blokkeerde hij volledig op en daarmee kun je hem uiteraard niet corrigeren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:13

Replay schreef:
Rustig maar hoor, heb het toevallig wel over de slipketting gehad! En waarover zouden we dan een ander topic moete openen volgens jou?

Doe zelf eens rustig ;)
En waarom een nieuw topic, over het onwerp waar anneliesd en yamcha het over hadden. Foto's van je hond plaatsen heeft ook niet veel te maken met een slipketting.

Je geeft aan dat hij op de GL blokkeerd. Heb je het wel opgebouwd met de GL of hem er gewoon gelijk opgezet?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:21

ik vind die prikbanden echt walgelijk! bleeg _-:(
je kan toch ook een hond gewoon opvoeden zonder zo een prik ding
en als je hem anders niet kan houd moet je maar een klein hondje nemen toch?

hier hangen ze overgens ook nog in de winkel :(

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:28

Lees anders eerst even terug!!!!

De GL hebben we uiteraard wel opgebouwd ja, maar hij accepteert het gewoon niet! En een hond van 70 kilo aan zijn halsband meeslepen is ook niet zo best natuurlijk. Hij probeert hem er alleen maar af te krijgen.

Daarom ben ik blij dat we de slipketting nu hebben uitgevonden voor hem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:39

Waar wil je dat ik terug lees?

Hoe heb je hem opgebouwd? Niet accepteren is namelijk erg makkelijk gezegd. Als de hond hem probeer af te krijgen, is het waarscheindelijk niet positief opgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:57

anneliesdj schreef:
Yamcha, waarom zou jij nooit een molosser willen?

Ze passen niet bij mij.
Te zacht...... en te lomp....... en niet gek genoeg.

Ik houd erg van mijn schurken :')

Maar 't is persoonlijke smaak hoor, niks ten nadele van molossers, heb er gewoon geen klik mee :)
roybrit schreef:
ik vind die prikbanden echt walgelijk! bleeg _-:(
je kan toch ook een hond gewoon opvoeden zonder zo een prik ding
en als je hem anders niet kan houd moet je maar een klein hondje nemen toch?

hier hangen ze overgens ook nog in de winkel :(

Als je een grote niet op kunt voeden op een normale manier, dan lukt het je met een kleintje ook niet. Veel kleine hondjes zijn ook nog eens veel feller als die grote kerels (met uitzondering van de mijne dan).

Hard gezegd: als je je hond niet opgevoed krijgt op de normale manier, moet je niet aan een hond beginnen, want dan kun je gewoon geen hond aan.

Yup Nikki, vreselijk offtopic ging het, maar vond het een leuk onderwerp :P :D

Overigens snap ik Replay's keuze voor de slipketting wel.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:04

Vanmorgen voor de 1ex met de slipketting gewandeld ( mijn situatie vind je enkele posts hierbovenaan...)
En ik vond het niet meteen een succes :o

Het eerste deel van onze wandeling sta ik altijd zo voor aap...wij wonen in een rijtjeshuis langs een heel drukke baan, en 's morgens is het daar altijd aanschuiven. Kom je de deur buiten met een zwaar trekkende hyperactieve 'yes IK WIL WANDELEN' Jack, waarbij je om de 2 passen mee moet gaan stilstaan, wachten op zijn aandacht...de mensen in de wachtende auto's kijken mij tamelijk vreemd aan :(:) ... :D

Enfin...
Vandaag had hij zijn aandacht overal behalve bij mij, slipketting strak of niet, trekken deed hij ( echt voorpootjes van de grond af...). Dus elke keer hij trok ging ik stilstaan en stil wachten tot hij zijn aandacht bij mij ging houden. Gisteren deed hij dat eigenlijk soms al wel flink, alleen vandaag helemaal niet...Hij ging echt in de ketting hangen zo van ik wil NU vooruit... uiteindelijk heb ik dan zijn naam geroepen en 'kijk' zoals op training...geen reactie...terwijl dat normaal echt wel helpt.
Ik ben echt een keertje zo meer dan 5 minuten blijven stilstaan, ik denk echt niet dat ie doorhad dat ik aan de andere kant van de lijn zat :o ...

De lijn heeft dus constant strak gestaan, behalve als ik stopte om hem zijn aandacht bij mij te laten krijgen, die ik dan uiteindelijk nog heb moeten afdwingen... ik denk dus niet dat hij het zelf corrigerende, zoals hier in het topic genoemd ervan inziet hoor.
Hij gaat er echt zeer zwaar inhangen, dat is toch echt zo hondonvriendelijk!? Ik had er een wrang en ongemakkelijk gevoel bij iig.
En ik moet uiteindelijk ook naar mn werk...op deze manier moet ik dus al 2h vroeger gaan opstaan om met hem blokje om te kunnen gaan :D

De gentle leader dan maar n keer proberen?
Ik train voor ik ga wandelen met hem n half uurtje onze oefeningetjes van op de training, en thuis neem ik dan even het volgen mee. Dat gaat wel beter dan. Maar ja thuis is er geen afleiding van nou ja..de buitenwereld ;)

Overigens wel goede tips hierboven van het achteruitlopen en omkeren.
Die ga ik ook wel ns n keertje proberen. Ik wissel tijdens de training al wel van tempo, dat werkt ook wel!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:29

vuyatela, volgens mij snap je de werking niet van de slipketting, als je hond gaat hangen is het de bedoeling dat je een klein rukje omhoog geeft, zodat de lijn direct weer loslaat (het gaat hier om een jack, dus niet te hard doen ;) )

Zo werkt niets, en ik ben eerder voor een slip, dan een gentle leader.. puur omdat een slipketting gewoon weer loslaat en de hond er niets meer van voelt de GL zit continue om de neus en dat lijkt me toch minder fijn dan gewoon een halsband/slipketting ;)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:39

MDJ schreef:
vuyatela, volgens mij snap je de werking niet van de slipketting, als je hond gaat hangen is het de bedoeling dat je een klein rukje omhoog geeft, zodat de lijn direct weer loslaat (het gaat hier om een jack, dus niet te hard doen ;) )

Zo werkt niets, en ik ben eerder voor een slip, dan een gentle leader.. puur omdat een slipketting gewoon weer loslaat en de hond er niets meer van voelt de GL zit continue om de neus en dat lijkt me toch minder fijn dan gewoon een halsband/slipketting ;)

Oké ik kom nou vast erg blond over, maar waarom is het de bedoeling om rukjes te gaan geven!?
Werkt de ketting anders écht niet!?
Ik dacht namelijk dat als de hond uit zichzelf netjes volgde zonder dat trekken, zo door zou hebben dat hij niet hoefde te trekken, want als die wel gaat trekken dat hij een zeer onaangenaam gevoel krijgt op de keel...begrijp je?

Bij ons op training moet de leiband ook volledig loshangen, je mag absoluut niet corrigeren met de lijn en de hond moet alles uit zichzelf doen, begrijp je? Vandaar dat rukjes geven me zo 'uit den boze' lijkt...

Als ik nu ga rukken, laat de ketting toch niet los, want hij blijft no matter what trekken...onaangenaam gevoel of niet...
Probleem hier is ook de aandacht naar mij toe hoor.

Maar wat ik totaal niet begrijp is het volgende: gaan we in het bos wandelen en laat ik hem los is hij wel totaal gefocussed op mij. Hij volgt me, loop ik wat verder weg komt hij me snel achterna, blijf ik wat achter blijft hij staan en kijkt waar ik blijf, stop ik komt hij naar me toe.
Als ik blokje om met hem ga, waar het 'probleem' om gaat, echter is het alsof ik niet besta :o?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:42

Het is de bedoeling om als hij echt trekt een rukje te geven, gewoon een correctie, en vervolgens laat je de lijn weer los. durf te wedden dat hij het dan vrij snel doorheeft :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:57

anneliesdj schreef:
Op het moment dat hij jou goed en recht aankijkt (dus niet met een half oog) beloon je hem uitgebreid, geef hem wat lekkers en loop gewoon door.

Je gaat een hond toch niet belonen als hij je aankijkt! Je moet de lichaamstaal van een hond leren. Je kunt aan een hond echt wel merken of zijn aandacht bij jou is of niet. Daarvoor hoeft hij je niet recht in je ogen aan te kijken. Recht in de ogen aankijken voor een hond is "dominant" gedrag. Een onderdanige goed getrainde hond zal zijn eigenaar nooit (lang) in de ogen aankijken. Wegkijken is voor een hond een teken dat hij jou ervaart als baas. Als je hem dan gaat belonen voor het in de ogen aankijken kan dat erg verwarrend worden voor een hond.

Wij hadden bij onze hond ook altijd een slipketting. Eerst gewoon zo'n metalen, maar op den duur krijg hij daar een kale nek van (haartjes bleven er tussen zitten) we zijn toen overgegaan op een stoffen slipketting. Een stoffenketting heeft wel een minder groot effect, maar onze hond kende het principe inmiddels en luisterde ook naar de stoffen ketting gewoon goed. (het was ook niet meer echt nodig om vaak te corrigeren).

Als mijn hond de aandacht verloor tijdens het volgen dan draaide ik gewoon ineens de andere kant op. Hond lette niet op, had het niet door, en kreeg dan al snel de correctie van de slipketting te voelen. Vaak liep hij dan weer in notime naast je. Ik ben de baas en de leider, hij moet mij volgen, als hij niet oplet, heeft dat gevolgen voor hem... Op een gegeven moment hadden we altijd een keurig volgende en oplettende hond. Dat betekende overigens niet dat hij constant met zijn kop tegen mij knie omhoog moest kijken naar mij, zoals je vaak ziet. Hij mocht best gewoon ontspannen lopen, alleen wel met zijn kop naast mijn knie en niet voor me uit. Als hij dan te ver naar voren liep, dan zette ik wel eens in eens een stap opzij zijn kant op.

Overigens moet je nooit te lang van je hond verwachten dat hij volgt. De concentratie boog van een hond is niet zo extreem lang. Zeker als ze nog jong zijn.